Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huominen työpäivä ahdistaa

Vierailija
14.04.2023 |

Oon 18-vuotias tyttö. Teen lukion ohella viikonlopputöitä kaupassa, ja huomenna olisi vuoro klo 5-13. En saa ikinä unta töitä edeltävänä yönä vaan pyörin koko yön sängyssä ja menen töihin samoilla silmillä. Työpäivä alkaa jo tähän aikaan illasta ahdistamaan. Työssäni ei ole mitään vikaa, noi aikaiset herätykset vaan ahdistaa.

Mulla on muutenkin tosi vaikea tilanne tällä hetkellä elämässä, jonka takia tekis mieli jäädä huomenna vaan kotiin lepäämään. Neuvoja?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin työharjoittelun paikassa, jossa pitää olla kello 6 joka aamu. Pitkän työmatkan takia joudun heräämään jo neljältä. Ei siinä muu auta kuin ottaa päivän aurinkoisimpaan aikaan pienet päikkärit tai vaihtoehtoisesti painua nukkumaan ajoissa. Joskus ei vaan onnistu.

Vierailija
22/27 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ongelma välttämättä työpaikkaa vaihtamalla poistu. Luulisin että ap on liian tunnollinen ja ei osaa rauhoittua lepäämään ennen työpäivää. Siis luulisin eli tämä oli ihan arvaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18-vuotiaalla on ihan tajuton määrä työvuosia jäljellä. Yritä vaan tottua. Ei kai sinulla aina työpäivä ala kello viisi. Itse olin myös kaupassa töissä opiskeluaikana ja hyllytysvuoro alkoi klo 6.00 kun kauppa aukeni klo 8.00. Työmatkaan meni melkein tunti julkisilla, joten herätys näinä aamuina oli 4.30. Onneksi ei ollut näin aikaista vuoroa kuin noin yhden kerran kuukaudessa. Kassavuoro oli ihan inhimilliseen aikaan.

Mulla alkaa vuoro aina klo 5 tai 6. Useimmiten 5. Ja työskentelen siis useimmiten yhden vuoron viikossa, joskus kaksi.

Ap

Vierailija
24/27 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi liittyä uuteen tilanteeseen elämässä. Menet vain nukkumaan kuin ennen, ja otat rennosti vaikka uni ei tulisikaan. Luota itseesi. Unettomuus on aika tavallista ja aika normaalia elämän tilanteen muuttuessa.

Jos jaksat kuitenkin töissä ja seuraavana päivänä hyvin, ei kannata huolestua.

Asiasta voi keskustella myös työterveyshuollossa. Apua on tarvittaessa mahdollista saada.

Kannattaa myös yrittää rauhoittaa keho, välttää kovaa liikuntaa, kofeiinia ja raskaita ruokia ennen nukkumaan menoa illalla. Myös huolet ja stressaavat asiat kannattaa siirtää sivuun itselle sopivalla tavalla ajoissa esim. kirjoittamalla niitä paperille, puhumalla, tuulettamalla päätä.

Vaikka uni ei tulisikaan, älä huolestu vaan anna mielen rauhoittua. 

Vierailija
25/27 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti on tarjolla vaan aamuvuoroja, jotka alkaa aina klo 5.00. Iltavuoroja ei oikeen oo tarjolla, kun vakkarit on niissä usein (oon itse nollasopparilla tuolla töissä).

Pakko vähän on käydä töissä, että pystyn itseni elättämään (vanhemmat maksaa jonkin verran kuluistani mutta ne rahat eivät riitä elämiseen kokonaan).

Ap

Vanhemmillasi on elatusvelvollisuus 21-vuotiaaksi asti.

Vierailija
26/27 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmassa osassa työpaikoista työt eivät ala klo 5 tai edes 6. Myöhemmin alkavan työn löytämisen pitäisi siis onnistua. Jos osaat käyttää kaupan kassaa, niin pääset luultavasti helposti jonkin rekryfirman listoille kärkkymään kaupan alan tuurauskeikkoja, jolloin voit itse valita vuorosi.

Vierailija
27/27 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain korjattavaa työelämässä kyllä on, kun jo 18 vuotias painii jaksamisongelmien kanssa ja pohtii asioita joihin ennen törmäsi nelikymppisenä. Ei vaikuta kovin kestävältä työelämätulevaisuudelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi