Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeän poistaminen siivoojan, bussikukin ym. töistä olisi tärkeää

Vierailija
17.04.2023 |

Bussikuski jätti tulematta töihin häpeän takia Tästä ilmiössä on kyse
Osa ihmisistä arvottaa itseään työn mukaan. Useat kokevat työstään ylpeyttä, mutta se voi myös hävettää, kertoo Tampereen yliopiston tutkimus.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/ecf3a848-e067-4f9e-ab48-1104b253f392

Tälläkin palstalla vaaditaan ihmisiä menemään töihin, mutta samalla ilkutaan siivoojille ja muille vähäpalkkaisille.

Muutos vaatii jokaiselta kaiken työn arvostusta.

Kommentit (172)

Vierailija
101/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostusta ei luoda pakottamalla arvoisat työntekijät.

Vierailija
102/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullutkaan, että jossain bussikuskin työssä olisi jotain hävettävää.

Bussikuski itse sanoi. Vanhemmat vähän masentuneita, kun yrittivät tehdä lääkäria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paras tapa arvostaa siivoojia on kunnon palkka ja riittävä aika työn tekemiseen"

https://www.pam.fi/blogi/paras-tapa-arvostaa-siivoojia-on-kunnon-palkka…

Kyllä! Myös juuri tuo, että olisi riittävästi aikaa siivoamiseen, on todella tärkeää. Nythän valitettavan harvoin sitä aikaa on tarpeeksi.

Vierailija
104/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäänsä tämä kiusaamiskulttuuri pitäisi saada kitkettyä. Se sana, jonka kirjoitat täällä puhtaasta ilkeydestä jää liian usein nettiin pysyvästi. Sen lukee moni itseään ja elämäntilannettaan häpeävä "paskatyöntekijä" tai työtön. Jo tähän ketjuun on tullut aivan uskomattoman inhottavia kommentteja. Nämä voi olla tahallisua trolleja, teinipoikia tai tyttöjä joiden tarkoitus onnin sivaltaa ja ärsyttää tai sitten esimerkiksi sellaisen ihmisen kirjoittamia jolla on itsellään todella paha olla.

Tämmöiset kommentit pitäisi kitkeä välittömästi tältäkin palstalta. En ymmärrä, että miten se voi olla niin vaikeaa puuttua tähän

Vierailija
105/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en määritä itseäni työn kautta. Olen tosin varastomies joka on helppo ja mukava duuni, enkä häpeä sitä lainkaan.

Tavallaan tuossa määrittelit. "Olen varastomies". Sehän on itsensä määrittelyä. Uusiin ihmisiin tutustuttaessa on myös yksi ensimmäisiä kysymyksiä "Mitä teet työksesi" sen sijaan, että kysyttäisiin vaikka kirjamakua tai harrastuksia. Työ määrittelee ihmistä yllättävänkin paljon. 

Vierailija
106/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hävettävää voi olla rehellisessä työssä? Ja KUKA on niin julmetun ääliö, että ilkkuu jonkun työstä? Luin kyllä joidenkin pomojen käytöksestä siivoojia kohtaan, mutta ei ainakaan meidän virastossa tuommoinen tulisi kuuloonkaan. Itsensä korottaminen ansiottomasti on aivan järjettömän noloa, siis todella noloa.

Mikäs teet jos toisen työ on paskaduunia. Vai koska viimeksi kuulit jonkun, edes paskaduunarin itsensä, sanovan että voi kunpa lapsestani tulisi siivooja tai bussikuski? Aivan ;-)

Juuh, kaupan kassana tai burgerin vääntäjänä olemisent on ihan ok opiskelijoille, mutta sitten tulee valmistumisen aika ja siirtyminen oikeisiin töihin. Eli jotain on täytynyt pahasti sössiä, jos jää loppuelämäksi johonkin kesätyöhön.

Ennen kuin miinustat, niin mieti haluaisitko itse että oma lapsesi tekisi "uran" jonain k-kaupan kassana, rekkamiehenä tai talkkarina.

Tottakai haluaisin, jos hän itse niin päättää. Eli palataan taas alkuun. Mitä hävettävää voi olla rehellisessä työssä? En käsitä minkälaisten lasien läpi katsot maailmaa. Rahako ratkaisee? Kova ja kylmä on sinun maailmasi.

Niin JOS... ;)

Entäs ennen kuin lapsi osaa edes puhua? Niiiiinpä, ei sellaista kohtaloa kukaan lapselleen halua. Paitsi tietenkin jos hän "itse niin päättää" (=ei pääse muualle ja suhteiden säilyttämiseksi ei voi nuhdellakaan).

Lähtökohtaisesti kaikki kuitenkin haluaa parasta lapsilleen.

Sinusta en tiedä, mutta minä en ole suunnitellut tulevaisuutta valmiiksi omille lapsilleni. Yhdentekevää mitä he päättävät tehdä, jos/kun he niin haluavat. Ainoa mitä heille haluan ja toivon on, että olisivat terveitä ja onnellisia, mitä ikinä päättävätkään työkseen tehdä. Minulla ei ole tarvetta buustata egoani lasteni tekemisillä.

Vierailija
107/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin ennen sairaalassa ja siellä kyllä monet hoitajat halusivat tehdä selväksi, että minun työni on paskahommaa ja he ovat minuq parempia. Outoa oli myös monen tarve mainita jatkuvasti "kyllähän tuota työtä voi tehdä kuka vaan" ja "kyllähän rättiä osaa kuka vaan heiluttaa." Ei ehkä tarvitse olla neropatti siivotakseen, mutta tuon asian hieromisella naamaan ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin kiusaaminen. Lääkärit oli aina tosi mukavia. Yleensä kaikista ylemmillä viroissa olleet olivat kaikista mukavimpia siivoojille. Niillä kai ei ollu tarvetta nostaa itseään muiden yläpuolelle kiusaamalla.

Opiskelin noihin aikoihin yliopistossa vielä ja monien ikävien hoitajien asenne minua kohtaan muuttui sen jälkeen, jos saivat jotain kautta tietää minun opiskelevan heitä korkeammalle. Alkoivatkin kohdella minua ihmisenä sen jälkeen. En ymmärrä, miksi ei voisi olla vain kaikkia ihmisiä kohtaan mukava.

Vierailija
108/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäänsä tämä kiusaamiskulttuuri pitäisi saada kitkettyä. Se sana, jonka kirjoitat täällä puhtaasta ilkeydestä jää liian usein nettiin pysyvästi. Sen lukee moni itseään ja elämäntilannettaan häpeävä "paskatyöntekijä" tai työtön. Jo tähän ketjuun on tullut aivan uskomattoman inhottavia kommentteja. Nämä voi olla tahallisua trolleja, teinipoikia tai tyttöjä joiden tarkoitus onnin sivaltaa ja ärsyttää tai sitten esimerkiksi sellaisen ihmisen kirjoittamia jolla on itsellään todella paha olla.

Tämmöiset kommentit pitäisi kitkeä välittömästi tältäkin palstalta. En ymmärrä, että miten se voi olla niin vaikeaa puuttua tähän

Olen samaa mieltä muuten, mutta sensurointivaateisiisi en missään nimessä yhdy.

Vierailija
109/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne pitäisi tulla kirjautumispakko. Silloin esimerkiksi moderaattorien olisi helpompi seurata, että millaista kommenttia käyttäjä kirjoittaa tänne.

Vierailija
110/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Bussinkuljettajan ammatti on aina ollut unelma-ammattini, sanoo Janet Stobin, 

https://www.sak.fi/ajankohtaista/uutiset/janet-stobin-romani-ja-ay-akti…

Vierailija
111/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin häpeän lähihoitajan ammattiani. Olen kyllä ollut koko urani psykiatrisessa sairaalassa töissä, moniammatillisessa työryhmässä, ja katson että työni on merkityksellistä. Tai pitäisi olla. Mutta silti häpeän sitä, koska jos sanon ääneen olevani lähihoitaja, minua pidetään retardina ja wt-looserina. Ja silti olen nähnyt niin paljon enemmän kuin monet.. mutta silti olen pelkkä looseri muiden silmissä. Kyllähän se sattuu, vaikka nahka on parkkiintunut kovaksi vuosien varrella. 

Oletko retardi ja wt-luuseri. Olet ainakin alkanut kuullostamaan sellaiselta, eikä se johdu ammatistasi.

Retardi ja wt-looseri on vaan niitä sanoja, joita lähihoitajista käytetään. Siksi toistin ne. Mikäli tekstini herätti sinussa muutenkin tällaisia tuntemuksia, sille en mitään voi.

-tuo jolle vastasit

Jos kaikkeen negatiiviseen tarttuu, mikä silloin on? Kuinka helkkarin vaikeaa uniikkien on tajuta että kaikista ammateista sanotaan negatiivisia asioita. Tässäkin ketjussa valitetaan että pahat johtajat eivät maksa palkkaa. On oltava retardi jos ei ymmärrä, että yrittäminen ei ole hyväntekeväisyyttä. Jos palkka ei miellytä vaihda alaa. Negatiivisille valittajille ei kuulu maksaakkaan enempää, koska he laskevat muidenkin mielialaa ja tuottavuutta. Perusta ihmeessä oma yritys ja maksa sinä parempaa palkkaa, vai mikä sinua estää?

Minusta on varsin lapsellista ajatella, että työstä ei kuulu maksaa asiallista korvausta. Ja etenkin se, että haukut työntekijää siitä, että työnantaja on perseestä, kertoo siitä, ettet ole työelämää nähnyt kuin unissasi. Katsos kun täällä todellisessa maailmassa oman yrityksen perustaminen ei ratkaise rakenteellisia ongelmia, joita tietyillä aloilla on enemmän kuin toisilla. Eikä silmien sulkeminen tai toisten haukkuminen retardiksi poista näitä ongelmia. Niistä on ihan ok keskustella ilman, että joku tulee tuolla tavalla riehumaan. 

Vierailija
112/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne pitäisi tulla kirjautumispakko. Silloin esimerkiksi moderaattorien olisi helpompi seurata, että millaista kommenttia käyttäjä kirjoittaa tänne.

Ja meinaat, että se tekisi av-palstasta lintukodon, jossa on pelkkää yksisarvista ja hattaraa? Varsinkin, kun sama henkilö voi perustaa vaikka 100 tiliä ja kirjoitella niiltä vuorotelle. 

Vierailija
113/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin häpeän lähihoitajan ammattiani. Olen kyllä ollut koko urani psykiatrisessa sairaalassa töissä, moniammatillisessa työryhmässä, ja katson että työni on merkityksellistä. Tai pitäisi olla. Mutta silti häpeän sitä, koska jos sanon ääneen olevani lähihoitaja, minua pidetään retardina ja wt-looserina. Ja silti olen nähnyt niin paljon enemmän kuin monet.. mutta silti olen pelkkä looseri muiden silmissä. Kyllähän se sattuu, vaikka nahka on parkkiintunut kovaksi vuosien varrella. 

Oletko retardi ja wt-luuseri. Olet ainakin alkanut kuullostamaan sellaiselta, eikä se johdu ammatistasi.

Retardi ja wt-looseri on vaan niitä sanoja, joita lähihoitajista käytetään. Siksi toistin ne. Mikäli tekstini herätti sinussa muutenkin tällaisia tuntemuksia, sille en mitään voi.

-tuo jolle vastasit

Jos kaikkeen negatiiviseen tarttuu, mikä silloin on? Kuinka helkkarin vaikeaa uniikkien on tajuta että kaikista ammateista sanotaan negatiivisia asioita. Tässäkin ketjussa valitetaan että pahat johtajat eivät maksa palkkaa. On oltava retardi jos ei ymmärrä, että yrittäminen ei ole hyväntekeväisyyttä. Jos palkka ei miellytä vaihda alaa. Negatiivisille valittajille ei kuulu maksaakkaan enempää, koska he laskevat muidenkin mielialaa ja tuottavuutta. Perusta ihmeessä oma yritys ja maksa sinä parempaa palkkaa, vai mikä sinua estää?

Jonne ylikselle! Heti!

Vierailija
114/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä muuten, mutta sensurointivaateisiisi en missään nimessä yhdy.

Kritiikki ja vastaväitteet on aina hyvä juttu, mutta siihen vaaditaan argumentointitaitoja. Semmoinen " olet paska luuseri wt"- huutelut on aivan turhia.

Vastaväitteitä voi opetella esittämään fiksusti.

Vierailija
115/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en määritä itseäni työn kautta. Olen tosin varastomies joka on helppo ja mukava duuni, enkä häpeä sitä lainkaan.

Tavallaan tuossa määrittelit. "Olen varastomies". Sehän on itsensä määrittelyä. Uusiin ihmisiin tutustuttaessa on myös yksi ensimmäisiä kysymyksiä "Mitä teet työksesi" sen sijaan, että kysyttäisiin vaikka kirjamakua tai harrastuksia. Työ määrittelee ihmistä yllättävänkin paljon. 

Millä tavalla ammattinimikkeen kertominen on itsensä määrittelyä työn kautta?

Vierailija
116/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se auttaisi? Eihän täällä nytkään moderoida. Jossain vaiheessa sentään sai bannia, jos kirjoitteli mitä sattuu tai spämmäsi. Nyt sekin on poistunut. 

Vierailija
117/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä tavalla, että et voi olla varastomies ilman, että se jollain tavalla määrittelee sinua. Tämä on nyt vähän syvällisempi kysymys siitä, että kaikki mitä ihmisellä on elämässään määrittelee häntä enemmän tai vähemmän. 

Vierailija
118/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja meinaat, että se tekisi av-palstasta lintukodon, jossa on pelkkää yksisarvista ja hattaraa? Varsinkin, kun sama henkilö voi perustaa vaikka 100 tiliä ja kirjoitella niiltä vuorotelle. 

Sama ihminen ei voi perustaa kuin yhden tilin jos järjestelmä suunniteltaisiin niin. Esimerkiksi pankkitunnusten avulla. Silloin se tosiaan karsii teidät alaikäiset ja se vasta olisikin hyvä juttu. Lasten huutelut ei kuulu tänne , eikä mihinkään.

Vierailija
119/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue koko viesti niin saatat ymmärtää pointin. Suomi on hyvinkin työkeskeinen yhteiskunta halusit tai et. 

Vierailija
120/172 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se häpeällistä alentua orjantyöhön.

Nyt jokaisen pitäisi mennä työttömäksi hiljaiseen lakkoon. Odotella että työpaikat alkaa kohotella palkkoja.

Hävettää kun on niin arka että alistuu töihin halvalla huonosti palkattuun työhön. Lapset ja perhe häpeää myös. Pitäisi kasvattaa selkärankaa että osaa sanoa ei.

Ennen orjille sentään tarjottiin ladot ja ruoka. Nyt vuokrat on sillä tasolla että mitään ei jää käteen. Orjilla oli paremmat oltavat. Nykyinen keino antaa ns. vapaus on kusetusta. Häpeää annetaan ja viedään työtä tekevältä kaikki rahat ja sitä kautta kunnia.

Työnteko ei enää kannata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän