Uusi työ on täysi pommi
Ei mitään perehdytystä, mutta silti vaaditaan että pitäisi nopeasti saada aikaan vaikka mitä ja kerralla oikein. Resurssipula on niin kova, ettei auta jos sanoo kaipaavansa opastusta. Joka päivä ottaa päähän lähteä töihin. Mitä teen?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet työt omalla tahdilla ja opettelet asiat huolella ilman kiirettä. Jos tulee sanomista niin se ei ole sun murhe.
Ei käy. Täytyy kato suorittaa.
Työelämässä ei enää tarvitse olla se äidin vaatima kympintyttö vaan ihan 6,5 suoritus riittää.
No ei riitä kovinkaan monella alalla. Katsos kun jotkut työt vaativat tarkkuutta ja tiettyä työnjälkeä. Et voi tehdä vähän sinne päin, kuten suojatyöpaikoissa.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku nainen itkee perehdytyksen perään. Huoh. Samaan aikaan miehet käyttää luovuuttaan ja tekee.
Oman mieheni työpaikalla kokemattomat ja junnut eivät tee mitään, varsinkaan itsenäisesti. Seuraavat vanhempia työntekijöitä ja odottavat suoria käskyjä. Eivätkä silloinkaan osaa tehdä mitään, ellei joku ole opastamassa vaihe vaiheelta. Heittäytyvät ihan avuttomiksi. Ehkä ap:n kannattaa kokeilla samaa.
Ei tämä ole sukupuolisidonnainen asia.
- hoitaja
Olen ollut samassa tilanteessa, että uusi paikka osoittautuikin täysin paskaksi. Onneksi vaihtamalla parani ja samaa suosittelen ap:lle!
Elämä on liian lyhyt huonossa työpaikassa sinnittelyyn.
Mitä esimiehesi sanoi kun keskustelit asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Ap luulee olevansa mestari heti ensimmäisestä päivästä alkaen 😆
En luule. Siksi sitä perehdytystä tehtäviin kaipaankin. Luitko aloituksen ennen kommentointia?
Vierailija kirjoitti:
Ja ongelma ratkeaa sillä, että kirjoitat siitä ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla?
Mahdollisesti. Samoin toimii moni muukin. Ainakin pääsen edes vähän purkamaan sydäntäni. Työpaikalla ei ole apua saatavilla, mutta ehkä keksin jonkin ratkaisun. Todennäköisesti olisi syytä etsiä parempi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut samassa tilanteessa, että uusi paikka osoittautuikin täysin paskaksi. Onneksi vaihtamalla parani ja samaa suosittelen ap:lle!
Elämä on liian lyhyt huonossa työpaikassa sinnittelyyn.
En nyt tiedä onko työpaikka niin huono, jos sitä työaikaa voi käyttää netissä notkumiseen?
Mikä täällä on vikana kommentoijilla?
Minä olin työpaikassa, jossa perehdytettiin - mutta liian nopeasti ja odotukset olivat liian korkealla. Sitten kun en vielä muutaman viikonkaan päästä päässyt samaan tahtiin vuosia työtä kanssa tehneiden kanssa, tuli vain huudot tai "nopeampaa!" -kehoitus - ilman vinkkejä siihen, että miten selviydyn nopeampaa.
Ap, ala hakea uusia töitä. Minä lähdin koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa työelämään missä ei enää ole äitiä ja opettajaa silottamassa sitä tietä ja kattamassa pöytää valmiiksi.
Älä huoli, ei ole edes lapsena ollut sellaista tilannetta, että minusta olisi erityisen hyvin pidetty huolta. Mutta en mitenkään voi osata uutta työtä, jos kukaan ei siihen opasta.
Olet joku eritysasiantuntija, jonka työ on niin eritystä ettei siihen voi millään itsenäisesti oppia?
Työ pitäisi hoitaa tiettyjen standardien mukaan, mutta kukaan ei kerro mitkä ne ovat. Saan toki itsenäisesti jotain aikaan, mutta se voi jäädä kauas siitä mikä lopputuloksen pitäisi olla.
Jos työ pitää hoitaa tiettyjen standardien mukaan ne lienee ihan jokaisen saatavilla, kun vähän vaan viitsii itsenäisesti ottaa asioista selvää.
Ei meillä ainakaan ole kaikkea kirjallisessa muodossa saatavilla. Tietyt standardit on,
mutta niiden alla olevat poikkeukset siirtyy hiljaisena tietona työntekijältä toiselle. Ihan kiva olisi, jos esimies tekisi esim. perehdytyskansion.
Teet vaan ap työt kuten parhaaksi näet. Jos menee pieleen niin se on täysin työnantajan syytä, jos on niin saamaton ettei ymmärrä perehdytystä järjestää.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku nainen itkee perehdytyksen perään. Huoh. Samaan aikaan miehet käyttää luovuuttaan ja tekee.
Oman mieheni työpaikalla kokemattomat ja junnut eivät tee mitään, varsinkaan itsenäisesti. Seuraavat vanhempia työntekijöitä ja odottavat suoria käskyjä. Eivätkä silloinkaan osaa tehdä mitään, ellei joku ole opastamassa vaihe vaiheelta. Heittäytyvät ihan avuttomiksi. Ehkä ap:n kannattaa kokeilla samaa.
Mieheni työpaikalla. :D
Vierailija kirjoitti:
Minä olin semmoisessa työpaikassa kerran jossa ei saanut minkäänlaista perehdytystä vaikka semmoista kysyin no käytin sitten luovuutta ja paska lensi oikein kunnolla tuulettimeen ja työn antajalle koitui noin 20t€ vahinkot,minut tietysti irtisanottiin välittömästi ja vaadittiin vielä korvauksia tahallisesta sabotoinnista mutta kun tuli ilmi että en ollut saanut minkäänlaista perehdytystä luopuivat noista vaatimuksista kyse oli siis tehdastyöpaikasta 10 vuotta sitten.M36.
Kasvatat käyrän otsaan, alat tehdä ja otat koeaikapurun. Seuraava vastaava työ sujuukin paremmin, kun olet koulinut itsestäsi osaajan. Hyvällä asenteella ja oikeansuuntaisella oppimiskäyrällä kuitataan tonnien ja jopa kymppitonnien mokat. Been there done that.
Kukaan ei kerro mitään ja omalla riskillä sähläät. Tunnollisuus, huolellisuus ja osaaminen ovat niin 80-lukulaista. Tervetuloa töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa työelämään missä ei enää ole äitiä ja opettajaa silottamassa sitä tietä ja kattamassa pöytää valmiiksi.
Älä huoli, ei ole edes lapsena ollut sellaista tilannetta, että minusta olisi erityisen hyvin pidetty huolta. Mutta en mitenkään voi osata uutta työtä, jos kukaan ei siihen opasta.
Olet joku eritysasiantuntija, jonka työ on niin eritystä ettei siihen voi millään itsenäisesti oppia?
Työ pitäisi hoitaa tiettyjen standardien mukaan, mutta kukaan ei kerro mitkä ne ovat. Saan toki itsenäisesti jotain aikaan, mutta se voi jäädä kauas siitä mikä lopputuloksen pitäisi olla.
Jos työ pitää hoitaa tiettyjen standardien mukaan ne lienee ihan jokaisen saatavilla, kun vähän vaan viitsii itsenäisesti ottaa asioista selvää.
Ei meillä ainakaan ole kaikkea kirjallisessa muodossa saatavilla. Tietyt standardit on,
mutta niiden alla olevat poikkeukset siirtyy hiljaisena tietona työntekijältä toiselle. Ihan kiva olisi, jos esimies tekisi esim. perehdytyskansion.
Mitä se esimies sanoin kun ehdotit tätä hänelle?
Jos työ on liian hankalaa niin kukaan ei ole korvaamaton.
Oletko keskustellut asiasta suoraan johdon kanssa?
Tietysti sitten on töitä, joihin ei ihan kaikista ole, vaikka kuinka perehdytettäisiin...
Tätä se on kun halutaan etätöitä ja sitten ei olekaan ketään auttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä täällä on vikana kommentoijilla?
Minä olin työpaikassa, jossa perehdytettiin - mutta liian nopeasti ja odotukset olivat liian korkealla. Sitten kun en vielä muutaman viikonkaan päästä päässyt samaan tahtiin vuosia työtä kanssa tehneiden kanssa, tuli vain huudot tai "nopeampaa!" -kehoitus - ilman vinkkejä siihen, että miten selviydyn nopeampaa.
Ap, ala hakea uusia töitä. Minä lähdin koeajalla.
Muutama mielisairas spämmää tähän ketjuun omaa mantraansa. Älkää vastatko, vaan ilmoittakaa suoraan asiattomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin semmoisessa työpaikassa kerran jossa ei saanut minkäänlaista perehdytystä vaikka semmoista kysyin no käytin sitten luovuutta ja paska lensi oikein kunnolla tuulettimeen ja työn antajalle koitui noin 20t€ vahinkot,minut tietysti irtisanottiin välittömästi ja vaadittiin vielä korvauksia tahallisesta sabotoinnista mutta kun tuli ilmi että en ollut saanut minkäänlaista perehdytystä luopuivat noista vaatimuksista kyse oli siis tehdastyöpaikasta 10 vuotta sitten.M36.
Näinhän se menee. Itsellä samanlainen keissi ja haaste oikeuteenkin tuli. Perehdytyksen puuttuminen on Vapaudu vankilasta -kortti eli selvisin kuivin jaloin. Epäironisesti samat tyypit kysyivät minua takaisin töihin tuosta huolimatta. Sillä kertaa haistatin vtut.
Voihan sitä itsekin koeajalla lähteä vaikka heti.