Kaksikuinen vauva ei nuku päivällä
Vauva nukkuu vuorokaudessa todella vähän. Päivällä selvästi yliväsymystä mutta jos nukahtaa niin uni todella kevyttä ja lyhytkestoista. Ei auta imetys, pulloruokinta, ulkoilu, leikitys, kaikkea kokeiltu. Öisin nukkuu kohtuullisesti, noin kolmella syötöllä. Unta tulee vuorokaudessa kuitenkin todella vähän ja vauva selvästi väsynyt. Mitä voin tehdä? Missä vika?
Kommentit (185)
Minulla on kolme lasta, joista ensimmäinen ja toinen olivat juuri ap:n vauvan kaltaisia nukkujia. Esikoinen nukkui vain liikkuvissa vaunuissa ja toinen lapseni ei niissäkään kuin parikymmentä minuuttia kerrallaan, jos nyt nukkui. Oli raskasta aikaa. Kolmannen kohdalla ihmettelin, että vauva-aika siis voi olla tällaistakin, tosi helppoa oli vauvan vedellessä tuntien päikkäreitä sängyssä.
Mutta ongelmaan, minä en keksinyt mitään ratkaisua. Aika toi helpotuksen ja kun vauvat lopulta vajaan vuoden vanhana rupesivat nukkumaan, he nukkuivat pitkiä päiväunia. Nyt he ovat terveitä nuoria aikuisia.
Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia, vauvatkin. Toki vauvan voi käyttää lääkärissäkin mutta itselläni ainakin vaisto sanoi, että ei tässä sairaudesta kyse ole, koska muuten he kehittyivät ja kasvoivat hyvin, oppivat taitoja enemmän ajossa kuin myöhässä.
Juotko paljon kahvia?
Meillä oli samanlaiset ongelmat eli parikuinen vauva yliväsynyt, mutta ei vaan nukahda päiväunille. Sitten tajusin kokeilla vähentää aamukahvit minimiin tai kokonaan pois (vihreää teetä sen sijaan) ja kappas vaan: lapsi alkoi taas nukkua! Lapsiraukka oli siis kofeiinin takia pysynyt hereillä, vaikka oli tosi väsynyt. Yöunille hän oli aina ihan hyvin nukahtanut, koska en kahvia juonut kuin aamulla, eli äidinmaidossa ei enää iltasella ollut kofeiinia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta, joista ensimmäinen ja toinen olivat juuri ap:n vauvan kaltaisia nukkujia. Esikoinen nukkui vain liikkuvissa vaunuissa ja toinen lapseni ei niissäkään kuin parikymmentä minuuttia kerrallaan, jos nyt nukkui. Oli raskasta aikaa. Kolmannen kohdalla ihmettelin, että vauva-aika siis voi olla tällaistakin, tosi helppoa oli vauvan vedellessä tuntien päikkäreitä sängyssä.
Mutta ongelmaan, minä en keksinyt mitään ratkaisua. Aika toi helpotuksen ja kun vauvat lopulta vajaan vuoden vanhana rupesivat nukkumaan, he nukkuivat pitkiä päiväunia. Nyt he ovat terveitä nuoria aikuisia.
Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia, vauvatkin. Toki vauvan voi käyttää lääkärissäkin mutta itselläni ainakin vaisto sanoi, että ei tässä sairaudesta kyse ole, koska muuten he kehittyivät ja kasvoivat hyvin, oppivat taitoja enemmän ajossa kuin myöhässä.
Juuri näin. Lapset ovat erilaisia. Minun esikoiseni nukkui päikkärit kunnolla vain liikkuvissa vaunuissa, muuten ei millään. Moni antaa neuvoja syyllistäen vanhempia ikään kuin he olisivat opettaneet vauvansa tietynlaisiksi. Sehän ei pidä paikkaansa. Jos omat lapset ovat olleet helppoja, nukkuneet hyvin ja olleet tyytyväisiä, se ei tarkoita, että erilaisen vauvan vanhemmat tekisivät jotain väärin. Heille vain sattui vaativampi vauva.
Vierailija kirjoitti:
Tuotapa justiinsa, kun vauvaa opetetaan nukkumaan vain liikkuessa. Yksi äiti joutu lähtemään keskellä yötä kupungille rattaiden kanssa kävelemään " koska se ei muuten nuku". Yksi äiti otti vaunut sängyn viereen, makasi itse sängyssä ja heilutti vauvan yöunille rattaisiin.
Miksei samantien opeteta nukkumaan vain lentokoneessa.?🤣
Tuon ikäinen ei vielä opi yhtään mitään. Hänen aivonsa eivät pysty siihen.
Vasta 4kk alkaa muodostumaan rutiineja ja nämä liikkumista kaipaavat alkavat ihan hyvin nukkumaan paikoillaan vaikka aluksi kaipaavat liikettä ja syliä.
Jos yritetään liian aikaisin opettaa saadaan vaan lapsi hermostumaan.
Minulla yksi tällainen lapsi. Nukkui päivisin ehkä 5min päikkäreitä. Nukkui kyllä autossa tai niin kauan kuin vaunut liikkui, mutta heräsi aina lähes välittömästi muissa tilanteissa.
Muilla lapsilla ei ongelmaa, vaikka ihan samat keinot on olleet käytössä, että ei tämä äidin korvien välissä ole.
Nyt hän on jo parikymppinen, eikä ole muuten koskaan nukkunut kunnolla. Paitsi nyt, kun itse kävi lääkärissä ja löytyi parin oharin jälkeen sopiva lääkitys jolla viimeinkin nukkuu yönsä. Sanoo, ettei ole koskaan ennen edes nähnyt unia kuin nyt. Joskus se siis vain on näin, aivoissa varmaan joku epänormaalius asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotapa justiinsa, kun vauvaa opetetaan nukkumaan vain liikkuessa. Yksi äiti joutu lähtemään keskellä yötä kupungille rattaiden kanssa kävelemään " koska se ei muuten nuku". Yksi äiti otti vaunut sängyn viereen, makasi itse sängyssä ja heilutti vauvan yöunille rattaisiin.
Miksei samantien opeteta nukkumaan vain lentokoneessa.?🤣
Onko sinulla lapsia? Entä kokemusta vaikkapa refluksista kärsivistä lapsista? :)
On mulla lapsia. Ei ole ollut refluksia, eikä tässä ketjussa taida se olla kyseessä. Monella vanhemmalla vain taitaa omien korvien välissä luulla, että vauva nukkuu vain liikkeessä ja omasta mielestä silloin mennään jo liian pitkälle, jos yöllä pitää vauvan kanssa lähteä kahdestaan kävelemään pitkin katuja.
Omakehu haisee, sanottiin ennen, ja se pätee nykyäänkin.
Miten se ketään auttaa, että muut tulevat anonyymisti tällaiseen ketjuun elvistelemään, koska heillä ei ollut samanlaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla yksi tällainen lapsi. Nukkui päivisin ehkä 5min päikkäreitä. Nukkui kyllä autossa tai niin kauan kuin vaunut liikkui, mutta heräsi aina lähes välittömästi muissa tilanteissa.
Muilla lapsilla ei ongelmaa, vaikka ihan samat keinot on olleet käytössä, että ei tämä äidin korvien välissä ole.
Nyt hän on jo parikymppinen, eikä ole muuten koskaan nukkunut kunnolla. Paitsi nyt, kun itse kävi lääkärissä ja löytyi parin oharin jälkeen sopiva lääkitys jolla viimeinkin nukkuu yönsä. Sanoo, ettei ole koskaan ennen edes nähnyt unia kuin nyt. Joskus se siis vain on näin, aivoissa varmaan joku epänormaalius asian suhteen.
Minulla taas siitä liikkuvissa vaunuissa nukkuvasta tuli superhyvä nukkuja. Nukkuisi vaikka vieressä raikaisi moottorisaha.
Meillä oli noin nukkuvalla refluksioireilua, tosin ei nukkunut yölläkään kuin pieniä pätkiä. Mentiin hankalin pätkä niin, että nukutin päiväunille kantoliinaan. Sitten kävelin tai tein kotitöitä tai katsoin seisaaltaan elokuvia päiväunien ajan.
Kai 6v on eskassa päivisin? Voit myös pidentää hänen hoitoaikaansa, että saat keskityttyä vauvaan päiväsaikaan.
Voimia!
Itse olin ulkona päivät vainujen kanssa.
ei nykyään sellaista nää.
Olen katsonut, että nykyään äidit ja isät tunkevat sitä kännykkää ihan pienten vauvojen naamaan kiinni! Järkyttävää! Vauva kirkuu kun känny otetaan pois. Siis niin pieniä, ettei osaa edes pidellä puhelinta!maailma on hullu paikka
Vierailija kirjoitti:
Itse olin ulkona päivät vainujen kanssa.
ei nykyään sellaista nää.
Päivät? Mitä h**vettiä? Kyllä itse näen joka päivä jonkun vaunulenkillä. Tuskin kukaan normaali koko päivää on ulkona...
Ilmavaivojen lisäksi vauva voi olla nälkäinen. Voi tyytyä sylissä mutta heti jos laskee jonnekin, alkaa itkeä. Kannattaa yrittää tarjota tissiä tai korviketta.
Rinnasta ei välttämättä saa tarpeeksi, jotta olisi kylläinen. Kunhan vauva saa itse päättää, haluaako syödä lisää kun tuttipullo on edessä, voi sen jälkeen nukahtaa tyytyväisenä.
En jaksa lukea, ehkä tätä jo ehdotettiin, mutta onhan sinulla pimennysverhot huoneessa jossa nukutat vauvaa?
Kannattaa tosiaan tarkistaa, saako vauva riittävästi ruokaa. Samoin imettävän äidin ruokavalioon voi kokeilla muutoksia, kuten kahvi tai allergisoivat aineet minimiin tai vaihtaa kokonaan pulloruokintaan. Neuvolassa kannattaa ottaa asia puheeksi, jotta voidaan rajata spesiaalihoitoa vaativat asiat ulkopuolelle.
Toivottavasti olet saanut apua
Jos aina lapsen ollessa sylissä heijaat ja hyssyttelet,olet itse sen opettanut. Opeta lapsesi nauttimaan rauhasta !
Terveisin 6 lapsen äiti.
Minulle tulee mieleen kysyä miten äiti nukkui raskausajan ? Jos nukuit pienissä pätkissä niin lapsi on oppinut sen jo ennen syntymäänsä. Toista lastani odottaessani viimeisten kuukausien aikana kärsin yskästä, pari tuntia nukuttuani heräsin yskimään ja höyryhengittämään toistuvasti. Lapseni käyttäytyi synnyttyään niin että nukkui pari tuntia ja sitten heräsi itkemään. Nälkä ei ollut. Koliikiksi arveltiin eikä loppunut kuten yleisesti 3 kuukauden iän saavutettuaan.
Ap:n vauva on jo vuoden ikäinen, taitaa olla neuvot myöhässä.
Ne vauvat vaan on semmosia. Eka nukkui kuin tukki ja oli super rauhallinen ja toinen herätti viisi kertaa yössä monta vuotta ja päivällä oli kuin elohopea.
Sama jatkuu nyt kohta viisikymppisiä kun ovat. Tämä rauhallinen ei juur mitään ole saanut elämääs aikaiseksi ja toinen on menestynyt ja lukenut monta tutkintoa ,tehnyt lapsia jne ,,,, että sillailla!
Yritä rytmittää päivää, niin että kunnon syöttö ja seuraava vasta 4h päästä. Itse syötin enemmän, mutta harvemmin (pumppasin maitoa pulloon).
Vauvat jaksoi nukkua levollisesti massu täynnä. Arki kannattaa rauhoittaa muutenkin.
Jos kävely ei auta tai riitä niin vaunuun ulos ja jokin harso suojaksi kirkkaimmalta paisteelta.
Kitinä on ihan normaalia. Lasta ei tarvitse/pidä jättää yksin sen asian kanssa, mutta vanhemmalla pitää olla malttia ja päättäväisyyttä. Ei pidä kehitellä mitään lisävirikettä, vaan luoda riittävän tylsä ja turvallinen tilanne. Tuulen ja jopa liikenteen kuuntelu rentouttaa... Lapsi tottuu rutiiniin "jaaha, nyt sitten nukutaan". Jos rutiinia ei tee, se ei synny. Ja jos rutiinia ei ole, lapsi ei tiedä mitä tapahtuu.
Tosin rutiinit kestää sen 2-3 kuukautta, ennen kuin taas vaihtuu, mutta se on jo eri asia.