Sairastuin pysyvästi - täytyykö työnantajan antaa korvaavaa työtä, jos sitä on?
Olen vakivirassa ja sairastuin pysyvästi (sairaus ei ole itse aiheutettu, vaan yllätys). Sairaudesta huolimatta pystyn yhä tekemään työtehtäviä A, B ja C normaalisti, mutta sairauden vuoksi työtehtävä D aiheuttaa kohtuutonta kuormitusta ja pahentaa sairauden oireita. Täytyykö työnantajan antaa minulle työtehtävän D sijasta korvaavaa työtä, jos sitä on? Meillä siis töissä riittää työtehtäviä A, B, C ja D. Politiikka kuitenkin on, että kaikki työntekijät tekevät kaikkea ja työnantaja ei siksi haluaisi antaa minulle muita töitä D-työtehtävän sijasta. Jos työterveyslääkäri toteaa, että en sovellu enää työtehtävään D, niin voiko työnantaja silti pakottaa tuohon työtehtävään/kieltäytyä antamasta tilalle muita töitä?
Ethän tule tähän ketjuun mollaamaan minua sairaudestani. En voi sairaudelleni mitään (sitä ei voida parantaa) ja edessä pitäisi olla vielä yli 30 vuotta työelämää eli en pääse enkä halua eläkkeelle tässä vaiheessa.
Kommentit (57)
Ap tässä:
Tuo työtehtävä D merkitsee käytännössä hyvin pitkiä työvuoroja (näitä ei ole usein, mutta vuodessa 2 viikon verran). Selviän kyllä töistäni muuten, mutta nykyisellä terveydentilalla noin pitkä työvuoro on mahdottomuus. En ole terve, niin en jaksa olla aamusta iltamyöhään asti töissä. Jokainen työpaikallani on tehnyt noita hyvin pitkiä vuoroja, kaikilla on ollut niitä suunnilleen saman verran. Terveenä minäkin jaksoin, mutta enää keho ei kestä. Ja kun joku kysyy, niin en ole sairastumisen jälkeen jaksanut vaikka vapaapäivänäkään viilettää jossain aamusta iltaan, vaan tarvitsen eri tavalla lepoa kuin silloin, kun olin vielä terve.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä vankilaan. Siellä sua arvostetaan.
asukkaaksi vai töihin?
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Tuo työtehtävä D merkitsee käytännössä hyvin pitkiä työvuoroja (näitä ei ole usein, mutta vuodessa 2 viikon verran). Selviän kyllä töistäni muuten, mutta nykyisellä terveydentilalla noin pitkä työvuoro on mahdottomuus. En ole terve, niin en jaksa olla aamusta iltamyöhään asti töissä. Jokainen työpaikallani on tehnyt noita hyvin pitkiä vuoroja, kaikilla on ollut niitä suunnilleen saman verran. Terveenä minäkin jaksoin, mutta enää keho ei kestä. Ja kun joku kysyy, niin en ole sairastumisen jälkeen jaksanut vaikka vapaapäivänäkään viilettää jossain aamusta iltaan, vaan tarvitsen eri tavalla lepoa kuin silloin, kun olin vielä terve.
Ap
No tuohan on ihan täysin järjestettävissä oleva juttu. Mun mielestä missä tahansa järkevässä työpaikassa sanottaisiin, että totta kai jätät nuo pitkät vuorot pois ja järjestellään työt jollakin toisella tavalla.
Täysin suoraan sanoen, tuohon on ihan mahdotonta antaa yleispätevää neuvoa tietämättä tarkempia speksejä työnkuvasta ja sairaudestasi. Laki antaa tietyt raamit, mutta käytännössä tilanne ei ole ihan niin yksinkertainen.
Olisin yhteydessä liittoon asiasta. Uskoisin että saat sieltä parhaat neuvot. Itse miettien, onko alallasi löytää töitä joissa ongelmakohta D:tä ei ole? Jos kuvitellaan vaikka että olet hoitoalalla ja selkäongelmista johtuen nostohommat eivät onnistuisi. En valitettavasti tunne tuota alaa ja sen normaaleja käytäntöjä mutta voisi kuvitella että kun alalla on pulaa, voisi sinua vähintäänkin uudelleenkouluttaa työtehtäviin jotka sopisi sinulle terveydentilan huomioiden.
Jos kyse on vain työvuorollisesta asiasta eikä työtehtävistä niin tietysti järjesteltävissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Ap
No tuohan on ihan täysin järjestettävissä oleva juttu. Mun mielestä missä tahansa järkevässä työpaikassa sanottaisiin, että totta kai jätät nuo pitkät vuorot pois ja järjestellään työt jollakin toisella tavalla.
Ei välttämättä ole. Omaan työhöni kuuluu työmatkoja. Näissä työmatkoissa ei ole siis mitään väliä sillä, ketkä sinne työmatkalle lähtevät eli kuka tahansa työntekijä käy. Silti kaikkien pitää käydä noilla työmatkoilla, vaikka osa matkustelisi mieluusti enemmän ja toiset taas eivät noista matkoista välittäisi. Silti tässä ei ole ollut jouston varaa.
Yleensä nämä saadaan kyllä sovittua työterveysneuvottelussa. Jos muut työt sujuvat ihan hyvin ja vain tuo pitkä vuoro on ongelmallinen, niin luulisi, että työnantaja suostuu, että sitä et tee. Vaihtoehtohan on sitten, että joudut jäämään sairauslomalle uudelleen.
Mene avoimin mielin tt-neuvotteluun ja keskustele etukäteen esimiehesi ja työterveyslääkärin kanssa tilanteestasi.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen tämä työtehtävä D on? Yleisesti mukava ja pidetty työtehtävä? Vai se epämiellyttävä? Työnantajan tulee myös olla tasapuolinen huolimatta sinun sairastumisestasi. Jos sairastuminen aiheuttaa muiden työn järjestämisen uudestaan, niin voi olla että vakuutusyhtiö koulutta uudelleen. Näin oli ainakin oman ystäväni kohdalla. Työnantaja ei halunnut etsiä korvaavaa työtä.
Tämä juuri. Valitettavasti koko työyhteisöä ei voi kohtuuttomasti kuormittaa yhden henkilön sairastumisella, niin ikävää kuin se onkin. Itse olen ollut useamman kerran tilanteessa, jossa joku työyhteisössä sairastuu eikä voi tehdä enää tehtävää x, vaikka muuhun työhön pystyy. Joskus näitä on yritetty ratkoa tehtäviä uudelleen jakamalla ja tälle sairastuneelle korvaavaa työtä tarjoamalla, mutta kun tuo tehtävä x nyt sattuu olemaan kuormittava monella tapaa ja syö jokaisen jaksamista jo tavallisessa määrin. Tai sitten työvuorojen organisointi muuttuu tuskallisen vaikeaksi. Kohta tuleekin seuraava jonka terveys ei kestä tehtävää x ja tasapuolisuuden nimissä hänellekin pitäisi yhtälailla järkätä oma kuvionsa. Siinä suossa ollaan sitten äkkiä syvällä. Näissä tapauksissa ei ole reilua muita kohtaan eikä yleisen työssäjaksamisen kannalta mielekästä, että kuormittavan työn osuus lisääntyy muilla, vaan on sujuvampaa ja kokonaishyvinvoinnin kannalta parempi että tehtävään palkataan uusi henkilö, joka voi hoitaa osuutensa tehtävästä x. ja näin pidetään muidenkin kuormitus kohtuullisena ja työn organisointi sujuvana.
Toki jos tämä tehtävä D ei ole millään muotoa tällä tavalla ongelmallinen, epämieluisa tai kuormittavaksi koettu ja työt on mahdollista organisoida sujuvasti niin, ettei yksi henkilö tee niitä, niin miksipä ihmeessä työnantaja EI haluaisi muuttaa tehtävänkuvaa? Oletetaan että aloittaja on kuitenkin ollut ihan hyvä työntekijä. Niitä ei kasva joka oksalla ja jokainen rekryä tehnyt tietää sen, hyvistä kyllä pidetään kiinni jos vain työn sujuvuus ja koko yhteisön kuormitus sen sallii.
Korvaavan työn järjestäminen voi olla haaste. Jos alkaisit tehdä enemmän työtehtäviä A, B ja C, joutuvat kollegasi tekemään enemmän töitä D. Se ei välttämättä onnistu noin vain, mikäli kyseessä on yleisesti kuormittavaksi koettu tehtävä. Sinulla on tietenkin oikeuksia, mutta niin on muillakin.
Toivottavasti teillä on hyvä keskusteluyhteys työpaikalla. Kolmikanta nyt varmaan tarvitaan ensimmäisenä työterveyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Ap
No ei välttämättä ole. Jos nuo pitkät vuorot ovat kaikille raskaita ja epämieluisia, onko oikein kuormittaa kaikkia muita entistä enemmän, jos jonkun ne on kuitenkin tehtävä? Tai jos se, ettei aloittaja voi tehdä noita vuoroja tarkoittaa aina vaikka toisen henkilön varallaoloa pitkän vuoron tarpeen varalta, niin eipä toimi. Mutta - oikein hyvin aloittajan tilanteessa voi myös olla mahdollista järjestää asia, ja tosiaan kyllähän työnantaja sen haluaakin järjestää jos se on tosiasiallisesti helposti ja muita kuormittamatta tehtävissä, ja aloittaja on ollut hyvä työntekijä. Käytännössä työnantajan on harvoin pakko tätä tehdä, sillä halutessaan voi aina selittää organisoimisen ihan mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lähteä positiivisella asenteella kolmikantakeskusteluun. Puhu huolesi työterveyden kanssa ja jopa ennen neuvottelua kannattaa käydä asia läpi hoitavan lääkärisi kanssa. Ole avoin. Ilmaise, että jos tilanne paranee, niin olet halukas jatkamaan myös niissä tehtävissä, joissa nyt et selviydy. Sinä olet kuitenkin siinä mielessä vahvoilla, että jos ei nykyinen työnantajasi kykene sorvaaman töitä sinulle sopiviksi, niin työnantaja on velvollinen hankkimaan sinulle uusia tehtäviä, jopa toiselta työnantajalta. Ota selvää oikeuksistasi myös liiton puolelta ennen tätä neuvottelua. Sinulla voi olla mukana myös esim. luottamusmies tai lakimies.
Kalliiksi tulee palstamammojen paapominen: työterveys, hoitava lääkäri, luottamusmies, lakimies...
Olenkohan moisia edes tavannut elämäni aikana.
Työnantaja on pitänyt minua hyvänä työntekijänä ja on vielä sairastumiseni jälkeenkin sanonut, että toivoo minun pysyvän heillä töissä. Tottakai ymmärrän, että aina työtehtävien järjesteleminen ei ole helppoa. Nyt on kuitenkin kyse yksittäisestä työtehtävästä, eikä esimerkiksi pääasiallisista työtehtävistäni. Parhaani toki teen sairaudestani huolimatta, mutta terveeksi en voi muuttua.
Ap
Hypoteettisesti:
Esimerkin koulun opettajat inhoavat välituntivalvontaa yli kaiken. Oili Opettajalla on puhjennut sairaus, joka estää kylmässä oleskelun. Oili ja työterveyshuolto katsovat, että Oilin sairauden vuoksi välituntivalvonnasta olisi Oilin kohdalla syytä luopua. Tämä ei ole Oilin työkavereista reilua, koska kaikkien opettajien pitäisi vuorollaan osallistua välituntivalvontaan. Oili kyllä kykenee opetustyöhön kuten ennenkin, mutta joidenkin yksittäisten oppituntien kohdalla pysyy oppilaiden kanssa sisällä sen sijaan, että lähtisi ulos retkelle heidän kanssaan. Opetettavat asiat tulee käytyä läpi, vaikka Oili joutuu sairautensa vuoksi hieman soveltamaan. Välituntivalvonnan sijaan Oili ottaa huolehtiakseen toisen työtehtävän välituntien aikana niiden kertojen osalta, kun Oililla laskennallisesti olisi valvontavuoro.
