Säästöt loppuu pian ja palkka ei riitä enää elämiseen
Tää on aivan järjetöntä. Ennen palkalla tuli jotenkin toimeen, vaikka mihinkään ylimääräiseen ei rahaa ollutkaan. Minulla on ollut muutaman tonnin hätävara, jonka olen nyt joutunut lähes kokonaan käyttämään. Nyt en enää tiedä miten kohta selviän. Järkyttävä stressi asiasta. Joku lisätyö olisi pakko löytää, mutta yksinhuoltajana on haastavaa tehdä enempää töitä.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin antaa neuvoja mutta vaikeaa kun en tiedä yksityiskohtia.
Yleispätevät ovat:
- auto pois
-vaihda halvempaan pienempään asuntoon
- velaksi osto pois. Lopeta luottokortit
- maksa pienemmät velat ensin kokonaan pois
- ruokajono, hävikkiruoka
- ilmaiset asiat: työpaikan suihku , aamukahvi töissä, paastopäivät
- diakoniatyön apu
- asumistuki
- myy toinen jos sinulla on näitä useampi : tabletti /iPad /tietokone, televisio , pelikonsolit
- ota pörssisähkö
- käytä taloyhtiön pesutupaa jos mahdollista
- käy taloyhtiön ilmaisessa lenkkisaunassa jos mahdollista
- lopeta maidonjuonti ja juuston ja lihansyönti
- dyykkaa
- pidä kirpputoria
-myy arvoesineetEsimerkiksi minulle nämä neuvot eivät toimisi. Asun suuressa kaupungissa vanhassa omakotitalossa, joka on velaton. Oli niin halpa. Asumiskustannukset ovat pienemmät, kuin esimerkiksi kolmion vuokra. Ja silloin nukkuisin itse olkkarissa.
Autosta en voi luopua, koska minulla on sellainen työ,etten kertakaikkiaan pääse töihin bussilla. Pyöräily ei myöskään ole mahdollista, en vain halua lähteä pyöräilemään töihin esim 03 aamulla tai tulla töistä pyörällä kotiin 02 yöllä, matkaa on 10 kilometriä.
Velkaa minulla on vain osamaksu sohvasta.
Arvoesineitä ei ole myytäväksi, ja vaatteita ostetaan vain tarpeeseen ja hyvin harvoin.
Sähkölämmitteisee omakotitaloon ei kannata pörssisähköä ottaa. Sähkön kulutus on silti pientä, koska minulla on tontilta kaadettua polttopuuta. En uskaltaisi ottaa pörssisähköä, koska pienituloisena on parempi, että osaa arvioida sähkölaskun summan suunnilleen. Eli menot ovat ennakoitavissa. Minulla on vielä edullisehko sähkösopimus.Ylimääräistä elektroniikkaa ei ole. Emme ole sellaisia, että ostelisimme jatkuvasti uusia puhelimia tms.
Lihat ym ostan jo nyt punalappuisina mahdollisuuksien mukaan. Maksimi kilohinta lihalle on 10€/kilo. Kalliimpaa en osta. Lihan syöntiä on vähennetty jo. Maitoa käytetään ruuanlaittoon, esi. Riisipuuroon, pottumuusiin. Ja vesikaakaoon tilkka lisukkeeksi. Ihan kaikkea en halua lapsilta kieltää.
Omakotitalossa ei tietenkään ole taloyhtiön pesutupaa, saunaa tms. Asumistukea en saa.
Toki voisin myydä talon ja sitten muuttaa vuokralle, ja hakea kaikki tuet. Mutta mikäs järki siinä olisi?No, minä kyllä pärjään palkallani +lapsilisät ja elatusmaksut, siitä ei ole kyse, vaan siitä, että oikeasti, kun talous on tiukilla, ne säästökeinot on jo käytetty, tai ne eivät ole realistisia.
Minun säästökeinoni on kotivara. Pidän kaapit täynnä kaikkia yleisimmin käyttämiäni kuiva-aineita, ja ostan punalappuisija lihoja ym pakkaseen. Rankkaan auton aina, kun rahaa tulee, ja myös täytän kaapit. Toki laskut maksan siis ihan ensimmäisenä. Sitten kaikki pakollinen on maksettu, tosin yleensä rahatkin on loppu. Mutta helpottaa paljon, kun on kaikkea tarpeellista. Jos tuleekin pienempi palkka vaikka tai ylimääräinen lasku, niin kaupassa käyntiä voi venyttää, kun mistään ei ole puutetta. Rahapula ei myöskään samoin tunnu, ku kotona on aina ruokaa ja kaikkea tarpeellista (WC paperit, pesuaineet jne)
Tänään kävin aamulla kaupassa, silloin on parhaiten -30% lihoja. Ei niitä illalla ole jäljellä. Ostin pariksi viikoksi ruokaa. Tai siis sitä lihaa ruokaan. Lisäksi perunaa,vihanneksia, leipää, maitoa ja sen sellaista. Maksoi 80€ . Jos lihan kilohinta on sen kympin, jo se -30% on siitä iso säästö
Nimenomaan sähkölämmitteiseen omakotitaloon kannattaa ottaa pörssisähkö. Itse emmin kauan, mutta onneksi otin! Toki jos on edullinen määräaikainen, kannattaa se hyödyntää.
