Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksikuinen vauva ei nuku päivällä

Vierailija
15.04.2023 |

Vauva nukkuu vuorokaudessa todella vähän. Päivällä selvästi yliväsymystä mutta jos nukahtaa niin uni todella kevyttä ja lyhytkestoista. Ei auta imetys, pulloruokinta, ulkoilu, leikitys, kaikkea kokeiltu. Öisin nukkuu kohtuullisesti, noin kolmella syötöllä. Unta tulee vuorokaudessa kuitenkin todella vähän ja vauva selvästi väsynyt. Mitä voin tehdä? Missä vika?

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapset ei ikinä nukkunut kunnon päiväunia vauvoina ja myös huonosti öisin. Kaikenlaisia temppuja tein, mutta mikään ei auttanut. Molemmilla on Adhd

Tätä olin myös itse tulossa sanomaan. Minulla kaksi lasta, joita toinen nukkui huonosti, eikä esim. nukkunut päiväunia käytännössä ollenkaan. Hänellä on ADHD.

Vierailija
102/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nykyinen 2v nukkui kans aika huonosti. Kaipasi olla lahella koko ajan, sylissa. Annoin olla siina, lahella. Ostin kantorepun ja -liinan. Nukkui vauvana siina paikkareita, itse kavelin ja soittelin puheluita 😅

En ottanut nokkiinsa siita, kuten moni taalla vaikuttaa luulevan etta vauvat nukkuu vain pinnasangyssa eika muualla kuulu olla. Se oli lyhyt vaihe, josta nautin vaikka raskastahan se oli. Oma sydan vain ei raaskinut ikina itkettaa vauvaa uneen. Kokeilin muutaman kerran ja se itku ei vain loppunut vaikka kaikki neuvoivat etta niin kylla kay.

Silloin itkin itsekin ja paatin etta oma vasymys ei ole mitaan, tarkeinta on etta vauva nukkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue koko ketjua joten joku on voinut neuvoa samat asiat, sori siitä :) 

Tein itse vauvan kanssa niin että yöllä nukkui vieressä, muut unet vaunuissa ja alkuun sisällä äitiyspakkauksen laatikossa. Sylissäkin nukkui jos vaikka puhuin puhelimessa. Mulle neuvottiin sairaalassa  että menee syöttöjen ja unien kanssa ihan vauvan tahtiin, ei mitään "rytmittelyjä". Voi olla haastavaa kun on isompi sisarus, onko hän osan päivää eskarissa? Voisiko jäädä vaikka pariksi tunniksi jatkamaan päivää niin olisi kavereitakin? 

Ehkä vauva on vähäuninen mutta varmaan äitinä vaistoat jos on ylivireä eikä pysty rentoutumaan unille. Mulla oli pienikokoinen vauva joka söi monta kuukautta parin tunnin välein, lähes vuorokauden ympäri. Onneksi oli ymmärtäväinen ja kokenut neuvolan "täti" joka antoi vauvan hoidon mennä omalla painollaan eikä painostanut suuntaan tai toiseen. Onko mahdollista saattaa ja hakea isompi lapsi eskarista vaunujen kanssa, esikoinen voisi vaikka pyöräillä?

Paria tiukkaa "rytmittäjää" olen sivusta seurannut ja kyllä oli sekä äiti että vauva naamat väärinpäin lähes koko ajan. Toisella isommat lapset ja kertoi että kun jaksaa puolitoista tuntia juosta joka ilta lastenhuoneessa niin yö on sitten rauhallisempi. En kysynyt mitä se tarkoittaa. Tsemppiä!

Vierailija
104/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samanlainen vauva. Neljän kuukauden iässä rupesi nukkumaan kunnon päikkäreitä.

Tsemppiä hirveästi. Tiedän mitä tuo on ja kuinka raskasta se on.

Vierailija
105/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ja miten yrität saada vauvan nukahtamaan?

Kaikkea kokeiltu: syliin, rinnalle, pinnikseen, ulkona/sisällä vaunuihin (nukahtaa kävellessä mutta herää heti jos liike pysähtyy), sänkyyn vierelle jne. Ei huuda/itke mutta kitisee ja kiehnäilee ja on levoton.

Siinähän se vastaus tuli. Vaunujen kanssa liikkeelle vaan, vähintään 1,5h kerrallaan. Nyt on hyvät kelit ja kuntokin nousee.

En voi kävellä sen 16h päivässä mitä kaksikuinen unta kaipaisi. Lisäksi mukana 6-v joka ei jaksa aivan noin pitkiä lenkkejä. Kiitos kuitenkin.

6-vuotias on eskarissa.

Mutta asiaan. Vauvalla on selvästi kroppa sekaisin. Vauvahieronta ja homeopatia voisi auttaa.

No tuskinpa se siellä eskarissa on koko päivän.

No onhan ne, jos iltapäivähoidonkin ottaa, 6-8 tuntia, pelkässä eskarissakin 4. Miten tämä eskarilainen sinne eskariin päätyy, viekö Ap autolla? Kävellen kun saattelee ja hakee niin siinähän sitä tulee vaunulenkkiä.

Miksi et voi kuluttaa päiviksi kävellen? Siksihän sinä olet äitiyslomalla, että huolehdit vauvastasi. Jos se vaatii sinulta kävelyä, niin sitten sinä vaan kävelet. Eikä sen 6v tarvitse 1,5 tuntia kävellä, voihan se ajaa potkulaudalla tai pyörälläkin. Tai menette leikkipuistoon, työntelet vaunuja ympäriinsä samalla kun isompi keinuu ja kiipeilee. Taitaa olla vähän vielä vauvahormoonihuuruja, teet normaaleista asioista ihan turhaan mörköjä.

Vierailija
106/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus itsellä. Nukutin 1,5 h välein jotta nukkui max 30 min, mutta tämä tasottui kun ikää oli se 3-4 kk kuten edellinenkin vastaaja totesi. Aika auttaa tässäkin. Jonkin verran annoin nukkua sylissä, tissi suussa, kantorepussa tms. Osteopatia voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Vierailija
107/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuotapa justiinsa, kun vauvaa opetetaan nukkumaan vain liikkuessa. Yksi äiti joutu lähtemään keskellä yötä kupungille rattaiden kanssa kävelemään " koska se ei muuten nuku". Yksi äiti otti vaunut sängyn viereen, makasi itse sängyssä ja heilutti vauvan yöunille rattaisiin.

Miksei samantien opeteta nukkumaan vain lentokoneessa.?🤣

Päälle tonnilla saa sähkökäyttöisen kehdon, joka keinuttaa vauvan uneen. Se myös reagoi heti kun vauva havahtuu, ja alkaa silloin uudestaan keinuttaa. Vauvoja on erilaisia ja jotkut tarvitsevat tätä tietyn aikaa.

Vierailija
108/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapset ei ikinä nukkunut kunnon päiväunia vauvoina ja myös huonosti öisin. Kaikenlaisia temppuja tein, mutta mikään ei auttanut. Molemmilla on Adhd

Tätä olin myös itse tulossa sanomaan. Minulla kaksi lasta, joita toinen nukkui huonosti, eikä esim. nukkunut päiväunia käytännössä ollenkaan. Hänellä on ADHD.

Minäkin olin tulossa sanomaan tämän. En ole itse nukkunut ikinä siten kuin "pitäisi" ja pikkuvelikin vain valvoi ja katteli ympärilleen vauvana kun olis pitänyt nukkua. Mun oma lapsi ei nukkunut vauvana päiväunia oikein mitenkään. Ehkä tunnin jos koko ajan käveli ja heräsi heti kun jokin pienikin ääni kuului. Meillä kaikilla adhd ja mulle lääkäri selitti että sisäinen kello on usein eri ajassa, vaikea nukkua silloin kuin ns. kuuluisi.

Vierailija
109/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vyöhyketerapeutilla pari kertaa. Vatsavaivoja.

Vierailija
110/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa lapsi nukkui vauvana johonkin ikään asti ( en muista enää tarkkaan ) päiväunet vain jos vaunut oli liikkeessä tai heilutti jalalla sitteriä jossa nukkui myös.

Yöt nukkui hyvin. Oppi myöhemmin hyvin nukkumaan päiväunet omassa sängyssään.

Mielestäni 2kk ikäisestä ei kannata vielä vetää sen enempää johtopäätöksiä vaan kannattaa hyväksyä että nukkuu vielä päiväunet vain liikkeessä. Siihen hän on tottunut vatsassa ollessaan ja menee enemmän kuin 2kk että vanhat tavat muuttuu.

Lapsentahtisesti noin pienen kanssa.

Vierailija
111/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Vauva nukkui pienenenä päiväunia erittäin huonosti, max puoli tuntia, kun kellosta katsoi. Liikkuvissa vaunuissa saattoi nukahtaa joten kuten. Nyt aikuinen ja hiljattain todettiin autismin kirjon häiriö / ADHD, jota olin epäillyt jo eskariajoista lähtien. Nukahtaminen on haastavaa edelleen ja erilaisia uniongelmia ollut vuosien varrella lähes koko ajan. Näin meillä, mutta ei toki välttämättä teillä.

Vierailija
112/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuotapa justiinsa, kun vauvaa opetetaan nukkumaan vain liikkuessa. Yksi äiti joutu lähtemään keskellä yötä kupungille rattaiden kanssa kävelemään " koska se ei muuten nuku". Yksi äiti otti vaunut sängyn viereen, makasi itse sängyssä ja heilutti vauvan yöunille rattaisiin.

Miksei samantien opeteta nukkumaan vain lentokoneessa.?🤣

Onko sinulla lapsia? Entä kokemusta vaikkapa refluksista kärsivistä lapsista? :)

On mulla lapsia. Ei ole ollut refluksia, eikä tässä ketjussa taida se olla kyseessä. Monella vanhemmalla vain taitaa omien korvien välissä luulla, että vauva nukkuu vain liikkeessä ja omasta mielestä silloin mennään jo liian pitkälle, jos yöllä pitää vauvan kanssa lähteä kahdestaan kävelemään pitkin katuja.

Pienet vauvat tarvitsevat paljon enemmän apua nukahtamisessa mitä isommat. Vastasyntyneillä ja muutaman kuukauden ikäisillä ei ole vielä taitoja eikä valmiuksia nukahtamiseen, vaan vauva tarvitsee siinä apua. Jotkut enemmän jotkut vähemmän. Vauvojen nukuttaminen vaunuissa ei ole typerää tai huonojen tapojen opettamista, vaan vanhempi toimii silloin täysin oikealla tavalla: auttaa vauvaa nukahtamaan. Omaa vauvaani joutui aina iltaisin tuudittamaan nukuttamaan liikkeessä, koska muutoin ei nukahtanut millään. Nykyisin tuo 6,5 kk:n ikäinen nukahtaa ihan vaan itsekseen, kun laskee sänkyyn, laulaa unilaulun ja toivottaa hyvät yöt.

Päiväunet onnistuivat ja onnistuvat edelleen parhaiten liikkuvissa vaunuissa. Nukahtaa myös sänkyyn mutta nukkuu lyhyempiä unipätkiä. Jos ap vauvasi nukkuu parhaiten päiväunia liikkuvissa vaunuissa, niin suosittelen lähtemään liikkeelle. Noin pienet vauvat eivät vielä kykene oppimaan ns. parempia unitapoja, vaan parikuukautinen kannattaa nukuttaa juuri sillä tavalla, miten vauva nukkuu parhaiten. Eskarilainen on päivän eskarissa, joten ehdit hyvinkin sinä aikana tekemään jopa kaksi vaunulenkkiä. Kun omani oli pari kuukautta, saatoin kävellä enemmän tai vähemmän verkkaisesti sen kolmisenkin tuntia putkeen päivässä. Teki hyvää omalle mielelle ja keholle, ulkona on nyt ihana kelikin.

Vierailija
113/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö lapsen sen takia, että pääset seuraamaan, kun se nukkuu?

Lapsihan on ihanan ulospäinsuuntautunut luonne jo vauvana, jos hän ei parikuukautisena kaipaa edes unia. Mene nyt edes hymyilemään sille.

Vierailija
114/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan meidän esikoiselta. Kukaan ei uskonut, ettei vauva oikeasti nukkunut päivällä, vaikka mitä teki. Nyt 8v. ja edelleen aika vähän nukkuu ikäisekseen.

Valitettavasti minulta ei löydy vinkkejä, mutta senkin edestä vertaistukea! Rankkaa on.

Joskus mietin olisiko poika oppinut nukkumaan, jos vain olisin jättänyt hänet sänkyyn itkemään. Silloin en kuitenkaan siihen pystynyt.

Vierailija
115/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee jo huonosti jos täytyy kysyä neuvoa vauva palstalla. Ongelmasi on teidän näköinen ja kokeilemalla ja jättämällä puhelimen hetkeksi kädestä, voit saada oivalluksia ja onnistumisia.

Vierailija
116/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poissulkekaa allergiat ja refluksi.

Refluksiin autta kohoasento, eli nukkuuko vauva paremmin sylissä pystyasennossa?

Samaa ehdottaisin. Allergiat ja voi olla silent refluksi. Kuullostaa aivan samanlaiselta kuin omani 11 vuotta sitten. Hae apua allergologilta, Tiina Tuomela aikoinaan auttoi minua, en tiedä miten enää ottaa vastaan. 

Vierailija
117/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen ei nukkunut kuin 13 h/vrk:ssa vastasyntyneenä ja monta kuukautta siitä eteenpäin. Liikkeessä nukkui parhaiten, joten vaunut olivat päivisin ainoa vaihtoehto. Silloin oli kesä ja keksin aika nopeasti tekniikan, jolla alkoi nukkua hieman pidempiä pätkiä: ensin kävelin ehkä puolisen tuntia, jolloin vauva oli nukahtanut kunnolla. Sitten puistonpenkille (asuttiin silloin kerrostalossa) ja olin sitonut vaunujen aisaan (kahvaan) pitkä tukevan narun. Istuin penkillä ja työnsin kahvasta vaunuja eteenpäin narun mitan verran ja vedin narulla takaisin. Sitä tein ainakin puoli tuntia-tunnin. Tämä kaksi kertaa päivässä. 

Oppi nukkumaan ilman liikettä vasta vuoden ikäisenä. Mutta vaunuissa piti olla silloinkin. Lopetti päikkärit kaksivuotiaana eikä ole siis nukkunut sängyssä niitä ikinä, paitsi kipeänä.

Poikalapsi, ei adhd:ta, fiksu ja rauhallinen kuin mikä. Tällä hetkellä 23v ja opiskelee korkeakoulussa ja aivot toimii normaalisti :) Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
118/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n mukaan jotkut NORMAALISTI nukkuvat vauvat nukkuvat 12h/ vrk.

https://thl.fi/documents/974282/1449788/Uniohje_prenat.pdf/ca8450c0-d33…

Vierailija
119/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi-tilanteessa maidon sakeuttaja ja erikoismaito jauhe pepti syneo. Kallis, mutta kannattaa kokeilla. Myydään ainakin suuremmissa marketeissa.

Ja lapsi pystyasennossa syömisen jälkeen. Helpottaa kun vauva alkaa olemaan pystyasennossa.

Vierailija
120/185 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunulenkki päivällä ennen kuin hakee eskarilaisen, ja iltapäivällä eskarilaisen kanssa ulkoillessa voi mennä vaikka leikkipuistoon, missä eskarilainen saa puuhata ja itse voit työnnellä vaunuja leikkipuistossa. Ei ole siis pakko tehdä kilometrien lenkkiä 6-vuotiaan kanssa. Se on vaan tuollainen vaihe. Kuukauden päästä voi olla että ei nukahda muualle kuin syliin, ja kahden kuukauden päästä pitää olla tutti, jonka sylkee 8 kertaa yössä pois, jne. Nyt teillä on vaunuvaihe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi