Häpeän poistaminen siivoojan, bussikukin ym. töistä olisi tärkeää
Bussikuski jätti tulematta töihin häpeän takia Tästä ilmiössä on kyse
Osa ihmisistä arvottaa itseään työn mukaan. Useat kokevat työstään ylpeyttä, mutta se voi myös hävettää, kertoo Tampereen yliopiston tutkimus.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/ecf3a848-e067-4f9e-ab48-1104b253f392
Tälläkin palstalla vaaditaan ihmisiä menemään töihin, mutta samalla ilkutaan siivoojille ja muille vähäpalkkaisille.
Muutos vaatii jokaiselta kaiken työn arvostusta.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu vuodelta 2017
Kympin keskiarvon lapsi haluaa amikseenJa on hyvin varma asiastaan. Miehen mukaan sulaa hulluutta, itse olen hieman kahden vaiheilla. Toisaalta varmasti pärjäisi hyvin lukiossakin, toisaalta hänen elämänsä ja unelmansa siinä ovat kyseessä.
Syy on kuulemma se, että ei jaksa istua pulpetissa mitään tekemättä enää kolmea vuotta. Omien sanojensa mukaan ei tee muuta kuin pelaa puhelimella koulussa koska siellä on tylsää kuulemma ihan kaikki. Ihmiset ja opetettavat aineet. Haluaa kuulemma saada aikaan jotain omaa ja oikeaa.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2784898/kympin-keskiarvon-lapsi-haluaa-…
Mitenhän tämän lapsen / nuoren kävi? Toivottavasti ei pakotettu lukioon, jos ei sinne itse halunnut.
Hoitajat kertovat karusta arjestaan: Instrumentteja päin seiniä, epäkunnioitusta ja sabotointia
Aamulehti kertoi torstaina tapauksesta, jossa Taysin lääkärit ovat muun muassa lyöneet ja nimitelleet hoitajia. Iltalehti pyysi hoitajilta omakohtaisia kommentteja.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201612152200041074
AL: Taysin lääkäri löi ja kutsui hoitajia orjiksi ja elukoiksi
Tampereen yliopistollisen sairaalan johto ei antanut varoituksia lääkäreille, kertoo Aamulehti.
Siivoja Aurilla on 9,2 miljoonaa seuraajaa TikTokissa!
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kiehtoo ihmisiä ero muutokseen jälkeen, oli se remonttia, siivousta tai sisustus.
Eikös hän tee ilmaiseksi tuota hommaa?
Vierailija kirjoitti:
Edit: Siivooja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edit: Siivooja
Edit: Siivouskuningatar
Jaksan aina vaan ihmetellä sitä, jos ihmiset häpeävät itseään. Missä on itsetunto?
Ahkera tekee työtä mitä tahansa ja eteenpäin pyrkivä tietää että tyvestä puuhun noustaan.
Jos on lukupäätä ja kunnianhimoa, voi opiskellakin vaikka mihin ammattiin.
Eri asia on sitten syrjäytyneet, jotka eivät välttämättä edes halua tehdä töitä. Ehkäpä minunkin itsetuntoni olisi heikohko siinä jamassa.
Miila on kasvatustieteen maisteri ja siivooja – oman alan töitä ei herunut ilman kokemusta: ”Koin epäonnistuneeni”
https://duunitori.fi/tyoelama/tyonhaku-ilman-kokemusta
”Lohduttauduin ajatuksella, että aikani koittaa vielä ja muitakin on samassa tilanteessa kuin minä. Siivoojan roolissa opin paljon itsestäni – kiireisen sairaalatyön perusteella minulla on hyvä stressinsietokyky ja ihmisenä olen tehokas. Pysyn kiireenkin keskellä rauhallisena ja luotan itseeni. Tiedän, että olen myös hyvä työnhakija ja tällä työkokemuksella saavutan vielä jotain hienoa.”
Syksyllä 2022 Vesio kertoi tarinansa LinkedInissä. Avoin postaus poiki yhteydenoton rekrytoijalta ja lopulta kutsun työhaastatteluun. Kaksi viikkoa myöhemmin hän työllistyi oman alansa työpaikkaan.
”Vasta tuona maanantaina kun aloitin uudessa työpaikassa, uskoin, että olen oikeasti töissä siellä.”
Elkää hävetkö duunarit ootte yhteiskunnan tukipykäliä!
Vuonna 2017
SUOMI 100
Jättitutkimus suomalaisista ammateista: Poliisi on nyt arvostetuin – katso, miten pärjäät 457 ammatin listalla
Turvallisuus- ja hoiva-alan ammattilaiset valloittivat kärkisijat IS:n arvostustutkimuksessa.
Miksi? Olen itse työskennellyt siivoijana, eikä sitä voi edes pitää työnä. Ylipäänsä en ymmärrä miksi moppaamisesta ja vessan siivouksesta maksetaan yhtään mitään.
Siivousala
Kotisiivouksia ostavat nyt jopa opiskelijat – siivousalan arvostus on noussut, mutta joskus asiakkaan negatiivinen asenne näkyy
Yrittäjän mielestä tarkempi valvonta nostaisi alan statusta.
Siivousalan yrittäjät ovat huomanneet, että alan arvostus on noussut. Arvostuksen nousun takana ovat muun alan työvälineiden kehittyminen ja kotisiivousten kysynnän kasvu. Alan palkkauskin on noussut, mikä sekin kertoo suuremmasta arvostuksesta.
– Arvostus on onneksi viime vuosina noussut paljon. Moni on havahtunut siihen, että ammattisiivoojalla on hyvät välineet ja taidot kotien monimutkaisten pintamateriaalien puhdistamiseen, pohtii yrittäjä Eeva-Leena Lappalainen Puhdas Ilo Oy:sta.
Kotitalouksiin tilataan yhä enemmän säännöllistä kotisiivousta.
Siivouksia ostavat kaikenikäiset ihmiset opiskelijoista keskituloisiin. Stereotypia siivouspalveluista ylemmän keskiluokan etuoikeutena on karisemassa.
Tämä on totta, ja ylipäätään esim siivoojien integroiminen työyhteisöön silloin, kun he työskentelevät samaan aikaan kuin muut rakennuksessa. Ei ole ihme, jos ei tule arvostettu olo, jos kukaan ei juttele mitään, ihan korkeintaan moi, siinä se.
Omalle tytölle siivous olisi sopinut hyvin, hänellä on aika pahoja oppimisvaikeuksia, eikä sen vuoksi lukioon mene. Siivoamista rakastaa aivan hirveästi. Ehdotin yhdeksi vaihtoehdoksi alan koulutusta, mutta ei. On jo alakoulussa kuullut kaveriltaan kaverin isän sanoneen, että jos ei koulu maistu, niin ei pääse muuksi kuin siivoojaksi. Juuri tämmöiset kommentit saa lapsen mieleen sen ajatuksen, että tuo on jotain mistä pitää pyrkiä pois.
Lähtökohtaisesti voitaisiin arvostaa kaikkia ammatteja, myös niitä vähemmän yleishyödyllisiä. Jokainen kuitenkin joka saa palkkaa, maksaa siitä veroja. Onko sillä siis väliä tuleeko ne verot siivoojan, kosmetologin tai sitten vaikka sen somevaikuttajan ansioista?
Näkyyhän se palkassa. Se arvostus. Puhetta toki voi olla suuntaan jos toiseen.
Pääministeri sheimattiin koski jo ollut nuorena kaupankassa. Eli se jää oikein leimaamaan ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Häpeä ei ole ammatissa vaan itsensä arvostamisessa. Jos ei osaa arvostaa itseään, miten voi vaatia sitä muilta? Joku saa arvostusta jota ei ansaitse, mutta se on eri asia.
Siivoojat arvostavat itseään. Jos on yksin tai porukalla töissä, niin on yleensä täysin arvokas olo. Sitten kun joutuu työskentelemään asiakkaiden työpaikalla, niin riippuu paljon asiakkaasta ja töiden järjestelystä, mutta kyllä aika lailla kaikki on tullut kuultua. Mutta kaikkein pahinta on, että työnantaja ei arvosta.
Siivoojana et myöskään saa mitään etua siitä, että olet ollut vaikka kuinka kauan hommissa ja tiedät ja osaat. Olet silti ravintoketjun alin. Työnjohtajiksi otetaan nuoria tyttöjä ja poikia, jotka tulevat kyttäämään että teetkö työsi hyvin. Pahimmat pomot haukkuvat ja huutavat.
Jos olet tehnyt monta vuotta hyvää jälkeä jossain kohteessa, jossa mitoituskin on kohdallaan, niin se menee halvemmalle firmalle kun KTM kilpailuttaa. Sitten vaan kahden viikon päästä sinulla on 28 työtuntia vähemmän, ja mietit miten maksat laskut. Semmoista arvostusta. Työvoimapula alalla on hyvästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullutkaan, että jossain bussikuskin työssä olisi jotain hävettävää.
Et vain ole lukenut tarpeeksi tätä palstaa. - Toisaalta täällä kyllä halveksitaan lähes kakkia ammatteja. - Tai vähintääm niiden tekijä on väärä. Tai saa liikaa palkkaa.
Erittäin huolestuttavaa, jos joku vakavissaan pitää tämän palstan kirjoitteluja totuutena.
Kirjoittaa hän, jonka ammattia ei täällä ole haukuttu.
Tuo on kiusaajan oikeus päättää, ettei kiusattu saa suuttua/loukkaantua.
Tämä