Varoitin jo yli 10 vuotta sitten köyhää ystävätärtäni: älä hanki lapsia!
Hän julisti silloin minulle: - Köyhälläkin on oikeus saada lapsia! Nyt on tilanne tämä: hänellä on kaksi lasta ja hän valittaa koko ajan köyhyyttään. Lapsista on tulossa yhtä reippaita rahankäyttäjiä kuin äidistään. Mikään työpaikka, jota ehdotan ystävätärtäni hakemaan, ei kelpaa. (Hän on yliopiston käynyt yksinhuoltajaäiti.) Tuon tuostakin hän on pyytämässä minulta rahaa lainaksi ja jos en lainaa, hän suuttuu. Mitä tehdä tällaisen ihmisen kanssa?
Kommentit (97)
Oletko tyhmä vai mitä? Ei rahanpuutteesta valittaminen ja köyhyys liity yhteen ja lapset ei tee köyhyyttä, (pelkkä lapsilisä jo riittää lapsen kuluihin). Minun tyttäreni valittaa koko ajan miten rahat ei riitä ja miehensä kanssa ansaitsevat kolme kertaa enemmän kuin minä ja äitinsä eli vaimoni. Hänellä on kaksi lasta ja meillä kahdeksan, joista vielä kaksi kotona.
Taas päivittäinen "älä hanki lapsia" aloitus. Mikä ihme sua motivoi näiden aloitusten tekemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Mistä yliopistosta valmistuu noin tolloa väkeä?
Jotakin ainetta pääsee liian helposti opiskelemaan ja valmistumaan, kun ei ole sen jälkeen kiinnostusta työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän olisi surullista jos köyhällä ei olisi oikeutta hankkia lasta. Tietysti sitä kannattaa pohtia kannattaako siihen tilanteeseen vai olisiko mahdollisuus parantaa jotenkin omaa tilannetta ja katsoa asiaa myöhemmin.
Mutta muuten mielestäni jokaisella on oikeus päättää lainaako vaiko ei lainaa. Mielestäni ystävänä voisit yrittää auttaa talouden hallinnassa. Joskus sitä tarvitsee pientä avustusta, koska joku toinen voi nähdä parempia ideoita miten järjestellä ruokakuluja tai mitä jättää pois. Itse en pahemmin lainaa. Yksi ystävänä on työttömyystuella aina välillä, kun saa lähinnä pätkätöitä. Joskus olin muutaman kympin lainannut kuukaudessa mutta vain siksi että tiedän hänen maksavan joka ikisenä kertana saman tien takaisin, kun tuet tulee.
Olen yrittänyt neuvoa häntä taloudenpidossa monet kerrat. Opastin häntä tilikirjan pidossa, näytin kädestä pitäen, kuinka homma hoituu, mutta hän alkoi hyvin pian vain haukotella ja kysyi, eikö me voitaisi puhua jostakin muustakin. ap
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä: hän syyttää kaikista ongelmistaan aina muita. Se, että hän ei pystynyt asumaan lastensa isän kanssa päivääkään saman katon alla, johtuu hänen mielestään hänen vanhempiensa onnettomasta avioliitosta. ap
Tunnen tuon ihmistyypin, aina on vika muissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän olisi surullista jos köyhällä ei olisi oikeutta hankkia lasta. Tietysti sitä kannattaa pohtia kannattaako siihen tilanteeseen vai olisiko mahdollisuus parantaa jotenkin omaa tilannetta ja katsoa asiaa myöhemmin.
Mutta muuten mielestäni jokaisella on oikeus päättää lainaako vaiko ei lainaa. Mielestäni ystävänä voisit yrittää auttaa talouden hallinnassa. Joskus sitä tarvitsee pientä avustusta, koska joku toinen voi nähdä parempia ideoita miten järjestellä ruokakuluja tai mitä jättää pois. Itse en pahemmin lainaa. Yksi ystävänä on työttömyystuella aina välillä, kun saa lähinnä pätkätöitä. Joskus olin muutaman kympin lainannut kuukaudessa mutta vain siksi että tiedän hänen maksavan joka ikisenä kertana saman tien takaisin, kun tuet tulee.
Olen yrittänyt neuvoa häntä taloudenpidossa monet kerrat. Opastin häntä tilikirjan pidossa, näytin kädestä pitäen, kuinka homma hoituu, mutta hän alkoi hyvin pian vain haukotella ja kysyi, eikö me voitaisi puhua jostakin muustakin. ap
Vakavia keskittymiskyvyn puutteita. Tämä voi tosin johtua siitä, että velkaa on kertynyt jo niin paljon, että hän ei enää jaksa keskittyä talousasioihin. Onko velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavia keskittymiskyvyn puutteita. Tämä voi tosin johtua siitä, että velkaa on kertynyt jo niin paljon, että hän ei enää jaksa keskittyä talousasioihin. Onko velkaa?
On yli 30k. Melkein kaikki opintolainat maksamatta ja vuokrarästivelkoja sukulaisille. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten etenkään korkeakoulutettu ihminen voi syyttää muita omista probleemoistaan? En ymmärrä.
Mua kiinnostaisi nyt todella paljon tietää, että minkä alan yliopistokoulutus on kyseessä.
Humnaistinen tiedekunta, vieraat kielet.
Enpä itsekään haluaisi olla kieltenopettajana yläkoulussa tai toisen asteen oppilaitoksessa. Oppilasaines haistattelee ja häiritsee tunneilla ja tietää oikeutensa.
Jokainen humanistiopiskelija kyllä tietää tuon hakiessaan alalle. Oma valinta siis, jos ei kiinnosta hakea töitä. Ehkä parempikin, ettei ole itsekin vahvistamassa tätä eivoisvähempääkiinnostaa-asennetta oppilasainekselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yli 30k. Melkein kaikki opintolainat maksamatta ja vuokrarästivelkoja sukulaisille. ap
Kutkuttavan jännittävää. Tämän illan pelastusketju aiheesta "kun elämän asioissa henkisesti lapsen tasolla oleva aikuinen hankkii lapsia ja yrittää esittää äitiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten etenkään korkeakoulutettu ihminen voi syyttää muita omista probleemoistaan? En ymmärrä.
Mua kiinnostaisi nyt todella paljon tietää, että minkä alan yliopistokoulutus on kyseessä.
humanisti?
Kenen syy, yksi myy, toinen ostaa?
Arvoisa yleiso, mina khiitan teita!
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä vai mitä? Ei rahanpuutteesta valittaminen ja köyhyys liity yhteen ja lapset ei tee köyhyyttä, (pelkkä lapsilisä jo riittää lapsen kuluihin). Minun tyttäreni valittaa koko ajan miten rahat ei riitä ja miehensä kanssa ansaitsevat kolme kertaa enemmän kuin minä ja äitinsä eli vaimoni. Hänellä on kaksi lasta ja meillä kahdeksan, joista vielä kaksi kotona.
No nyt on kyllä pakko korjata täältä, ettei todellakaan riitä 100 euroa (mitä se lapsilisä suurinpiirtein on), lapsen kuluihin. Pelkkään ruokaan menee enemmän. Lapsi tarvitsee jatkuvasti uusia vaatteita, kenkiä jne. edellisten jäätyä pieniksi. Jos lapsi sairastuu, hänelle pitää olla lääkkeitä ja toki hygieniatarvikkeet, ehkä voiteita, jos kuivaa ihoa jne. Lapsella olisi hyvä olla myös mahdollisuus edes jonkinlaiseen harrastukseen. Lapsella tulee olla kotona myös tilaa, eli en itse ainakaan vaatisi, että köyhänkään lapsiperheen on asuttava yksiössä. Huoneen voi jakaa toki sisaruksen kanssa, jos sellaisia on.
Eli lapsilisä ei kyllä mitenkään päin riitä yhdenkään lapsen elämiseen lähellekään.
Mutta, köyhä perhe saa kyllä sossusta sen verran, että pystyy nuo em. asiat (ja muut mahdolliset listatut kulut) maksamaan. Ap:n ystävällä menee rahaa nyt johonkin turhaan, kun ylittää tuon sossun laskeman tarvittavan budjetin jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Tilannepäivitys: sain häneltä äsken tekstiviestin, jossa hän pyysi minulta lainaksi rahaa. On kuulemma hätätilanne. Lapset tarvitsevat heti ruokaa. Ilmoitin hänelle, että valitettavasti en voi enää lainata sinulle rahaa, sinun on vihdoinkin opittava vastuulliseksi rahankäyttäjäksi. Hän vastasi minulle: "Miksi sinä kiusaat minua?" ap
Jos tämä olisi totta, et kirjoittelisi siitä tänne. Eli satuilua koko aloitus.
Syntymä on kuolemantuomio :(
Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilannepäivitys: sain häneltä äsken tekstiviestin, jossa hän pyysi minulta lainaksi rahaa. On kuulemma hätätilanne. Lapset tarvitsevat heti ruokaa. Ilmoitin hänelle, että valitettavasti en voi enää lainata sinulle rahaa, sinun on vihdoinkin opittava vastuulliseksi rahankäyttäjäksi. Hän vastasi minulle: "Miksi sinä kiusaat minua?" ap
Jos tämä olisi totta, et kirjoittelisi siitä tänne. Eli satuilua koko aloitus.
Kunpa olisikin. ap
Kyllä mullakin on ollut elämässä ongelmia. Ei mulle silti tulisi mieleenkään syyttää niistä muita. Itse olen syyllinen omiin mokiini, ei kukaan muu.