Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairaus vai mitä ihmettä?

Vierailija
14.04.2023 |

Mies ilmoitti olevansa ostamassa autoa. Ei siinä mitään, mutta osti uuden auton pari kuukautta sitten ja otti siihen vielä kalliin kaupan oman vakuutuksen. Jotain häikkää on muistissa, mutta nyt epäilen, että eikö se muista ostaneensa uutta autoa vähän aikaa sitten. Jotain muutosta persoonalllisuudessakin ja juuri kaupassa riehui myyjälle asiasta, joka ei sen myyjän vika. Tosi aggressiiviseksi muuttuu ajoittain, vaikka aina ollut rauhallinen. Riehuu asioista, kun minä en muka muista oikein jotain ja juuri olen sanonut väärin, vaikka varmasti itse sanoin oikein. Siis perusasioita tyyliin "tiistaina on lääkäriaika lapsella" ja hänen mielestään sanoin juuri sen olevan perjantaina ja alkaa huutaa minulle miten minä sanoin väärin. Mitähän me syödään tänään totesi ja olin vähän aiemmin sanonut valmiina olevan makaronilaatikkoa. Miten ihmeessä aikuisen saa lääkäriin? 50v ikäinen.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie se parkkipaikalle etsimään nykyistä autoaan.

Vierailija
2/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie se parkkipaikalle etsimään nykyistä autoaan.

Kyllä se sen löysi. Sanoi vieneensä juuri siihen kohtaan kun ei ollut muualla tilaa, mutta kaikki muut paikat oli vapaita. Siis tänä aamuna. Ja olen tosissani tämän suhteen. Tässä on nyt jotain häikkää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on lapsi tai useampi, niin kimpsut ja kampsut joutuin kasaan! Muutatte omillenne hyvän sään aikaan. Tuo ukon touhu tulee menemään vaan hullummaksi ja hullummaksi ja mitään apua ei tule suostumaan ottamaan vastaan. 

Pelastautukoon ken voi.

Vierailija
4/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa anopiltani, joka on riehunut kevättalvella, eikä myönnä mitään. Eikä suostu lääkärille. Ja sekoilee käyttäytyen ajoittain oudosti ja todella spontaanisti. Pakko jotain vikaa on olla.

Vierailija
5/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla skitso.

Vierailija
6/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä hän sanoi, kun kysyit, että mitä tuolle pari kk sitten ostamallesi aiot tehdä?

Vierailija
7/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä hän sanoi, kun kysyit, että mitä tuolle pari kk sitten ostamallesi aiot tehdä?

Ei mitään, koska en ole saanut kiinni. On nyt ajamassa sinne autokauppaan, jonne matkaa noin 100km. 

Vierailija
8/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla päässä jotain verisuonitukosta tai vastaavaa. Vie päivystykseen. Ei kuulosta normaalilta.

Vierailija
9/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo autojuttu saa minut kyllä ajattelemaan, että kaikki ei ole kunnossa.

Vierailija
10/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla päässä jotain verisuonitukosta tai vastaavaa. Vie päivystykseen. Ei kuulosta normaalilta.

Tämä on pidemmältä ajalta. Alkoi vähäisesti jo syksyllä 2021 ja viime vuonna paheni. Nyt tänä vuonna vuonna tullut viime aikoina nuo unohdukset. Oikeastaan pahinta muutamat viimeiset viikot. Unohtaa lähiaikojen asioita. Yhtenä päivänä alkoi huutaa kananmunista, kun mainitsin, että pitää ostaa kaupasta tänään kananmunia niin sanoi meidän ostaneen niitä jo tänään ja enkö muista miten ostin niitä -30% olevia kananmunia tänään. Emme olleet ostaneet pitkään aikaan kananmunia, emmekä -30% olevia. Asiat on tällaisia, että alkaa huutaa minulle eri asioista. 

Vierailija
11/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo autojuttu saa minut kyllä ajattelemaan, että kaikki ei ole kunnossa.

Odotan kyllä selitystä, kun tulee kotiin. Mitenhän käy, jos väittää, että auto on vuosia vanha ja itse sanon sen olleen meillä vasta pari kuukautta. En tiedä. Voihan se muutenkin olla autoa katsomassa, mutta kun tässä on ollut tätä kaikkea muutakin omituista unohdusta. 

Vierailija
12/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokasvain?

Ei ole normaalia, lääkäriin.

Vierailija
13/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on lapsi tai useampi, niin kimpsut ja kampsut joutuin kasaan! Muutatte omillenne hyvän sään aikaan. Tuo ukon touhu tulee menemään vaan hullummaksi ja hullummaksi ja mitään apua ei tule suostumaan ottamaan vastaan. 

Pelastautukoon ken voi.

Jos oikeasti muistisairas, se ei todellakaan ole syy eroon. 

Vierailija
14/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilön muistisairauden myötä myös persoonallisuus ja käytöstavat muuttuvat. Halutessasi, voit tehdä ihan tavallisen testin ja kysyä normaalit asiat, jotka ovat yleensä kaikkien muistissa ilman lunttaamatta. Esim:

- Annan sinulle 3 sanaa, jotka sinun pitää muistaa ja kysyn ne myöhemmin: avain, pesäpallo, maito.

- Mikä viikonpäivä tänään on?

- Mikä päivämäärä tänään on?

- Kuka on presidenttinä?

- Missä ovat lähin... koulu, terveysasema, poliisi, kirjasto, kauppa, jne?

- Missä asuvat...  poikasi, tyttäresi, veljesi, sisaresi, joku läheinen, jne?

- Mitkä olivat alussa annetut 3 sanaa?

Vierailija
15/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä on ollut kovasti stressiä, niin rehti psykoosikin on mahdollinen. Tuo sekoilu ei selity pelkillä muistihäiriöillä. Onkohan sen todellisuudentaju kunnossa?

Vierailija
16/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla verisuoniperäistä, nyt kannattaa pikaisesti hakeutua lääkäriin. Kun aivoissa tietyt suonet tukkeutuvat, alkaa viesti mennä toista kautta. Se selittäisi esim tuon kanamunahomman: muistaa asian, joka tapahtunut jo aiemmin ja sekoittaa sen nykyhetkeen. Muistiasioihin erikoistuneelle neurologille, magneettikuvaan oikaisesti niin asiat lähtevät selviämään. Voi olla sellaista mille voi vielä tehdäkin jotain, eli nyt kannattaa toimia nopeasti

Vierailija
17/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivokasvain?

Tämäkin käynyt mielessä. Tuo persoonallisuuden muutos kun tuli niin olen vain miettinyt miksi on noin ilkeä ja vihainen. Nyt tuo muisti sekoilee niin pahasti ja aluksi mietin olenko se minä joka ei muista joistakin asioista, mutta ei se kyllä ole näin päin. Tuon kananmunajutunkin tarkistin kuitilta ja kaapeista, ettei niitä munia ollut ostettu. 

Vierailija
18/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon muistitestin lisäksi on olemassa helppo aivotesti, jolla voit kokeilla toimivatko aivopuoliskot synkassa.

Pyydä miestä laittamaan silmät kiinni.

Pyydä häntä nostamaan molemmat kädet suoriksi eteensä.

Käsien pitäisi nousta yhtä aikaa ja jäädä samalle tasolle. Jos toinen käsi jätättää, sillä aivospuoliskolla on verenvuotoa tai tukos. Reagoi tilanteeseen asianmukaisella vakavuudella.

Vierailija
19/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän konstilla tuollaisen ihmisen saa houkuteltua lääkäriin? Ja että pääsis itse sisään vastaanottohuoneeseen mukaan, että tulee tää huolestuttava asia otettua esille.

Vierailija
20/66 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivokasvain?

Tämäkin käynyt mielessä. Tuo persoonallisuuden muutos kun tuli niin olen vain miettinyt miksi on noin ilkeä ja vihainen. Nyt tuo muisti sekoilee niin pahasti ja aluksi mietin olenko se minä joka ei muista joistakin asioista, mutta ei se kyllä ole näin päin. Tuon kananmunajutunkin tarkistin kuitilta ja kaapeista, ettei niitä munia ollut ostettu. 

Sekavuus aiheuttaa vihaisuutta. Ajattele, jos sinulle ilmaantuisi uusia autoja, kananmunat katoaisivat, kaikki olisi kaaosta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän