IS: "Koulu ei voi kieltää älypuhelimia luokkahuoneessa - asiantuntijalta täystyrmäys"
"Nuorisolääkäri Silja Kosola toivoo, että älylaitteet saataisiin pois lasten käsistä oppimisympäristössä."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009526509.html
Kommentit (186)
Eihän niitä saa edes vanhempien käsistä. Vanhemmat antavat lapsilleen kännykät, että voivat itse mesettää ja tilata.
Silloin kun minä olin nuori niin opettaja keräsi puhelimet talteen jos ne häiritsivät opetusta. Tästä on aikaa yli kaksikymmentä vuotta ja silloin ei ollut muuta älyä kuin matopeli ja tekstiviestit.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä saa edes vanhempien käsistä. Vanhemmat antavat lapsilleen kännykät, että voivat itse mesettää ja tilata.
Piti olla tikata.
Minä en yksinkertaisesti käsitä, miksi nämä kaiken maailman tollot tulevat ulisemaan tästä. Meillä ainakin lapsella koulussa se homma toimii niin, että ne kännykät pysyvät päivän ajan laukussa. Mitään ongelmaa kännyköiden kanssa ei ole.
Miksi vajaaälyiset yrittää tehdä tästäkin taas jonkun ongelman, jossa koko maassa pitäisi jotenkin saada kaikilta kaikki isolla määräyksellä kiellettyä?
Oppilaat, jotka räpläävät kännykkää jatkuvasti eivätkä seuraa opetusta, voi ottaa pois koulusta. Suomessa ei ole koulupakkoa, ainoastaan oppimisvelvollisuus.
Kosolan kannattaa nyt pysyä ihan oman toimialansa asiantuntijana eikä tulla pätemään toiselle alueelle.
Kosola väittää: Opettajat voivat sopia kännykköjen poisjättämisestä oppilaiden tai vanhempien kanssa ja joissain kouluissa näin onkin tehty.
Opettajat eivät voi sopia vanhempien kanssa tästä asiasta. Tästä on jo apulaisoikeusasiamiehen päätös. Koulu ei saa ottaa ennakkoon käännyköitä haltuun. Vanhempien kanssa tälläiset sopimukset eivät ole juridisia. Toisekseen, kuka hullu ottaaisi ne kännykät talteen, koska opettajan pitäisi niitä sen jälkeen vahtiakin, että tunnin päätteeksi jokainen ottaa vain omansa eikä aleta piilottelee niitä. Minä en ainakaan ota opettaja mitään vastuuta siitä, että kännyklä palautuisi oikealle omistajalleen.
Vanhemmilla on kaikki oikeus laittaa estot kännyköihin. Toimii kaikissa puhelimissa, lapsen ei tarvitse olla sallittuna kuin puhelu kotiin kesken koulupäivän, turha vierittää tätä kouluille yhdeksi lisätyöksi, että koulu keräisi kännykät.. Laittakaa estot niihin, ettei päiväklä toimi tiktokit, whatsapit yms. Teidän lapsia ne joille olette ne laitteet hankkineet.
Selvä. Mitään ei voida tehdä. Pisa-tulokset jatkavat laskuaan ikuisesti.
"Kosolan mielestä vanhemmalla pitäisi olla erityisen painava syy siihen, miksi lapsi pitäisi saada koulupäivän aikana kiinni. Valtaosan kommunikaatiosta voisi hyvin hoitaa opettajan kautta."
Siis onko nykyään kouluissa normimenoa, että oppitunnillakin jutellaan puhelimessa kotiväen kanssa, vai ajoitetaanko/rajoitetaanko tämä viestintä sentään edes välitunteihin? Tietääkö joku?
https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000006529936.html
Kosola saa lähtee käymään keskustelua apulaispikeusasiamiehen kanssa. Turha päteä opettajien puolesta jossain lehdessä
Miten niin ei voi kieltää. Jos minä olisin ala-asteella vienyt jonkun leluni kouluun ja leikkinyt sillä kesken oppitunnin, niin se olisi takavarikoitu.
Näin Kosolan eilen A-studiossa. Pelkkää asiaa puhui. Kerrankin joku, joka puhuu tuosta asiasta suoraan eikä vaan hymistele.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei voi kieltää. Jos minä olisin ala-asteella vienyt jonkun leluni kouluun ja leikkinyt sillä kesken oppitunnin, niin se olisi takavarikoitu.
lue ylläoleva.. ei ole koulun päätös.
Vierailija kirjoitti:
Kosolan kannattaa nyt pysyä ihan oman toimialansa asiantuntijana eikä tulla pätemään toiselle alueelle.
Kosola väittää: Opettajat voivat sopia kännykköjen poisjättämisestä oppilaiden tai vanhempien kanssa ja joissain kouluissa näin onkin tehty.
Opettajat eivät voi sopia vanhempien kanssa tästä asiasta. Tästä on jo apulaisoikeusasiamiehen päätös. Koulu ei saa ottaa ennakkoon käännyköitä haltuun. Vanhempien kanssa tälläiset sopimukset eivät ole juridisia. Toisekseen, kuka hullu ottaaisi ne kännykät talteen, koska opettajan pitäisi niitä sen jälkeen vahtiakin, että tunnin päätteeksi jokainen ottaa vain omansa eikä aleta piilottelee niitä. Minä en ainakaan ota opettaja mitään vastuuta siitä, että kännyklä palautuisi oikealle omistajalleen.
Vanhemmilla on kaikki oikeus laittaa estot kännyköihin. Toimii kaikissa puhelimissa, lapsen ei tarvitse olla sallittuna kuin puhelu kotiin kesken koulupäivän, turha vierittää tätä kouluille yhdeksi lisätyöksi, että koulu keräisi kännykät.. Laittakaa estot niihin, ettei päiväklä toimi tiktokit, whatsapit yms. Teidän lapsia ne joille olette ne laitteet hankkineet.
Ja kun niitä ei tarvitse ottaa haltuun niitä kännyköitä - niistä voidaan sopia, että ne pidetään laukussa koulupäivän ajan. Tai tuntien ajan. Mitään ongelmaa ei ole.
No nyt on joka luokka täynnä pikkujuristeja.
Ope: "Laittakaas ne kännykät pois."
Kakarat: " Etsä voi meitä kieltää!!!"
Siinpä menee sitten puolet tunninsa kinastellessa.
Kansalaisaloite on kuulemma tuosta kännykkäkiellosta vireillä. Siihen tarvitsisi lakimuutoksen.
En ymmärrä mikä ongelma tämä muka on. Itselläni on kaksi lasta eikä kummankaan koulussa (ala- ja yläkoulu) saa käyttää kännykkää. Jos teidän lasten koulussa ei ole kielletty niin vaatikaa että kielletään.
Oon aina vähän ihmetellyt, että miten nykyään se oppiminen oikein onnistuu, jos tunnilla saa älyluurilla luntata netistä kaikki ja laskimella laskea.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Vaan se lapsi pitää kasvattaa niin, että se tekee tunnilla mitä opettaja käskee. Niin että kun opettaja sanoo, että puhelimet pidetään koulupäivän ajan repussa, niin se lapsi uskoo.
Myös niin, että jo pienenä aletaan opettaa keskittymistä, että oppiminen sujuu, eikä lapsi kaipaa ylimääräistä puuhaa tunnille. Minä vaadin jo jostain parivuotiaasta, että jos lapsi aloitti tekemään puuhakirjasta jotain sivua, niin se tehtiin loppuun asti. Vaikka sitten yhdessä, mutta ei niin että vähän sotkettiin jotain muutamalle sivulle ja juostiin muihin puuhiin. Kannatti, sillä lapsen uusi koulurakennus on näitä uudenlaisia, jossa ei ole luokkia, vaan eskarista kutoseen kaikki työskentelevät samassa monitoimitilassa. Ilman puhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Oon aina vähän ihmetellyt, että miten nykyään se oppiminen oikein onnistuu, jos tunnilla saa älyluurilla luntata netistä kaikki ja laskimella laskea.
Ei onnistukaan ja tämähän näkyy jo nuorison vaikeana työllistymisenä, puuttuu ihan perustaidotkin.
Voi juma. Mikä järki tyrmätä?