Pörssisähkö on normaalitilanteessa kalliimpi kuin määräaikainen sopimus. Lämmityskulutuksesta kun valtaosa on kalliin sähkön aikaan. Mennyt energiakriisi ei ole normaali tila. Kiinteitä soppareira rupeaa saamaan 6-7 sentin hintaan toukokuulla. Nyt on 9 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös yksinhuoltaja, työtön tällä hetkellä. Tuskailen koska rahat eivät riitä. Haluaisin muuttaa Suomesta pois kokonaan, täältä en tule hyvinvointia saamaan. Lapseni käy koulua, mutta voihan sitä koulua muuallakin käydä. Alan tosissaan suunnitella muuttoa pois täältä.
Suomi ei ole mikään hyvinvointivaltio itseasiassa ollut koskaan, suomalaiset pidetään köyhinä, jotta rikkaat päättäjät ja virkamiehet voivat tuntea ylemmyyttä. Suomi on täynnä surkeita päättäjiä.
Esimerkiksi tämä Tuppurainen - kuka va&jaa sitäkin on taas äänestänyt tuonne eduskuntaan - on vaarallista ajatella ENSIN SUOMALAISTEN ETUA. Tällaisia päättäjiä täällä on. Marin senkun retosteli eduillaan ja palkallaan, mitään se akka ei kuitenkaan saanut aikaiseksi. Veti huumeita ja viinaa - esitteli itseään somessa - tällaista Suomessa nykyään. Vajaata ja aivotonta.
Hienoa. Mitä useampi elätti työnvieroksuja täältä lähtee sen parempi.
En ole mikään elätti, olen tällä hetkellä työtön. Työuraa takana 30-vuotta. Mikäs elätti itse olet, onko yhtä pitkä työura kuin minulla. Tein myös työtä ilman lapsia melkein 20-vuotta, eli maksoin tänne pas&kalandiaan aika paljon veroja, eli nyt kun olen ELÄTTINÄ, olen varmaan oikeutettu näihin tukiin mitä saan. Haen koko ajan töitä, ihan koko ajan, se on vaan jännä, että näihin työpaikkoihin ei vaan kävellä sisään ja sanota mä tulin nyt töihin.
Yrittänyttä ei tuomita. Kyllä se vaan niin on että toki olet ansainnut työllä tukesi, sitä varten niitä veroja maksetaan ja pitää maksaa tulevaisuudessakin, mutta rohkea nimenomaan kävelee työpaikalle sisään ja sanoo että tulin töihin, ottaa kaikki työt vastaan. Näitä nirppanokkia riittää jolle akateemisena sen työn pitää olla akateeminen,eikä siivojan duuni 1500€ netolla tai osa-aikainen. Työ pitää ottaa vastaan, aivan kaikki. Ahkera kyllä työn saa!
Sinä voit mennä siivoojaksi, jos tykkäät. Minä en enää halua, tein siivoustyötä nuorena, se riitti. Haluan kunnollisen työn ja kunnon palkan.
No hanki se sitten ja lopeta valittaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös yksinhuoltaja, työtön tällä hetkellä. Tuskailen koska rahat eivät riitä. Haluaisin muuttaa Suomesta pois kokonaan, täältä en tule hyvinvointia saamaan. Lapseni käy koulua, mutta voihan sitä koulua muuallakin käydä. Alan tosissaan suunnitella muuttoa pois täältä.
Suomi ei ole mikään hyvinvointivaltio itseasiassa ollut koskaan, suomalaiset pidetään köyhinä, jotta rikkaat päättäjät ja virkamiehet voivat tuntea ylemmyyttä. Suomi on täynnä surkeita päättäjiä.
Esimerkiksi tämä Tuppurainen - kuka va&jaa sitäkin on taas äänestänyt tuonne eduskuntaan - on vaarallista ajatella ENSIN SUOMALAISTEN ETUA. Tällaisia päättäjiä täällä on. Marin senkun retosteli eduillaan ja palkallaan, mitään se akka ei kuitenkaan saanut aikaiseksi. Veti huumeita ja viinaa - esitteli itseään somessa - tällaista Suomessa nykyään. Vajaata ja aivotonta.
Hienoa. Mitä useampi elätti työnvieroksuja täältä lähtee sen parempi.
En ole mikään elätti, olen tällä hetkellä työtön. Työuraa takana 30-vuotta. Mikäs elätti itse olet, onko yhtä pitkä työura kuin minulla. Tein myös työtä ilman lapsia melkein 20-vuotta, eli maksoin tänne pas&kalandiaan aika paljon veroja, eli nyt kun olen ELÄTTINÄ, olen varmaan oikeutettu näihin tukiin mitä saan. Haen koko ajan töitä, ihan koko ajan, se on vaan jännä, että näihin työpaikkoihin ei vaan kävellä sisään ja sanota mä tulin nyt töihin.
Yrittänyttä ei tuomita. Kyllä se vaan niin on että toki olet ansainnut työllä tukesi, sitä varten niitä veroja maksetaan ja pitää maksaa tulevaisuudessakin, mutta rohkea nimenomaan kävelee työpaikalle sisään ja sanoo että tulin töihin, ottaa kaikki työt vastaan. Näitä nirppanokkia riittää jolle akateemisena sen työn pitää olla akateeminen,eikä siivojan duuni 1500€ netolla tai osa-aikainen. Työ pitää ottaa vastaan, aivan kaikki. Ahkera kyllä työn saa!
Sinä voit mennä siivoojaksi, jos tykkäät. Minä en enää halua, tein siivoustyötä nuorena, se riitti. Haluan kunnollisen työn ja kunnon palkan.
Haluaminen on eri asia kuin saaminen. Parempi ottaa vastaan mikä tahansa duuni kuin istua himassa.
Naurettavaa olettaa että kokopäivätyötä tekevän pitäisi hankkia sivuduuni että pärjää tavallisessa arjessa.
Kulutusta pienemmälle. Käytät samoja vaatteita 10 vuotta ja ruoka-annokset puoliksi. Tuskin sulla posket vielä lommolla?
Ei suuret tulot vaan pienet menot. Ruutupaperille listaat kaikki menot kuukaudelta niin varmasti löytyy karsittavaa. Ruokakuluissa mahdollista säästää paljon. Perunat ja kananmunat melkeen ilmaisia. Aamupalaksi kaurapuuroa.
Onko lapsen isä vielä elossa? Jos on, niin miksi teit lapsen väärälle miehelle? Ja miksi turhaan erosit?
Vierailija kirjoitti:
Ei suuret tulot vaan pienet menot. Ruutupaperille listaat kaikki menot kuukaudelta niin varmasti löytyy karsittavaa. Ruokakuluissa mahdollista säästää paljon. Perunat ja kananmunat melkeen ilmaisia. Aamupalaksi kaurapuuroa.
Entäs kun se ruokavalio koostui jo valmiiksi pääasiassa niistä perunoista, kananmunista ja kaurapuurosta joiden kaikkien hinta on noussut aivan hurjasti?
Ihan ihmeellinen tämä kuvitelma, että kaikki on aiemmin syöneet vain eineksiä ja wolttiruokaa sekä herkkuja, joten nämä pois jättämällä ja vaihtamalla juureksiin, muniin ja puuroihin on helppoa säästää vaikka ja kuinka..
Iso osa suomalaisista on syönyt aina edullista kotiruokaa. Siitä ei voi enää säästää kun se halvin mahdollinen vaihtoehto on ollut arkea ja ainoa vaihtoehto aina ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa että ihmisten asenne on sellainen, että oma vika. Ihan kuin olisi ollut oma valinta jäädä lasten kanssa yksin. Enkä kyllä osannut aavistaa, että hinnat aivan kaikessa nousee näin paljon. Velkoja ei ole ja kaikesta on karsittu. Kolme lasta ja kolmio. Teini tarvitsee oman huoneen ja pienemmät jakaa toisen makkarin. Itse nukun olkkarissa. Koti on kiva, siitä en valita.
No etkö ihan itse saanut valita teetkö lapsia ja kenen kanssa? Tällöin tilanteeksi on oma valinta.
Miksi äitejä aina syyllistetään? Ystäväpiirissä on muutama yh eikä ole iseissä kehumista. Monella isät osallistui vielä avioliitossa, mutta eron tullessa ilmeisesti katkeroidutaan ja kostetaan äidin kautta lapsille. Onko leskeksi jäänti oma valinta?
Lapsia ei pidä hankkia ennen kuin rahaa on niin paljon että pelkillä säästöillä elää loppuelämänsä
Hyvää satiiria.
Kokoomuksen ja petteri orpon kärkihankkeita on tuhota pienituloisten, työttömien ja eläkeläisten elämä. Vain vuorineuvoksilla on oikeus elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun se ruokavalio koostui jo valmiiksi pääasiassa niistä perunoista, kananmunista ja kaurapuurosta joiden kaikkien hinta on noussut aivan hurjasti?
Ihan ihmeellinen tämä kuvitelma, että kaikki on aiemmin syöneet vain eineksiä ja wolttiruokaa sekä herkkuja, joten nämä pois jättämällä ja vaihtamalla juureksiin, muniin ja puuroihin on helppoa säästää vaikka ja kuinka..
Iso osa suomalaisista on syönyt aina edullista kotiruokaa. Siitä ei voi enää säästää kun se halvin mahdollinen vaihtoehto on ollut arkea ja ainoa vaihtoehto aina ennenkin.
Onko annokset jo puolitettu ja posket lommolla? Yli puolet suomalaisista ylipainoisia niin ei tee pahaa olla vähän niukemmalla ruualla 👍 Melkein kaikesta käyttötavarastakin löytyy se halvin merkki. Euro sieltä toinen täältä niin pärjää.
Ranskassa tehdään muutakin kuin valitetaan somessa...
Paljon sun tulot on ja mihin ne oikein menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä näitä purra ja orpoja äänestää? Täytyy olla aika kujalla sellaisten. Nyt vasta ostovoiman leikkaus duunareilta alkaakin.
millä ne leikkaa ostovoiman työntekijöiltä?
Lisäämällä paikallista sopimista, poistamalla työehtosopimusten yleissitovuuden, poistamalla ammattiliittojen verovähennysoikeuden. Nostamalla kulutusveroja (viina, tupakka, polttoaine). Leikkaamalla ansioturvaa jne. Voivat jopa säätää minimipalkkalain ja leikata asumistukea, jota nauttii jo nyt koko joukko työssäkävijöitä.
Jos on varaa ostaa viinaa ja röökiä niin silloin on turha kitistä kuinka rahat ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja määräänsä enempää niitä annoskokoja ei kukaan voi pienentää/saati puolittaa eikä ateriaväliä voi loputtomiin myöskään venyttää.
Silti kuulemma näin tekemällä on jokaisen mahdollista säästää pitkä penni aiempaan verrattuna ja kaikki muu on vain hyväosaisen turhaa kitinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko annokset jo puolitettu ja posket lommolla? Yli puolet suomalaisista ylipainoisia niin ei tee pahaa olla vähän niukemmalla ruualla 👍 Melkein kaikesta käyttötavarastakin löytyy se halvin merkki. Euro sieltä toinen täältä niin pärjää.
Etkö sä todellakaan käsitä, että todella moni on toiminut just noin ihan aina? Ei noista voi säästää euroa sieltä ja toista täältä, kun niiden halvimpienkin vaihtoehtojen hinnat on noussut aiempaan nähden.
Tai voi toki, kun joutuu jättämään kokonaan jonkin ostamatta. Tosin siinäkään ei säästä, kun se raha on jo kulunut niihin aiempaa huomattavasti kalliimpiin halpis-kaurahiutaleisiin ja makaroniin. Enää ei saa edes juureksia yhtä halvalla kuin aiemmin vaan esim kaali on halvimmillaankin ollut euron/kilo kun se aiemmin oli tarjouksessa jopa 0,19 euroa/kilo ja tuo euro oli sille ns. kallis normihinta. Sama juttu kaikissa muissakin juureksissa ja myös perunoissa.
Eihän tuossa ole kuin kolme vaihtoehtoa. Ja kaikki varmaan ovat yhtä ankeita.
Tuloja on lisättävä tai menoja on pienennettävä - tai sitten sekä että, se on se kolmas vaihtoehto.
Menojen pienentäminen saattaa olla hankalaa, mutta on mahdollista (olen todennäköisesti väärässä ja pyydän jo etukäteen anteeksi) että ap ei ole tässä tilanteessa oikeasti karsinut menoja, vaan on syönyt vain säästöjä. Odottaen, että jotain helpottavaa tapahtuisi, ruuan ja energian hinta laskisi, vakuutusmaksut pienenisivät, lapsilisät nousisivat, palkka nousisi. Jotain.
Sellaista ei vain ole tapahtunut, eikä tule tapahtumaan :-(
Valitettavasti ruoka on usein se, josta jonkin verran pystyy joskus tinkimään. Kun lopettaa einesten ostamisen ja siirtyy ihan perusperusruokaan, hyödyntää tarjoukset (punalappuisiin ei nykyään enää ehdi) ja suunnittelee tarkkaan, niin pääsee aika mataliin ruokakustannuksiin. Vaatteita on pakko ostaa, niiden kanssakin voi tinkiä aika pitkään - muttei loputtomasti. Tytöille löytyy vaikka kuinka paljon hepeniä kirppareilta, mutta rankkaan käyttöön tarkoitettuja vaatteita vähemmän. Ja pojille... eipä juuri mitään! Pojat tuppaavat käyttämään vaatteensa loppuun (sanon tämän viiden pojan ja yhden tytön äitinä). Ei paljon riitä vanhemmalta veljeltä nuoremmalle kuin ehkä collegepaitoja ja välikausitakkeja. Kalsaritkin reikiintyy - kai noilla on niin väkeviä pieruja, että kangas syöpyy?
En ole pienituloinen yh, olen tätä paljonparjattua keskituloisten joukkoa - ja olen todellakin jo tinkinyt liki kaikesta kulutuksesta. Nyt vähän helpottaa, kun sähkölasku alkaa olla inhimillinen, en edes viitsi kertoa, paljonko se oli talven aikana pörssisähköllä. Sähkötukia odotellessa, eipä ole vielä näkynyt (laskutuskausi kesken).
Mutta tulojen kasvattaminen... Kannattaa tietenkin selvittää, onko oikeutettu joihinkin tukiin. Omistusasunnossa asuva on vähän heikossa tilanteessa. Vuokralainen pystyy miettimään helpommin halvempaan asumiseen etsiytymistä, mutta ei sekään mikään taattu ole.
Jos mahdollista, niin lisää tunteja, toinen työ. Jos lapset ovat teinejä, niin hekin voivat etsiä töitä. JOS niitä löytyy. Pienillä paikkakunnilla ei välttämättä ole mitään kohtuullisen matkan päässä (ja pienellä tarkoitan väkimäärältään vähäistä). Oman työpaikan sisälläkin voi hakeutua toisenlaisiin hommiin, joista saa parempaa palkkaa - ei tietenkään joka paikassa ole mahdollista (esimerkiksi valtiolla on työpaikkoja, joissa ainoa mahdollisuus palkankorotuksiin on esihenkilötehtäviä, ja kaikille ei niitä riitä).
Meillä varaudutaan tänään ensi talveen. Pihasta kaatuu puita ja niitä pätkitään ja pilkotaan koko loppukevät (ja varmaan osa kesääkin), työkaverin kanssa tehdään, hän saa palkkioksi sitten osan puista, kun ei omista puita täynnä olevaa takapihaa eikä metsää. Itse sain sähkönkulutuksen laskemaan puoleen viime talvena lämmittämällä taloa puilla ja tekemällä ruuat puuhellalla. Olen todella onnekas, että niin voin tehdä, kaikissa 80-luvun taloissa EI ole takkaa eikä puuhellaa.
Entäs sitten muutto muualle? No, eipä siellä sen helpompaa ole. Jos on halvempaa eläminen, niin on palkatkin sitten matalampia. Hyvien palkkojen maassa sitten muut kulut ovat paljon korkeampia...
Palkat on niin pskat, että oikeasti jengin pitäisi alkaa vaatimaan jotain järkeä niihin. Nykyiset korotukset ovat ihan vitsi. Tonni lisää siivoojille.
Hankalampaa jos on lapsia. Yksineläjän on aika helppo tulla toimeen todella pienellä, kun maksaa vain pakolliset eli asumisen ja ruuan. Ei mene montaa satasta elämiseen, jos on halpa vuokra ja syö vähän. Hätätilassa paastoaa. Harrastukset ja muut ylimääräiset voi unohtaa joksikin aikaa.
Sit vaan hankkimaan parempipalkkainen työ tai kakkosduuni.
Mihin sun rahat menee? Voitko muuttaa halvempaan asuntoon? Mikset reagoinut aikaisemmin?
Jos sun pitää käyttää säästöjä normiarjen rahoittamiseen niin elät liian leveästi.
Eivät lapset tarvii merkkivaatteita tai tonnin luuria jos ruokamenoista on vaikea selvitä. Kaikki välipalat ja yksittäispakatut turhakkeet jätetään kauppaan.