Onko yliopiston arvosanoilla merkitystä?
Pohdin, että kuinka iso merkitys arvosanoilla on kun mietitään työllistymistä? kokemuksia mielellään lukisin :)
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä negatiivista kommentointia :) Pohdin tässä että jäänkö opiskeluista hetkeksi tauolle kun ei ole aikaa panostaa jotta saisin niitä 4 tai 5 arvosanoja.
Ei varmaan kannata, jos ei ole sellainen syy, jonka haluaa laittaa CV:een.
Työpaikkojen soveltuvuustesteissä pärjää paremmin, jos on menestynyt testeissä kouluaikoinakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä negatiivista kommentointia :) Pohdin tässä että jäänkö opiskeluista hetkeksi tauolle kun ei ole aikaa panostaa jotta saisin niitä 4 tai 5 arvosanoja.
Öö milläjärkeilyllä paperittomuus on parempi?
Öö milläjärkeilyllä olen paperiton? Minulla on kaksi amk tutkintoa tehtynä ja olen työelämässä, tämän vuoksi opiskeluun panostaminen on ollut nyt hieman haastavaa :)
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus rekrytoijana: kun olen kesätöihin nuoria palkannut, niin alle 3 keskiarvo (asteikko 1-5) menee suoraan roskakoriin.
Sama juttu (palkkaan teekkareita kesä- ja osa-aikatöihin). Olen muutamaan otteeseen erehtynyt palkkaamaan hakijan, jonka keskiarvo on alle 3, jos hakijalla on ollut vakuuttavalta näyttävä työkokemus samantapaisista tehtävistä kuin mihin olen henkilöä palkkaamassa. Joka kerta tällaisesta työntekijästä on ollut enemmän harmia kuin hyötyä. Niinpä olen todennut parhaaksi siirtää alle 3 keskiarvon hakijat suoraan mappi Ö:hön
Näin muutenkin olen havainnut, että jos hakijan keskiarvo on 4,5 tai yli, niin häneltä menee noin kaksi viikkoa aikaa saada kiinni toinen, jolla on selvästi parempi työkokemus vastaavista tehtävistä, mutta numeroa huonompi keskiarvo. Sen kahden viikon jälkeen tuo 4,5:n tyyppi saa aikaan selvästi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt sen takia kannata keskeyttää opintoja, ellei sitten suunnittele hakemista jatko-opintoihin johonkin ulkomaiseen huippuyliopistoon, jossa vaaditaan hyvää keskiarvoa tms.
Puhuin tauottamisesta, eli olisin esimerkiksi syyslukukauden poissa ja palaisin taas keväällä opintojen pariin.
Aikalailla taitaa siis olla niin, että kannattaa panostaa hyvin arvosanoihin, kuten ajattelinkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus rekrytoijana: kun olen kesätöihin nuoria palkannut, niin alle 3 keskiarvo (asteikko 1-5) menee suoraan roskakoriin.
Sama juttu (palkkaan teekkareita kesä- ja osa-aikatöihin). Olen muutamaan otteeseen erehtynyt palkkaamaan hakijan, jonka keskiarvo on alle 3, jos hakijalla on ollut vakuuttavalta näyttävä työkokemus samantapaisista tehtävistä kuin mihin olen henkilöä palkkaamassa. Joka kerta tällaisesta työntekijästä on ollut enemmän harmia kuin hyötyä. Niinpä olen todennut parhaaksi siirtää alle 3 keskiarvon hakijat suoraan mappi Ö:hön
Näin muutenkin olen havainnut, että jos hakijan keskiarvo on 4,5 tai yli, niin häneltä menee noin kaksi viikkoa aikaa saada kiinni toinen, jolla on selvästi parempi työkokemus vastaavista tehtävistä, mutta numeroa huonompi keskiarvo. Sen kahden viikon jälkeen tuo 4,5:n tyyppi saa aikaan selvästi enemmän.
Aika pitkän tekstin täyttä paskaa jaksoit kirjoittaa :D
Vierailija kirjoitti:
Työkokemus painaa enemmän
Niin, vastavalmistuneella ansioitunut hyvä työkokemus minimi 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt sen takia kannata keskeyttää opintoja, ellei sitten suunnittele hakemista jatko-opintoihin johonkin ulkomaiseen huippuyliopistoon, jossa vaaditaan hyvää keskiarvoa tms.
Puhuin tauottamisesta, eli olisin esimerkiksi syyslukukauden poissa ja palaisin taas keväällä opintojen pariin.
Etkö juuri kertonut olevasi töissä?
Vierailija kirjoitti:
Aikalailla taitaa siis olla niin, että kannattaa panostaa hyvin arvosanoihin, kuten ajattelinkin :)
Joo. On helpompaa kun on hyvä todistus. Ilmankin voi toki pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö juuri kertonut olevasi töissä?
Niin? Ja opiskelen töiden ohella uutta osaamista ja ammattia. Mikä tässä nyt on vaikeaa ymmärtää?
Lukisin mielelläni lisää kokemuksia! Muistan ainakin erään yrityksen excursiossa kerrottaneen, että katsovat arvosanoja rekrytessään.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkojen soveltuvuustesteissä pärjää paremmin, jos on menestynyt testeissä kouluaikoinakin.
Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa. Vitosen paperi saanut ei yllättäen pärjännytkään testeissä.
Pro gradun arvosanalla on merkitystä jos haluat jatkaa väitöskirjan parissa.
Riippuu myös firmasta. Yhdessä kyseltiin jopa YO-todistuksen arvosanojen perään.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ottaa vähemmän kursseja per jakso? Tai kokeilla, mihin arvosanoihin yllät, kun aikaa on niukemmin. Jos arvosanat harmittaa liikaa, voihan niitä korottaa myöhemmin.
Jotain kursseja saattaa olla myös omaan tahtiin itseopiskeltavina verkkokursseina. Kartoittaisin näitäkin vaihtoehtoja.
Ei sen opiskelun tarvitse olla on/off. Eikä yhden syksyn aikana saadut arvosanat romahduta koko keskiarvoa.
Ehkä siihen syksyyn voisi myös yrittää katsoa jotain vähän kevyempiä kursseja, jos sellaisia on? Tai sitten sellaisia sisältöjä, jotka ei itselle ole niin tärkeitä, että haluaisi suorittaa ne 4-5 tasoisesti.
En tiedä ketään keneltä olisi kyselty kurssien tai gradun tai kandin arvosanoja töihin hakiessa. Väliä on lähinnä sillä, että miltä alalta paperit ja mitä aiheita kursseilla tai tutkielmissa on käsitelty.
Arvosanoilla on väliä, jos hakee johonkin muuhun maisteriohjelmaan tms. Niissä yleensä vaatimuksia arvosanojen suhteen.
Minulla on siis maisterivaihe jo varmistettuna joten en siihenkään hyviä arvosanoja tarvitse. Hieman vain stressaa ja ehkä jopa ahdistaakin kun tasoni on ollut sitä 4-5, mutta nyt tullut kahdesta kurssista heikompi suoritus..
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään keneltä olisi kyselty kurssien tai gradun tai kandin arvosanoja töihin hakiessa. Väliä on lähinnä sillä, että miltä alalta paperit ja mitä aiheita kursseilla tai tutkielmissa on käsitelty.
Arvosanoilla on väliä, jos hakee johonkin muuhun maisteriohjelmaan tms. Niissä yleensä vaatimuksia arvosanojen suhteen.
No ei kukaan ole kiinnostunut kandin papereista, tutkintohan on ihan kesken.
Täydet pisteet intersektionaalisesta marxilaisesta feminismistä..