Onko yliopiston arvosanoilla merkitystä?
Pohdin, että kuinka iso merkitys arvosanoilla on kun mietitään työllistymistä? kokemuksia mielellään lukisin :)
Kommentit (78)
Mielenkiintoista keskustelua. Itse olen siinä mielessä joustava että työn perässä olen valmis muuttamaan mihin vain :) Onkohan tällä merkitystä työllistymisen kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista keskustelua. Itse olen siinä mielessä joustava että työn perässä olen valmis muuttamaan mihin vain :) Onkohan tällä merkitystä työllistymisen kannalta?
Jos tarkoitat myös ulkomaita, niin monissa muissa maissa arvosanoilla on työntekijän valinnassa selvästi suurempi merkitys kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat myös ulkomaita, niin monissa muissa maissa arvosanoilla on työntekijän valinnassa selvästi suurempi merkitys kuin Suomessa.
Lähinnä tarkoitin että ei ole ongelmaa muuttaa vaikka toiselle puolelle suomea työn perässä :)
Työelämässä ei mitään väliä. Mutta jos haluat esim. vaihto-opiskelemaan, niin siinä hyvät arvosanat edesauttaa valituksi tulemista.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä ei mitään väliä. Mutta jos haluat esim. vaihto-opiskelemaan, niin siinä hyvät arvosanat edesauttaa valituksi tulemista.
En minä enää tämän ikäisenä :")
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia, keskustelua?
Ajatuksia, keskustelua?
Ajatuksia, keskustelua?
Ajatuksia, keskustelua?
Ajatuksia, keskustelua?
Itselläni ei muuten, mutta gradusta saatu korkein arvosana on kyllä noteerattu muutamassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä negatiivista kommentointia :) Pohdin tässä että jäänkö opiskeluista hetkeksi tauolle kun ei ole aikaa panostaa jotta saisin niitä 4 tai 5 arvosanoja.
Ei koskaan ole kysytty, vaikka minulla ne ovat lähes parhaita. On niin kuin sillä pienellä oravalla, jolla oli hyvä käpy, vai olisiko tässä niin päin, että hampaita löytyy, mutta ei käpyä.
Tutkijaksi en ole edes yrittänyt päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Suomessa eikä missään sellaisessa tavallisessa työssä, jossa ei vaatimuksena ole joku erityisen hyvä arvonsana, kuten yliopistotöissä yleensä.
Ei kaikki kuntien virkoja täyttävät ymmärrä tuon taivaallista, mitä eroa joillakin gradun arvosanoilla. Enemmän ratkaisee, ketä sinä tunnet ja miten sujuu haastattelu.
Ikinä ei ole kyselty. Edes tutkintotodistusta ei ole kukaan halunnu nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia, keskustelua?
Ajatuksia, keskustelua?
Ajatuksia, keskustelua?
Ajatuksia, keskustelua?
Ajatuksia, keskustelua?
Ooks jotenki vajaa?
Nousee usein esille nuo suhteiden merkitykset. Siinäkin mielessä minulla ihan hyvä tilanne kun pari varmaa työpaikkaa löytyy jo :)
Mutta taidan mennä alkuperäisen suunnitelman mukaan ja pieni tauko opiskelusta jotta ehtii sitten panostaa kunnolla.
Ei yhtään mitään. Paikat tuntuvat muutenkin menevän suhteilla eikä millään yliopistolla tai sen ulkopuolella hankitulla osaamisella ole merkitystä.
Juuri eilen katselin yhtä maisterivaiheen koulutusohjelmaa, jonne hakiessa katsotaan kandivaiheen opintomenestystä. Mutta on erikoistumisala, johon haetaan erikseen.
Jonkun kielen jatkokurssille ei päässyt huonoilla arvosanoilla.
Mutta muuten niillä ei tunnu juurikaan olevan väliä.
Yliopiston arvosanoja ei ole ikinä kyselty työhaastatteluissa. Gradun aihetta joskus, ei senkään arvosanaa. Jossain kesätyöhaastattelussa piti näyttää opintosuoritusote. Mulla on täyskäsi eli kaikki arvosanat 1-5 esiintyy todistuksessa, keskiarvo oli kandissa 3 ja maisterissa 4. Kieltämättä jos itse olisin rekrytoijana ja kuulisin että hakijalla on keskiarvo 1, se ei herättäisi luottamusta, vaan miettisin, hoitaako sitten työasioitakaan kunnolla. Muuten osaaminen on tärkeämpää kuin arvosanat.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston arvosanoja ei ole ikinä kyselty työhaastatteluissa. Gradun aihetta joskus, ei senkään arvosanaa. Jossain kesätyöhaastattelussa piti näyttää opintosuoritusote. Mulla on täyskäsi eli kaikki arvosanat 1-5 esiintyy todistuksessa, keskiarvo oli kandissa 3 ja maisterissa 4. Kieltämättä jos itse olisin rekrytoijana ja kuulisin että hakijalla on keskiarvo 1, se ei herättäisi luottamusta, vaan miettisin, hoitaako sitten työasioitakaan kunnolla. Muuten osaaminen on tärkeämpää kuin arvosanat.
Tällä hetkellä keskiarvo on hiukan päälle 4. Meille on myös muutamat professorit sanoneet, ettei niillä arvosanoilla olisi niin suurta merkitystä ja kehottanut meitä opiskelijoita olemaan armollisempia itsellemme.
En tiedä missä ihmeen työpaikoissa työskentelet, mutta niissä paikoissa missä itse olen tehnyt asiantuntijana/ erityisasiantuntijana töitä, ketään ei kiinnosta oletko kandi, maisteri vai kenties AMK:n käynyt. Ainoa mikä kiinnostaa, on osaatko hommat, ja oletko valmis opettelemaan uusia asioita.