Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästöt loppuu pian ja palkka ei riitä enää elämiseen

Vierailija
15.04.2023 |

Tää on aivan järjetöntä. Ennen palkalla tuli jotenkin toimeen, vaikka mihinkään ylimääräiseen ei rahaa ollutkaan. Minulla on ollut muutaman tonnin hätävara, jonka olen nyt joutunut lähes kokonaan käyttämään. Nyt en enää tiedä miten kohta selviän. Järkyttävä stressi asiasta. Joku lisätyö olisi pakko löytää, mutta yksinhuoltajana on haastavaa tehdä enempää töitä.

Kommentit (176)

Vierailija
21/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin antaa neuvoja mutta vaikeaa kun en tiedä yksityiskohtia.

Yleispätevät ovat:

- auto pois

-vaihda halvempaan pienempään asuntoon

- velaksi osto pois. Lopeta luottokortit

- maksa pienemmät velat ensin kokonaan pois

- ruokajono, hävikkiruoka

- ilmaiset asiat: työpaikan suihku , aamukahvi töissä, paastopäivät

- diakoniatyön apu

- asumistuki

- myy toinen jos sinulla on näitä useampi : tabletti /iPad /tietokone, televisio , pelikonsolit

- ota pörssisähkö

- käytä taloyhtiön pesutupaa jos mahdollista

- käy taloyhtiön ilmaisessa lenkkisaunassa jos mahdollista

- lopeta maidonjuonti ja juuston ja lihansyönti

- dyykkaa

- pidä kirpputoria

-myy arvoesineet

Vierailija
22/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se nyt on niin kovasti paljon kallistunut? Hyvin tässä porskutellaan, eläke tulee kuukauden eka arkipäivä.

Asuminen halpaa ja reilu tankillinen kuukaudessa riittää bensaa. Elämä on täynnä valintoja.

Myötätuntoa, kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua ap. Olen yh myös Noin huonosti ei mulla asiat ole koska olen velaton, keskituloinen ja lapsia vain yksi.

MUTTA todellakin tuntuu lompakossa ruoan, bensan ja asumisen kallistuminen. Ennen jäi säästöön paljon enemmän. Hienoa kun sinulla ollut säästöjä kuitenkin. Toki ikävää että ne palavat arjen elämiseen.

Kaikkea hyvää ja paljon tsemppiä. Toivottavasti asiat muuttuvat parempaan suuntaan.

Vierailija
24/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä näitä purra ja orpoja äänestää? Täytyy olla aika kujalla sellaisten. Nyt vasta ostovoiman leikkaus duunareilta alkaakin.

Vierailija
25/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jopa säästänyt rahaa viimeisen 2 vuoden aikana. Onneksi asun halvalla alle 400 vuokra-asunnossa. Autosta olen luopunut niin etten aja sillä enkä ole vakuutusta maksanut. Siinä säästyy tonneja vuoden aikana. 

Vierailija
26/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös yksinhuoltaja, työtön tällä hetkellä. Tuskailen koska rahat eivät riitä. Haluaisin muuttaa Suomesta pois kokonaan, täältä en tule hyvinvointia saamaan. Lapseni käy koulua, mutta voihan sitä koulua muuallakin käydä. Alan tosissaan suunnitella muuttoa pois täältä.

Suomi ei ole mikään hyvinvointivaltio itseasiassa ollut koskaan, suomalaiset pidetään köyhinä, jotta rikkaat päättäjät ja virkamiehet voivat tuntea ylemmyyttä. Suomi on täynnä surkeita päättäjiä.

Esimerkiksi tämä Tuppurainen - kuka va&jaa sitäkin on taas äänestänyt tuonne eduskuntaan - on vaarallista ajatella ENSIN SUOMALAISTEN ETUA. Tällaisia päättäjiä täällä on. Marin senkun retosteli eduillaan ja palkallaan, mitään se akka ei kuitenkaan saanut aikaiseksi. Veti huumeita ja viinaa - esitteli itseään somessa - tällaista Suomessa nykyään. Vajaata ja aivotonta.

Hienoa. Mitä useampi elätti työnvieroksuja täältä lähtee sen parempi.

En ole mikään elätti, olen tällä hetkellä työtön. Työuraa takana 30-vuotta. Mikäs elätti itse olet, onko yhtä pitkä työura kuin minulla. Tein myös työtä ilman lapsia melkein 20-vuotta, eli maksoin tänne pas&kalandiaan aika paljon veroja, eli nyt kun olen ELÄTTINÄ, olen varmaan oikeutettu näihin tukiin mitä saan. Haen koko ajan töitä, ihan koko ajan, se on vaan jännä, että näihin työpaikkoihin ei vaan kävellä sisään ja sanota mä tulin nyt töihin.

Vierailija
27/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se nyt on niin kovasti paljon kallistunut? Hyvin tässä porskutellaan, eläke tulee kuukauden eka arkipäivä.

Asuminen halpaa ja reilu tankillinen kuukaudessa riittää bensaa. Elämä on täynnä valintoja.

Huoh. Meillä riittää hyvin rahat, mutta hyvähän se on toki eläkeläisenä huudella, kun teillekin annettiin valtava prosentuaalinen korotus eläkkeisiin palkkoihin nähden. Kun nyt näytät siellä kuplassa sokeana elävän niin esimerkiksi sähkö, vuokrat, korot, ruoka (ja nousee edelleen), polttoaine. Eläkkeellä kun ei kotoa tarvitse poistua niin hyvähän se on huudella, ettei polttoainetta tarvi. Moni työssäkäyvä tarvitsee. Halpa asuminen? Jos muuttaa jonnekin Kemijärvelle niin eipä taida paljon töitä löytyä. Muuten on pakko asua jossakin ja vuokrat ja asuntojen hinnat on nousseet järkyttäviksi. Hyvähän se on jostain velattomasta asunnosta huudella.

Vierailija
28/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sulla ole mitään hätää. Ilmeisesti ei omaa asuntoakaan, joten saat tukiakin. Itselläni on perheen isänä 400€ säästöjä. Pakollisten kulujen jälkeen jää 40€ jonka jaan itseni ja kolmen lapsen kanssa. Meillä on sentään yli 200 000€ asuntolainaakin, toki on vaimokin, mutta hänen tilanne sama. Eikait meillä silti hätää ole. Hyvä olla näin.

Vierailija
29/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sinällään sama tilanne vaikka olen (onneksi?) lapseton. Itsellä ison osan puskurista söi jo koronapandemia kun työvuorot ensin väheni ja lopulta meni työpaikka alta kokonaan. Mitään korona-avustuksia ei tavan työntekijälle marininkaan hallitus jaellut. Hieman kyllä hirvittää mitä mahdollinen porvarihallitus vielä aiheuttaakaan..

Nyt olen onneksi taas töissä (ja btw, en muuten työttömänä ansiosidonnaisellakaan ollessa tienannut samoin kuin taas töissä käydessä), mutta säästöön on mahdotonta enää saada muutamaa euroa enempää per/kk. Aina ei jää sitäkään vaan perusarkea joutuu elämään tuolla puskurirahalla, joka alkaa olla melkoisen pieni. Niitä pahoja päiviä kun on viimeisen kolmen vuoden aikana riittänyt :-(

Samaan aikaan sitten olisi ajankohtaista pari isompaa/kalliimpaa hankintaa (joita lykkäsi odottamaan aikaa parempaa, kun oli työtön) eli pitäisi saada uusi sänky, tai no, ainakin kunnon petari koska selkä alkaa temppuilla. Lisäksi pitäisi hankkia silmälasit, koska nämä muutaman euron tokmanni-linssit alkaa olla aika yhtä tyhjän kanssa sekä hammaslääkärissä pitäisi käydä. Tosin hampaasta murtui palanen veks kokonaan niin sen taas tietää, ettei halvalla tuosta selviä. Tosin siihen halpaankaan hammaslääkärikäyntiin ei ole varaa eli sinänsä se ja sama.

Vierailija
30/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa että ihmisten asenne on sellainen, että oma vika. Ihan kuin olisi ollut oma valinta jäädä lasten kanssa yksin. Enkä kyllä osannut aavistaa, että hinnat aivan kaikessa nousee näin paljon. Velkoja ei ole ja kaikesta on karsittu. Kolme lasta ja kolmio. Teini tarvitsee oman huoneen ja pienemmät jakaa toisen makkarin. Itse nukun olkkarissa. Koti on kiva, siitä en valita.

No etkö ihan itse saanut valita teetkö lapsia ja kenen kanssa? Tällöin tilanteeksi on oma valinta.

Vierailija
31/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä näitä purra ja orpoja äänestää? Täytyy olla aika kujalla sellaisten. Nyt vasta ostovoiman leikkaus duunareilta alkaakin.

millä ne leikkaa ostovoiman työntekijöiltä?

Vierailija
32/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi huostaanottoon ja muutto halvempaa asuntoon.

Miksi ylipäänsä olet tehnyt jälkeläisen noihin oloihin?

Miten yksinhuoltajia tuntuu olevan koko ajan enemmän ja enemmän? Minne ne isät katoavat?

Vierailija
33/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös yksinhuoltaja, työtön tällä hetkellä. Tuskailen koska rahat eivät riitä. Haluaisin muuttaa Suomesta pois kokonaan, täältä en tule hyvinvointia saamaan. Lapseni käy koulua, mutta voihan sitä koulua muuallakin käydä. Alan tosissaan suunnitella muuttoa pois täältä.

Suomi ei ole mikään hyvinvointivaltio itseasiassa ollut koskaan, suomalaiset pidetään köyhinä, jotta rikkaat päättäjät ja virkamiehet voivat tuntea ylemmyyttä. Suomi on täynnä surkeita päättäjiä.

Esimerkiksi tämä Tuppurainen - kuka va&jaa sitäkin on taas äänestänyt tuonne eduskuntaan - on vaarallista ajatella ENSIN SUOMALAISTEN ETUA. Tällaisia päättäjiä täällä on. Marin senkun retosteli eduillaan ja palkallaan, mitään se akka ei kuitenkaan saanut aikaiseksi. Veti huumeita ja viinaa - esitteli itseään somessa - tällaista Suomessa nykyään. Vajaata ja aivotonta.

En ole mikään elätti, olen tällä hetkellä työtön. Työuraa takana 30-vuotta. Mikäs elätti itse olet, onko yhtä pitkä työura kuin minulla. Tein myös työtä ilman lapsia melkein 20-vuotta, eli maksoin tänne pas&kalandiaan aika paljon veroja, eli nyt kun olen ELÄTTINÄ, olen varmaan oikeutettu näihin tukiin mitä saan. Haen koko ajan töitä, ihan koko ajan, se on vaan jännä, että näihin työpaikkoihin ei vaan kävellä sisään ja sanota mä tulin nyt töihin.

En ole koskaan ollut työtön- työuraa reilu 30 vuotta takana. Suurin osa siitä nettomaksajana.

Vierailija
34/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hätä, Pappa betalar

Vierailija
35/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yksinhuoltajia tuntuu olevan koko ajan enemmän ja enemmän? Minne ne isät katoavat?

Ja ennenkaikkea, miksi ne isät ei kanna vastuutaan lastensa elatuksesta?

Vierailija
36/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittänyttä ei tuomita. Kyllä se vaan niin on että toki olet ansainnut työllä tukesi, sitä varten niitä veroja maksetaan ja pitää maksaa tulevaisuudessakin, mutta rohkea nimenomaan kävelee työpaikalle sisään ja sanoo että tulin töihin, ottaa kaikki työt vastaan. Näitä nirppanokkia riittää jolle akateemisena sen työn pitää olla akateeminen,eikä siivojan duuni 1500€ netolla tai osa-aikainen. Työ pitää ottaa vastaan, aivan kaikki. Ahkera kyllä työn saa!

Vierailija
37/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile chat-operaattorin työtä. Siis sellsista jossa vastaillaan seksi- tai ennustusviesteihin. Sitä ainakin voi tehdä sivutyönä.

Vierailija
38/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa että ihmisten asenne on sellainen, että oma vika. Ihan kuin olisi ollut oma valinta jäädä lasten kanssa yksin. Enkä kyllä osannut aavistaa, että hinnat aivan kaikessa nousee näin paljon. Velkoja ei ole ja kaikesta on karsittu. Kolme lasta ja kolmio. Teini tarvitsee oman huoneen ja pienemmät jakaa toisen makkarin. Itse nukun olkkarissa. Koti on kiva, siitä en valita.

No etkö ihan itse saanut valita teetkö lapsia ja kenen kanssa? Tällöin tilanteeksi on oma valinta.

Miksi äitejä aina syyllistetään? Ystäväpiirissä on muutama yh eikä ole iseissä kehumista. Monella isät osallistui vielä avioliitossa, mutta eron tullessa ilmeisesti katkeroidutaan ja kostetaan äidin kautta lapsille. Onko leskeksi jäänti oma valinta?

Vierailija
39/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ennenkaikkea, miksi ne isät ei kanna vastuutaan lastensa elatuksesta?

Eiköhän se ole ihan äidistä kiinni, itse ovat useimmiten halunneet asiat hankaliksi, sitten itkettää kun ei onnistu.

Vierailija
40/176 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isät? T kolmen lapsen yh-isä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan