Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairaus vai mitä ihmettä?

Vierailija
14.04.2023 |

Mies ilmoitti olevansa ostamassa autoa. Ei siinä mitään, mutta osti uuden auton pari kuukautta sitten ja otti siihen vielä kalliin kaupan oman vakuutuksen. Jotain häikkää on muistissa, mutta nyt epäilen, että eikö se muista ostaneensa uutta autoa vähän aikaa sitten. Jotain muutosta persoonalllisuudessakin ja juuri kaupassa riehui myyjälle asiasta, joka ei sen myyjän vika. Tosi aggressiiviseksi muuttuu ajoittain, vaikka aina ollut rauhallinen. Riehuu asioista, kun minä en muka muista oikein jotain ja juuri olen sanonut väärin, vaikka varmasti itse sanoin oikein. Siis perusasioita tyyliin "tiistaina on lääkäriaika lapsella" ja hänen mielestään sanoin juuri sen olevan perjantaina ja alkaa huutaa minulle miten minä sanoin väärin. Mitähän me syödään tänään totesi ja olin vähän aiemmin sanonut valmiina olevan makaronilaatikkoa. Miten ihmeessä aikuisen saa lääkäriin? 50v ikäinen.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä hän sanoi, kun kysyit, että mitä tuolle pari kk sitten ostamallesi aiot tehdä?

Ei mitään, koska en ole saanut kiinni. On nyt ajamassa sinne autokauppaan, jonne matkaa noin 100km. 

Sillä uudella autollaan? Kyllä se sit ihan on tiedossa, haluaa vaan vaihtaa. Anna vaihtaa kun kerran noin päättäväinen on. Toinen mahdollisuus on se ettei hän tule takaisin. Ennen lähdettiin ostamaan röökiä lähikiskalta, nykyään sit pitää lähteä kauemmas.

Vierailija
62/66 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini dementia alkoi ilmeisesti oireilla noin vähän alle 60 vuotiaana. Vasta parikymmentä vuotta myöhemmin, kun äiti oli jo vakavasti dementoitunut, ymmärsin että oireet olivat näkyvissä jo tuolloin hieman ennen eläkeikää. 

Äidistä tuli kontrolloiva, läheisriippuvainen marttyyri, joka ei muistanut itsestään kuin hyviä asioita eikä myöntänyt mitään pahaa koskaan sanoneensa tai tehneensä kenellekään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidille tuli tuollaisia oireita 45 vuoden iässä. Diagnoosi: otsalohkodementia. Muutaman vuoden eli enää sen jälkeen.

Vierailija
64/66 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille tuli tuollaisia oireita 45 vuoden iässä. Diagnoosi: otsalohkodementia. Muutaman vuoden eli enää sen jälkeen.

Mikä teillä oli se oire, josta päättelitte, että normaali huolestuminen ei enää riitä, vaan pitää hakea apua? 

Vierailija
65/66 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Millasia oireita teidän nuorena dementoivaan sairauteen sairastuneilla läheisillä / työkavereilla on ollut?

Vierailija
66/66 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kuuluu tämän aloittaneelle? Puolisollani vaikuttaisi olevan vastaava tilanne. Mutta hänellä on monia pieniä sekoiluja, ei suurta ja selkeää erehdystä josta voisi viheltää pelin poikki. Tuntuu todella vaikealta raahata oma puoliso väkisin lääkäriin. Mulla on epäilys, että puoliso ei selviäisi kellotaulutestistä tai kolmen sanan muistitestistä, mutta muuten toi mini mental state testi varmaan vielä menee läpi. 

Tämän voi testata itsekin ilman muistihoitajaa. Sanoo puolisolle keskustelun lomassa esimerkiksi "kahdeksalta tulee Salkkarit kolmoselta". Sitten jatkaa keskustelua 10 minuuttia ja kysyy puolisolta "Tuleekohan telkkarista hyvää ohjelmaa illalla saunan jälkeen, siitä seiskan tienoilla?".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän