Uusi työ on täysi pommi
Ei mitään perehdytystä, mutta silti vaaditaan että pitäisi nopeasti saada aikaan vaikka mitä ja kerralla oikein. Resurssipula on niin kova, ettei auta jos sanoo kaipaavansa opastusta. Joka päivä ottaa päähän lähteä töihin. Mitä teen?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa työelämään missä ei enää ole äitiä ja opettajaa silottamassa sitä tietä ja kattamassa pöytää valmiiksi.
Älä huoli, ei ole edes lapsena ollut sellaista tilannetta, että minusta olisi erityisen hyvin pidetty huolta. Mutta en mitenkään voi osata uutta työtä, jos kukaan ei siihen opasta.
Olet joku eritysasiantuntija, jonka työ on niin eritystä ettei siihen voi millään itsenäisesti oppia?
Työ pitäisi hoitaa tiettyjen standardien mukaan, mutta kukaan ei kerro mitkä ne ovat. Saan toki itsenäisesti jotain aikaan, mutta se voi jäädä kauas siitä mikä lopputuloksen pitäisi olla.
Jos työ pitää hoitaa tiettyjen standardien mukaan ne lienee ihan jokaisen saatavilla, kun vähän vaan viitsii itsenäisesti ottaa asioista selvää.
Ei meillä ainakaan ole kaikkea kirjallisessa muodossa saatavilla. Tietyt standardit on,
mutta niiden alla olevat poikkeukset siirtyy hiljaisena tietona työntekijältä toiselle. Ihan kiva olisi, jos esimies tekisi esim. perehdytyskansion.
Minä aikanaan haaveilin tuollaisesta kansiosta, niin mulkoiltiin vaan... Perehdytys on koko työyhteisön etu. Ikävä kyllä kollegat ilmeisesti eivät halua perehdyttää, kun eivät ole itsekään perehdytystä saaneet. Vahinko kiertämään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa työelämään missä ei enää ole äitiä ja opettajaa silottamassa sitä tietä ja kattamassa pöytää valmiiksi.
Kannattaa neuvotella määräaikainen pesti niin silloin voi lähteä hyvällä syyllä pois eikä tarvi yrittää jäädä paskaan duunipaikkaan odottamaan potkuja
Mitä ihmettä? Määräaikainen työpaikka juurikin sitoo kädet koko määräajaksi, kun taas toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa on yleensä joku 2 viikon irtisanomisaika. Eli paljon mieluummin toistaiseksi voimassa oleva työsuhde ja aktiivisesti vaan uuden työpaikan etsintään.
Perehdytys työhön on ehdottoman tärkeää ja työnantajan velvollisuus.
Tämä laiminlyödään todella usein.
Ei ole olemassa kunnon suunnitelmaa perehdytykseen, saati henkilöä opastamaan ja valvomaan, kunnes sujuu itsenäisesti.
On todella turhauttavaa ja vahingollista rekrytä ketään, jos perehdytystä ei ole tarjolla.
Olen törmännyt tähän parikertaa työhistoriassani. Syvään päähän vaan ilman liivejä, koita selviytyä.
Olen myös itse perehdyttänyt pari työntekijää ja tehnyt sen todella hyvin. Nämä ihmiset viihtyivät ja tekivät työtään loistavasti. Tulivat myöhemmin kiittämään minua, että panostin heihin.
Olen myös nähnyt niitä, joita ei perehdytetä. Joku voi onnistua pitkän ajan jälkeen etenemäänkin, toinen lähtee muualle, kolmas alisuoriutuu, saikuttaa ja voi pahoin.
Amiksen käyneille kommentti, että ei asiantuntijatyöhön voi opetella samalla tavalla kaikkia tapauksia ja tekniikoita koulussa etukäteen, niin kuin jossain hitsaamisessa. Itse asiassa hyvin vähän opinnoissa opitaan mitään konkreettista, paitsi lääkiksessä. Siinä pitää vain toivoa, että työkaverit opastaa hankalimmissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vähän valehdeltua työhaastattelussa omasta osaamisesta ja oma aloitteellisuudesta? :D
Tämä! Itse hain ja pääsin hommaan jiossa rehellisesti sanoin rakastavani rutiininomaista työtä. Ja hyvin oon rakastanu jo 17 vuotta
En ole valehdellut osaamisestani työhaastattelussa. Olisi aika typerää valehdella osaavansa hoitaa työ, jota ei missään ole aiemmin tehnyt päivääkään. Tuskin se menisi työnantajalle läpi.
Itse olen ollut kerran työpaikassa, jossa puuttui perehdytys kokonaan. Se oli oikeasti hirveää. Olin siis neljäs sijainen neljän kuukauden sisään, enkä jäänyt viimeiseksi. Nostin kytkintä hyvin äkkiä. Onneksi löysin nopeasti uuden työn.
Eli ap, nopeasti vain uutta työnhakua päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, ei ole edes lapsena ollut sellaista tilannetta, että minusta olisi erityisen hyvin pidetty huolta. Mutta en mitenkään voi osata uutta työtä, jos kukaan ei siihen opasta.
Olet joku eritysasiantuntija, jonka työ on niin eritystä ettei siihen voi millään itsenäisesti oppia?
Työ pitäisi hoitaa tiettyjen standardien mukaan, mutta kukaan ei kerro mitkä ne ovat. Saan toki itsenäisesti jotain aikaan, mutta se voi jäädä kauas siitä mikä lopputuloksen pitäisi olla.
Jos työ pitää hoitaa tiettyjen standardien mukaan ne lienee ihan jokaisen saatavilla, kun vähän vaan viitsii itsenäisesti ottaa asioista selvää.
Ei meillä ainakaan ole kaikkea kirjallisessa muodossa saatavilla. Tietyt standardit on,
mutta niiden alla olevat poikkeukset siirtyy hiljaisena tietona työntekijältä toiselle. Ihan kiva olisi, jos esimies tekisi esim. perehdytyskansion.Mitä se esimies sanoin kun ehdotit tätä hänelle?
Täytyypä tehdä. Ei ole vielä näkynyt. Oletko itse niitä, jotka vain takana päin valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta niiden alla olevat poikkeukset siirtyy hiljaisena tietona työntekijältä toiselle. Ihan kiva olisi, jos esimies tekisi esim. perehdytyskansion.Mitä se esimies sanoin kun ehdotit tätä hänelle?
Täytyypä tehdä. Ei ole vielä näkynyt. Oletko itse niitä, jotka vain takana päin valittaa?
Ihmetteli että olipa yllätys että toisesta työstä uuteen tehtävään siirtyvä henkilö pitäisi perehdyttää, ei ollut kuulemma edes tällainen käynyt mielessä.
Onpahan kommentteja. Selvästi ei mitään hajua asiantuntijatyötä tai virkavastuukysymyksistä, taitaa porukka jossain tehtaalla painaa silmänreikiä mikkihiirinaamariin ja kuvitella, että joka paikassa voi paiskoa menemään vähän sinne päin.
Ota puheeksi ap. Jos ei tehoa, paikka vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Onpahan kommentteja. Selvästi ei mitään hajua asiantuntijatyötä tai virkavastuukysymyksistä, taitaa porukka jossain tehtaalla painaa silmänreikiä mikkihiirinaamariin ja kuvitella, että joka paikassa voi paiskoa menemään vähän sinne päin.
Virkaa haettaessa on virkavastuut erittäin hyvin selvillä ja takuulla opetettu opiskelujen aikana!
Vierailija kirjoitti:
Taas joku nainen itkee perehdytyksen perään. Huoh. Samaan aikaan miehet käyttää luovuuttaan ja tekee.
Tai nainen kysyy neuvoa miten asiat on tapana tehdä ettei tulisi turhia virheitä ja samaan aikaan miehet sooloilee vähän välittäen aikaansaannoksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkaa haettaessa on virkavastuut erittäin hyvin selvillä ja takuulla opetettu opiskelujen aikana!
Siis olet sitä mieltä että esim yliopistossa käydään jokaisen viran yksilölliset vastuukysymykset läpi? On kyllä selvästi kova akateeminen tausta sinulla.
Ikävää ja todella lyhytnäköistä työnantajalta. Mahdollisista turhista tiedon puutteesta johtuneista virheistä tulee kuluja ja tyytymätön työntekijä lähtee helpommin jolloin täytyy taas rekrytä ja resursseja menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti ei ole tainnut syventäviä opintoja suorittaa.
Siis olet sitä mieltä että esim yliopistossa käydään jokaisen viran yksilölliset vastuukysymykset läpi? On kyllä selvästi kova akateeminen tausta sinulla.
Virkoihin liittyvät vastuut on ihan jokaisen helppo selvittää netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvää onnea työnantajalle/esimiehelle, jolla on vttua huutavia teinejä töissä sen sijaan, että siellä olisi hyvinkasvatettuja aikuisia.
Jos työnantaja/esimies suhtautuu perehdyttämiseen tuolla tavalla, on työntekijöillä oikeus vastata samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, koska virkoja on erilaisia. Hallintosääntö voi netistä löytyä, mutta se ei välttämättä ole ajan tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, koska virkoja on erilaisia. Hallintosääntö voi netistä löytyä, mutta se ei välttämättä ole ajan tasalla.
Se on oltava ajan tasalla sillä nämä ovat myös tavallisia ihmisiä ja heidän oikeuksiaan varten.
Tämä! Itse hain ja pääsin hommaan jiossa rehellisesti sanoin rakastavani rutiininomaista työtä. Ja hyvin oon rakastanu jo 17 vuotta