Pörssisijoittamisen se toinen puoli.
Kertokaapa paljonko olette hävinneet sijoituksissanne euroina ja/tai prosentteina.
Minulta kärysi pahimmillaan kaksi kolmasosaa eli kymppitonni ;-)
Kommentit (35)
Joskus salkun arvo tippui 5000 euroa päivässä. Holdaus-strategian mukaisesti pidin hyvin hajautettuja osakkeita kauan ja lopulta sainkin ihan kohtuullisen voiton.
Vierailija kirjoitti:
Jos osakemarkkinat olisin VARMA rahasampo, kaikki sijoittaisivat lainalla.
Kyllähän se on ikivanha neuvo että sijoita vain sillä rahalla minkä olet valmis myös menettämään ilman että se vaikuttaa talouteesi.
Mitään varmaa rahasampoa ei ole olemassakaan. Mutta pitkäjänteinen säästäminen, hyvä ajallinen, maantieteellinen ja toimialallinen hajautus ovat aika turvallinen tapa sijoittaa/säästää.
Olihan tää valehtelijoiden klubi?
MINÄ voitan aina!
Aloittelin sijoittamista silloin kun kannabisosakkeet ja kryptot oli huipulla. Alun huimasta arvonnoususta huumautuneena laitoin niihin rahaa enemmän kuin olin valmis menettämään ja lähes kaiken menetinkin, kun molemmat tuli ryminällä alas. Osa kryptoista on vielä myymättä, sijoitusten arvo on -70%. Pientä toivoa elättelen, että nuo vielä nousisivat ja saisin niiden osalta omani pois tai edes puolet rahoista takaisin.
Potentiaalinen syvä sukellus on olemassa, kun olen laittanut melkein kaikki rahani yhteen osakkeeseen. Juu, tiedän kaikki "muistakaa hajauttaa" ohjeet. Mutta se on tylsää, koska myös voitot jää pieneksi. Jos kaikki menee niin sitten menee.
Vierailija kirjoitti:
Potentiaalinen syvä sukellus on olemassa, kun olen laittanut melkein kaikki rahani yhteen osakkeeseen. Juu, tiedän kaikki "muistakaa hajauttaa" ohjeet. Mutta se on tylsää, koska myös voitot jää pieneksi. Jos kaikki menee niin sitten menee.
hYVÄ VALINTA PELIMIEHELLE..
sIIS jos sijoitat vaikka tonnin "hyvin" voit haaveilla satasen tuotosta vuodessa, eli yhta tyhjän kamssa.
Pelimies laittaa panoksen osakkeeseen joka tuplaa vuodessa (tai romahtaa nollille)
Paskaksi muuttunut osake on paskaa vaikka olisit ostanut sen timantin hinnalla.
Turha selitellä.
Vierailija kirjoitti:
Sijoituksessa ei häviä jos ei myy tappiolla. Jos firma menee konkkaan niin sitten menettää rahat. Ostan ja pidän on taktiikkani.
Sama mutta kyllä siinä alkaa puntti tutisemaan kun kurssi vaan laskee ja firma julistaa osakeannista, mikä tietää lisää laskua. Että ehkä tästä kannattais hankkiutua eroon vielä kun ei ole ihan täysin senttiosake.
-150 000 on saldo 14 vuoden sijoitusharrastelusta, mutta harrastuksethan on kalliita.
Vierailija kirjoitti:
-150 000 on saldo 14 vuoden sijoitusharrastelusta, mutta harrastuksethan on kalliita.
Hyvän harrastuksen tunnusmerkit täyttyy, nenee aikaa ja rahaa ja ei ole mitään järkeä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Ostelet varmaan osakkeet fiilispohjalla tai jonkun hienon kuuloisen firman nimen perusteella ja lisäksi myyt aina sen jälkeen kun on reippaammin kurssi laskenut, ostat taas kalliilla.
Varmaaan 80% omaisuudestani olin tappiolla kryptojen kanssa jossain vaiheessa mutta omaisuutta oli aika vähän, ehkä 30 000. Varsinainen tappio realisoituu vain myydessä, niin nuo eivät jääneet tappioiksi mutta kyllä siinä muutama yö tuli valvottua ja päätä hakattua seinään useampi kuukausi.
Salkkuni on n. 10% plussalla, joka ei ole mielestäni erityisen hyvä suoritus siihen nähden, että olen sijoittanut jo n. 20 vuoden ajan. 😂
Tein isot tappiot Fortumilla kun paniikkimyin ne silloin kun Marin hengaili Ruisrockissa Uniper-neuvottelujen aikaan. Olen sittemmin myynyt Incapia vastaavalla voitolla ja ne osakkeet mitä olen ostanut myyntirahoilla ovat enimmäkseen nyt voitolla. Koko salkku on tukevasti voitolla.
En ole hävinnyt mitään. Kannattaa ostaa silloin kun on halpaa ja myydä silloin kun kallista, ei toisin päin. Jos joskus arvot putoaakin niin sitten vain odotellaan että lähtevät taas nousuun. Ja tankataan lisää.
Varmaankin liki 100 000 olen voitolla, olen sijoittanut parikymmentä vuotta.