Säästöt loppuu pian ja palkka ei riitä enää elämiseen
Tää on aivan järjetöntä. Ennen palkalla tuli jotenkin toimeen, vaikka mihinkään ylimääräiseen ei rahaa ollutkaan. Minulla on ollut muutaman tonnin hätävara, jonka olen nyt joutunut lähes kokonaan käyttämään. Nyt en enää tiedä miten kohta selviän. Järkyttävä stressi asiasta. Joku lisätyö olisi pakko löytää, mutta yksinhuoltajana on haastavaa tehdä enempää töitä.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi huostaanottoon ja muutto halvempaa asuntoon.
Miksi ylipäänsä olet tehnyt jälkeläisen noihin oloihin?
Ei sitä lasta nyt ole tehty.
Todellakin on TEHTY, ei ne tyhjästä ilmesty eikä marketin hyllyltä.
Aikas sama tilanne kuin ap:lla. Mutta lisätöitä en ole kyllä hommaamassa, en oikeasti jaksaisi edes tehdä esim kahta erin työtä tms. , ja on se nyt aika haastavaa saada soviteltua lastenhoidonkin kannalta. Auto on minulla pakollinen, ja nyt on pakko ostaa uudet kesärenkaat, onneksi niitä nyt suht.halvalla saa, kun toki joutuukin ostaa ne halvimmat 399 maksavat...mutta taas se on sen 400 egee pois tästä kuusta. Eli miinukselle menee. Onneksi vielä muutana tonni on puskurii että pystyn ne kesärenkaat ensi viikolla ostaan..
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti meidän valtaosan suomalaisten kohtalona taitaa olla elää köyhänä kansana kriisistä toiseen. Et ole yksin. Olemme pohjoismaiden köyhimpiä kansalaisia.
Olemme nyt suunnilleen Keski-Euroopan tilanteessa taloudellisesti. Ongelma on se, että meillä ei ole tuottavaa teollisuutta ja isoja yrityksiä (kuten Ruotsissa) maksamaan velat ja pitämään yllä näin anteliasta hyvinvointia.
Meillä ei ole juurikaan edes isoja luonnovaroja (kuten Norjalla), jotka turvaisivat loputtoman rikkauden.
Siksi tulee näitä huonompia aikoja (olemme olleet lamassa ennenkin, ja olemme sieltä nousseet joka kerta, kunnes seuraava lama iskee).
Ja kaikesta tuosta huolimatta olemme edelleenkin maailman rikkaimpien maiden joukossa. Kannattaa välillä katsoa ulkomaisia tv-kanavia ja nälkää näkeviä lapsia ja toisiaan tappavia kansalaisia.
Tai vaikka Ukrainaa tai venäjää. Niillä menee aika paljon heikommin kuin meillä.
Ei tämä "köyhyys" ole kokonaan marinin hallitusen vika (vain se säälittävä yritys jakaa rahaa, niin kuin ei mitään taloutta rasittavaa kuten pandemiaa ja sotaa ja energiakriisiä tapahtuisi).
Uskon, että vielä tulee paremmat ajat, ei ehkä niin hyvät, mihin olemme tottuneet 20 vuoden aikana, mutta kuitenkin paremmat kuin juuri nyt.
Ellei sittten joku kriisi taas iske. Näyttää siltä, että kuivuus on iskenyt moniin maihin ja ruuan hinta ei varmaan alene entiselle tasolle.
Suomi on elänyt 15 vuotta velaksi ei tämä näin vaan voi jatkua. Velat kun pitää maksaa takaisin, aina. Ei tiukat ajat tulee olemaan ap:lla, ja monella muulla.
Saa käyttää kyllä tänä päivänä mielikuvitusta miten saisi tuloilla katettua menot varsinkin isossa lapsiperheessä. Vaikeahan se on sopeutua paljon alempaan elintasoon kuin aiemmin.
Itse laskin että molemmilla vanhemmilla pitäisi olla 5000€ bruttotulot (siitä jää käteen n.3200€ progressiivisen verotuksen vuoksi. Nyt tulot ei todellakaan tuota luokkaa) että kattaisi totutun elintason 10 lapsen perheessä. Totuttu elintaso on vieläpä aika säästeliäs, ei tod mitään kalliita harrastuksia lapsille tyyliin 80€ vuosi kansalaisopiston kursseja/jumppaa, lähinnä ilmaisia harrastuksia.
Eikait se auta säästöjen loputtua kun ottaa kovia keinoja käyttöön: isommat lapset ostaa omilla tienatuilla rahoilla haluamansa vaatteet (jos kirpputorilta ei kelpaa), puhelimet ja maksavat puhelinlaskut (sen ikäisillä ketkä ei voi töitä tehdä ei oo pakko olla puhelinta), herkut yms. Kuitenkin ainakin 13v voi lähteä jo mainoksia jakamaan. Nettiä ei ole pakko olla kotona, ei telkkaria, mitään maksullisia äänikirja tms sovelluksia, pleikkaria tms. Just tuohon 70 luvun tyyliin kirjastoon vaan. Ruokamääriin rajoituksia ainakin aikuisille.
Ja tuo paasaus lasten hankkimisesta on aivan turhaa. Kyllä se on ihan luonnollista saada lapsia ja elävä elämä on paljon tärkeämpää kuin että harvempi ihminen eläisi yltäkylläisyydessä.
Tutun kuuloista. 100€ puskuria jäljellä. Lisätyöt aloitettu. 6 pv työviikko käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Saa käyttää kyllä tänä päivänä mielikuvitusta miten saisi tuloilla katettua menot varsinkin isossa lapsiperheessä. Vaikeahan se on sopeutua paljon alempaan elintasoon kuin aiemmin.
Itse laskin että molemmilla vanhemmilla pitäisi olla 5000€ bruttotulot (siitä jää käteen n.3200€ progressiivisen verotuksen vuoksi. Nyt tulot ei todellakaan tuota luokkaa) että kattaisi totutun elintason 10 lapsen perheessä. Totuttu elintaso on vieläpä aika säästeliäs, ei tod mitään kalliita harrastuksia lapsille tyyliin 80€ vuosi kansalaisopiston kursseja/jumppaa, lähinnä ilmaisia harrastuksia.
Eikait se auta säästöjen loputtua kun ottaa kovia keinoja käyttöön: isommat lapset ostaa omilla tienatuilla rahoilla haluamansa vaatteet (jos kirpputorilta ei kelpaa), puhelimet ja maksavat puhelinlaskut (sen ikäisillä ketkä ei voi töitä tehdä ei oo pakko olla puhelinta), herkut yms. Kuitenkin ainakin 13v voi lähteä jo mainoksia jakamaan. Nettiä ei ole pakko olla kotona, ei telkkaria, mitään maksullisia äänikirja tms sovelluksia, pleikkaria tms. Just tuohon 70 luvun tyyliin kirjastoon vaan. Ruokamääriin rajoituksia ainakin aikuisille.
Ja tuo paasaus lasten hankkimisesta on aivan turhaa. Kyllä se on ihan luonnollista saada lapsia ja elävä elämä on paljon tärkeämpää kuin että harvempi ihminen eläisi yltäkylläisyydessä.
10 lapsen perhe ei ole tavanomaista, oli lasten saaminen kuinka luonnollista tahansa. En myöskään pidä realistisena, että noin isossa perheessä äiti ehtisi luomaan uraa siihen pisteeseen, että palkka olisi 5000 euroa.
Ihmiset on kyllä totaalisen huonoja raha-asioissaan. Rahat riittää, kun suhteuttaa menot tuloihon. Tietty rahat loppuu, jos asuu liian kalliisti, autoilee jatkuvasti ja syö pelkkää lihaa.
Minulla tulot nettona 1600-1800.
Joka kuukausi jää säästöön 400-700e. Eikä ole edes vaikeaa. Asumiseen, ruokaan ja laskuihin menee 1100-1300. N.100e "ylimääräisiin". En joudu tinkimään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se nyt on niin kovasti paljon kallistunut? Hyvin tässä porskutellaan, eläke tulee kuukauden eka arkipäivä.
Asuminen halpaa ja reilu tankillinen kuukaudessa riittää bensaa. Elämä on täynnä valintoja.
Ymmärrätkö että se tankillinen ei riitä työssäkäyvälle? Auto on pakko olla työn takia. Näillä bensan hinnoilla ja korkojen nousulla ei naurata.
🇺🇦🇮🇱
Kyllä useammassa isossa perheessä myös äidillä on isot tulot. On lääkäreitä yms. On ihan tätä päivää että vanhempainlomat jaetaan vanhempien kesken.
Sitä en vain ymmärrä miten tänä päivänä voi olla joillain perheillä varaa olla kotihoidon tuella!
Vierailija kirjoitti:
Olen myös yksinhuoltaja, työtön tällä hetkellä. Tuskailen koska rahat eivät riitä. Haluaisin muuttaa Suomesta pois kokonaan, täältä en tule hyvinvointia saamaan. Lapseni käy koulua, mutta voihan sitä koulua muuallakin käydä. Alan tosissaan suunnitella muuttoa pois täältä.
Suomi ei ole mikään hyvinvointivaltio itseasiassa ollut koskaan, suomalaiset pidetään köyhinä, jotta rikkaat päättäjät ja virkamiehet voivat tuntea ylemmyyttä. Suomi on täynnä surkeita päättäjiä.
Esimerkiksi tämä Tuppurainen - kuka va&jaa sitäkin on taas äänestänyt tuonne eduskuntaan - on vaarallista ajatella ENSIN SUOMALAISTEN ETUA. Tällaisia päättäjiä täällä on. Marin senkun retosteli eduillaan ja palkallaan, mitään se akka ei kuitenkaan saanut aikaiseksi. Veti huumeita ja viinaa - esitteli itseään somessa - tällaista Suomessa nykyään. Vajaata ja aivotonta.
VOiko näin noloa ihmistä olla edes olemassa? Ei muuta kun pakkaat laukkusi ja aparasi kainaloon ja painelet muille maille. Siellä ihan varmasti joku haluaa just pitää susta kovasti huolta.
Me olemme pariskunta, meidän lapset aikuisia.
Viimeisen vuoden parin ajan elinkustannukset ovat nousseet käsittämättömän nopeasti paljon.
Olen itse hoitaja ja teen päivätyötä arkisin. Käteenjäävä palkka 1900€/kk ei riittänyt kattamaan elinkustannuksia, joten olen joutunut hankkimaan lisätyötä.
Teen viikossa seitsemänä päivänä töitä, välillä kiirehdin vakituisesta työstäni tekemään toisen työpäivän toisaalla. En muista milloin viimeksi olisin viettänyt vapaan viikonlopun tai ollut lomalla.
Minä en jaksa tätä kauan, keho ja psyyke huutaa lepoa.
Olen rahallisesti auttanut opiskelevia lapsia ja iäkästä äitiäni, eli kun minun työmääräni tai työkykyni laskee, ilmenee se rahojen vähyytenä lapsillani sekä äidilläni.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen vuoden parin ajan elinkustannukset ovat nousseet käsittämättömän nopeasti paljon.
Olen itse hoitaja ja teen päivätyötä arkisin. Käteenjäävä palkka 1900€/kk ei riittänyt kattamaan elinkustannuksia, joten olen joutunut hankkimaan lisätyötä.
Teen viikossa seitsemänä päivänä töitä, välillä kiirehdin vakituisesta työstäni tekemään toisen työpäivän toisaalla. En muista milloin viimeksi olisin viettänyt vapaan viikonlopun tai ollut lomalla.
Olen rahallisesti auttanut opiskelevia lapsia ja iäkästä äitiäni, eli kun minun työmääräni tai työkykyni laskee, ilmenee se rahojen vähyytenä lapsillani sekä äidilläni.
Eihän tuossa ole mitään järkeä - eikö olisi vain helpompaa vaihtaa se päivätyö kolmivuorotyöhön?
Kohta on hallitus, joka leikkaa lisää. Kiitä niitä, jotka äänestivät Kokoomuksen pääjehun paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään järkeä - eikö olisi vain helpompaa vaihtaa se päivätyö kolmivuorotyöhön?
En jaksa yövuoroja, pidän vakituisesta päivätyöstäni.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Oletko lahjoittanut rahaa vai lainannut rahaa? Jos olet lahjoittanut, niin silloinhan sinä ylläpidät yhteensä muutamaa taloutta. Eihän se mikään ihme ole, jos ei yksi työ ja yksi palkka riitä muutaman talouden hoitoon. Vain superhyvin tienaavalla sellaiseen on varaa.
Vuorotyöstä saat paremman palkan, jos haluat jatkaa muiden elämän rahoittamista.
Jos et halua rahoittaa, etkä halua vuorotyötä, niin sitten lahjoitushanaa on laitettava enempi kiinni. Tai sitten vain lainaat niille läheisille.
Eihän sinulla mitään elatusvelvoitteita ole heihin nähden. Miksi siis maksat yli voimiesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa yövuoroja, pidän vakituisesta päivätyöstäni.
Sama
Kohta ei hoitajakaan valita töistään, nykyhallituksessa suunnitellaan leikkauksia myös hoitoalan työntekijöille.
Älkää valittako. Lasten hankkiminen on vapaaehtoista. Tulotaso on pitkälti ammatinvalintakysymys. Suomessa on lähes maksuton päiväkoti, koulutus ja sairaanhoito. Jopa asumistukea maksetaan. Kirppareita ja ruokajakeluitakin on. Luontoa voi käyttää virkistäytymiseen jne. Suomessa on asumisperusteinen sosiaaliturva. Monessa muussa maassa se on työperusteinen.