Kumpi: okt ja lainaa eläkeikään saakka vai kerrostalo ja veloista vapaaksi
Tässä nyt pohditaan kumpaan vaakakuppi kallistuu. Ostettaisiinko seuraavaksi omakotitalo ja otetaan lisää lainaa seuraavaksi 20 vuodeksi vai sittenkin ( vanhempi) kerrostaloasunto ja pääsisimme ainakin lähes velattomiksi saman tien. Tällä hetkellä asutaan rivarissa mutta tähän emme nyt halua jäädä. Mielipiteitä kaipailen :)
Kommentit (152)
Olen asunut omakotitalossa, kerrostalossa ja nyt rivitalossa.
Kerrostalo on huoleton. Omakotitaloa en halua. Tässä rivitalossa on huoltoyhtiö ja ulkopuolinen isännöitsijä. Sikäli suht. huoletonta. Tähän Olen tyytyväinen. Kerrostalossa häiritsi rappukäytävä, jossa ramppasi 10 asunnon väki. Rivitalossa on oma ovi, mutta pikku piha pitää hoitaa itse. Talvella huoltoyhtiö aurasi aamulla pihakäytävät, jätteet hoitaa yhteinen jätehuolto. Meillä on velaton asunto. Asumiskulut 500 e/kk, jonka kumppanin kanssa puoliltamme. Meillä on yli 100 neliötä.
Minä valitsin aikoinaan ison kerrostaloasunnon Vantaalta sekä pienen mökin. Olin eronnut ja silloisen omakotitalon hoitaminen olisi ollut pienten lasten äidille mahdoton tehtävä.
Rappu ja koko taloyhtiö on rauhallinen, ei ole melua eikä hajuja. Tarkastin ennen ostoa, ettei ole kovin paljoa sijoitusasuntoja. Arvostan arjen helppoutta, koska tarvitsee huolehtia vain asunnon siivouksesta kiinteistöhuollon hoitaessa muut asiat. Myös menojen ennustettavuus on mielestäni etu.
Mökille pääsee, kun haluaa tehdä urakkaa ja puuhastella. Mökin sijaan olisin voinut matkustella perheen kanssa enemmän.
Sori,että tuon yhden ikävän näkökulman vielä asunnon pohdintaanne, mutta mitäs jos toinen kuolee ja ihan liian aikaisin? Pystyykö toinen jäämään uuteen kotiin yksin?
Jäin leskeksi työiässä. Mieheni oli ahkera ja kätevä, joten minäpä en osannutkaan muuta kuin hoitaa puutarhaa, maalata seiniä ja korjata korkeintaan vuotavia vesihanoja. Ratkaisukeskeisenä luonteena tottakai osaan toimia säästeliäästi, hakea asiantuntijoita, pyytää sukulaisia joskus talkoisiin yms. Koin silti, etten eläkään ihan niin yksityistä elämää kuin miehen kanssa, Aina soitella ja kysellä ja vaivata muita. Ei se ole kivaa.
Muutin pienestä rivariyhtiöstä kerrostaloasuntoon ja löysin sopivasti erikoisen kolmion, jossa olisin voinut perustaa pikkuruisen puutarhankin. Minä en vain pitänyt löysästä kerrostaloelämästä, johon aktiivisuuteni ja oma-aloitteisuuteni ei sopinutkaan.
Vuokrasin kohtuuhinnalla pienen maalaistalon, jonka omistajat onnekseni etsivät minun tyyppistä vuokralaista. TOntti on valtava ja saan hoitaa pihamaata, mutta soitella sitten omistajille korjauksista ja ideoistani. Koen helpotusta, että keksin ratkaisun.
Kehoitan kuitenkin miettimään myös ne pahimmat skenaariot ja miten voitte huolehtia toisistanne niinkin, että jos toista ei enää ole jäljelle jääneen elämä jatkuu tekemissänne asumisratkaisuissa. VOi vakuuttaa, että toisen kuoleman jälkeen minulla ainakin oli aivan kamalaa miettiä muuttoa ja surra sitten yhteisen kodin jättämistä kaiken muun päälle.
Me ostimme 4 vuotta sitten uuden kerrostalokolmion. On ollut ihana asua tässä ja asuisin jatkossakin mutta nyt kun toinen lapsi syntyy kesällä, niin neliöt alkavat käydä pieniksi ja lisäksi lapsien myötä myös oma piha houkuttelee. Lisäksi mies haluaa rakentaa talon, joten asunto tulee ensi kuun alussa myyntiin ja rakentaminen alkaa syksyllä. Sehän tietää toki isompaa asuntolainaa mutta luulen, että kun lapset ovat aikuisia ja muuttavat pois kotoa niin me muutamme takaisin kerrostaloon. Onhan tää nyt helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloa äänestäisin itse. Huoletonta ja mukavaa, valinnanvaraakin riittää. Sama kokemus omakotitalosta, ihan kiva kokemus mut ei vaan jaksa. Lumityöt, nurmikonleikkuu, hajoavat nurkat, jne jne
Onneks noihinkin on keksitty elämää helpottavia välineitä, esim. robottiruohonleikkuri ja lumilinko. Meitähän on monenlaisia. Itse jämähtäisin sisälle kerrostalo asuntoon, kun taas omakotitalossa olen ulkona ja saan hyötyliikuntaa omalla pihalla ja lihasvoimalla pihatyöt. Ehkä vanhetessa hatkitsen lumilinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo olisi minun valinta. Nyt asumme ja on pari naapuria vaan. Pystyisittekö muuttamaan maalle, jossa vähän halvempaa? Minusta kaupungissa on melkein sama asuuko kerrostalossa vai omakotitalossa. Vieri vieressä pienillä pihoilla kaikki sitten viettää yhtaikaa aikaansa ja kuuntelee toisten juttuja. Kerrostalossa taas kukaan ei ole runtevinasn toista ja useimmiten niitä vuokra-asuntoja sijoittajilta löytyy ja vuokralaiset voivat aiheuttaa harmia miksei muutkin talon asukkaat.
Ei oikein pystytä kovin kauas nykyisestä sijainnista, toinen lapsista vielä peruskoulussa muutaman vuoden eikä haluta koulun vaihtoa hänelle.
No voisiko sen pari vuotta sitten odotella ja muuttaa vasta sitten?
Mullekin se oma piha on tärkeintä okt-asumisessa. Vietän ympäsi vuoden vähintään pari tuntia päivässä pihalla, talvella teen lumitöitä ja polkuja pihaan, sytyttelen kynttilöitä, pudotan lumia liiterin ja pihavajan katolta ym puuhastelua. Kesällä voi mennä ihan koko päiväkin pihalla, teen etätöitä kotoa käsin ja voin puolet päivästä istua läppärin kanssa talon varjoisella puolella ja tehdä töitä. Puutarhan kuopsuttelu ja talon, piharakennusten, aidan ym huoltomaalaus ja terassin öljyäminen on minulle ihan parasta puuhaa. En millään viihtyisi sisällä kerrostalokämpässä, mutta ymmärrän kyllä että on paljon ihmisiä jotka inhoaa noita luettelemiani pihahommia ja tekevät mieluummin jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo olisi minun valinta. Nyt asumme ja on pari naapuria vaan. Pystyisittekö muuttamaan maalle, jossa vähän halvempaa? Minusta kaupungissa on melkein sama asuuko kerrostalossa vai omakotitalossa. Vieri vieressä pienillä pihoilla kaikki sitten viettää yhtaikaa aikaansa ja kuuntelee toisten juttuja. Kerrostalossa taas kukaan ei ole runtevinasn toista ja useimmiten niitä vuokra-asuntoja sijoittajilta löytyy ja vuokralaiset voivat aiheuttaa harmia miksei muutkin talon asukkaat.
Ei oikein pystytä kovin kauas nykyisestä sijainnista, toinen lapsista vielä peruskoulussa muutaman vuoden eikä haluta koulun vaihtoa hänelle.
No voisiko sen pari vuotta sitten odotella ja muuttaa vasta sitten?
Tätäkin ollaan mietitty mutta koen myös itsellenikin lähellä asuvat ystävät ja harrastukseni tärkeiksi joten kauemmas muuttaminen epäilyttää näidenkin seikkojen takia. Myös osa lapsuudenperheestäni asuu samoilla seuduilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et rivitalossa halua asua?
