Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi: okt ja lainaa eläkeikään saakka vai kerrostalo ja veloista vapaaksi

Vierailija
17.04.2023 |

Tässä nyt pohditaan kumpaan vaakakuppi kallistuu. Ostettaisiinko seuraavaksi omakotitalo ja otetaan lisää lainaa seuraavaksi 20 vuodeksi vai sittenkin ( vanhempi) kerrostaloasunto ja pääsisimme ainakin lähes velattomiksi saman tien. Tällä hetkellä asutaan rivarissa mutta tähän emme nyt halua jäädä. Mielipiteitä kaipailen :)

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut omakotitalossa lapsuuden enkä tosiaankaan halua asua enää aikuisiällä. Asun nyt kerrostalokolmiossa ja laina on maksettu. Sopii mulle.

Vierailija
2/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut omakotitalossa lapsuuden enkä tosiaankaan halua asua enää aikuisiällä. Asun nyt kerrostalokolmiossa ja laina on maksettu. Sopii mulle.

Mikset halua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdettiin melkein maksetusta kerrostalokolmiosta omakotitaloon ja lisälainaan. Ollaan ihan tyytyväisiä.

Vierailija
4/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu mitä haluat. Mä en ostausi omakotitaloa nyt, ellei olisi iso tarve ja paljon rahaa. Tosin en ostaisi sittenkään, arvostan helppoa asumista.

Vierailija
5/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pohdin että lähdenkö aamulla pilkille järvelle vai lammelle. Tänään ei ahven syönyt lammella.

Vierailija
6/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloa äänestäisin itse. Huoletonta ja mukavaa, valinnanvaraakin riittää. Sama kokemus omakotitalosta, ihan kiva kokemus mut ei vaan jaksa. Lumityöt, nurmikonleikkuu, hajoavat nurkat, jne jne

Vierailija
7/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on kenenkään puolesta sanoa. Itse olen asunut sekä kerros-, rivi-, että omakotitalossa. Kaikissa on sekä hyvät, että huonot puolensa. Ja mitä niillä säästyvillä rahoilla mahdollisesti saisi?

Vierailija
8/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haluttu työleiriä nimeltä omakotitalo, eikä kaikkia niitä kuluja mitä se tuo tullessaan.

Pienkerrostalossa neliö+iso lasitettu 20m2 terassi, maksettu ensivuonna jolloin kauppojen tekemisestä ja asunnon valmistumisesta tulee 20v.

Olemme 40-50v.

Vierailija
9/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuota voi kukaan muu päättää. Itse ostettiin uusi kerrostaloasunto omakotitalon hinnalla. Tyytyväisiä ollaan. Merinäköala. Autohalli talon alla.

Vierailija
10/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Vaikeaa on kenenkään puolesta sanoa. Itse olen asunut sekä kerros-, rivi-, että omakotitalossa. Kaikissa on sekä hyvät, että huonot puolensa. Ja mitä niillä säästyvillä rahoilla mahdollisesti saisi?

no ainakin matkustella ja tietynlaisen vapauden ja turvallisuudenkin tunteen kun ei olisi isoa lainataakkaa olemassa.

Vierailija
11/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsisin kerrostalon. Omakotiasuminen ei ollut itselleni sopiva asumismuoto ja rivarikaan ei kuin keväästä syksyyn. Kerrostalossa miellyttää asumisen helppous ja sijainti. Meillä on tosin mökki jos voi käydä eräilyä ja myös puutarhanhoitoa harrastamassa kun mieli tekee. Enemmän vaimoni ja lasten juttu. Minä käyn harvemmin sielläkin. 

Vierailija
12/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo olisi minun valinta. Nyt asumme ja on pari naapuria vaan. Pystyisittekö muuttamaan maalle, jossa vähän halvempaa? Minusta kaupungissa on melkein sama asuuko kerrostalossa vai omakotitalossa. Vieri vieressä pienillä pihoilla kaikki sitten viettää yhtaikaa aikaansa ja kuuntelee toisten juttuja. Kerrostalossa taas kukaan ei ole runtevinasn toista ja useimmiten niitä vuokra-asuntoja sijoittajilta löytyy ja vuokralaiset voivat aiheuttaa harmia miksei muutkin talon asukkaat.

Vierailija
13/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin saatiin 90-luvun okt ihan samaan hintaan, kuin mitä tuosta paikallisen aseman vierestä olisi pitänyt maksaa kerrostalosta. Valinta ei ollut vaikea. Kerrostaloasunnot ovat ylihintaisia ja yliarvostettuja.

Vierailija
14/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo olisi minun valinta. Nyt asumme ja on pari naapuria vaan. Pystyisittekö muuttamaan maalle, jossa vähän halvempaa? Minusta kaupungissa on melkein sama asuuko kerrostalossa vai omakotitalossa. Vieri vieressä pienillä pihoilla kaikki sitten viettää yhtaikaa aikaansa ja kuuntelee toisten juttuja. Kerrostalossa taas kukaan ei ole runtevinasn toista ja useimmiten niitä vuokra-asuntoja sijoittajilta löytyy ja vuokralaiset voivat aiheuttaa harmia miksei muutkin talon asukkaat.

Ei oikein pystytä kovin kauas nykyisestä sijainnista, toinen lapsista vielä peruskoulussa muutaman vuoden eikä haluta koulun vaihtoa hänelle.

Vierailija
15/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon valitsisin, jos ei ole mitään erityistä syytä joka vetäisi omakotitalon puoleen (esim. nikkarointiharrastus, rakkaus puutarhanhoitoon, koiria jotka kaipaisivat omaa pihaa tms.), isosta lainasta säästyneet rahat voisi käyttää mielummin matkusteluun, harrastuksiin, hyvään ruokaan :)

Vierailija
16/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on valita se asumismuoto, jossa viihtyy ja jossa pystyy pitämään haluamansa elintason asumiskulujen maksun jälkeen. Ei lainaa tarvitse pelätä, kun se on suhteessa tuloihin ja käyttörahaa jää tarpeeksi. Minä olen valinnut omakotitalon, koska haluan asua näin. Käytän mielelläni rahaa siihen, että saan asua, miten haluan. En kaipaa ylenmääräistä shoppailua eikä minulla ole kalliita harrastuksia.

Vierailija
17/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo jos asutte seudulla jossa siitä saa 20 vuoden päästä suunnilleen omansa pois, kerrostalo jos ette.

Riippuu myös siitä miten laskette asumisen ja elämisen kulut.

Vierailija
18/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos minulta kysyt niin jää rivariin. Ei omakotitalon hoitohuolia eikä kerrostalon ahdistavia yhteisiä rappukäytäviä.

Vierailija
19/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein pystytä kovin kauas nykyisestä sijainnista, toinen lapsista vielä peruskoulussa muutaman vuoden eikä haluta koulun vaihtoa hänelle.

Jos olette sen ikäisiä että lasten kotoa pois muuttaminen jo siintää tulevaisuudessa niin äänestän ehdottomasti kerrostaloa, siinä on vaivatonta vanhentua sitten kun ei tarvi murehtia kunnostustöistä, pihan laitosta yms. :)

Vierailija
20/152 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo jos asutte seudulla jossa siitä saa 20 vuoden päästä suunnilleen omansa pois, kerrostalo jos ette.

Riippuu myös siitä miten laskette asumisen ja elämisen kulut.

Asutaan pk-seudulla joten uskoisin että talo ( ja tontti) säilyttää kyllä arvonsa.