Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenelläkään muulla teiniä joka ei tunnu itsenäistyvän?

Vierailija
17.04.2023 |

Koitan suhtautua rakkaudella omaan lapseen, mutta alkanut ärsyttää perheen kolmonen, toiseksi nuorin, jolla ei ole 13-vuotiaana mitään kiinnostuksen merkkiä itsenäistymiseen, millään tasolla. Toki, toinen ääripää on yhtä hermoille käyvää, tämänkin tiedän kokemuksesta. Mutta 13-vuotias ei halua tai uskalla tehdä mitään esim kavereiden kanssa.

Uimahalliin? Elokuviin? Huvipuistoon? Ihan mihin vaan? Ei ei ei, äitin pitäisi lähteä mukaan kuskaamaan tai saattelemaan bussiin, tai ostamaan liput kun ei ite uskalla, tai olemaan jonkinlaisena backup-turvana taustalla.

Sama juttu luokkaretkillä, yökyläilyissä tai esim harrastukseen liittyvillä reissuilla. Ei vaan halua tai uskalla lähteä. Sitten kuitenkin harmittaa selvästi, kun jää ulkopuolelle. Vaikuttaa harrastuksiin, kun jää ryhmässä ulkopuoliseksi, kun ei lähde ikinä kisareissuille tai esityksiin. Ja toki vaikuttaa jo kaverisuhteisiinkin tämä, onneksi nyt joku hengailukaveri kuitenkin vielä puolittain roikkuu mukana, mutta valitettavan moni on jäänyt myös matkasta, kun ei tavalliset nuorten jutut onnistu :/

Kyseessä siis tyttö ja on ollut epäilyä neuroepätyypillisyydestä, mutta ei ole diagnoosia. Pärjää muuten ihmisten kanssa ja on sosiaalisesti melko taitava, mutta kun jää ulos kaikesta ns. kivasta, niin jää ulkopuolelle muutenkin. Ärsyttää toki myös se, että on niin minussa kiinni. Oikeastaan välillä raivostuttaa aivan silmittömästi, koska haluan jo omaa elämääkin takaisin, enkä hyysätä teini-ikäistä kuin pientä lasta. Sen lisäksi haluaa kontrolloida vielä kotona asuvan pienemmän siskon juttuja, eli meillekään ei saisi tulla kukaan yökylään ja siskon kaverit käy hermoille pelkällä olemassaolollaan. Tilaa on ja heillä omat huoneet, joten siitä ei ole kiinni.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta sitten. Olen aikuinen nainen ja edelleen jännitän esim. ajaa yksin tai mennä yksin paikkoihin. Sen sijaan että esim. puoliso raivoaa mulle ja käskee aikuistumaan olenhan sentään jo 35v hän kysyy mikä helpottaisi ja käydään ennalta reittejä läpi ja harjoitellaan. Syy arkuuteeni on vanhempien kontrolli. Aina huudettiin ja haukuttiin jos ei ekasta mennyt oikein eikä tietenkään koskaan selitetty miten pitää tehdä, ei ennen eikä jälkeen. Tästä jäi itselleni pelkotila ja trauma yrittää mitään itse ikinä. Työstän asiaa ja olen vuosien saatossa rohkaistunut paljon ja toimin nykyään lähes normaalisti, mutta nyt on kyllä tässä AP tapauksessa vanhemmalla peiliinkatsomisen paikka miksi lapsi ei uskalla ja miksi suhtaudut raivolla 13-vuotiaaseen lapseen?

Vierailija
62/68 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13v on tosi pieni vielä. Itsekin olin aika kakara vielä siinä iässä. Annas olla kun menee vuosi ja kaksi eteenpäin, voi olla, ettet sitä kotona juurikaan näe. Mikä Suomessa on vikana, kun 13v pitäisi jo itsenäistyä? Miksi lapsia hankitaan, kun niistä halutaan mahdollisimman pian eroon? Varsinkin jos on loppuvuodesta syntynyt, niin anna aikaa.

Ei pidä itsenäistyä, mutta on se minusta vähän huolestuttavaa, jos tuossa iässä vain nyhjää kotona, varsinkin jos koko lapsuus on ollut sitä. Jää kyllä paljon kokematta ja tekemättä ja lapsuuttahan ei koskaan saa takaisin... ei aikuisena juuri mikään asia enää anna sellaisia tunteita kuin lapsena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ahdistuneisuuteen taipuvaiselta lapselta. Kannattaa olla tarkkana siitä, milloin ahdistus on sellaista, mikä estää tekemästä asioita ja siihen tarvitsee ammattiapua.

Tunteesi on normaaleja, ne auttavat itsenäistämään lasta.

Millainen suhde toiseen vanhempaan on? Kun lapsi kiinni äidissä, sillä mietin.

Nuori tarvitsee tukea ja rohkaisua. Auta häntä itse tekemään asioita. Esim. Lippujen osto: ensin yhdessä nuoren kanssa, seur.kerralla olet taka-alalla ja sitten hän saa itse hoitaa asian., toki varmaan asiassa tarvitsee sun tukea keskusteluiden muodossa.

Vierailija
64/68 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

13v on tosi pieni vielä. Itsekin olin aika kakara vielä siinä iässä. Annas olla kun menee vuosi ja kaksi eteenpäin, voi olla, ettet sitä kotona juurikaan näe. Mikä Suomessa on vikana, kun 13v pitäisi jo itsenäistyä? Miksi lapsia hankitaan, kun niistä halutaan mahdollisimman pian eroon? Varsinkin jos on loppuvuodesta syntynyt, niin anna aikaa.

Ei pidä itsenäistyä, mutta on se minusta vähän huolestuttavaa, jos tuossa iässä vain nyhjää kotona, varsinkin jos koko lapsuus on ollut sitä. Jää kyllä paljon kokematta ja tekemättä ja lapsuuttahan ei koskaan saa takaisin... ei aikuisena juuri mikään asia enää anna sellaisia tunteita kuin lapsena. 

Voisiko olla, että kaikki eivät lapsenakaan koe niitä asioita samalla tavalla. Itse sain lapsena elämyksiä myös kirjoja lukemalla. Vietin aika paljon vapaa-aikaa kotona. Jälkeenpäin ajatellen olisin varmasti tarvinnut turvallista laajempaa tuttavapiiriä ja vanhemmat, jotka olisivat opettaneet ja toteuttaneet sosiaalisempaan elämään. Mutta jos ajattelee esim. lapsia, jotka nauttivat sukeltamisesta ja luistelusta ja joukkuepeleistä, niin itse en ollut sellainen ollenkaan. En pitänyt sellaisista asioista.

65/68 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen on hädin tuskin teini. Onko vielä edes yläasteella. Moni on tuossa iässä ihan lapsi ja leikkiin suotavaa.

Järkyttävää tekstiä vanhemmalta.

Voi, voi, minä olin jo tuon ikäisenä tätini apuna  vahtimassa serkkuja ja tekemässä kaikenlaista, keittiössä ja navetalla

Samoin omat lapset tekivät jo töitä 

Vierailija
66/68 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että kaikki eivät lapsenakaan koe niitä asioita samalla tavalla. Itse sain lapsena elämyksiä myös kirjoja lukemalla. Vietin aika paljon vapaa-aikaa kotona. Jälkeenpäin ajatellen olisin varmasti tarvinnut turvallista laajempaa tuttavapiiriä ja vanhemmat, jotka olisivat opettaneet ja toteuttaneet sosiaalisempaan elämään. Mutta jos ajattelee esim. lapsia, jotka nauttivat sukeltamisesta ja luistelusta ja joukkuepeleistä, niin itse en ollut sellainen ollenkaan. En pitänyt sellaisista asioista.

Niin, voihan se olla että joku kokee sen lukemisen omassa huoneessa merkityksellisemmäksi kuin kavereiden kanssa puuhastelun. Ei siinä, kyllä minäkin luin lapsena, riitti sitä aikaa siihenkin. 

Vierailija
67/68 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasta sitten. Olen aikuinen nainen ja edelleen jännitän esim. ajaa yksin tai mennä yksin paikkoihin. Sen sijaan että esim. puoliso raivoaa mulle ja käskee aikuistumaan olenhan sentään jo 35v hän kysyy mikä helpottaisi ja käydään ennalta reittejä läpi ja harjoitellaan. Syy arkuuteeni on vanhempien kontrolli. Aina huudettiin ja haukuttiin jos ei ekasta mennyt oikein eikä tietenkään koskaan selitetty miten pitää tehdä, ei ennen eikä jälkeen. Tästä jäi itselleni pelkotila ja trauma yrittää mitään itse ikinä. Työstän asiaa ja olen vuosien saatossa rohkaistunut paljon ja toimin nykyään lähes normaalisti, mutta nyt on kyllä tässä AP tapauksessa vanhemmalla peiliinkatsomisen paikka miksi lapsi ei uskalla ja miksi suhtaudut raivolla 13-vuotiaaseen lapseen?

Sun mies on sitten suhteessa lapsen kanssa. Naisethan aina hokevat etteivät ala äidiksi miehelle, mutta miehet näköjään kokevat asian eri tavalla. 

Vierailija
68/68 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun uskalsi ja kiipesi nosturiin kavereiden kanssa. Onneksi on hengissä. Poliisi soitti .Nyt 19v. ja on aina kotona ja saa olla.

Turvaan aina häntä jos on tarve kun tiedän sen toisenkin puolen.

Uimahallissa käyminen ja lapsesi kaltainen idiootin käytös on kaksi täysin eri asiaa.