Rivitaloasuminen on sama kuin asuisi kerrostalossa paitsi että rivitalossa on oma piha.
Omakotitalossa on oikeasti paljon tekemistä kuten lumityöt,nurmikon leikkuu ja talon kunnostaminen eikä omakotitalossa asuminen mitään halpaa ole.
Kerrostalossa ja rivitalossa asuminen on varsin huoletonta kun oikeastaan kaikki muut kuuluu taloyhtiölle paitsi huonekalut.Pieni taloyhtiö joka tuo mukanaan hankaluuksia..
Miksi pitäisi valita pieni taloyhtiö? Rivitaloyhtiöissäkin on hyvin usein kymmeniä huoneistoja, ainakin täällä pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin se oma piha on tärkeintä okt-asumisessa. Vietän ympäsi vuoden vähintään pari tuntia päivässä pihalla, talvella teen lumitöitä ja polkuja pihaan, sytyttelen kynttilöitä, pudotan lumia liiterin ja pihavajan katolta ym puuhastelua. Kesällä voi mennä ihan koko päiväkin pihalla, teen etätöitä kotoa käsin ja voin puolet päivästä istua läppärin kanssa talon varjoisella puolella ja tehdä töitä. Puutarhan kuopsuttelu ja talon, piharakennusten, aidan ym huoltomaalaus ja terassin öljyäminen on minulle ihan parasta puuhaa. En millään viihtyisi sisällä kerrostalokämpässä, mutta ymmärrän kyllä että on paljon ihmisiä jotka inhoaa noita luettelemiani pihahommia ja tekevät mieluummin jotain muuta.
Minäkin vietän vähintään pari tuntia ulkona. Luonnon helmassa, luonnonsuojelualueella, lenkkipolulla, meren rannalla tms. Sisällä ei siis ole pakko aikaansa kerrostalossakaan viettää. Suuri lasitettu parveke tarjoaa myös ulkoilmamaista lisätilaa aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asumismuodot on käyty läpi, osa useampaankin kertaan. Oma valintani on omakotitalo, mutta vain ja ainoastaan siksi, että täällä pääsi naapureiden metelöinnistä eroon. Kaikilta muilta osin tämä on itselleni tasokasta ja keskeisellä paikalla sijaitsevaa kerrostaloasuntoa huonompi asumismuoto.
Mulla myös ainoa syy miksi en kestä kerrostaloasumista on naapurit. En jaksa metelöintiä enkä jaksa sitä että itse pitää miettiä milloin mitäkin tekee. Mietin vain että miksi ap ette jää rivitaloon? En muuttaisi rivitalosta kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloa äänestäisin itse. Huoletonta ja mukavaa, valinnanvaraakin riittää. Sama kokemus omakotitalosta, ihan kiva kokemus mut ei vaan jaksa. Lumityöt, nurmikonleikkuu, hajoavat nurkat, jne jne
Onneks noihinkin on keksitty elämää helpottavia välineitä, esim. robottiruohonleikkuri ja lumilinko. Meitähän on monenlaisia. Itse jämähtäisin sisälle kerrostalo asuntoon, kun taas omakotitalossa olen ulkona ja saan hyötyliikuntaa omalla pihalla ja lihasvoimalla pihatyöt. Ehkä vanhetessa hatkitsen lumilinkoa.
Meitä on moneen lähtöön. Itse en jämähtäisi sisälle on asumismuotoni mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin vietän vähintään pari tuntia ulkona. Luonnon helmassa, luonnonsuojelualueella, lenkkipolulla, meren rannalla tms. Sisällä ei siis ole pakko aikaansa kerrostalossakaan viettää. Suuri lasitettu parveke tarjoaa myös ulkoilmamaista lisätilaa aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn.
Joo mutta sitten täytyy aina lähteä jonnekin. Mä en jaksa lähteä jonnekin luonnonsuojelualueelle vaan haluan nautiskella kahvini omalla pihalla vaikka tukka pystyssä. Enkä ole mikään puutarhaihminen vaan tykkään lukea vaikka kirjaa rauhassa omassa riippukeinussa omalla pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asumismuodot on käyty läpi, osa useampaankin kertaan. Oma valintani on omakotitalo, mutta vain ja ainoastaan siksi, että täällä pääsi naapureiden metelöinnistä eroon. Kaikilta muilta osin tämä on itselleni tasokasta ja keskeisellä paikalla sijaitsevaa kerrostaloasuntoa huonompi asumismuoto.
Mulla myös ainoa syy miksi en kestä kerrostaloasumista on naapurit. En jaksa metelöintiä enkä jaksa sitä että itse pitää miettiä milloin mitäkin tekee. Mietin vain että miksi ap ette jää rivitaloon? En muuttaisi rivitalosta kerrostaloon.
Minulla vain puolet tuosta, eli itse en metelöi ja se on minulle täysin luontaista, mutta valitettavasti naapurit tuntuvat hyvin usein metelöivän. Kun joskus sattuikin hyvä mölyämätön naapuri, niin muutaman vuoden vierähtäessä tilalle muuttikin mölyapina. Nyt on jo ikää sen verran, etten enää halua "kokeilla onneani", joten omakotitalo. Siitäkin huolimatta, ettei mitkään siihen liittyvät työt kiinnosta tippaakaan, ja valitettavasti sijaintikin oli käytännön pakko valita paljon syrjäisemmäksi kuin missä haluaisin asua. Teetin ulkopuolisella kunnossapitosuunnitelman jota noudatan palkkaamalla aina ulkopuoliset tekijät kullekin huoltotyölle. Oma todella rasittava vaivansa siinäkin, eikä tule erityisen edulliseksi. Lumityöt teen sentään itse, ja aivan perseestä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta sitten täytyy aina lähteä jonnekin. Mä en jaksa lähteä jonnekin luonnonsuojelualueelle vaan haluan nautiskella kahvini omalla pihalla vaikka tukka pystyssä. Enkä ole mikään puutarhaihminen vaan tykkään lukea vaikka kirjaa rauhassa omassa riippukeinussa omalla pihalla.
Minä taas en jaksa nyhjöttää aina kotona. Suomessa on muuten valitettavan harvassa ne kelit, kun kahvinjuonti/lukeminen ulkona on mitenkään nautittavaa. 🙂 Lasitettu terassi/parveke toki muuttaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noissa luonnonpuistoissa ja lenkkipoluilla voi oikein mitään muuta tehdä kuin kävellä tai käydä jollain piknikillä. Vai miksei sinnekin voisi lähteä lumilapion kanssa polkuja tekemään.. Maalipurkki mukaan ja maalamaan aidantolppia meren rantaan. Vaikea varmaan löytää sopivaa pöytää ja penkkiä etätöiden tekemiseen joka olisi tarpeeksi varjossa että läppärin näytöltä näkee. Tai joo, kerrostaloasukit ovat niitä jotka valtaa kahviloiden pöydät läppäreineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noissa luonnonpuistoissa ja lenkkipoluilla voi oikein mitään muuta tehdä kuin kävellä tai käydä jollain piknikillä. Vai miksei sinnekin voisi lähteä lumilapion kanssa polkuja tekemään.. Maalipurkki mukaan ja maalamaan aidantolppia meren rantaan. Vaikea varmaan löytää sopivaa pöytää ja penkkiä etätöiden tekemiseen joka olisi tarpeeksi varjossa että läppärin näytöltä näkee. Tai joo, kerrostaloasukit ovat niitä jotka valtaa kahviloiden pöydät läppäreineen.
Joo, ei niistä työleirejä saa pikein tekemälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tähän syynä pieni taloyhtiö ja sen mukanaan tuomat haasteet ja toisen seinänaapurin kanssa hankaluuksia. Ollaan asuttu tässä jo 12 vuotta ja nyt tuntuisi oikealta ajalta vaihtaa kotia.
Kerrostalossa naapurit hyvin lähellä..
Hyvin hankala löytää oikeasti hiljaista taloa.
Samaa sanon kuin muutkin, se on ihan oma valintanne ja riippuu siitä miten haliatte elää.
Meillä valinta oli okt tilantarpeen vuoksi. Ei ole lapsia, mutta ollaan autoharrastajia joten kerrostalo ei tule kyseeseen. Meillä on myös vene mikä on kätevä säilyttää talvella omalla tontilla. Laina saatiin maksettua jo ennen kuim täytettiin 40. Vanhoina varmaan muutetaan kerrostaloon.