Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairastuin pysyvästi - täytyykö työnantajan antaa korvaavaa työtä, jos sitä on?

Vierailija
14.04.2023 |

Olen vakivirassa ja sairastuin pysyvästi (sairaus ei ole itse aiheutettu, vaan yllätys). Sairaudesta huolimatta pystyn yhä tekemään työtehtäviä A, B ja C normaalisti, mutta sairauden vuoksi työtehtävä D aiheuttaa kohtuutonta kuormitusta ja pahentaa sairauden oireita. Täytyykö työnantajan antaa minulle työtehtävän D sijasta korvaavaa työtä, jos sitä on? Meillä siis töissä riittää työtehtäviä A, B, C ja D. Politiikka kuitenkin on, että kaikki työntekijät tekevät kaikkea ja työnantaja ei siksi haluaisi antaa minulle muita töitä D-työtehtävän sijasta. Jos työterveyslääkäri toteaa, että en sovellu enää työtehtävään D, niin voiko työnantaja silti pakottaa tuohon työtehtävään/kieltäytyä antamasta tilalle muita töitä?

Ethän tule tähän ketjuun mollaamaan minua sairaudestani. En voi sairaudelleni mitään (sitä ei voida parantaa) ja edessä pitäisi olla vielä yli 30 vuotta työelämää eli en pääse enkä halua eläkkeelle tässä vaiheessa.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus sinulla on? Voisitko vaihtaa työpaikkaa tai alaa, jos se helpottaisi asiaa?

Vierailija
2/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki tekee kaikkea, niin ainakaan omassa työssä korvaavaa työtä ei tarjota pysyvästi. Kuukausi, pari on tavallinen. Onko työnjako myös sellainen, että jos sinä teet vain yksittäistä tehtävää, niin muut kärsivät tästä. Vakuutusyhtiö kouluttaa uudelleen. Vaihda alaa jos 30vuotta jäljellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu

Vierailija
4/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanoudu

Typerin neuvo ikinä. Kenenkään sairastuneen ei pidä itse irtisanoutua. Kuka tahansa saattaa sairastua äkisti ja joidenkin kohdalla tuo riski realisoituu, toisten kohdalla ei. Sairaus itsessään on jo riittävä kuormitus. 

Pidät vaan työpaikastasi tiukasti kiinni. Irtisanomissuoja on virkatyössä todella korkea. 

Vierailija
5/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä käsityksessä, että työnantajan on annettava korvaavaa työtä, jos sitä on. Jos korvaavaa työtä ei ole, niin sitä ei ole pakko antaa. Mutta jos teillä kerta riittää kaikkia työtehtäviä, miksi et voisi tehdä vain osaa niistä?

Vierailija
6/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanoudu

Typerin neuvo ikinä. Kenenkään sairastuneen ei pidä itse irtisanoutua. Kuka tahansa saattaa sairastua äkisti ja joidenkin kohdalla tuo riski realisoituu, toisten kohdalla ei. Sairaus itsessään on jo riittävä kuormitus. 

Pidät vaan työpaikastasi tiukasti kiinni. Irtisanomissuoja on virkatyössä todella korkea. 

Samaa olin tulossa sanomaan. Työskentelen virka-alalla ja virasta ei potkuja helposti saa. Sairauslomankin kanssa irtisanominen tulisi harkintaan vasta sitten, kun yhtäjaksoista poissaoloa työstä olisi yli vuoden ja kaikki keinot olisi kokeiltu. Jotkut työnantajat saattavat vihjailla irtisanoutumisesta ja voivotella sairastuneen tilannetta, mutta siitä ei pidä välittää. Reippaasti vaan työterveyshuollosta tukea sinulle. Heidän intressinsä on pitää sinut työkykyisenä ja työelämässä.

Vierailija
7/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siinä käsityksessä, että työnantajan on annettava korvaavaa työtä, jos sitä on. Jos korvaavaa työtä ei ole, niin sitä ei ole pakko antaa. Mutta jos teillä kerta riittää kaikkia työtehtäviä, miksi et voisi tehdä vain osaa niistä?

"Jos korvaavaa työtä ei ole, niin sitä ei ole pakko antaa" ....HUOH🙄

Vierailija
8/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos korvaavaa työtä ei ole, niin sitä ei ole pakko antaa" ....HUOH🙄

meinaa varmaan sitä, että korvaavaa työtä ei tarvitse järjestää...

