Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitin jo yli 10 vuotta sitten köyhää ystävätärtäni: älä hanki lapsia!

Vierailija
16.04.2023 |

Hän julisti silloin minulle: - Köyhälläkin on oikeus saada lapsia! Nyt on tilanne tämä: hänellä on kaksi lasta ja hän valittaa koko ajan köyhyyttään. Lapsista on tulossa yhtä reippaita rahankäyttäjiä kuin äidistään. Mikään työpaikka, jota ehdotan ystävätärtäni hakemaan, ei kelpaa. (Hän on yliopiston käynyt yksinhuoltajaäiti.) Tuon tuostakin hän on pyytämässä minulta rahaa lainaksi ja jos en lainaa, hän suuttuu. Mitä tehdä tällaisen ihmisen kanssa?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan rahaa lainaa, vaikka suuttuisikin.

Vierailija
2/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee mitä haluat. Aiva sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lainaa "ystävättärelle".

Vierailija
4/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänen jatkaa köyhäilyään ihan itsekseen.

Vierailija
5/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä enää lainaa rahaa. Kerrot seuraavan kerran tavatessanne että olet nyt tehnyt vakaan periaatepäätöksen ettet enää lainaa rahaa kanellekään etkä mistään syystä. Sanot että teit päätöksen itsesi takia. Älä selittelee enempää vaikka henkilö kysyisi ja yrittäisi mitä.

Ihan sama vaikka suuttuu, vaikka tulee häätö, vaikka lapset otetaan huostaan tai ihan mitä vain. Se ei ole sinun vastuullasi oleva asia.

Kun lopetat rahan lainaamisen (ja antamisen), annat ystävällesi mahdollisuuden aikuistua. Hän sitten joko aikuistuu tai ei mutta sekään ei ole sinun vastuullasi.

Vierailija
6/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä yliopistosta valmistuu noin tolloa väkeä?

Vierailija
7/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä: hän syyttää kaikista ongelmistaan aina muita. Se, että hän ei pystynyt asumaan lastensa isän kanssa päivääkään saman katon alla, johtuu hänen mielestään hänen vanhempiensa onnettomasta avioliitosta. ap

Vierailija
8/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on varmaan isäkin jossain, millainen hän on rahankäyttäjänä?

Vierailija
9/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti sinun tulee antaa hänelle rahaa jos sinulla jää käyttämättä. Ja loput annat sitten eu:lle, Afrikkaan sekä meille.

- SDP

Älä ny!! Tukehdun sipseihini!! 🤣🤣

Vierailija
10/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän maksanut ne antamasi lainat aina sovitusti takaisin? Onko kyse pienistä summista vai isommista?

Itse en kyllä lainaile kellekään, mutta eipä mulla sellaisia ystäviä olekaan, ketkä toiselta lainaa kysyisi. Jos ihmisellä on maksukykyä, niin lainaa saa pankista. Muuten ei lainaa kannata antaa, jos takaisinmaksukykyä ei ole.

Vierailija
11/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse, juokse, juokse!

Vierailija
12/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on varmaan isäkin jossain, millainen hän on rahankäyttäjänä?

Lasten isä on kokonaan poissa kuvioista. Hän on samanlainen rahankäyttäjä kuin lasten äiti: aina PA. ap

Vierailija
13/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas ystäväsi ei näemmä osallistunut niille luennoille, joissa opetettiin taloudenpitoa ja pysymään kaukana huonoista miehistä.

Vierailija
14/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin makaa kuin petaa. Se on minun mottoni.

Vierailija
15/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannepäivitys: sain häneltä äsken tekstiviestin, jossa hän pyysi minulta lainaksi rahaa. On kuulemma hätätilanne. Lapset tarvitsevat heti ruokaa. Ilmoitin hänelle, että valitettavasti en voi enää lainata sinulle rahaa, sinun on vihdoinkin opittava vastuulliseksi rahankäyttäjäksi. Hän vastasi minulle: "Miksi sinä kiusaat minua?" ap

Vierailija
16/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannepäivitys: sain häneltä äsken tekstiviestin, jossa hän pyysi minulta lainaksi rahaa. On kuulemma hätätilanne. Lapset tarvitsevat heti ruokaa. Ilmoitin hänelle, että valitettavasti en voi enää lainata sinulle rahaa, sinun on vihdoinkin opittava vastuulliseksi rahankäyttäjäksi. Hän vastasi minulle: "Miksi sinä kiusaat minua?" ap

"Kiusaat?" HUUTONAURUA!!!

Vierailija
17/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiltä pitäisi kieltää lasten teko ja pakkoabortti ottaa käyttöön.

Vierailija
18/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasua pukkaa tätä menoa.

Vierailija
19/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesunkestävä uhriutuja.

Vierailija
20/97 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaamista on tietysti monenlaista. Jos mentiin tyyliin kaverin kanssa syömään, ja kaverilta unohtui pankkikortti kotiin, niin tottakai voisin maksaa kaverin ruuat ja hän maksaisi minulle heti takaisin, kun pääsee kotiin. Tämä on ok.

Jos kyseessä olisi pienituloinen, työssäkäyvä ystäväni, joka on erovanhempi, eli lapsi yhteishuollossa, mutta toki korkeammat kulut per henkilö kuin yhdessä ollessa, hän on ollut ystäväni jo kouluajoilta asti ja on hirveän tunnollinen ihminen, niin jos hänellä tulisi joku oikeasti paha tilanne, kun talous on kuitenkin tiukalla, niin voisin lainata hänelle vaikka satasiakin (itse olen hyvätuloinen). Tiedän, että hän maksaisi sen niin nopeasti takaisin, kuin suinkin pystyy ja hän on todella hyvä venyttämään penniä (monesti ihmettelen, miten hän saa kulutasonsa pidettyä niin pienenä). Tuo ystävä ei ole koskaan aikaisemmin pyytänyt minulta lainaa. Tämäkin laina olisi ok.

Oikeastaan juuri mitään muuta tilannetta en keksi, missä tarvitsisi kaverille lainata rahaa. Ja jos joku suuttumuksen uhalla vaatisi minulta rahaa lainaksi, niin saisi suuttua ihan rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi