Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä jo iäkkäämpi nainen, joka olet pystynyt hoikkana nuoresta asti?

Vierailija
15.04.2023 |

Kerro ruokailu- ja liikuntatottumuksistasi. Olen siis nuori mutta pyöreä (kuten kaikki lähipiirin naiset) ja haluan tehdä elämänmuutoksen. Miten ja minkä kokoisena olet pysynyt? Miten olet sisällyttänyt liikuntaa elämääsi? Mitä vinkkejä antaisit?

Kommentit (252)

Vierailija
121/252 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön mitä lystään ja liikun kun huvittaa. 

Tämä

Vierailija
122/252 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyri pitämään se tavoitepainosi koko ajan. Mulla se oli 55kg. Jos lihoin enemmän kuin 3-4 kiloa, vähensin syömistä heti, jotta pääsin taas siihen takaisin. Liiku ja syö kohtuudella. Nuorena 4 kertaa päivässä, vanhemmiten 3 kertaa riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/252 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyri pitämään se tavoitepainosi koko ajan. Mulla se oli 55kg. Jos lihoin enemmän kuin 3-4 kiloa, vähensin syömistä heti, jotta pääsin taas siihen takaisin. Liiku ja syö kohtuudella. Nuorena 4 kertaa päivässä, vanhemmiten 3 kertaa riittää.

Tuo on myös itselläni periaatteena. Reagoin heti ja katson, mitä syön, jos paino nousee 3 - 4 kiloa. Omat käyttövaatteet ovat hyvä mittari. Mitä enemmän kiloja päästää kertymään, sitä vaikeampaa niistä on päästä eroon.

Vierailija
124/252 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainossa, 58 v. 

Syön tuhdin lounaan ja illalla vähemmän, pääosin kasvisruokaa tai kalaa, lihaa ei ollenkaan. Säännöllinen ateriarytmi. Käyn punttisalilla ja juoksulenkeillä. Jooga on myös hyvä.

Unohda sipsit, pitsat, pullat ja karkit, päätä, että nämä ei ole sinun ruokia, äläkä osta niitä ollenkaan kotiin. Pääosin painonhallinta tapahtuu ruokakaupassa.

Vierailija
125/252 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen normaalipainossa, 58 v. 

Syön tuhdin lounaan ja illalla vähemmän, pääosin kasvisruokaa tai kalaa, lihaa ei ollenkaan. Säännöllinen ateriarytmi. Käyn punttisalilla ja juoksulenkeillä. Jooga on myös hyvä.

Unohda sipsit, pitsat, pullat ja karkit, päätä, että nämä ei ole sinun ruokia, äläkä osta niitä ollenkaan kotiin. Pääosin painonhallinta tapahtuu ruokakaupassa.

Vierailija
126/252 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 42-vuotias, 160/48. Teen liikunnallista työtä ja vapaa-aikana harrastan joogaa ja puutarhanhoitoa.

Syön lähinnä kasviksia, hedelmiä ja kasviproteiinia. Saan jo aamupalalla päivän kasviskiintiön täyteen, ja päivän mittaan pari kertaa lisää. Vältän viljoja, maitoa ja sokeria, koska ne ruokkivat tulehduksellisia perussairauksiani. Herkuttelen silti pizzalla ja sushilla useita kertoja viikossa. Lempiruokaani on naudan lehtipihvi ranskiksilla. En laske kaloreita, paitsi keväisin kun kasvatan lihasmassaa talvilevon jälkeen.

Kun vertaan itseäni saman verran työn puolesta liikkuviin ihmisiin, selitys löytyy lautaselta. Hoikat työkaverit syövät kuten minä. Pyöreämmillä ei ole eväänä tuoreita kasviksia vaan Elovena-patukoita, Skyriä, mehukeittoa, einespastaa ja ruisleipää. Energiatasokin on ihan eri.

Voisitkohan antaa konkreettisen esimerkin päivän syömisistäsi, ihan siis että millaisia aterioita syöt ja miten usein? Nimim. vaikeuksia saada tuota kasviskiintiötä täyteen koko päivänä..

itsekin haluaisin tietää

Vierailija
127/252 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa se oliskin näin...

Vierailija
128/252 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin teini-ikäisenä vähän pullukka, 164cm 63 kg. Parikymppisenä laihdutin 8kg, ja sen jälkeen olen pitänyt huolen, että en päästä itseäni lihomaan. On tietysti helpompi laihduttaa, kun ei päästä itseään kovin lihavaksi. Lasten syntymän jälkeen normipaino palasi nopeasti. Välillä mässään, karkkiakin maltillisesti. Kakuista en välitä, en siideristä tai kaljasta. Viiniä nautiskelen satunnaisesti. Nyt paino, 53 kg, viime syksynä aloitin 16/ 8 paaston, joka on vienyt 2kg.

Oletko kuitenkin syönyt ihan normisti paastoillessa? Eli et lisännyt/vähentänyt mitään? Nimimerk. harkitsen

Syön 8 tunnin aikana ihan normaalisti ja monipuolisesti iltapäivään asti. Elimistö on tottunut, enkä kaipaa ruokaa illalla. Teetä juon paljon ja vettä. Joustan, jos pn juhlia ja tapaamisia.

Vierailija
129/252 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 42-vuotias, 160/48. Teen liikunnallista työtä ja vapaa-aikana harrastan joogaa ja puutarhanhoitoa.

Syön lähinnä kasviksia, hedelmiä ja kasviproteiinia. Saan jo aamupalalla päivän kasviskiintiön täyteen, ja päivän mittaan pari kertaa lisää. Vältän viljoja, maitoa ja sokeria, koska ne ruokkivat tulehduksellisia perussairauksiani. Herkuttelen silti pizzalla ja sushilla useita kertoja viikossa. Lempiruokaani on naudan lehtipihvi ranskiksilla. En laske kaloreita, paitsi keväisin kun kasvatan lihasmassaa talvilevon jälkeen.

Kun vertaan itseäni saman verran työn puolesta liikkuviin ihmisiin, selitys löytyy lautaselta. Hoikat työkaverit syövät kuten minä. Pyöreämmillä ei ole eväänä tuoreita kasviksia vaan Elovena-patukoita, Skyriä, mehukeittoa, einespastaa ja ruisleipää. Energiatasokin on ihan eri.

Tunnistan itseni tästä eväslistasta ja yllätys yllätys (lievää) ylipainoa on. Se onkin sitten toinen kysymys miten tuollainen pelkistä kasviksista koostuva työlounas pitää nälkää.

Vierailija
130/252 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä toimii. Kun asiaa ei liioiksi ajattele, ei ruoasta tule liian isoa asiaa eikä stressiä.

Vierailija
131/252 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54 v, ja painoa 10 kg enemmän kuin nuorena. En kutsu itseäni hoikaksi, mutta olen normaalipainon sisällä.

Minun neuvoni on, että syö vuosi vuodelta vähemmän. Tämän ikäisenä pitää syödä kolmannes vähemmän kuin nuorena.

Paljon mieluummin lisään kulutustani. Ja se tapahtuu nostamalla painoja, lihas kuluttaa levossakin.

Vaikka olisit himoliikkuja koko elämäsi, ja liikut saman verran prikymppisenä kuin viisikymppisenä, niin ruoan määrää pitää vähentää, mitä enemmän ikää tulee.

Toki voit lisätä iän myötä liikuntaa, jos päivässä riittää tunnit. Minulla ei riitä tunnit eikä jaksaminen. Se myös vähenee iän myötä.

Ei se mene näin. Painoharjoitteluna pointtina on nousujohteinen treeni. Aikaa ei tarvita minuuttiakaan enempää, vaan painoja lisää kun tuloksiakin tulee. Syön nyt nelikymppisenä enemmän kuin nuorena, plus näytänkin paremmalta. Lisäksi liikunta lisää jaksamista.

Mutta kukin tavallaan, saahan sitä vähentää syömisiään jos haluaa. Itseäni ei kituuttaminen kiinnosta.

Nyt viisikymppisenä tämä ei enää mulla toimi. Aineenvaihdunta vaan muuttuu vaihdevuosien myötä ja painon pitäminen alhaalla vaikeutui ensi kertaa koko elämäni aikana. 

Vierailija
132/252 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä toimii. Kun asiaa ei liioiksi ajattele, ei ruoasta tule liian isoa asiaa eikä stressiä.

Vierailija
133/252 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerron lapset yhden jutun.

luomusti oleva eli ei E-pillereitä käyttävä kuukautisia saava nainen tarvitsee lihaa!

lisäyksenä eritoten ikävällllä 40-50 jolloin kuukautiset runsastuvat ja sitten hiipuvat 50-60 välillä.

raudanpuute uhkaa muuten.

sitten vaihdevuosien jälkeen riittää pihvi viikossa

faktaa ole hyvä.

Vierailija
134/252 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syönyt mitään e pillereitä tai vaihdevuosissa estrogeenia tai progesteronia. Normaali paino 55kg

Vierailija
135/252 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukas, itse tehty kotiruoka. 

Vierailija
136/252 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo e-pillerit kyllä varmasti vaikuttavat asiaan

Vierailija
137/252 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

45v ja hoikka. Harrastan lenkkeilyä, juoksen viitenä päivänä viikossa. Kolmena päivänä kevyet 30min hölkät, yhtenä päivänä intervalleja ja sunnuntaisin pidemmän lenkin, yli tunnin. Yleensä noin puolitoista, joskus kaksi. Jos ilma on tosi kurja niin etsin netistä coretreenin ja teen sellaisen. Pikkusade ei minua haittaa. 

Rakastan salaatteja ja kalaa, usein syön myös wokkivihanneksia. Juustoja tulee syötyä aika paljon, punaista lihaa en syö juuri ollenkaan. Lauantaisin on herkuttelupäivä, tilaan pitsaa tai mitä nyt mieli tekeekin ja syön munkkeja, sunnuntain pitkälle lenkille riittää näin hyvin virtaa.

Pituutta 172cm, paino 60kg.

Vierailija
138/252 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea kohtuudella, paitsi vihanneksia ja salaattia syön niin että napa rutisee. Liikun 3-4 päivänä viikossa. 

Vierailija
139/252 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reagoin stressiin ruokahaluttomuudella ja olen pysynyt hoikkana. Nyt 46 v. ja 169/66

Vierailija
140/252 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön täysin mielitekojen mukaan, mikä minulla tarkoittaa usein ja melko vähän kerralla.

Kehon kuunteleminen a ja o. Saatan syödä aamulla esim keittoa.

Paljon teetä menee myös pitkin päivää.