Sinä jo iäkkäämpi nainen, joka olet pystynyt hoikkana nuoresta asti?
Kerro ruokailu- ja liikuntatottumuksistasi. Olen siis nuori mutta pyöreä (kuten kaikki lähipiirin naiset) ja haluan tehdä elämänmuutoksen. Miten ja minkä kokoisena olet pysynyt? Miten olet sisällyttänyt liikuntaa elämääsi? Mitä vinkkejä antaisit?
Kommentit (252)
50 v, 160 cm, 54 kg. Syön kaikkea, myös jäätelöä ja karkkia, mutta kohtuullisesti. Esim. ravintolan pizzaa menee korkeintaan puolikas ja yksi karkkipussi kestää monta päivää. Painonhallinta on helpompaa, kun ei venytä vatsalaukkua. Liikuntana vain hyötyliikuntaa ja kävelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan kaikkea, myös pullia, karkkeja, sipsiä, pizzaa jne, mutta pidän annoskoot kohtuullisina. Paino on pysynyt 45-50 kg välillä yli 30 vuotta.
Mikä on "kohtuullinen annoskoko"? Paljonko esimerkiksi syöt pizzaa kerralla? Nämä vaihtelee niin paljon ihmisten puheissa, joku esim. kehuskelee että syö ihan mitä vaan mutta oikeasti se pizza tarkoittaa yhtä palaa ja loppupäivänä ei syö muuta.
Heh. Ei kai nyt yhdestä pizzapalasta nälkä lähde. Yhdestä palasta tulee vain vihaiseksi. Minä siis yksi noista, joka syö ja juo mitä haluaa ja on ollut aina hoikka.
Joo, minun painoni keski-iästä lähtien pyörinyt siinä 50 kg hujakoilla ja melko keskimittainen olen. Nuorena painoin aina alle 50. Aina on pizza maistunut. Syön kerralla vähintään 2/3 pizzaa, joskus jopa 3/4. Loput sitten joko illalla tai seuraavana päivänä. Vertailun vuoksi 90-kiloinen mieheni syö yleensä kerralla 1/3 ja joskus siltä jää loput syömättä, jolloin minä syön nekin.
Hoikkuuden salaisuus ei ole kalorien laskeminen, vaan kehon kuunteleminen, kunnon annokset kunnon ruokaa silloin kun on nälkä, ei jatkuvaa puputtamista, ei liikaa sokeria ja alkoholia sekä säännöllinen liikkuminen.
Olen 42-vuotias, 160/48. Teen liikunnallista työtä ja vapaa-aikana harrastan joogaa ja puutarhanhoitoa.
Syön lähinnä kasviksia, hedelmiä ja kasviproteiinia. Saan jo aamupalalla päivän kasviskiintiön täyteen, ja päivän mittaan pari kertaa lisää. Vältän viljoja, maitoa ja sokeria, koska ne ruokkivat tulehduksellisia perussairauksiani. Herkuttelen silti pizzalla ja sushilla useita kertoja viikossa. Lempiruokaani on naudan lehtipihvi ranskiksilla. En laske kaloreita, paitsi keväisin kun kasvatan lihasmassaa talvilevon jälkeen.
Kun vertaan itseäni saman verran työn puolesta liikkuviin ihmisiin, selitys löytyy lautaselta. Hoikat työkaverit syövät kuten minä. Pyöreämmillä ei ole eväänä tuoreita kasviksia vaan Elovena-patukoita, Skyriä, mehukeittoa, einespastaa ja ruisleipää. Energiatasokin on ihan eri.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina syönyt mitä huvittaa
Ja kävellyt paljon
Sama mulla. Tosin kovin makeita juttuja en syö, koska ei maistu.
Olen koko aikuisikäni ollut 55-59 kg jopa raskaana ollessa olib 59 kg.
Olen reilu nelikymppinen ja hoikka. Syön mitä mieli tekee, myös pizzaa. Joskus suklaapatukan. Elimistö tietää, mitä se tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kävellyt paljonSama mulla. Tosin kovin makeita juttuja en syö, koska ei maistu.
Olen koko aikuisikäni ollut 55-59 kg jopa raskaana ollessa olib 59 kg.
Olen 73 v.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut ylipainoinen ja lihava. Nyt vanhemmiten lihoan vain entistä helpommin. Laihtuminen ei onnistu millään. Olen lopettanut monen asian syömisen kokonaan, esim. pizzaa, pastaa, hampurilaisia, pullaa jne., enkä oikein leipääkään en syö, mutta laihtumisen sijaan siltikin tunnun vain lihoavan. Vaatteita en enää osta kun mikään ei oikein mahdu päälle ja kaikki näyttää muutenkin päällä hirveältä. Ainoa liikunta, jota on mahdollista harrastaa on ulkona kävely. Olen köyhä työtön ja elämäni on ollut hyvin vaikeaa. Syöminen on usein ollut ainoita lohtujani. Suolistovaivojen takia olen kuitenkin joutunut luopumaan monesta ruoasta ja vielä masentavampaa kun näistä luopumisen myötä en ole edes laihtunut, vaan juurikin lihonnut.
Lainaa kirjastosta kirja Älykäs suolisto (Mosley muistaakseni kirjoittanut)
47-vuotias. Nuorena olin todella hoikka, paino noussut pikkuhiljaa lasten saannin ja ikääntymisen myötä, mutta edelleen hoikka.
En välitä sokerisista herkuista, syön säännöllisesti tavallista kotiruokaa. Työni on fyysistä ja pyrin nukkumaan riittävästi.
Uskon kyllä eniten geenien vaikutukseen, sukulaisistani ei juurikaan ylipainoisia löydy.
Ikä 58. Laihdutin 30 kg 90- luvun lopulla, ja olen siitä asti pysynyt bmi 23.
Syön 5-6 päivänä viikossa terveellisesti ja kevyesti. Liikun myös näinä päivinä joka päivä keskimäärin 5 km kävellen / hölkäten.
1- 2 päivänä viikossa syön herkkuja, enkä liiku. Kyllä sen arjen jaksaa, kun viikonloppuna saa syödä mitä haluaa. Sallin myös hieman painoni nousta, kun elämässä on muutakin kuin laihuus. Mutta jos vaatteet alkavat kunnolla kiristää, palaan "ruotuun". Vaakaa en juurikaan käytä, vaan vaatteet ja mittanauha kertovat totuuden.
Vierailija kirjoitti:
39 v. 177/58
Syön aivan kaikkea mitä haluan, mutta en isoja annoksia. Sen verran että ei ole enää nälkä. Vihaan ahmimista ja nopeasti syömistä.
Kävelen ehkä pari km koirien kanssa per pv. Nukuin vähintään 8h. Alkoholia ja tupakkaa kuluu melko reilusti
Luulen että salaisuus, eli sitä ei ole, on ruoka annosten koko. Myös herkkujen. En edes pidä suklaasta, ja herkkujen ahmimisesta tulee huono olo joten se on nounnou.
Iäkkäämpi 39-vuotiaana? Mä olen 44v. enkä pidä itseäni iäkkäämpänä. Kyllä tässä tarkoitetaan lähemmäs 60v. ja sitä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
39 v. 177/58
Syön aivan kaikkea mitä haluan, mutta en isoja annoksia. Sen verran että ei ole enää nälkä. Vihaan ahmimista ja nopeasti syömistä.
Kävelen ehkä pari km koirien kanssa per pv. Nukuin vähintään 8h. Alkoholia ja tupakkaa kuluu melko reilusti
Luulen että salaisuus, eli sitä ei ole, on ruoka annosten koko. Myös herkkujen. En edes pidä suklaasta, ja herkkujen ahmimisesta tulee huono olo joten se on nounnou.
Olet alipainon puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ja kävellyt paljon
Ihan sama täällä!
N 172/ 57
Olen ollut suht hoikka nuorempana, kunnes lähelle 40:senä alkoi tulla lisäkiloja ihan iltasyönnin, turhan mussutuksen, liian syömisen seurauksena. No, eikun järeät keinot käyttöön: iltasyönti pois,kahvia saa juoda tai vettä. Kaikki ylimääräinen napostelu ja lohtumussutus kokonaan pois. Selkeät ruoka-ajat, joita noudatetaan. Valmisruuat ja ylimääräinen sokeri pois. Herkkuja vain silloin tällöin. Ja lisää liikuntaa: aloitin kävelylenkeillä, lisäsin juoksua vähitellen. Jumppia/lihaskuntoa aina kun kerkeää. Näillä keinoilla olen saanut rasvaa pois vartalolta. Kyllähän sitä nälkä välillä on ja illalla varsinkin. Mutta pitää olla tosi tiukkana :). Muuten ei tuloksia tule. Mulle kertyy kiloja tosi helposti. En leivo mitään makeaa, en osta pullaa enkä keksejä ollenkaan, paitsi jos tulee vieraita. Kahvin kanssa pelkkä hedelmä tai pelkkä kahvi.
56v, 165cm, noin 68kg, normaalipainon ylärajoilla, painoa on ollut 40-50 vuotiaana yli 10 kg enemmän, paino kertyy helposti, sydän-verisuonitaudit sukurasitteena.
En punnitse säännöllisesti, seurailen vyötärönympärystä. Ja käytän tarvittaessa Yazio-appia syömisen saamiseen taas järkeviin rajoihin. Tämä ikäinen tarvitsee määrällisesti yllättävän vähän ruokaa.
Uni: Pyrin nukkumaan paljon n.8h/yö ja seurailen unen laatua, joku rannekekin on ollut mutta en ole oikein niiden ystävä. Yritän olla stressaamatta.
Ruoka: olen opetellut vähitellen pois välipalojen ja makeiden syömisestä: aamiainen, lounas, ehkä pieni suklaapala kahvin kanssa, päivällinen. Se 500g kasviksia päivässä, syön kasvisvoittoisesti, ei lihaa päivittäin mutta proteiinin saamiseksi se on kyllä helpoin. Vältän eineksiä, tämä on arjessa hankalaa, paljon oliiviöljyä, voita ei päivittäin, mielellään ei ollenkaan, ei levitteitä tai kevyttuotteita. Pizzaa tai hampurilaisia ehkä kerran kuussa, viiniä noin kerran viikossa pari lasia, alkoholikaan ei enää oikein sovi, vettä, en pidä virvoitusjuomista.
Liikunta: Kävelen 2-5km päivässä. Epäsäännnöllisesti lihaskuntotreeniä ja hikiliikuntaa, pitäisi tehdä enemmän. Hyötyliikuntaa talon töiden muodossa. Olen paremmassa kunnossa kuin 10 vuotta sitten ja koholla ollut verenpaine on tasaantunut normaaliksi.
Aina itsetehtyä, yksinkertaista ruokaa., En ole koskaan pitänyt makeasta, en leivonnaisista kahvin kanssa. Hyötykävelyä paljon .
Vierailija kirjoitti:
Olen 42-vuotias, 160/48. Teen liikunnallista työtä ja vapaa-aikana harrastan joogaa ja puutarhanhoitoa.
Syön lähinnä kasviksia, hedelmiä ja kasviproteiinia. Saan jo aamupalalla päivän kasviskiintiön täyteen, ja päivän mittaan pari kertaa lisää. Vältän viljoja, maitoa ja sokeria, koska ne ruokkivat tulehduksellisia perussairauksiani. Herkuttelen silti pizzalla ja sushilla useita kertoja viikossa. Lempiruokaani on naudan lehtipihvi ranskiksilla. En laske kaloreita, paitsi keväisin kun kasvatan lihasmassaa talvilevon jälkeen.
Kun vertaan itseäni saman verran työn puolesta liikkuviin ihmisiin, selitys löytyy lautaselta. Hoikat työkaverit syövät kuten minä. Pyöreämmillä ei ole eväänä tuoreita kasviksia vaan Elovena-patukoita, Skyriä, mehukeittoa, einespastaa ja ruisleipää. Energiatasokin on ihan eri.
Voisitkohan antaa konkreettisen esimerkin päivän syömisistäsi, ihan siis että millaisia aterioita syöt ja miten usein? Nimim. vaikeuksia saada tuota kasviskiintiötä täyteen koko päivänä..
Vierailija kirjoitti:
Syön mitä lystään ja liikun kun huvittaa.
Syön mitä mieli tekee, liikun kai keskimääräistä enemmän. Olin laiha lapsi, kuten normaalisti on laita kasvuikäisellä, ja olen urheillut paljon ja monipuolisesti.
Tämmöstä.