Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairaus vai mitä ihmettä?

Vierailija
14.04.2023 |

Mies ilmoitti olevansa ostamassa autoa. Ei siinä mitään, mutta osti uuden auton pari kuukautta sitten ja otti siihen vielä kalliin kaupan oman vakuutuksen. Jotain häikkää on muistissa, mutta nyt epäilen, että eikö se muista ostaneensa uutta autoa vähän aikaa sitten. Jotain muutosta persoonalllisuudessakin ja juuri kaupassa riehui myyjälle asiasta, joka ei sen myyjän vika. Tosi aggressiiviseksi muuttuu ajoittain, vaikka aina ollut rauhallinen. Riehuu asioista, kun minä en muka muista oikein jotain ja juuri olen sanonut väärin, vaikka varmasti itse sanoin oikein. Siis perusasioita tyyliin "tiistaina on lääkäriaika lapsella" ja hänen mielestään sanoin juuri sen olevan perjantaina ja alkaa huutaa minulle miten minä sanoin väärin. Mitähän me syödään tänään totesi ja olin vähän aiemmin sanonut valmiina olevan makaronilaatikkoa. Miten ihmeessä aikuisen saa lääkäriin? 50v ikäinen.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehellä on ollut kovasti stressiä, niin rehti psykoosikin on mahdollinen. Tuo sekoilu ei selity pelkillä muistihäiriöillä. Onkohan sen todellisuudentaju kunnossa?

Ei ole ääneen sanonut mitään erikoista.

Vierailija
22/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän konstilla tuollaisen ihmisen saa houkuteltua lääkäriin? Ja että pääsis itse sisään vastaanottohuoneeseen mukaan, että tulee tää huolestuttava asia otettua esille.

Sanot, että nyt varaan sulle lääkärin ja mennään yhdessä. Muistiasioista yms on vaikea puhua, mutta se on nyt vaan pakko, ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta frontotemporaalinen degeneraatio...oireet sopii siihen...työikäisten toiseksi yleisin muistisairaus

Vierailija
24/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän konstilla tuollaisen ihmisen saa houkuteltua lääkäriin? Ja että pääsis itse sisään vastaanottohuoneeseen mukaan, että tulee tää huolestuttava asia otettua esille.

Sanot, että nyt varaan sulle lääkärin ja mennään yhdessä. Muistiasioista yms on vaikea puhua, mutta se on nyt vaan pakko, ei auta.

Ennen lääkärillä käyntiä kannattaa käydä muistihoitajan juttusilla. Hän tekee testejä ja kirjoittaa lähetteen verikokeisiin - joskus muistiongelmat voivat aiheutua jopa vitamiininpuutoksesta! Sitten jos näissä testeissä on jotain poikkeavaa, on aihetta lääkärikäyntiin.

Muistihoitajan kanssa voi neuvotella ennen käyntiä ja hän voi esimerkiksi lähettää kutsun "50-vuotistarkastukseen". Joillekin menee läpi, että tällainen tarkastus tehdään kaikille ihmisille. Toinen taas voi sisuuntua näyttämään että "ei minun muistissani mitään vikaa ole, sittenpähän uskotte kun saan muistihoitajalta terveen paperit". On yksilöllistä, mikä kenellekin toimii, mutta tärkeää olisi saada tutkimukset käyntiin, kun on aloitusviestissä kuvattuja oireita.

Vierailija
25/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla päässä jotain verisuonitukosta tai vastaavaa. Vie päivystykseen. Ei kuulosta normaalilta.

Tämä on pidemmältä ajalta. Alkoi vähäisesti jo syksyllä 2021 ja viime vuonna paheni. Nyt tänä vuonna vuonna tullut viime aikoina nuo unohdukset. Oikeastaan pahinta muutamat viimeiset viikot. Unohtaa lähiaikojen asioita. Yhtenä päivänä alkoi huutaa kananmunista, kun mainitsin, että pitää ostaa kaupasta tänään kananmunia niin sanoi meidän ostaneen niitä jo tänään ja enkö muista miten ostin niitä -30% olevia kananmunia tänään. Emme olleet ostaneet pitkään aikaan kananmunia, emmekä -30% olevia. Asiat on tällaisia, että alkaa huutaa minulle eri asioista. 

Hän siis satuilee eli hienosti sanottuna konfabuloi.

Sitä esiintyy mm. kilpirauhasen vajaatoiminnassa, parkinsonin taudissa ja otsalohkojen ongelmissa.

Vierailija
26/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo autojuttu saa minut kyllä ajattelemaan, että kaikki ei ole kunnossa.

Odotan kyllä selitystä, kun tulee kotiin. Mitenhän käy, jos väittää, että auto on vuosia vanha ja itse sanon sen olleen meillä vasta pari kuukautta. En tiedä. Voihan se muutenkin olla autoa katsomassa, mutta kun tässä on ollut tätä kaikkea muutakin omituista unohdusta. 

Kuinka kauan uskaltaa päästää rattiin?

Vierailija
27/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo autojuttu saa minut kyllä ajattelemaan, että kaikki ei ole kunnossa.

Odotan kyllä selitystä, kun tulee kotiin. Mitenhän käy, jos väittää, että auto on vuosia vanha ja itse sanon sen olleen meillä vasta pari kuukautta. En tiedä. Voihan se muutenkin olla autoa katsomassa, mutta kun tässä on ollut tätä kaikkea muutakin omituista unohdusta. 

Kuinka kauan uskaltaa päästää rattiin?

Omalla miehellä on lähimuisti- ja hahmottamisongelmia. Lääkärin mielipide oli heti diagnoosin jälkeen, ettei turvallisuussyistä yksin autoilua suositella. Myös reagointikyky ja tilannetaju ovat rajalliset. Ehdoton ei yksinään ajamiselle. Liikenteessä väärällä tilannearvioinnilla se saattaa vaarantaa muiden hengen ja turvallisuuden.

Vierailija
28/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla päässä jotain verisuonitukosta tai vastaavaa. Vie päivystykseen. Ei kuulosta normaalilta.

Tämä on pidemmältä ajalta. Alkoi vähäisesti jo syksyllä 2021 ja viime vuonna paheni. Nyt tänä vuonna vuonna tullut viime aikoina nuo unohdukset. Oikeastaan pahinta muutamat viimeiset viikot. Unohtaa lähiaikojen asioita. Yhtenä päivänä alkoi huutaa kananmunista, kun mainitsin, että pitää ostaa kaupasta tänään kananmunia niin sanoi meidän ostaneen niitä jo tänään ja enkö muista miten ostin niitä -30% olevia kananmunia tänään. Emme olleet ostaneet pitkään aikaan kananmunia, emmekä -30% olevia. Asiat on tällaisia, että alkaa huutaa minulle eri asioista. 

Hän siis satuilee eli hienosti sanottuna konfabuloi.

Sitä esiintyy mm. kilpirauhasen vajaatoiminnassa, parkinsonin taudissa ja otsalohkojen ongelmissa.

Kananmunariidassa ei välttämättä ole kysymys satuilusta, vaan vanhojen ja uusien tapahtumien sekoittamisesta. Muistisairaalle kymmenien vuosien takainen asia voi olla tapahtunut eilen. Satuilua taas on se, että keksitään asioita, jotka eivät ole tapahtuneet. Esimerkiksi omaiseni ei muistanut erään ystävänsä hautajaisten ajankohtaa ja alkoi selitellä unohdustaan sepittämällä, että lehdessä oli ollut tästä henkilöstä kolme eri kuolinilmoitusta ja jokaisessa eri aika hautajaisille (tämä ei siis tietenkään ollut totta).

Vierailija
29/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta normaalilta. Kyllä voi noin nuorillakin olla muistisairautta.

Vierailija
30/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v. vilitys

Vierailija
31/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei suostu lääkäriin, niin teet huoli ilmoituksen hänestä, niin ottavat yhteyttä mieheen

Vierailija
32/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaikka aivokasvain. Läheinen kävi useasti erikoisten oireiden vuoksi työterveydessä ja otettiin verenkuvaa ja tehtiin jos mitä testejä. Päänalueen kuvauksessa löytyi sitten useampi aivokasvain kun kaatui pyöräillessä ja epäiltiin aivoinfarktia.

Neurologisten oireiden takia en kyselisi AV:lta tai kauaa palloilisi vaan pakottaisin lääkärille.

Vierailija
33/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin joudun välillä muistelemaan, että mikä viikonpäivä on menossa. Mutta olen kohta 80, niin lienee normaalia.

Onko hän sairastanut jotain tautia, joista voi jäädä aivosumua jälkioireeksi?

Vierailija
34/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä suosittele kotona tehtävien testaamisen tekemistä, koska mies on ollut vihamielinen.

Siinä on oikeasti riski väkivaltaan.

Itse jouduin työkaverin muistiongelmien vuoksi hankaluuksiin.

Aina ammattiapua!

Vierailija
35/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla skitso.

Sillä voi olla alkava muistisairaus. Harvinaista vielä ton ikäisenä, mutta tuskin mahdotonta.

Skitsofrenia ei ton ikäisenä enää iske.

Vierailija
36/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä Bideniä vaivaa? Hän on Irlannissa täysin sekaisin. Onko muistisairaus?

Ihan varmaan. Onhan se vanha gubbe jo.

Vierailija
37/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie se parkkipaikalle etsimään nykyistä autoaan.

Kyllä se sen löysi. Sanoi vieneensä juuri siihen kohtaan kun ei ollut muualla tilaa, mutta kaikki muut paikat oli vapaita. Siis tänä aamuna. Ja olen tosissani tämän suhteen. Tässä on nyt jotain häikkää. 

Menkää ennenkäymättömään peltomarkettiin parkkiin. Löytääkö shoppailun jälkeen auton normaalisti?

Vierailija
38/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lääkärillä käyntiä kannattaa käydä muistihoitajan juttusilla. Hän tekee testejä ja kirjoittaa lähetteen verikokeisiin - joskus muistiongelmat voivat aiheutua jopa vitamiininpuutoksesta! Sitten jos näissä testeissä on jotain poikkeavaa, on aihetta lääkärikäyntiin.

Muistihoitajan kanssa voi neuvotella ennen käyntiä ja hän voi esimerkiksi lähettää kutsun "50-vuotistarkastukseen". Joillekin menee läpi, että tällainen tarkastus tehdään kaikille ihmisille. Toinen taas voi sisuuntua näyttämään että "ei minun muistissani mitään vikaa ole, sittenpähän uskotte kun saan muistihoitajalta terveen paperit". On yksilöllistä, mikä kenellekin toimii, mutta tärkeää olisi saada tutkimukset käyntiin, kun on aloitusviestissä kuvattuja oireita.

Eka muistitesti on niin helppo, että  moni muistisairas mummelikin pääsee siitä läpi.

Pyysin aikoinaan työterveyslääkäriltä stressin takia jotain muistitestiä. Kysymykset olivat mikä päivä tänään on, mikä on tämä osoite jne.

Kysyin lääkäriltä, miten osaisin tulla tänne, jos en noihin osaisi vastata.

Vierailija
39/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä Bideniä vaivaa? Hän on Irlannissa täysin sekaisin. Onko muistisairaus?

Muistaa kuitenkin hakea uudelle kaudelle.

Vierailija
40/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vaikka aivokasvain. Läheinen kävi useasti erikoisten oireiden vuoksi työterveydessä ja otettiin verenkuvaa ja tehtiin jos mitä testejä. Päänalueen kuvauksessa löytyi sitten useampi aivokasvain kun kaatui pyöräillessä ja epäiltiin aivoinfarktia.

Neurologisten oireiden takia en kyselisi AV:lta tai kauaa palloilisi vaan pakottaisin lääkärille.

Täällähän päivystää kaikkien alojen asijantuntijat. Saa ilmaista ja asiatonta neuvontaa 24/7.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi