Sinä jo iäkkäämpi nainen, joka olet pystynyt hoikkana nuoresta asti?
Kerro ruokailu- ja liikuntatottumuksistasi. Olen siis nuori mutta pyöreä (kuten kaikki lähipiirin naiset) ja haluan tehdä elämänmuutoksen. Miten ja minkä kokoisena olet pysynyt? Miten olet sisällyttänyt liikuntaa elämääsi? Mitä vinkkejä antaisit?
Kommentit (252)
Minä syön aikalailla mitä milloinkin tekee mieli, mutta olen huomannut että riittävä uni pitää painon kurissa. Naiset tarvivat noin 15min enemmän unta yössä kuin miehet.
Jos on kovin kiirettä ja unet jäävät lyhyiksi niin paino alkaa nousta. Kun pidän kiinni säännöllisestä unesta niin paino valuu heti alaspäin. Aktiivisuusranneke pitää kirjaa unista ja askeleista.
10 000 askelta päivässä ja 8h10min unta yössä tuntuu olevan minulle se joka pitää energiatasot ja painon sopivina.
Syön sen verran kuin tarvitsen. Keho kyllä ilmoittaa kun on nälkä. Normaalikokoiset annokset.
Liikkuva työ. Työmatkat kävellen tai vaihteettomalla polkupyörällä. Vaaka käytössä joka päivä. Käyn salilla kerran viikossa, uimassa kaksi kertaa viikossa (kesällä joka päivä), ryhmäliikunnassa kerran viikossa, höntsäpeliryhmässä silloin kun saadaan kaikkien ryhmän jäsenten aikataulut natsaamaan. Koira liikuttaa myös päivittäin.
Syön kulutuksen mukaan tai alle sen. Pätkäpaastoan kuukautiskierron mukaan optimaalisimpina päivinä. En syö kuolintarvikkeita, eli epäruokia.
Syön 3 kertaa päivässä pienehköjä annoksia. En mässäile enkä ihmeemmin herkuttele. Syön suklaata kuitenkin lähes joka päivä. Liikun silloin kun huvittaa. Paino n 54kg.
Ei siihen mitään varmaa ohjetta voi antaa. Itsekurista on apua ja siitä, ettei ole niin ruoan perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan kaikkea, myös pullia, karkkeja, sipsiä, pizzaa jne, mutta pidän annoskoot kohtuullisina. Paino on pysynyt 45-50 kg välillä yli 30 vuotta.
Mikä on "kohtuullinen annoskoko"? Paljonko esimerkiksi syöt pizzaa kerralla? Nämä vaihtelee niin paljon ihmisten puheissa, joku esim. kehuskelee että syö ihan mitä vaan mutta oikeasti se pizza tarkoittaa yhtä palaa ja loppupäivänä ei syö muuta.
Pizzaa yleensä se yksi pala mutta syön muutakin. Hedelmiä, leipää, mysliä, sitä samaa pizzaa kylmänä... ihan mitä kaapista sattuu löytymään. En pidä itseäni nälässä.
Siis ostat kokonaisen pizzan ja syöt siitä yhden palan? Ja se on sinulle kohtuullinen annos? Ok.
Yksi pizza = yksi pala :D
-eri
Itsekuri
liikuntaa/lihastreeniä
terveellistä ruokaa
paastoan 16/8
En syö sipsejä, karkkia ja alkoholia en käytä ollenkaan
näillä eväillä mennään🍀
Minulla meinasi alkaa paino nousta kun täytin 45v... Aloin kulkemaan työmatkat kävellen reippaasti, kuljin aiemmin bussilla. 40min kävelyä suuntaansa sai painon takaisin urilleen, ja olo on muutenkin reippaampi! Olisinpa tehnyt tämän aiemmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan kaikkea, myös pullia, karkkeja, sipsiä, pizzaa jne, mutta pidän annoskoot kohtuullisina. Paino on pysynyt 45-50 kg välillä yli 30 vuotta.
Mikä on "kohtuullinen annoskoko"? Paljonko esimerkiksi syöt pizzaa kerralla? Nämä vaihtelee niin paljon ihmisten puheissa, joku esim. kehuskelee että syö ihan mitä vaan mutta oikeasti se pizza tarkoittaa yhtä palaa ja loppupäivänä ei syö muuta.
Pizzaa yleensä se yksi pala mutta syön muutakin. Hedelmiä, leipää, mysliä, sitä samaa pizzaa kylmänä... ihan mitä kaapista sattuu löytymään. En pidä itseäni nälässä.
Siis ostat kokonaisen pizzan ja syöt siitä yhden palan? Ja se on s
Ei pidä mennä palottelemaan kokonaista pitsaa. Pysyy laihempana, kun syö sen yhtenä palana ;)
Syön mitä huvittaa, mutta en pysty syömään makeaa ylettömän määriä. Alkaa ällöttää.
Muuten liikun normaalisti arjessa, en mitenkään erikoisesti urheile tmv. Enkä kuluta paljoa alkoa.
N 59, 161 cm 51 kg
En tiedä riittääkö ikäni käsitteeseen vanhempi nainen. Ikää on vasta n. 50.
Olen aina yrittänyt jotain liikuntaa harrastaa säännöllisen epäsäännöllisesti.
Olen kaikkiruokainen sekaravinnon syöjä.
En juuri tykkää makeasta. En esim juo limppareita tai keinomakeutettua esansseilla maistettua alkoholia. Olut, viski, vodka ja viini käy.
En käytä margariineja, enkä mitään kevyttuotteita.
Lopetan syömisen klo 18:00 illalla. Jos tulee oikeasti nälkä, niin syön jotain hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä riittääkö ikäni käsitteeseen vanhempi nainen. Ikää on vasta n. 50.
Olen aina yrittänyt jotain liikuntaa harrastaa säännöllisen epäsäännöllisesti.
Olen kaikkiruokainen sekaravinnon syöjä.
En juuri tykkää makeasta. En esim juo limppareita tai keinomakeutettua esansseilla maistettua alkoholia. Olut, viski, vodka ja viini käy.
En käytä margariineja, enkä mitään kevyttuotteita.
Lopetan syömisen klo 18:00 illalla. Jos tulee oikeasti nälkä, niin syön jotain hedelmiä.
Yksi asia unohtui listasta. En koskaan osta lihaa valmismarinaadissa.
Pituus 165 cm ,paino 59.5 ikä 72. Pysynyt tällaisena parikymmpisestä saakka, joskin joinakin vuosina oli 64-66. Riittävä uni ja alkoholi pois, sekä terv ruuat.
Olen huono antamaan vinkkejä, mutta olen ikihoikka kuuskymppinen. Ruokailutottumuksiani voisi kai kuvailla askeettisiksi. Syön luontaisesti terveellisesti ja varmaan aika vähän. En joudu pinnistelemään.
Olen 60-vuotias enkä ole koskaan painanut yli 60 kg (paitsi raskaana ollessani). Pääosin paino on pyörinyt välillä 50-55 kg, enkä ole tämän eteen tehnyt mitään ihmeellistä. Asiaa tosin lienee auttanut se, että syöminen ei koskaan ole ollut minulle mikään iso nautinto, vaan olen syönyt pääasiassa elääkseni eikä toisinpäin. Makea ei maistu juurikaan, kasviksista tykkään. Liikun vaihtelevasti, mutta aina jonkin verran. Hyvät geenit (tai ilmeisesti suolistobakteerit tämän hetken tietämyksen mukaan) mulla kai on, koska äitinkikin on aina ollut hoikka - ja edelleenkin on nyt 85-vuotiaana.
Aamiainen: kuppi teetä, puoli teelusikallista hunajaa ja liru maitoa siihen, banaani ja joku keksi.
Lounas: iso kulho salaattia ja jotain proteiinia, vaikkapa pieni pala kanaa tai slaissi korppukinkkua, muki smoothieta tai hedelmä.
Illallinen: olen iltasyöjä, eli silloin aivan tavallista kotiruokaa kunnon lautasellinen. Esim wokattuja vihanneksia ja nuudeleita, plus kalaa. Yleensä joku pieni jälkiruoka päälle.
Tuossa aika normaali päivä. Juon kahvia tai teetä (täys)maidolla kupin tai pari aamiaisen lisäksi mutta aamun jälkeen en sokeria enää siihen lisää.
Kasviksia siis on ruokavaliossa aika hyvin.
En syö ruoan kanssa voileipää, jos ruoka ei ole keittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vastata tähän seitsemänkymppisen äitini puolesta, joka on koko elämänsä ollut laiha, 50kg ja alle, pituutta 160cm.
Hän kävelee kaikki alle 5km matkat ja välillä ylikin. Aiemmin pyöräili paljon myös. Kesäisin hoitaa puutarhaa ja tekee mökillä paljon fyysistä työtä, kantaa puita, leikkaa nurmikkoa, poimii marjoja. Ei harrasta muuta liikuntaa.
Syö tosi pieniä annoksia, ei syö ollenkaan lihaa. Hyvin harvoin syö mitään makeaa, paitsi marjoja/hilloja. Ei ole koskaan käyttänyt alkoholia eikä polta. Juo paljon kahvia, siis varmaan ainakin joku 5 kuppia päivässä.
Olisi kyllä mielenkiintoista saada ihan käytännön esimerkki äitisi päivän syömistä! HYVIN harva on noin hoikassa (ja oikeastaan reippaassa) kunnossa enää tuon ikäisenä.
Minun mummu, 99v on hoikassa tai jopa laihassa kunnossa ollut aina. Reipas ja hyväntuulinen. Todella siro mummu. Käy kävelyillä, syö aivan tavallista ruokaa mutta ei kovin isoja annoksia. Polviin sattuu nykyään niin rollaattori on tullut viimeisen vuoden aikana avuksi, mutta itse vielä kolailee lumet ja hoitaa pihaa.
Syö tosiaan aivan kaikkea hyvällä ruokahalulla mutta aika pieniä annoksia mielestäni. Tosin olen itse päätä pidempi... Hoikka myöskin, mutta en samalla tavalla hennon siro kuin hän.
Minullekin monet sanovat että syön vähän, mutta omasta mielestäni aivan riittävästi, energiaa riittää urheiluun. Olen viisikymppinen.
Aamulla hunajavesi, kahvia, purtelö ja pari palaa leipää voilla, meetvurstilla, emmentaalilla ja suolakurkulla. Toisinaan leipien tilalla kaurapuuroa.
Lounas sitä mitä lounasravintolan buffassa onkaan. Yritän ottaa enemmän lihaa ja salaattia ja jättää perunat tai riisit vähemmälle. Voileipää en ota.
Kahvin kanssa ei oteta iltapäivällä kahvipullaa. Joskus voi ottaa.
Kotona tehdään jotain ruokaa illalliseksi. Siihen sama sääntö kuin lounaalla.
Illalla ei syödä, vaan keitellään teetä. Jonkun hedelmän saatan syödä.
En käytä mitään kevyttuotteita. Kaiken pitää olla mahdollisimman aitoa. Pullat teen voihin ja joulutortut teen aina voitaikinaan, en siihen epämääräisiä rasvoja sisältävään torttutaikinaan. Margariini on ehdottomassa pannassa. Voi ja oliiviöljy käy.
Syön jos on nälkä, mutten pidä ylensyönneestä olosta. Illalla en syö mitään.
terveisin se, jolla ei pakaroissa selluliittia 50V.
Olen reilu 50, vähän jo alkanut lihoa liikasyönneilläni, mutta tosiaan hyvien geenien kautta ja tiettyjen sairauksien takia, olen aina ollut alipainoon päin. Nyt sitten tämän ikäisenä on vyötäröllä jo vähän ylimääräistä, mutta se on normaalia näillä syönneillä, vaatekoko on edelleen xs. Sokeria ja rasvaa, elän miltei roskaruoalla, ja syy on tosiaan ehkä myös sekin, ettei kasvikset käy juuri suolistolle plus laihdun liian helpolla (ravitsemusterapeutit käyty moneen kertaan elämäni aikana läpi). Eli varmasti onnekas pitäisi olla tästä asiasta viimeistään nyt tässä iässä normaalipainoisena, mutta nuoresta tähän ikään olin miltei koko ajan alipainoinen, ja kaikki aina luulivat minulla olevan syömishäiriö, vaikka yritin aina saada lisää lihaa ympärilleni. Kaikki vain tuli aina läpi suolistosta ylinopeasti imeytymättä, etenkin jos söin kasviksia tai hedelmiä. En tosiaan ole koskaan lihonut yli 55kg, sen painoin viimeksi 17-vuotiaana.
Eli uskoisin, että suurin osa onnellisesti hoikista vielä keski-iässä on sitä ruokavaliosta ja liikunnasta viis geeniensä puolesta.