Vierailija
9/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tosi reilua työkavereita kohtaan että yksi saa leppoista, yksitoikkoista hommaa D ja muut joutuvat jakamaan nuo hankalammat A, B, C työtehtävät. 

Vierailija
10/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tosi reilua työkavereita kohtaan että yksi saa leppoista, yksitoikkoista hommaa D ja muut joutuvat jakamaan nuo hankalammat A, B, C työtehtävät. 

Se oli just toisin päin, AP:lle vain tuo yksi tehtävä oli ongelmallinen.

Vierailija
11/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kyllä tosi hyvä tuo sisälukutaito.

Vierailija
12/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa uudelleen aloitus.

Vierailija
13/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt työterveys ja työnantaja keskustelevat kanssasi mahdollisista uusista työkuvioista.

Onhan se raskas taakka muille jos et kykene d:tä enää tekemään.

Et kerro minkälainen työnantajasi on. Voisiko sinut siirtää kokonaan muihin tehtäviin.

Vierailija
14/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollo.

Lue ensin aloitus kunnolla ja tule vasta sitten tänne,

leukojasi louskuttamaan.

Vai etkö osaa, etkä ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
15/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on just tällainen tilanne parhaillaan töissä, kolmikantakeskustelua odotellessa. Kykenen siis pidemmän sairausloman jälkeen töihin, mutta yksi työtehtävä on liian rasittava terveydentilalleni. Tuo kyseinen työtehtävä kattaa n. 5 % työstäni vuoden aikana eli ei ole isosta osuudesta kysymys. Esimies ei silti haluaisi siirtää minua tuon 5 % osalta muihin työtehtäviin, koska "on reilua, että kaikki tekevät tätä työtehtävää". Ymmärtäisin tuon pointin, jos kyse olisi merkittävästä työtehtävästä ja kattaisi vaikka 20 % työstäni. Mutta 5 % on tosi pieni osuus. Ja kun kyse ei ole siitä, ettenkö tekisi tuon tilalta muita töitä, mutta kun terveyteni ei kestä tuota yksittäistä työtehtävää enää.

Tekisi mieli sanoa, että ei nämä sairausasiatkaan reiluja kaikille ole. En minä valinnut sairastua kolmekymppisenä. Jos saisin valita, niin tottakai olisin pysyvästi sairaan sijaan terve ja tekisin kaikkia töitä.

Vierailija
16/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina joku tulee ehdottamaan uudelleen kouluttautumista:

Jos toinen on jo valmiiksi sairas, niin miten kuvitellaan hänen työllistyvän jollekin toiselle alalle yhtään sen paremmin? Jos terveys ei ole kunnossa, niin tuskin ihmisestä lähihoitajaksi tms "varmaan" työhön on.

Vierailija
17/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tämä työtehtävä D on? Yleisesti mukava ja pidetty työtehtävä? Vai se epämiellyttävä? Työnantajan tulee myös olla tasapuolinen huolimatta sinun sairastumisestasi. Jos sairastuminen aiheuttaa muiden työn järjestämisen uudestaan, niin voi olla että vakuutusyhtiö koulutta uudelleen. Näin oli ainakin oman ystäväni kohdalla. Työnantaja ei halunnut etsiä korvaavaa työtä.

Vierailija
18/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä positiivisella asenteella kolmikantakeskusteluun. Puhu huolesi työterveyden kanssa ja jopa ennen neuvottelua kannattaa käydä asia läpi hoitavan lääkärisi kanssa. Ole avoin. Ilmaise, että jos tilanne paranee, niin olet halukas jatkamaan myös niissä tehtävissä, joissa nyt et selviydy. Sinä olet kuitenkin siinä mielessä vahvoilla, että jos ei nykyinen työnantajasi kykene sorvaaman töitä sinulle sopiviksi, niin työnantaja on velvollinen hankkimaan sinulle uusia tehtäviä, jopa toiselta työnantajalta. Ota selvää oikeuksistasi myös liiton puolelta ennen tätä neuvottelua. Sinulla voi olla mukana myös esim. luottamusmies tai lakimies.

Vierailija
19/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jos on

Mutta ei niin että a b c otetaan pois niiltä jotka sitä nyt tekee

Vierailija
20/57 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termi korvaava työ on väliaikainen ratkaisu väliaikaiselle sairaudelle. Kun parantuu, niin palaa omaan työhönsä.

Pysyvästi sairaalle voidaan yrittää etsiä toinen työ, jota sairas tekee jatkossa. Vanha työ ei ole odottamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä