Muistisairaus vai mitä ihmettä?
Mies ilmoitti olevansa ostamassa autoa. Ei siinä mitään, mutta osti uuden auton pari kuukautta sitten ja otti siihen vielä kalliin kaupan oman vakuutuksen. Jotain häikkää on muistissa, mutta nyt epäilen, että eikö se muista ostaneensa uutta autoa vähän aikaa sitten. Jotain muutosta persoonalllisuudessakin ja juuri kaupassa riehui myyjälle asiasta, joka ei sen myyjän vika. Tosi aggressiiviseksi muuttuu ajoittain, vaikka aina ollut rauhallinen. Riehuu asioista, kun minä en muka muista oikein jotain ja juuri olen sanonut väärin, vaikka varmasti itse sanoin oikein. Siis perusasioita tyyliin "tiistaina on lääkäriaika lapsella" ja hänen mielestään sanoin juuri sen olevan perjantaina ja alkaa huutaa minulle miten minä sanoin väärin. Mitähän me syödään tänään totesi ja olin vähän aiemmin sanonut valmiina olevan makaronilaatikkoa. Miten ihmeessä aikuisen saa lääkäriin? 50v ikäinen.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Mies lääkäriin mahdollisimman pikaisesti, jos ei suostu niin soita itse ja kysy miten edetä. Mahdollisia ovat esim
Aivoverenkierron häiriöt
Aivokasvain
Mielenterveysongelma esim. psykoosi
Varhaisdementia
Oireet sopisivat kaikkiin, myös vihaisuus, koska kaikki aiheuttavat myös persoonallisuuden muutoksia ja aggressiota. Yritä muistaa että "alla" on rakas puoliso joka tarvitsee apua, kuin lemmikkikoira joka murisee koska tassussa on tikku. Mutta tämä tikku voi tappaa miehen nopeastikin jos hän ei saa apua.
Tämä, ja nimenomaan ei mitään muistihoitajan jonoa nyt vaan toimi heti.
Vierailija kirjoitti:
Millähän konstilla tuollaisen ihmisen saa houkuteltua lääkäriin? Ja että pääsis itse sisään vastaanottohuoneeseen mukaan, että tulee tää huolestuttava asia otettua esille.
Mun miestä ei saa lääkäriin vsikka mikä olis. No nyt häntä alkoi huippaamaan todi paljon pitkin päivää.
Suostui mittaamaan varenpaineen. 160/96. Joo, mä sanoin. Aika korkeella kyllä.
Alkoi kamala mittaaminen ja Googlettaminen. Ilmeisesti mittari näytti tuotakin korkeampia lukuja ja alkoi kysellä minulta että kuoleeko tähän.
Vastasin, että ystävä hyvä, en minä ole lääkäri. Sulla voi olla vaikkuklöntti korvissa niin siellä ei kulje joku neste niin se huippaa.
Helppo nakki ottaa vaikut pois korvista, mutta täällä kotona se ei onnistu. No niin, itse tilasi ajan terkkariin, ( maailman ihme )sairaanhoitaja oli ottanut vastaan ja jututtanut yli tunnin. Oli ihan ekana tuumannut ettei mun miehestä ole mitään metkintää koneella. No ei kai ole metkintää kun ei ole siellä käynyt aikaisemmin.
Sai lähetteen verikokeisiin ja ajan lääkärille. Jotain on vialla. Mies on 69 vuotias, ei juo eikä polta. Kova työmies ja aina ollut terve, mitä nyt pientä nuhaa ja siihenkin luuli kuolevansa.
ps. meni kun luuli että vain vaikkua otetaan mutta nyt onkin jotain isompaa. Piti keittää munkkikahvit kun niin pelottaa se lääkäri että mitä sanoo. Ja että eturauhanenkin tutkitaan. Että näin.
HYI, mikä asenne mieheesi.
Ihan kuin puhuisit vieraasta, jonka kanssa tykkäät vängätä.
Etkä pysty aikuisena kantamaan vastuuta kyvyttömyydestäsi kommunikoida, vaan "pakkohoito" olisi ensimmäinen taktiikkasi.
HÄPEÄ!
Pakko olla woke-provo.
#miesviha
#lapsiviha
Muista ottaa etukäteen lääkäriin yhteys ja toimittaa kuvaukset oireista. Miehesi ei niitä tunnista. Lääkäri ei voi tietää mikä on totta ja mikä ei, jos häntä ei valista.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla woke-provo.
#miesviha
#lapsiviha
Kuka tekee näitä viha-aloituksia joka päivä?
Kas täällä neuvotaan kansalaisia viemään toisensa pakkohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa anopiltani, joka on riehunut kevättalvella, eikä myönnä mitään. Eikä suostu lääkärille. Ja sekoilee käyttäytyen ajoittain oudosti ja todella spontaanisti. Pakko jotain vikaa on olla.
Läheiseni muistisairaus alkoi juuri noin. Oli käynyt haukkumassa naapurit asioista joita nämä eivät olleet tehneet, ja monille ystäville oli sanonut, että ei perk*le tarvitse enää soitella/käydä kylässä. Nämä jutut tulivat ilmi vasta myöhemmin, kun hänen puolisonsa kysyi sattumalta tuttuun törmättyään, että miksi eivät ole käyneet pitkään aikaan kylässä. Myöhemmin muistisairas itse sitten ihmetteli puolisolleen samaa, että miksihän ei Jari soittele enää...
Vierailija kirjoitti:
Millähän konstilla tuollaisen ihmisen saa houkuteltua lääkäriin? Ja että pääsis itse sisään vastaanottohuoneeseen mukaan, että tulee tää huolestuttava asia otettua esille.
Voithan ihan soittaa terveysasemalle ja kysyä, miten puolisoa olisi mahdollista auttaa ja saada tutkimuksiin. Monessa kaupungissa on erikseen muistineuvola, joissa osataan varmasti ohjata oikeaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan ihan soittaa terveysasemalle ja kysyä, miten puolisoa olisi mahdollista auttaa ja saada tutkimuksiin. Monessa kaupungissa on erikseen muistineuvola, joissa osataan varmasti ohjata oikeaan paikkaan.
Ei toki tarvitse, mammata ovat jo tehneet 18 diagnoosia, valitse niistä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla woke-provo.
#miesviha
#lapsiviha
Täällähän vingutaan päivittäin siitä etteivät naiset muka välitä miesten mielenterveysongelmista. Nyt kun välitetään niin se on miesvihaa?
Kysy siltä mieheltäsi, että mikä sinua vaivaa.
Psykoosi tai aivoverenkierron häiriöstä johtuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivokasvain?
Ei ole normaalia, lääkäriin.
Voi olla aivokasvain. Tuttavan mies oli alkanut vaatia tupakkaa, kun kovasti teki mieli. Mies ei ollut ikinä tupakoinut. Aivokasvain löytyi tutkimuksissa.
Muistisairaus on viisikymppisellä harvinainen, joskin mahdollinen.
Lääkäriin kehottaisin minäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa anopiltani, joka on riehunut kevättalvella, eikä myönnä mitään. Eikä suostu lääkärille. Ja sekoilee käyttäytyen ajoittain oudosti ja todella spontaanisti. Pakko jotain vikaa on olla.
Läheiseni muistisairaus alkoi juuri noin. Oli käynyt haukkumassa naapurit asioista joita nämä eivät olleet tehneet, ja monille ystäville oli sanonut, että ei perk*le tarvitse enää soitella/käydä kylässä. Nämä jutut tulivat ilmi vasta myöhemmin, kun hänen puolisonsa kysyi sattumalta tuttuun törmättyään, että miksi eivät ole käyneet pitkään aikaan kylässä. Myöhemmin muistisairas itse sitten ihmetteli puolisolleen samaa, että miksihän ei Jari soittele enää...
Oman isäni käytös muuttui myös. Ei ollut kyseessä muistisairaus, vaan aiemmin tapahtunut aivoverenkierron häiriö, joka oli mennyt ohi huomaamatta huonona olona.
Ehdottomasti lääkäriin!
Jopa aivokasvain voi olla mahdollinen, juuri tällaisella sekoilulla alkoi
erään tuttuni oireet.
Keski-ikäisellä voi myös olla muistisairautta ja oireet alkavatkin usein aggressiivisesti.
Tämä ei ole mikään avioeron paikka vaan mars lääkäriin.
Pyydä sitä piirtämään kellotaulu ja viisarit näyttämään jotain tiettyä aikaa. Pyydä vähentämään esim. aina neljä numeroa kerrallaan taaksepäin sadasta.
Mitä kuuluu tämän aloittaneelle? Puolisollani vaikuttaisi olevan vastaava tilanne. Mutta hänellä on monia pieniä sekoiluja, ei suurta ja selkeää erehdystä josta voisi viheltää pelin poikki. Tuntuu todella vaikealta raahata oma puoliso väkisin lääkäriin. Mulla on epäilys, että puoliso ei selviäisi kellotaulutestistä tai kolmen sanan muistitestistä, mutta muuten toi mini mental state testi varmaan vielä menee läpi.
Turha "houkutella" äijää lääkäriin kun eihän se tajua että jotain on vialla. Viet päivystykseen ja oot mukana.
Mies lääkäriin mahdollisimman pikaisesti, jos ei suostu niin soita itse ja kysy miten edetä. Mahdollisia ovat esim
Aivoverenkierron häiriöt
Aivokasvain
Mielenterveysongelma esim. psykoosi
Varhaisdementia
Oireet sopisivat kaikkiin, myös vihaisuus, koska kaikki aiheuttavat myös persoonallisuuden muutoksia ja aggressiota. Yritä muistaa että "alla" on rakas puoliso joka tarvitsee apua, kuin lemmikkikoira joka murisee koska tassussa on tikku. Mutta tämä tikku voi tappaa miehen nopeastikin jos hän ei saa apua.