Huominen työpäivä ahdistaa
Oon 18-vuotias tyttö. Teen lukion ohella viikonlopputöitä kaupassa, ja huomenna olisi vuoro klo 5-13. En saa ikinä unta töitä edeltävänä yönä vaan pyörin koko yön sängyssä ja menen töihin samoilla silmillä. Työpäivä alkaa jo tähän aikaan illasta ahdistamaan. Työssäni ei ole mitään vikaa, noi aikaiset herätykset vaan ahdistaa.
Mulla on muutenkin tosi vaikea tilanne tällä hetkellä elämässä, jonka takia tekis mieli jäädä huomenna vaan kotiin lepäämään. Neuvoja?
Kommentit (27)
3 vuorotyö, joskus pitää herätä jo 4.30. Nukahtamiseen olen alkanut sillointällöin käyttämään melatoniinia. Normaalisti siis kukun muuten vielä 01.00, jos pitää herätä aikasin.
Etkö voi pyytää muuta vuoroa kuin tuo tajuton klo 05.00?
Aika vaihtaa duunia. Älä polta itseäsi loppuun. Sieltä on tosi vaikea palata "normaaliin". T: 4. burnout menossa
Valitettavasti on tarjolla vaan aamuvuoroja, jotka alkaa aina klo 5.00. Iltavuoroja ei oikeen oo tarjolla, kun vakkarit on niissä usein (oon itse nollasopparilla tuolla töissä).
Pakko vähän on käydä töissä, että pystyn itseni elättämään (vanhemmat maksaa jonkin verran kuluistani mutta ne rahat eivät riitä elämiseen kokonaan).
Ap
Hanki opiskeluterveydenhuollon lääkäriltä unilääkeresepti. Helppoa ja yksinkertaista.
1. Kokeile melatoniinia.
2. Etsi työpaikkaa, jossa on iltavuoroja tarjolla.
Nyt kun sulla on jo tota työkokemusta niin on hyvät mahdollisuudet saada toinen työpaikka (niin se vaan menee). Kannattaa ihan vakavasti harkita. Tuo ei vaan sovi sinulle. Selviät kyllä huomisesta vaikka menisit samoilla silmillä mutta ala heti katsella uutta paikkaa. Joku muu voi hoitaa noi aikaiset aamut.
Uutta työpaikkaa etsiessä hae apteekista melatoniinia, jota saa ilman reseptiä. Melatoniini pitää ottaa aika aikaisin illalla jotta siitä on apua nukkumiseen. Pyydä apteekin henkilökunnalta neuvoa.
Oletko iltavirkku? Älä mene turhaan sänkyyn pyörimään ajatuksella, kun pitää herätä aikaisin. Menet nukkumaan samaan aikaan kuin muinakin iltoina. Jos yö jää lyhyeksi tai et nuku, otat töiden jälkeen lyhyet päikkärit. Pääasia, että et stressaa liikaa siitä nukkumisesta. Itse rentoutan itseäni ajatuksella, että ainakin kroppa lepää, vaikka uni ei tulisikaan. Kannattaa myös opetella yksinkertaisia rentoutusharjoituksia esim. 4-7-8 -hengitys.
Haluatko oppia nukahtamaan hetkessä? Kokeile 4-7-8-tekniikkaa: Toimii kuin taika https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005882611.html
Ap vastauksien takana, onko hänellä vakaviakin ongelmia tiedostaa kuka hän on. Välillä hän tappelee aviomiehensä kanssa, nyt hän onkin 18-vuotias tyttö, oletko huomenna 56-vuotias perheenisä?
Vierailija kirjoitti:
Uutta työpaikkaa etsiessä hae apteekista melatoniinia, jota saa ilman reseptiä. Melatoniini pitää ottaa aika aikaisin illalla jotta siitä on apua nukkumiseen. Pyydä apteekin henkilökunnalta neuvoa.
Ei tarvitse edes apteekista hakea. Marketit, Tokmannit ym. myy sitä myös. Siellä missä vitamiinitkin on.
Vierailija kirjoitti:
Ap vastauksien takana, onko hänellä vakaviakin ongelmia tiedostaa kuka hän on. Välillä hän tappelee aviomiehensä kanssa, nyt hän onkin 18-vuotias tyttö, oletko huomenna 56-vuotias perheenisä?
Mitä ihmettä höpötät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse edes apteekista hakea. Marketit, Tokmannit ym. myy sitä myös. Siellä missä vitamiinitkin on.
Joo, mutta ajattelin että nuori voi saada apteekista ohjeet oikeaoppiseen käyttöön.
Olispa mulla tuollainen työvuoro. 9
Ota ero töistä. Sano vaan että ahistaa etkä kykene olemaan töissä. Kyllä ne ymmärtää. Itseään ei kannata pakottaa töihin, siitä tulee vaan sairaaksi.
18-vuotiaalla on ihan tajuton määrä työvuosia jäljellä. Yritä vaan tottua. Ei kai sinulla aina työpäivä ala kello viisi. Itse olin myös kaupassa töissä opiskeluaikana ja hyllytysvuoro alkoi klo 6.00 kun kauppa aukeni klo 8.00. Työmatkaan meni melkein tunti julkisilla, joten herätys näinä aamuina oli 4.30. Onneksi ei ollut näin aikaista vuoroa kuin noin yhden kerran kuukaudessa. Kassavuoro oli ihan inhimilliseen aikaan.
Vedätköhän sä elämisesi muutaman kympin vuoksi liian tiukalle? Luultavasti lukiossa kun on ihan riittämiin tekemistä, jos sen tavoitteena on mahdollisimman hyvät tulokset.