Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Koulu ei voi kieltää älypuhelimia luokkahuoneessa - asiantuntijalta täystyrmäys"

Vierailija
18.04.2023 |

"Nuorisolääkäri Silja Kosola toivoo, että älylaitteet saataisiin pois lasten käsistä oppimisympäristössä."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009526509.html

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko vanhemmat sanoa lapselleen, että keskittyy tunnilla opiskeluun eikä kännykkään.

oisiko vanhemmat vain olla vanhempia? Jos niitä muksuja hankkii, niin kasvatus työ on ihan sulla.

Opettaja opettaa. Vanhemmilla on kasvatusvelvollisuus

Vierailija
82/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten on turhaa kiulutella koululle somekiusaamisesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kännykät on poissa, kouluissa käytetään paljon sähköisiä materiaaleja. Arvatkaapa mitä suurin osa näillä laitteilla tekee! Ei ainakaan mitään oppimiseen tai opiskeluun liittyvää.

Pois ne lelut ja kirjat ja vihkot tilalle. Opettaja voi näyttää koneeltaan valkokankaalle oppimateriaalia. JOs ihminen ajattelee vain internetin kautta ja unohtaa kaiken samantien niin se on Suomen loppu.

Vierailija
84/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa älypuhelimet on kielletty kaikissa peruskouluissa lain mukaan. Jos puhelimen ottaa mukaan, siitä seuraa sakko. Myös Britanniassa on kielto käytännössä kaikissa kouluissa, samoin Kreikassa. Pitäisikö Suomen ottaa oppia tässä?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_use_in_schools

Ei pitäisi. Suomessa lapset liikkuvat ihan eri tavalla itsenäisesti kouluun ja kavereille ja harrastuksiin, ja tarvitsevat puhelimiaan. Ainakin kaikilla kavereillani, joilla on alakouluikäisiä lapsia, lasten puhelimissa on paikannus päällä, jolloin voi helposti tarkistaa onko lapsi siellä missä sen pitäisi olla.

Sitä paitsi eiväthän ne lapset ikinä opi käyttämään puhelimia vastuullisesti, jos sitä ei niille opeteta.

Kyllä minä osaan käyttää puhelinta vastuullisesti, vaikka lapsuudenkodissani ei ollut edes lankapuhelinta ja sain ensimmäisen kännykän 19-vuotiaana.

Tuliko sulle lankapuhelimeen kaverin whatsapp-viesti - nähdään käytävällä 5min? Kuinka pitkä letku sulla oli siinä lankapuhelimessa, että otit kaikki viestit vastaan..-

Ymmärrätkö eroa lankapuhelin,mjohonntuli puhelut vs. lykännykkä, johon tulee idiooteimmatkin tiktokit? Jos annat lapsesi katsella näitä älyvåaita tiktokkeja 24h/vrk, niin vähän eri asia kuin lankapuheliment vastuullinen käyttö, kun kukaan koskaan ollut kotona kuin soittamassa pilapuheluita hetken aikaa..

Vierailija
85/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko vanhemmat sanoa lapselleen, että keskittyy tunnilla opiskeluun eikä kännykkään.

oisiko vanhemmat vain olla vanhempia? Jos niitä muksuja hankkii, niin kasvatus työ on ihan sulla.

Opettaja opettaa. Vanhemmilla on kasvatusvelvollisuus

Kukaan ei ole vastussa lapsistaan. Lapsi joko oppii ajattelemaan omilla aivoillaan tai sitten ei opi. Tämä nykytouhu on 1984 syntyneenä aivan järkyttävä seurata. Jotain meni peruttamattomasti vikaan tässä maassa 2010 luvun aikaan ja sen jälkeen.

Vierailija
86/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sitten on turhaa kiulutella koululle somekiusaamisesta

No, ei se kouluille edes kuulukaan vaikka heidän haluaisiin sekin hoitavan Se kuuluu poliisille.

Vierailija
87/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisinko mä lapsena 80-luvulla voinut viedä matkatelkkarin tai kasettimankan kouluun mukaan ja kesken oppituntien katsella vaikka Spede-showta videolta? Tuskin. Mikä niissä älylaitteissa nyt on niin pyhää? Kuuluuko perustuslaillisiin kansalaisoikeuksiin pitää puhelinta jatkuvassa ihokontaktissa?

Se nimenomaan kuuluu oikeuksiin. Lue jo edelläkin. annettu apulaisoikeusasiamiehen päätös!

Vierailija
88/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapset/nuoret tekee kännykällä luokassa ellei sitten ole sellainen tunti että tarvitaan. Vanhemmat hyväksyy tämän. Just. Todistus kertoo kun loppuu että miten se koulu meni. 

Vierailija
89/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapset/nuoret tekee kännykällä luokassa ellei sitten ole sellainen tunti että tarvitaan. Vanhemmat hyväksyy tämän. Just. Todistus kertoo kun loppuu että miten se koulu meni. 

Edelleenkin jos älylaitteita tarvitaan luokassa, koulu järjestää.

Vierailija
90/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä oppilailla on jopa ala-asteella jo koulun puolesta tietokoneet käytössä joten kännykkä ei enää edes ole niin kiinnostava kuin se oli vielä 10 vuotta sitten. Läppärillä on haluttaessa varsin helppo tehdä melkein mitä vaan tunnin aikana ilman että opettaja huomaa mitään.

Vierailija
91/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei voi kieltää. Jos minä olisin ala-asteella vienyt jonkun leluni kouluun ja leikkinyt sillä kesken oppitunnin, niin se olisi takavarikoitu.

Se oli sitä aikaa. Eihän silloin saanut edes poistua aidatulta koulun alueelta koulupäivän aikana ilman lupaa.

Ette usko tätä, mutta sellainen käytäntö oli vielä siinä koulussa, jossa olin viimeksi opettajan sijaisena noin 10 vuotta sitten. Kotoa piti olla lupalappu, jos lapsen piti kesken päivän käydä jollakin asialla koulun ulkopuolella.

Vierailija
92/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kosolan mielestä vanhemmalla pitäisi olla erityisen painava syy siihen, miksi lapsi pitäisi saada koulupäivän aikana kiinni. Valtaosan kommunikaatiosta voisi hyvin hoitaa opettajan kautta."

Siis onko nykyään kouluissa normimenoa, että oppitunnillakin jutellaan puhelimessa kotiväen kanssa, vai ajoitetaanko/rajoitetaanko tämä viestintä sentään edes välitunteihin? Tietääkö joku?

Mun luokassa Kännykät ovat repussa, eikä kukaan ota niitä esiin. Jos on tiedossa, että huoltaja esim. hakee lapsen kesken koulupäivän vaikka hammaslääkäriin. Puhelin voi olla äänillä oppilaan taskussa. Näitä tapahtuu hyvin harvoin ja ne ovat ennalta sovittuja tilanteita.

Vierailija
93/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ellei usko niin kännykkä käytöstä pois 

Vierailija
94/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä oppilailla on jopa ala-asteella jo koulun puolesta tietokoneet käytössä joten kännykkä ei enää edes ole niin kiinnostava kuin se oli vielä 10 vuotta sitten. Läppärillä on haluttaessa varsin helppo tehdä melkein mitä vaan tunnin aikana ilman että opettaja huomaa mitään.

Se "mitä vaan" kannattaa sitten tehdä takarivissä, että opettaja ei huomaa. Ne olivat uskomattoman julmia videoita, jota pienet alakoululaiset löysivät koneelta siihen aikaan, kun kouluissa oli erikseen tietokoneluokka ja siellä käytiin hyvin harvoin.

Vierailija
95/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei voi kieltää. Jos minä olisin ala-asteella vienyt jonkun leluni kouluun ja leikkinyt sillä kesken oppitunnin, niin se olisi takavarikoitu.

Se oli sitä aikaa. Eihän silloin saanut edes poistua aidatulta koulun alueelta koulupäivän aikana ilman lupaa.

Ette usko tätä, mutta sellainen käytäntö oli vielä siinä koulussa, jossa olin viimeksi opettajan sijaisena noin 10 vuotta sitten. Kotoa piti olla lupalappu, jos lapsen piti kesken päivän käydä jollakin asialla koulun ulkopuolella.

Peruskoululaisen poistuminen koulualueelta on todellakin yhä edelleenkin kiellettyä ilman erillistä lupaa turvallisuussyistä. Jälki-istuntoa napsahtaa varmasti sille joka käy kaupassa välitunnilla.

Vierailija
96/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kosolan mielestä vanhemmalla pitäisi olla erityisen painava syy siihen, miksi lapsi pitäisi saada koulupäivän aikana kiinni. Valtaosan kommunikaatiosta voisi hyvin hoitaa opettajan kautta."

Siis onko nykyään kouluissa normimenoa, että oppitunnillakin jutellaan puhelimessa kotiväen kanssa, vai ajoitetaanko/rajoitetaanko tämä viestintä sentään edes välitunteihin? Tietääkö joku?

Mun luokassa Kännykät ovat repussa, eikä kukaan ota niitä esiin. Jos on tiedossa, että huoltaja esim. hakee lapsen kesken koulupäivän vaikka hammaslääkäriin. Puhelin voi olla äänillä oppilaan taskussa. Näitä tapahtuu hyvin harvoin ja ne ovat ennalta sovittuja tilanteita.

Sä ootkin varmaan luokanope, jota lapset pääosin kiuntelee ja toimii ohjeiden mukaan ja sitten jopa vanhempi hakee koulusta hammaslääkäriin.

Mä olen aineenopettaja ja mulla on sun 25 oppilaan sijaan 200 oppilasta päivässä.. En tiedä kaikien menoista, haluista ja päänsisäisestä maailmasta ja en ala huomauttamaan joka oppitunti samoista asioista. Olisi yhtä tappelua

Vierailija
97/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tänä päivänäkään saa poistua koulun alueelta kesken koulupäivän. Se on koulun järjestyssäännöissä ja poistumisesta seuraa jälki-istuntoa.

98/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on joka luokka täynnä pikkujuristeja.

Ope: "Laittakaas ne kännykät pois."

Kakarat: " Etsä voi meitä kieltää!!!"

Siinpä menee sitten puolet tunninsa kinastellessa.

Yleensä ihmisiä ei saa mielivaltaisesti käskyttää. Tai jos saakin, niin ei ehkä ole syytä olettaa, että he välttämättä tekevät innokkaasti juuri niin kuin heitä on käsketty. Tämä ei ole vain lasten ja nuorten erityispiirre, vaan aikuisetkaan eivät yleensä purnaamatta tee, mitä joku auktoriteettinä itseään pitävä määrää heitä tekemään.

Vierailija kirjoitti:

Oon aina vähän ihmetellyt, että miten nykyään se oppiminen oikein onnistuu, jos tunnilla saa älyluurilla luntata netistä kaikki ja laskimella laskea.

Tässä asiassa voinee olla eri koulukuntia, mutta yleensä varmaankin ajateltaisiin, että oppimateriaalin tulisi olla syvällisempää, kuin pelkkiä helposti luntattavia faktoja tai toteamuksia. Jos koulun tarkoitus on opettaa elämässä sovellettavia taitoja, ei vaikuta järkevältä opettaa sellaista, mikä on koulun keinotekoisten rajoitteiden ulkopuolella helposti korvattavissa esim. Google-haulla tai laskimella.

Toisaalta on myös sellaisia näkemyksiä, että oppimateriaalin itsessään ei tarvitse olla mitenkään mielekästä tai sovellettavissa, vaan että kyse on lähinnä "aivojumpasta" ja/tai luonteen kehityksestä yms. Eli että kouluissa voitaisiin päntätä vaikka vanhoja lottonumeroita tai klingonien kieltä tai muuta sinänsä merkityksetöntä sisältöä, johon paneutuminen kuitenkin jotenkin kehittäisi aivoja. Tässä tapauksessa lunttausmahdollisuudesta olisi ehkä haittaa.

Vierailija
99/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä ootkin varmaan luokanope, jota lapset pääosin kiuntelee ja toimii ohjeiden mukaan ja sitten jopa vanhempi hakee koulusta hammaslääkäriin.

Mä olen aineenopettaja ja mulla on sun 25 oppilaan sijaan 200 oppilasta päivässä.. En tiedä kaikien menoista, haluista ja päänsisäisestä maailmasta ja en ala huomauttamaan joka oppitunti samoista asioista. Olisi yhtä tappelua

Tottakai on eriasia olla aineenopettaja, mutta tässä ketjussa kun on keskusteltu ylipäänsä kouluista ja on otettu esille myös alakoulu, niin siihen kommentoin, olisin voinut paremmin sen ilmaista. Tosin myös alakouluissa on tätä kännykkäongelmaa ja varsinkin isompien kanssa. Ja ei ne alakoululaisetkaan kaikki tänä päivänä itsestään ole kilttejä ja toimi ohjeiden mukaan, sen eteen saa tehdä ihan töitä. Ei toki ole verrattavissa yläkouluun.

Mä kyllä ilmoitan opettajalle jos alaikäisellä (17 v, lukiolainen) on hammaslääkäri keskellä päivää, jos en ilmoita, niin tulee poissaolo merkintä. Jos niitä eivät opettajat seuraa, niin sille en voi mitään.

Vierailija
100/186 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajako ei enää kierää luokassa pulpetilta pulpetille. Pitäisikö pulpetit kääntää niin että oppilaat ovat selkä opettajaan päin? ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä