Kumpi: okt ja lainaa eläkeikään saakka vai kerrostalo ja veloista vapaaksi
Tässä nyt pohditaan kumpaan vaakakuppi kallistuu. Ostettaisiinko seuraavaksi omakotitalo ja otetaan lisää lainaa seuraavaksi 20 vuodeksi vai sittenkin ( vanhempi) kerrostaloasunto ja pääsisimme ainakin lähes velattomiksi saman tien. Tällä hetkellä asutaan rivarissa mutta tähän emme nyt halua jäädä. Mielipiteitä kaipailen :)
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin nätin kerrostaloasunnon pienkerrostalossa. Mieluiten ylin kerros ja pääty. Puistomaiset näkymät takapihan suuntaan ja muutenkin kunnollinen taloyhtiö ja asuinalue.
Mulla on just tällainen asunto pienkerrostalossa. Ylin kerros ja pihan takana on ihana metsäpuisto, jossa lenkkeilen päivittäin. Mulle luo turvaa, että on naapureita, kun yksin asun. En haluaisi asua yksin omakotitalossa.
Itsekin koen taloyhtiöstä kantautuvat äänet lähinnä rauhoittavina. Mukava kuulla, että on elämää ympärillä. Tietysti sillä täsmennyksellä, että kunhan nuo äänet eivät ole häiritseviä (eli lähinnä jatkuvia ja voimakkaita).
Oma talo. Sekin puoli on, että kaikenlainen pihan laitto, huoltohommat ja remontit pitää toimintakykyä yllä pitkällä vanhuudessa. Vanhana ei ole pakko asua tehoneliöissä. Taloahan voi laittaa mielensä mukaan joko paljon tai sitten ihan minimihuollot vain. Ihan loppumetreillä aion siirtyä hoivakotiin, jos pakko. Siihen saakka iloitsen kaikesta huolesta mitä maailma tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n vastauksista päätellen yhteisöasuminen eli kerros tai rivitalo ei ehkä ole se oikea valinta. Haluatte selvästi olla riippumattomia taloyhtiön päätöksistä ja rauhassa seinänaapureilta.
Ihan hyvin tulkittu, tosin iso taloyhtiö voisi tulla ihan hyvin kyseeseen mutta silloinkin arveluttaisi juuri ne seinänaapurit, nyt vähän huonoja kokemuksia. Edellisessä taloyhtiössä oli ihanat naapurit joten tuuripeliä.
Jep, tuo on yhtiömuotoisen asumisen ehdottomasti huonoin puoli, eli se, ettei naapureista ole koskaan mitään takeita. Paska säkä voi käydä kyllä omakotitaloalueellakin esimerkiksi jatkuvasti haukkuvien koirien, trampoliinilla järjettömästi kiljuvien lasten tai tiheästi yömyöhään jatkuvien palju-musiikki-keppana -"bileiden" muodossa.
Kerrostalo ei ole velaton vaihtoehto. Vanha kerrostalo läpikäy remontin ja kaikki menee uusiksi. Sitä joutuu sitten vanhana maksamaan. Lisäksi on pahempi vaara. Kaikki asuntoyhtiöt eivät välttämättä saa lainaa, jos talo ei riitä pantiksi. Keski-ikäisenä kannattaa hankkia uusi asunto, jonka talotekniikka ei vanhene loppuelämän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Oma talo. Sekin puoli on, että kaikenlainen pihan laitto, huoltohommat ja remontit pitää toimintakykyä yllä pitkällä vanhuudessa. Vanhana ei ole pakko asua tehoneliöissä. Taloahan voi laittaa mielensä mukaan joko paljon tai sitten ihan minimihuollot vain. Ihan loppumetreillä aion siirtyä hoivakotiin, jos pakko. Siihen saakka iloitsen kaikesta huolesta mitä maailma tuokin.
Samaa mieltä, että inaktiivisilla henkilöillä omakotitaloasuminen edes niine pakollisine puuhasteluineen on hyvä asia, mikäli vaihtoehto on ettei liikuta lainkaan. Aktiiviset ja liikkuvaiset ihmiset eivät pihatöitä yms. tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo ei ole velaton vaihtoehto. Vanha kerrostalo läpikäy remontin ja kaikki menee uusiksi. Sitä joutuu sitten vanhana maksamaan. Lisäksi on pahempi vaara. Kaikki asuntoyhtiöt eivät välttämättä saa lainaa, jos talo ei riitä pantiksi. Keski-ikäisenä kannattaa hankkia uusi asunto, jonka talotekniikka ei vanhene loppuelämän aikana.
Totta, mutta taitaa päteä kaikkiin asumismuotoihin paitsi kenties omakotitaloon jonka annetaan tarkoituksellisesti rapistua ja menettää arvonsa (mikäli sillä sellaista ylipäänsä on). Itse ajattelin asua aina kohtuullisen uudessa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin nätin kerrostaloasunnon pienkerrostalossa. Mieluiten ylin kerros ja pääty. Puistomaiset näkymät takapihan suuntaan ja muutenkin kunnollinen taloyhtiö ja asuinalue.
Mulla on just tällainen asunto pienkerrostalossa. Ylin kerros ja pihan takana on ihana metsäpuisto, jossa lenkkeilen päivittäin. Mulle luo turvaa, että on naapureita, kun yksin asun. En haluaisi asua yksin omakotitalossa.
Itsekin koen taloyhtiöstä kantautuvat äänet lähinnä rauhoittavina. Mukava kuulla, että on elämää ympärillä. Tietysti sillä täsmennyksellä, että kunhan nuo äänet eivät ole häiritseviä (eli lähinnä jatkuvia ja voimakkaita).
Asun eläkeläisten pienkerrostalossa ja kyllä välillä tulee ihan orpo olo, kun olen yksin koko talossa, kun naapurit ovat kakkoskodeissaan Ranskassa tai Portugalissa.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöissä ei saa päättää itse edes sitä, mitä ja miten remontoi.
Kaikki eivät remontoi koko ajan kuten sinä, eivät edes ok-talossa asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo jos asutte seudulla jossa siitä saa 20 vuoden päästä suunnilleen omansa pois, kerrostalo jos ette.
Riippuu myös siitä miten laskette asumisen ja elämisen kulut.Asutaan pk-seudulla joten uskoisin että talo ( ja tontti) säilyttää kyllä arvonsa.
Minä ehdotan, että otat asenteen, ettei seuraavassa kodissa tarvitse elää loppuelämäänne. Jos haaveenne on kokeilla ok-taloa, muutatte siihen nyt ja myöhemmin kerrostaloon. Koska todennäköistä on, ettette ainakaan sitten enää osta ok-taloa, kun viimeinenkin lapsi on lähtenyt kotoa, jos nyt ensin menette kerrostaloon. Voi jäädä harmittamaan, jos ette kokeile okt-asumista.
Aina pääsee pois, etenkin pk-seudulla, jossa omakotitalolle löytyy ostaja. Älkääkä pelätkö sitäkään, jos ette saa myyntivoittoa, tai vaikka tulisi hieman tappiotakin. Jossain pitää asua kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo jos asutte seudulla jossa siitä saa 20 vuoden päästä suunnilleen omansa pois, kerrostalo jos ette.
Riippuu myös siitä miten laskette asumisen ja elämisen kulut.Asutaan pk-seudulla joten uskoisin että talo ( ja tontti) säilyttää kyllä arvonsa.
Minä ehdotan, että otat asenteen, ettei seuraavassa kodissa tarvitse elää loppuelämäänne. Jos haaveenne on kokeilla ok-taloa, muutatte siihen nyt ja myöhemmin kerrostaloon. Koska todennäköistä on, ettette ainakaan sitten enää osta ok-taloa, kun viimeinenkin lapsi on lähtenyt kotoa, jos nyt ensin menette kerrostaloon. Voi jäädä harmittamaan, jos ette kokeile okt-asumista.
Aina pääsee pois, etenkin pk-seudulla, jossa omakotitalolle löytyy ostaja. Älkääkä pelätkö sitäkään, jos ette saa myyntivoittoa, tai vaikka tulisi hieman tappiotakin. Jossain pitää asua kuitenkin.
Kiitos sinulle, tämä oli niin kivasti kirjoitettu :) Kyllä me nyt kallistutaan tuohon omakotitaloon, ainakin _tässä kohtaa_ elämää. Saapa sitten työntekoonkin taas lisää motia kun on lainaa mitä maksella ;)
Kiitos muillekin kommentoijille ja aurinkoa päivään!
Vierailija kirjoitti:
Raivari+ taloyhtiö = toimii. Ei talkoovuoroja ja säätöä.
Parhaimmillaan just näin. Me muutettiin rivitalosta ainaisen säätämisen takia, tuli soa remontti tarvetta ja se säätämisen määrä isossa yhtiössä oli aivan jäätävä. Ja tympäännytti maksaa jostain pikkuhuoltotöistä mitkä olisi voinut ihan hyvin itse tehdä. Huoltoyhtiö tuli niin myöhään tekemään lumityöt että itse piti kolata että pääsi ajoissa töihin. Ja aina kun teet remonttia niin pitää olla lupa ja meillä joskus kesti hirveän kauan se lupa saada (paska isännöitsijä joka meni vaihtoon). Tämän vuoksi okt. Ehkä joskus vanhoilla päivillä uusi rivitalo tai jopa kerrostaloasunto jostain senioritalosta.
Meillä on käynyt rivitalon suhteen uskomaton tuuri. Pelkkiä eläkeläisiä ja rauhallisia mummoja naapureina. Kukaan ei häiritse ketään , mutta postilaatikolla toki moikataan . Taloyhtiö tietysti hoitaa kaikki pihatyöt ja muut korjaukset. Talkoita ei ole ollut kertaakaan, mikä sopii paremmin kuin hyvin 👍