Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa rekrytointi on mennyt sellaiseksi pelleilyksi että melko perustason työsskäkin saattaa olla monta haastattelukierrosta ja jopa psykologiset testit?

Vierailija
18.04.2023 |

Eikä tämä ole mennyt vähän överiksi?

Ja eikö tuosta tule firmoille myös paljon kuluja?

Varsinkin nuo firmat jotka teettää testejä, varmaan kyllä veloittavat kovaa hintaa noista.

Kommentit (430)

Vierailija
321/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevat että se heidän työpaikkansa on niinkin erinomainen, että siihen vaaditaan jonkinlainen ydinfyysikko, vaikka kyse olisi jostain vessojen pyyhkimisestä.

Vierailija
322/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ehdotukseni tähän kieroutuneeseen työntekijän palkkausrumpaan;

1-2 henkilön yritys; koeaika 2 vuotta

3-5  henkilön yritys; koeaika 1.5 vuotta

6-10 henkilön yritys; koeaika 1 vuotta

11-xxx; koeaika 6 kuukautta

ja hups ja hox, yön aikana meille tuli .... 100 000 uutta työpaikkaa.

- ajatusta saa ja voi vapaasti käyttää.

- historiikkia senverta et aika moni yrittäjä on sanonut et koskaan en kyllä ketään palkkaa kun ei niistä pääse sitte eroon.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin ketju olisi täynnä lapsia, joilla ei ole työkokemusta eikä työnhakuhistoriaa.

Siltä tuntuu. Linkedin-profiilin luontikin koetaan kohtuuttomana ja epäihmillisenä :D

On kyllä fiksujakin nuoria vielä, sitä en sano, mutta tosi monilla nuorilla ja ei niin nuorilla todella itsekeskeinen minä minä minä asenne. Työnantajat on kaikki verenimijäkapitalistisikoja. Suoraan koulusta pitää saada palkkaa 5000/kk ja korkeintaan käydään yhdessä haastattelussa. Yhtään sen enempää ei voida panostaa.

Nimimerkillä "yrittäjä, jonka firmaan ei jostain syystä kukaan halua"? 😂

Ei, vaan nimimerkillä työntekijä kenellä varsin mukavat kuukausitulot leppoisasta hommasta. Työelämään lähdin pystymetsästä ilman kokemusta tai koulutusta, ekat hommat oli aivan hirveitä hommia paskalla palkalla, mutta aina sain hommattua parempia töitä, välissä kouluttauduin, ja käytin huomattavastikin aikaa ja voimia työnhakuun, verkostoitumiseen ja itseni kehittämiseen, minkä ansiosta päässyt nykyiseen positioon.

En kiellä, etteikö työnhaku olisi nykypäivänä aika älytöntä välillä, mutta toinen ääripää sitten nämä laiskiaiset jotka tuntuvat odottavan että työnantajat hakevat kotoa töihin ja linkedin-profiilin tekokin ylitsepääsemätöntä.

Eli kaikkien pitää ryömiä takaperin, koska sinäkin teit niin päästäksesi nykyiseen puolilaiskan virkaan?

Pelkäätkö kilpailijoita?

Ja mikä olet määräilemään yhtään ketään väsäämään tiettyjä profiileja?

Jos sun mielestä jonkun naurettavan Linkedin-profiilin luonti on takaperin ryömimistä, niin ei kai siinä mitään. Toivotan sinulle hyvää jatkoa työssäsi vauvapalstalla trollailussa.

Enhän minä ketään ole määräillyt, ihmettelen vain tätä kauhistelua, että linkedin-profiili on ihan PAKKO olla, kun tuo on ihan vakio tietyillä aloilla. Kun sen linkkaa työnhaun yhteydessä niin monet alustat osaavat ottaa sieltä automaattisesti sun tiedot ja työkokemuksen sieltä, ja se helpottaa myös rekrytoijien työtä ja säästää sun aikaa.

Ihan vinkkinä, tuolla pyörii myös paljon headhunttereita, ja on ihan oiva työkalu työpaikkojen hakuun siinäkin mielessä. Monet firmat ilmoittavat uusista työpaikoista pelkästään linkkarissa.

Itse sain yhden aiemman työpaikkani kun headhuntter otti kylmiltään yhteyttä linkedin-profiilin perusteella.

Ohitit pointtini niin että viuhahti... minullakin on tuo profiili, mutta se ei ole aktiivinen, koska en nyt tarvitse sitä..

Mutta itsepä mainitsit, miten helppoa nykyinen työsi on ja mitä pskaa lapioit siihen päästäksesi.

Ihan hyvä juttu, että viitsit nähdä vaivaa asemasi eteen. Ei silti pidä kerätä marttyyrin pisteitä ja kerjätä kehuja, jos ja kun teit sen vapaasta tahdosta. Ei kaikkien tarvitse kärsiä tai suorittaa tässäkin kuvattua täysin turhaa diipadaapaa ja ajan haaskausta, jos tahtoo tehdä kannattavaa työtä.

Vierailija
324/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska halutaan vain kerätä tietoja ihmisistä, ei haluta oikeasti rekrytoida

Mitä vähemmän on aikaa, varaa ja järkeä, sitä varmemmin niitä tuhlataan johonkin täysin tarpeettomaan kuriositeettiin. Sellaiseen mikä ei liity mihinkään, mutta mikä nostetaan muiden edelle. Tämä pätee aina ja kaikkialla, eikä vain työnhaussa.

Vaatimukset muita kohtaan ja täydellisyyden tavoittelu tulee siinä perässä, vaikka ne olisivat kohtuuttomia. Yleensä ovatkin.

Samoin varaa on aina järjettömään vallalla pullisteluun (armeijat, vankilat ja rangaistukset, hallintopalatsit), muttei käytännön tasa-arvoon kuten köyhimpien ruokaan.

Valtabodaukseen liittyy myös työpaikkojen sulkeutuneisuus ja luoksepääsemättömyys. Ne ovat kuin temppeleitä, joiden kaikkein pyhimpään eivät mene kuin harvat ja valitut.

Aikonaan tämä koski ylempiä kouluja ja sairaaloita, pappiloita sekä kunnan/kaupungintaloja.
Nykyään vallan painopiste on (muualta tulleissa) yrityksissä jotka suovat sen armon, että saa työskennellä ja tulla toimeen.

Komppaan. Mutta tarkentaisin sen verran, että joko muualta tulleissa tai muualle myydyissä.

Eri

Vierailija
325/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulevat että se heidän työpaikkansa on niinkin erinomainen, että siihen vaaditaan jonkinlainen ydinfyysikko, vaikka kyse olisi jostain vessojen pyyhkimisestä.

Mulla on tutkinto vessojen pyyhkimisestä, olen sairaalasiivooja... ja se on pirullisin näyttökoe, mitä on 🤣🤣🤣!

Tämä vain ohiksena...

Vierailija
326/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaaminen on helppoa, eroon pääseminen todella vaikeaa. Lukuisten hakijoiden joukosta pitää löytää se, jolla on osaamista, pää kestää homman ja asenne yrityksen arvojen mukainen.

Kun hakijaa epäillään jo ennen valintaa, erityisesti "arvojen "(= maksimaalinen, nöyrä rahantuottaminen) vastaiseksi, ei tee mieli edes yrittää sinne töihin.

Tulosta tuottavasti. Jos osaat ja kykenet niin mikset tekisi parastasi?

Siihen sitä me duunaritkin omalta osaltamme pyrittiin ja aina, jos onnistuttiin saatiin itsekin bonuksia.

Ei sitä tarvitse olla joku muita parempi ja ylivertainen, riittää, kun on osa sitä yhteistä päämäärää kohti pyrkivää koneistoa.

Mitä ne oikein opettavat siellä kouluissa teille nuorille?

Sitäpaitsi se oikea 'työnantaja' on aina se asiakas se maksaa, jos saa haluamansa ajallaan ja hyvin tehtynä.

Olen vasta 50v nuori. Tulin työmarkkinoille v.1990.

Kyllä minä sen työurani aloitin jo 1976.

Niin? Minä olen keski-ikäinen ja sinä lähdössä eläkkeelle.

Nuoria emme ole...

Vierailija
327/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että virherekrytointi tulee ihan saatanan kalliiksi ja ilman yhteistyöneuvotteluja on todella vaikea irtisanoa ketään. Huonosta työntekijästä eroon pääseminen on todella vaikeaa. Kiitä siis AY-liikettä.

Oman kokemukseni mukaan töihin otetaan joku, joka on pärjännyt sirkuksessa. Sitten parin-kolmen kk sisällä huomataan, että voi jee, otimme aivan p*skan tyypin.

Mutta sitähän ei kehdata myöntää!

Annetaan sen olla ja kehotetaan muita työntekijöitä vaivihkaa tekemään senkin työt, että ne tulisivat tehdyiksi!

En ole huomannut, että tuon sirkuksen ansiosta työpaikoille otettaisiin parempia työntekijöitä kuin ennen.

Olen nähnyt aika paljon elämäni aikana, nyt 60+ ja piakkoin eläkkeelle lähdössä. Onneksi.

Vierailija
328/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin ketju olisi täynnä lapsia, joilla ei ole työkokemusta eikä työnhakuhistoriaa.

Siltä tuntuu. Linkedin-profiilin luontikin koetaan kohtuuttomana ja epäihmillisenä :D

On kyllä fiksujakin nuoria vielä, sitä en sano, mutta tosi monilla nuorilla ja ei niin nuorilla todella itsekeskeinen minä minä minä asenne. Työnantajat on kaikki verenimijäkapitalistisikoja. Suoraan koulusta pitää saada palkkaa 5000/kk ja korkeintaan käydään yhdessä haastattelussa. Yhtään sen enempää ei voida panostaa.

Nimimerkillä "yrittäjä, jonka firmaan ei jostain syystä kukaan halua"? 😂

Ei, vaan nimimerkillä työntekijä kenellä varsin mukavat kuukausitulot leppoisasta hommasta. Työelämään lähdin pystymetsästä ilman kokemusta tai koulutusta, ekat hommat oli aivan hirveitä hommia paskalla palkalla, mutta aina sain hommattua parempia töitä, välissä kouluttauduin, ja käytin huomattavastikin aikaa ja voimia työnhakuun, verkostoitumiseen ja itseni kehittämiseen, minkä ansiosta päässyt nykyiseen positioon.

En kiellä, etteikö työnhaku olisi nykypäivänä aika älytöntä välillä, mutta toinen ääripää sitten nämä laiskiaiset jotka tuntuvat odottavan että työnantajat hakevat kotoa töihin ja linkedin-profiilin tekokin ylitsepääsemätöntä.

Eli kaikkien pitää ryömiä takaperin, koska sinäkin teit niin päästäksesi nykyiseen puolilaiskan virkaan?

Pelkäätkö kilpailijoita?

Ja mikä olet määräilemään yhtään ketään väsäämään tiettyjä profiileja?

Jos sun mielestä jonkun naurettavan Linkedin-profiilin luonti on takaperin ryömimistä, niin ei kai siinä mitään. Toivotan sinulle hyvää jatkoa työssäsi vauvapalstalla trollailussa.

Enhän minä ketään ole määräillyt, ihmettelen vain tätä kauhistelua, että linkedin-profiili on ihan PAKKO olla, kun tuo on ihan vakio tietyillä aloilla. Kun sen linkkaa työnhaun yhteydessä niin monet alustat osaavat ottaa sieltä automaattisesti sun tiedot ja työkokemuksen sieltä, ja se helpottaa myös rekrytoijien työtä ja säästää sun aikaa.

Ihan vinkkinä, tuolla pyörii myös paljon headhunttereita, ja on ihan oiva työkalu työpaikkojen hakuun siinäkin mielessä. Monet firmat ilmoittavat uusista työpaikoista pelkästään linkkarissa.

Itse sain yhden aiemman työpaikkani kun headhuntter otti kylmiltään yhteyttä linkedin-profiilin perusteella.

Ohitit pointtini niin että viuhahti... minullakin on tuo profiili, mutta se ei ole aktiivinen, koska en nyt tarvitse sitä..

Mutta itsepä mainitsit, miten helppoa nykyinen työsi on ja mitä pskaa lapioit siihen päästäksesi.

Ihan hyvä juttu, että viitsit nähdä vaivaa asemasi eteen. Ei silti pidä kerätä marttyyrin pisteitä ja kerjätä kehuja, jos ja kun teit sen vapaasta tahdosta. Ei kaikkien tarvitse kärsiä tai suorittaa tässäkin kuvattua täysin turhaa diipadaapaa ja ajan haaskausta, jos tahtoo tehdä kannattavaa työtä.

En kyllä ihan suoraan sanottuna ymmärtänyt sun pointtia.

Mä kommentoin alunperin tuohon kommenttiin missä naureskeltiin kun McDonaldsin työilmoitusta varten piti olla Linkedin-profiili, ja ilmeisesti sitä pidettiin hauskana että tuollaiseen ns. entry-level hommaan pitää moinen profiili olla, ja sitä pidettiin jotenkin kohtuuttomana ja turhana.

Vastasin siihen, että se nyt ei iso homma ole luoda, ja on jokseenkin kätevä kummallekin osapuolelle, kun sieltä pystyy linkkaamaan sun tiedot suoraan rekrytointijärjestelmään kätevästi. Mun työuran alussa ei noin helppoja tapoja edes ollut, vaan piti vähän enemmän nähdä vaivaa. Sinä tai joku muu sitten tulit keuhkoamaan että tämähän on perse edellä ryömimistä ja ties mitä.

"Ei kaikkien tarvitse kärsiä tai suorittaa tässäkin kuvattua täysin turhaa diipadaapaa ja ajan haaskausta, jos tahtoo tehdä kannattavaa työtä."

Jos työilmoituksessa lukee että hakijalla oltava tämä tai tuo profiili tai sitä tai tätä, niin sitten on. Ketään ei pakoteta sitä työpaikkaa hakemaan ja jokainen voi päättää miten oman aikansa "haaskaa".

Kyllä sitä on älyttömiäkin vaatimuksia ja kommervenkkejä nykyjan työnhaussa, mutta joku linkedin-profiili nyt ei ole sieltä vaikeimmasta päästä ja on työnhakijallekin monesti hyvä työkalu.

Vierailija
329/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut kuinka tämä pelleilykulttuuri saa joillakin nousemaan keltaisen nesteen päähän. Esimerkiksi ennen ei ollut myyntiedustajaa, joka ei olisi yrittänyt ottaa asiakkaan toiveita huomioon. Nyt alalle pesiytyy jatkuvasti sellaisia, jotka olettavat heille löytyvän aikaa kun herra/rouva myyntiedustaja haluaisi turista puhelimessa tai tulla paikan päälle esittelemään. Sähköpostilla ei voi ilmoittaa ajoissa tai sopia mitään, koska kontaktin pitää olla henkilökohtainen (heidän omassa myyntiedustajan raamatussaan saattaa lukea näin).

Vierailija
330/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen data-analyytikko ja saan viikoittain LinkedInissä viestejä. Kysyn aina tätä, että joutuuko noihin hevonpaskatesteihin ja karsin jokaisen sellaisen firman pois. Aina on silti töitä riittänyt ja niihin olen päässyt. Suostun testiin sitten, kun jokaiseen testikysymykseen liittyen minulle sitoudutaan toimittamanaan vertaisarivioitu artikkeli, jossa osoitetaan kyseisen kysymyksen ja data-analyytikon työn välille tilastollisesti merkittävä korrelaatio.

Kyllä noi teoriatiedot saa pyydettäessä. Tai yleensä ne linkkaa sivuston mistä ne löytyy. Mutta jos sulle pitää juurtajaksaen selittää miten analyyttisuus esimerkiksi kykyrakenteessa korreloi data-analyytikon työn kanssa, niin sitten on varmaan helpompaa että luet jo suoraan psykologiksi.

"Analyyttisyys kykyrakenteessa" 😂 Bingo! (siis hevonpaskabingo)

Niin tätä se on teidän kanssa keskustelu, kun pelkät perustermit tuottaa sulle vaikeuksia ymmärtää mistä puhutaan :D Sama asia kuin selittäisi päiväkotilapselle, että mitä tarkoittaa devalvaatio.

Onhan tuo täyttä ***skaa.

t: Asiantuntijoita ison kasan rekrytoinut ja niiden kanssa onnistuneesti työskennellyt

Vierailija
331/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yleisiä tuollaiset palikkatestit edes oikeasti on?

Mulle tulee headhuntereilta yhteydenottoja suurinpiirtein viikottain eikä ole kukaan mitään testejä koskaan ehdottanut. Enempi sellaista "asiakkaalla olisi tällaista tarjolla ja sun profiilisi saattaisi sopia"-tyylistä lähestymistä ja ne kerrat kun on juteltu niin on pian juteltu sitten jo varsinaisen asiakkaan kanssa ilman mitään temppuratoja tai musteläiskätestejä.

Juuri näin. On edelleenkin firmoja, joille riittää se kun kuulevat mitä olet tehnyt aiemmin. Sitten on firmoja, jotka ovat hyvin vaikuttuneita kuulemastaan, mutta haluavat silti sinun läpikäyvän useamman portaan hevonpaskaleikit palikkatesteineen. Siinä on vain sellainen juttu, että sitä tulee kysyttyä itseltään miksi vaivautuisin moisiin, varsinkin kun nuo jälkimmäiset firmat eivät tyypillisesti edes maksa sen enempää kuin ensiksi mainitutkaan (usein päinvastoin).

Se mitä olet aikaisemmin tehnyt, on vain osa sua. Moni v-päinen piiskuriapina on tehnyt näyttävän kuuloisia hommia ennen. Sitten kun valitaan tuollainen tyyppi pelkän CV:n perusteella esimieheksi, niin sinäkin olet täällä voivottelemassa kun kaiken maailman narsistit ja tyrannit pääsee esimieheksi. Että miksei yhtään mietietä ketä palkataan.

Ja ei tuollaiset luonteenpiirteet tule esille ilman testejä. Narskut on erittäin vakuuttavia, hyväkäytöksisiä ja vakuuttavia esiintyessään haastattelussa. Niiden suosittelijatkin vain kehuvat maasta taivaaseen, koska ovat itse samanlaisia tai vain toivovat pääsevänsä tyypistä eroon.

No puhuin itse enemmänkin kiistatonta teknistä kompetenssia edellyttävistä tehtävistä, en niinkään mistään henkilöjohtajista. Toisaalta, haluan nähdä sen pitkän kokemuksen ja laadukkaan CV:n henkilöjohtamisesta omaavan hakijan, joka alentuu johonkin testeihin firmaa vaihtaessaan.

Kerran olen joutunut tekemään palikkatestin. Se mitta vain loogista päättelykykyä ja avaruudellista hahmottamista. Ihan kiva testi - mittasi työssä tarvittavia taitoja.

En tiedä saako älykkyystestejä nykyään teettää Suomessa rekrytilanteissa. Silloin kun itse sen tein, minua haastatteli USAn toimistolla istuva henkilö, sillä Suomen päässä kyseistä testiä ei saanut teettää.

Ilman sitä testiä tuskin olisin saanut töitä. Sosiaaliset taitoni eivät ole kovin mahtavat.

Miksei saisi. Olen yhden joskus tehnytkin. Lisäksi ryhmähaastatteluja ja muuta vastaavaa. Huvitti lukea testin analyysiä miten niistä rastiruutuun kysymyksistä (millainen työntekijä olet lässynlää) + siihen liittyvästä haastattelusta oli puristettu aika pitkälle vietyjä päätelmiä minusta työntekijänä. Sen jälkeen olen ollut aika kyyninen noihin testeihin. 

En tiedä missä testissä olet ollut, mutta mistään nykyaikaisesta testistä ei tule tulokseksi "olet tällainen". Ne mainitsemasi pitkälle viedyt päätelmät ovat todellisuudessa ihan sitä, että sinulta on kysytty

1. Pidätkö enemmän kylmästä vai kuumasta säätilasta?

2. Pidätkö enemmän hiihdosta vai tikaheitosta?

3. Pidätkö enemmän joulusta vai juhannuksesta?

Sitten kun olet vastannut, että kylmästä, hiihdosta ja joulusta, niin tulos kertoo, että "näyttää siltä että henkilö pitää enemmän talvesta, kuin kesästä". Siltikään tulosta ei töksäytetä testattavalle, että "sä olet talvi-ihminen", vaan keskustellaan auki. Ja jos testattu sanoo, että on ehdottomasti enemmän kesäihmisiä, niin jutellaa auki että miten se testaajan itsensä vastaamien väittämien mukaan on toisinpäin. Joskushan taustalta löytyy ihan relevantit pointit: henkilö on kilpahiihtäjä, rakastaa nimenomaan vain joulua ja on aina pyrkinyt välttelemään hellettä. Ei se psykologi sen jälkeen tietenkään kirjoita raporttiinsa, että henkilö on kaikesta huolimatta talvi-ihminen.

Ei näissä sen kummempaa salatiedettä ole. Useimmiten testi antaa kuitenkin tulokseksi aika lähelle sen millainen henkilö on. Se että joka ikinen asteikko olisi aina väärässä laidassa, niin olisi todella erikoista.

Vastaisin evvk.

Vierailija
332/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- historiikkia senverta et aika moni yrittäjä on sanonut et koskaan en kyllä ketään palkkaa kun ei niistä pääse sitte eroon.....

Taas näitä fantasia-anekdootteja tukemaan ahneimpien työnantajien yritystä löytää ilmaistyövoimaa.

Jos et 500 tuhannen työttömän joukosta löydä yhtään kelvollista työntekijää niin joko maksat surkeasti, tai tarjoat karmeita työehtoja. 

Vierailija
333/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee headhuntereilta yhteydenottoja suurinpiirtein viikottain eikä ole kukaan mitään testejä koskaan ehdottanut. Enempi sellaista "asiakkaalla olisi tällaista tarjolla ja sun profiilisi saattaisi sopia"-tyylistä lähestymistä ja ne kerrat kun on juteltu niin on pian juteltu sitten jo varsinaisen asiakkaan kanssa ilman mitään temppuratoja tai musteläiskätestejä.

Juuri näin. On edelleenkin firmoja, joille riittää se kun kuulevat mitä olet tehnyt aiemmin. Sitten on firmoja, jotka ovat hyvin vaikuttuneita kuulemastaan, mutta haluavat silti sinun läpikäyvän useamman portaan hevonpaskaleikit palikkatesteineen. Siinä on vain sellainen juttu, että sitä tulee kysyttyä itseltään miksi vaivautuisin moisiin, varsinkin kun nuo jälkimmäiset firmat eivät tyypillisesti edes maksa sen enempää kuin ensiksi mainitutkaan (usein päinvastoin).

Se mitä olet aikaisemmin tehnyt, on vain osa sua. Moni v-päinen piiskuriapina on tehnyt näyttävän kuuloisia hommia ennen. Sitten kun valitaan tuollainen tyyppi pelkän CV:n perusteella esimieheksi, niin sinäkin olet täällä voivottelemassa kun kaiken maailman narsistit ja tyrannit pääsee esimieheksi. Että miksei yhtään mietietä ketä palkataan.

Ja ei tuollaiset luonteenpiirteet tule esille ilman testejä. Narskut on erittäin vakuuttavia, hyväkäytöksisiä ja vakuuttavia esiintyessään haastattelussa. Niiden suosittelijatkin vain kehuvat maasta taivaaseen, koska ovat itse samanlaisia tai vain toivovat pääsevänsä tyypistä eroon.

No puhuin itse enemmänkin kiistatonta teknistä kompetenssia edellyttävistä tehtävistä, en niinkään mistään henkilöjohtajista. Toisaalta, haluan nähdä sen pitkän kokemuksen ja laadukkaan CV:n henkilöjohtamisesta omaavan hakijan, joka alentuu johonkin testeihin firmaa vaihtaessaan.

Kerran olen joutunut tekemään palikkatestin. Se mitta vain loogista päättelykykyä ja avaruudellista hahmottamista. Ihan kiva testi - mittasi työssä tarvittavia taitoja.

En tiedä saako älykkyystestejä nykyään teettää Suomessa rekrytilanteissa. Silloin kun itse sen tein, minua haastatteli USAn toimistolla istuva henkilö, sillä Suomen päässä kyseistä testiä ei saanut teettää.

Ilman sitä testiä tuskin olisin saanut töitä. Sosiaaliset taitoni eivät ole kovin mahtavat.

Miksei saisi. Olen yhden joskus tehnytkin. Lisäksi ryhmähaastatteluja ja muuta vastaavaa. Huvitti lukea testin analyysiä miten niistä rastiruutuun kysymyksistä (millainen työntekijä olet lässynlää) + siihen liittyvästä haastattelusta oli puristettu aika pitkälle vietyjä päätelmiä minusta työntekijänä. Sen jälkeen olen ollut aika kyyninen noihin testeihin. 

En tiedä missä testissä olet ollut, mutta mistään nykyaikaisesta testistä ei tule tulokseksi "olet tällainen". Ne mainitsemasi pitkälle viedyt päätelmät ovat todellisuudessa ihan sitä, että sinulta on kysytty

Sitten kun olet vastannut, että kylmästä, hiihdosta ja joulusta, niin tulos kertoo, että "näyttää siltä että henkilö pitää enemmän talvesta, kuin kesästä". Siltikään tulosta ei töksäytetä testattavalle, että "sä olet talvi-ihminen", vaan keskustellaan auki. Ja jos testattu sanoo, että on ehdottomasti enemmän kesäihmisiä, niin jutellaa auki että miten se testaajan itsensä vastaamien väittämien mukaan on toisinpäin. Joskushan taustalta löytyy ihan relevantit pointit: henkilö on kilpahiihtäjä, rakastaa nimenomaan vain joulua ja on aina pyrkinyt välttelemään hellettä. Ei se psykologi sen jälkeen tietenkään kirjoita raporttiinsa, että henkilö on kaikesta huolimatta talvi-ihminen.

Ei näissä sen kummempaa salatiedettä ole. Useimmiten testi antaa kuitenkin tulokseksi aika lähelle sen millainen henkilö on. Se että joka ikinen asteikko olisi aina väärässä laidassa, niin olisi todella erikoista.

Vastaisin evvk.

Oho, no aika kovis! Monessa firmassa varmaan sanottais, että just tuollasta kovista me on meille etsittykin. Etenkin jos etsivät ovimiestä.

Vierailija
334/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaisin evvk.

Oho, no aika kovis! Monessa firmassa varmaan sanottais, että just tuollasta kovista me on meille etsittykin. Etenkin jos etsivät ovimiestä.

Jos firma tarvitsee ihmistä, joka osaa hakea ratkaisuja boksin ulkopuolelta, kannattaa tosiaan valita minut. Ei kyllä sillä, että olisin valmis flirttailemaan uusien yritysten kanssa. Liian suuri riski työntää käsi sontaan. 

Vierailija
335/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen data-analyytikko ja saan viikoittain LinkedInissä viestejä. Kysyn aina tätä, että joutuuko noihin hevonpaskatesteihin ja karsin jokaisen sellaisen firman pois. Aina on silti töitä riittänyt ja niihin olen päässyt. Suostun testiin sitten, kun jokaiseen testikysymykseen liittyen minulle sitoudutaan toimittamanaan vertaisarivioitu artikkeli, jossa osoitetaan kyseisen kysymyksen ja data-analyytikon työn välille tilastollisesti merkittävä korrelaatio.

Kyllä noi teoriatiedot saa pyydettäessä. Tai yleensä ne linkkaa sivuston mistä ne löytyy. Mutta jos sulle pitää juurtajaksaen selittää miten analyyttisuus esimerkiksi kykyrakenteessa korreloi data-analyytikon työn kanssa, niin sitten on varmaan helpompaa että luet jo suoraan psykologiksi.

Niin tätä se on teidän kanssa keskustelu, kun pelkät perustermit tuottaa sulle vaikeuksia ymmärtää mistä puhutaan :D Sama asia kuin selittäisi päiväkotilapselle, että mitä tarkoittaa devalvaatio.

Analyyttisyys kykyrakenteessa on sen luokan jargonia että tuon olisi syytä olla parodia? -eri

Hienot sanat ei vielä takaa osaamista ja usein viittaa pikemminkin siihen että peitellään osaamattomuutta. 

Vierailija
336/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Analyyttisyys kykyrakenteessa on sen luokan jargonia että tuon olisi syytä olla parodia? -eri

Hienot sanat ei vielä takaa osaamista ja usein viittaa pikemminkin siihen että peitellään osaamattomuutta. 

Yleensä ne, jotka eivät osaa puhuvat jargonia. Ne, jotka osaavat, kertovat mitä ovat projekteja ovat suorittaneet milläkin työkaluilla.

Vierailija
337/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaisin evvk.

Serkulle tarjottiin aikanaan työtä kun tuo haukkui yhden firman haastattelusysteemit. Ilmeisesti haukkuminen sai ainakin pomojen kiinnostuksen heräämään ja kertoi siitä että pystyy analysoimaan kokonaisuuksia. Serkku taisi kuitenkin siinä kohtaa valkata toisen homman muualta. 

Vierailija
338/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä fantasia-anekdootteja tukemaan ahneimpien työnantajien yritystä löytää ilmaistyövoimaa.

Jos et 500 tuhannen työttömän joukosta löydä yhtään kelvollista työntekijää niin joko maksat surkeasti, tai tarjoat karmeita työehtoja. 

Oletkohan ollenkaan työmarkkinoiden käytössä?

Tiedoksesi että myös koeajalla maksetaan ihan normien mukaista palkkaa. 

Sinun ei siis tullessasi palkatuksi tarvitse koeajalla tehdä töitä ilman normaalia palkanmaksua.

Vierailija
339/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on uudesta, kannattavasta liiketoiminnasta. Rekrytointikonsultit nettoavat hyvin eikä firmojen tarvi syyllistää itseään vääristä valinnoista.

Työnhakuvalmennus kursseineen on sekin hyvä bisnes. Työttömät työnhakijat työllistävät nämä kouluttajat. Mitä monimutkaisemmat hakuprosessit ovat, sitä enemmän tarvitaan kurssitusta.

Kun konsulttifirma valitsee jollekin yritykselle toimitusjohtajan, tämä palkkioksi valinnastaan tilaa heiltä rekrytointipalveluita.

Oma lukunsa ovat ulkoistamiskonsultit, jotka saaneeraavat firmoja eli valitsevat irtisanottavat.

Vierailija
340/430 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon ihmeellistä vikinää potkujen antamisen vaikeudesta. Suomi on yksi helpoimmista maista vauraammassa osassa maailmaa antaa potkut. Haetaanko tässä amerikkalaistyyliselle "at will" potkupolitiikalle kannatusta, vai onko Suomen työnantaja näin kädetön ja aivoton?

Suomessa yrittäjät nyt uhriutuu aika paljon kaikesta ylipäätään.

Eräskin tuttu yrittäjä valitteli pitkään, että on niin vaikea irtisanoa huono työntekijä, jota haukkui koko ajan. Sitten leveili puijanneensa järjestelmää kikkailemalla homman jotenkin niin, ettei vain anna työntekijälle ollenkaan tunteja. Jossain kohtaa tätä huonoa työntekijää olisikin sitten ilmeisesti vielä tarvittu, mutta hän irtisanoi itsensä oma-alotteisesti. Yrittäjä koki jääneensä pulaan yllättävästä(!) irtisanoutumisesta ja ihmetteli, kun ei työ kelpaa.

Jos työnantaja voi noin aidon huonosti ymmärtää työntekijän näkökulmaa, niin eihän se ihme ole, että rekryt takkuaa ja kaikilla on koko ajan paha mieli.

Suomi on kovin yrittäjävihamielinen maa. Kaikki on aina yrittäjän syytä ja suurten massojen mielestä yrittäjän tärkein velvollisuus on vain maksaa muille palkkaa, kävi miten kävi.

Sinun velovllisuutesi yrittäjänä ja työnantajana nimenomaan on maksaa työntekijoillesi kunnollista palkkaa ja tarjota hyvät, turvalliset ja asianmukaiset työolosuhteet.  Ilmaiseksiko sinulle pitäisi työskennellä?