Ihan tosissaanko tällaisen Oilin kohdalla Oilin pitäisi irtisanoutua siksi, että työkavereille tuo tilanne on epäreilu? Jos Oili ei kykenisi opettamaan, niin sittenhän tilanne olisi heti erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja on pitänyt minua hyvänä työntekijänä ja on vielä sairastumiseni jälkeenkin sanonut, että toivoo minun pysyvän heillä töissä. Tottakai ymmärrän, että aina työtehtävien järjesteleminen ei ole helppoa. Nyt on kuitenkin kyse yksittäisestä työtehtävästä, eikä esimerkiksi pääasiallisista työtehtävistäni. Parhaani toki teen sairaudestani huolimatta, mutta terveeksi en voi muuttua.
Ap
No mutta jos näin on, eikä tuo tehtävä kuormita muita liikaa, niin kyseessä ei pitäisi olla kuin hyvän keskustelun paikka - molemmilla osapuolilla on kuvauksesi mukaan halu ja mahdollisuus löytää ratkaisu. Ei siis ole edes väliä sillä onko työnantaja velvollinen teknisesti ottaen näihin muutoksiin vai ei, jos sanomasi pitää paikkansa niin haluaahan he sen ihan vapaaehtoisestikin laittaa kuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Hypoteettisesti:
Esimerkin koulun opettajat inhoavat välituntivalvontaa yli kaiken. Oili Opettajalla on puhjennut sairaus, joka estää kylmässä oleskelun. Oili ja työterveyshuolto katsovat, että Oilin sairauden vuoksi välituntivalvonnasta olisi Oilin kohdalla syytä luopua. Tämä ei ole Oilin työkavereista reilua, koska kaikkien opettajien pitäisi vuorollaan osallistua välituntivalvontaan. Oili kyllä kykenee opetustyöhön kuten ennenkin, mutta joidenkin yksittäisten oppituntien kohdalla pysyy oppilaiden kanssa sisällä sen sijaan, että lähtisi ulos retkelle heidän kanssaan. Opetettavat asiat tulee käytyä läpi, vaikka Oili joutuu sairautensa vuoksi hieman soveltamaan. Välituntivalvonnan sijaan Oili ottaa huolehtiakseen toisen työtehtävän välituntien aikana niiden kertojen osalta, kun Oililla laskennallisesti olisi valvontavuoro.
Ihan tosissaanko tällaisen Oilin kohdalla Oilin pitäisi irtisanoutua siksi, että työkavereille tuo tilanne on epäreilu? Jos Oili ei kykenisi opettamaan, niin sittenhän tilanne olisi heti erilainen.
Jos työkavereille tilanne on vain snadisti epäreilu, niin ei, ei tarvitse Ollin lähteä. Mutta jos tilanne ei ole vain epäreilu vaan tosiasiallisesti jaksamista koetteleva, kuten merkittävästi lisääntyneiden hyvin pitkien työvuorojen määrä, niin silloin työnantajan on jo mietittävä muidenkin jaksamista ja sitä, voidaanko työt yhä järjestää sujuvasti.
Nämä esimerkit on aina vähän niin ja näin kun ne ovat kärjistettyjä eivätkä ikinä huomioi kaikkia muuttujia. Se nyt vaan on niin, että jokainen tilanne on omanlaisensa ja muiden jaksaminen, reiluus ja työn sujuvuus ovat yksiä niistä asioista, joita työnantajan on mietittävä näissä tilanteissa - oikeasuhtaisesti toki painoa niille antaen, lapselliseksi ei tarvitse nallekarkkien tasajakoleikissä heittäytyä.
Kyllä tulee tarjota korvaa työtä ja varmasti tajoaakin. Mutta se miten vaikuttaa työilmapiiriin on haastava etukäteen arvioida.
Joskus "epäreilutyö jako" tilanne eskaloituu henkilökunnan sisällä pahaksi, jolloin korvaavan työntekijä uupuu siitä ryöpytyksestä ja lopulta saavat muut hänet savustettua ulos työpaikalta. Että varaudu siihen!
Voi tulla tosi tukala meno jos muut työpaikalla eivät tiedä, miksi työt jaetaan uudelleen ja miksi joku ei voi tehdä jotain. Kannattaa siinä yhteydessä itse olla avoin sairaudesta ja miten se vaikuttaa ja kertoa avoimesti tilanne. Kiusallista se voi olla, kun kuitenkin kyseessä oma terveydentila.
Tsemppiä kuitenkin ja toivottavasti löydätte ratkaisun joka tyydyttää myös työyhteisön jäseniä!
Jos ei työnantaja järjestä tuota D-tehtävän siirtoa, niin itse ottaisin vain saikkua kun se D-vuoro tulee kohdalle. Jos siis kyse vain parista viikosta vuodessa, niin ei mikään mahdoton juttu TA:llekaan. Ei kai tuossa muuta voisi tehdä. Kuulostaa että työnantaja haluaa olla nyt vaan periaatteesta hankala, vaikka asian voisi järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulee tarjota korvaa työtä ja varmasti tajoaakin. Mutta se miten vaikuttaa työilmapiiriin on haastava etukäteen arvioida.
Joskus "epäreilutyö jako" tilanne eskaloituu henkilökunnan sisällä pahaksi, jolloin korvaavan työntekijä uupuu siitä ryöpytyksestä ja lopulta saavat muut hänet savustettua ulos työpaikalta. Että varaudu siihen!
Voi tulla tosi tukala meno jos muut työpaikalla eivät tiedä, miksi työt jaetaan uudelleen ja miksi joku ei voi tehdä jotain. Kannattaa siinä yhteydessä itse olla avoin sairaudesta ja miten se vaikuttaa ja kertoa avoimesti tilanne. Kiusallista se voi olla, kun kuitenkin kyseessä oma terveydentila.
Tsemppiä kuitenkin ja toivottavasti löydätte ratkaisun joka tyydyttää myös työyhteisön jäseniä!
Ei se sairaudesta kertominen mitään auta. Minä sairastuin reumaan, jota ei saatu lääkityksellä kuriin. Kerroin tämän töissä ihan suoraan ja joitakin muutoksia työhön oli pakko tehdä. Eiköhän osa töissä nurise, että kyllä heilläkin on välillä kädet kipeät. Eivät siis tajua lainkaan, että voin olla monella tavalla kipeä, vaikka kaikki ei näy ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Ap
Just näin! Meillä ainakin tälläisessä tapauksessa käytettäisiin näitä, jotka on tuntisopparilla nk. tuurarit. Sulle palkatonta siihen tai käytät pekkasia (tai vastaavaa jos mahdollista) ja tuurari tekemään pitkän vuoron lopputunnit niin pääset ajoissa kotiin. Ainakin kun ymmärsin, ettei pitkiä vuoroja ole kovin montaa kuitenkaan vuodessa.
Nuo tuurarit ovat hyvää työvoimaa kun tulevat kesäksi kokopäiväisesti töihin tuuramaan lomat ja opiskelun ohessa voivat silloin tällöin tehdä muutaman vuoron. Pysyvät mukana mitä töissä tapahtuu ja ovat valmiita kesällä työskentelyään itsenäisesti.
Onko d fyysistä ja muut ei ole