Tulipa paha mieli tet-jaksolla olevan puolesta
Ekaa kertaa työelämään tutustumassa, kovasti teetetään töitä mikä sinällään ok. Moitteita kuuluu tulevan jos jokin on mennyt vikaan. Uskon että parhaansa on kuitenkin yrittänyt.
Kommentit (65)
Tet-harjoittelun tarkoitus on työelämään tutustuminen.
Idea on, että opitaan ymmärtämään, mikä on työaika (milloin tullaan töihin, koska on aika lähteä pois), opitaan, että työpäivään sisältyy taukoja, 1-2 kahvitaukoa sekä lounastauko. Joskus olen selittänyt innokkaalle tet-harjoittelijalle, että tauot tulee pitää, jotta jaksaa olla tehokas koko työajan. Opitaan huomioimaan muut ihmiset ja työtoverit, esim. tervehditään jokaista.
Tet-harjoittelijan on mahdollisuuksien mukaan hyvä tutustua erilaisiin tehtäviin ja toimenkuviin, joita tyopaikassa on. Tarkoitus on, että hän myös voi tehdä ihan oikeita töitäkin.
Tarkoitus ei ole, että häneltä odotetaan ja vaaditaan ammattilaisen jälkeä niiden muutamien työpäivien aikana ja minimaalisen perehdytyksen pohjalta.
Tarkoitus on, että hän saa harjoittelunsa aikana hieman kuvaa siitä, millaista on työelämä aikatauluineen ja millaisia töitä harjoittelupaikassa tehdään. Työtehtävissään häntä kannustetaan ja kiitetään ja annetaan vähintäänkin rohkaisevaa palautetta.
Osa työnantajista on mulkkuja, eivät osaa sääliä edes nuorta harjoittelijaa.
Kuuden tunnin työpäivä, yksi 30min ruokatauko. Väsy on poika kun kotiin tulee, kyllä se siitä. Mutta en tiedä haluaisiko esim. kesätöihin enää samaan paikkaan. Ap
Meillä osui kohdalle myös tosi tyly paikka. Ei suostunut nuori edes harkitsemaan kesätöitä siellä ja muutenkin kierretään liike kaukaa.
Muistan kun 14 v. piti mennä tettiin. Menin yhteen ravintolaan. Yritin olla oma-alotteinen ja kysyin mitä voisin tehdä seuraavaksi kun hommat oli loppu. Kun menin takahuoneeseen niin kuulin kun tää tyyppi sanoi, et voisko toi tet-harjoittelija mennä jonnekin muualle, se häiritsee mua.
Muistan et olin tosi herkkä ja aloin itkeä siellä takahuoneessa. Loppuviikosta en enää mennyt koko paikkaan. Kukaan ei kysellyt perään.
Älkää ottako tettiin jos teillä ei ole mitään töitä tarjota!!!
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä karaistua työelämään, ei ole aina kivaa ja haaskat käy kimppuun minkä kerkiää. Siinä oppii sitten joko pitämään puolensa tai ei
Niin, monet kiusataan työelämästä kokonaan ulos. Hyvähän se on jo varhaisella iällä aloittaa savustus, niin ehkä mielenterveys ja työkyky menee nuorelta kokonaan, oppiipahan ettei kelpaa eikä osaa tehdä mitään oikein! Suomi nousuun!
Joillakin ihmisillä ei vaan ole mitään ihmisten tapoja. Ovat jotain lapsettomia, suvuttomia ja ystävättömiä yrmistelijöitä. Enemmän he kärsivät kuin uhrinsa.
Saa olla kiitollinen että on kuitenkin töitä jota tehdä
Kokoomuksen äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä karaistua työelämään, ei ole aina kivaa ja haaskat käy kimppuun minkä kerkiää. Siinä oppii sitten joko pitämään puolensa tai ei
Ai karaistua niin paljon, ettei tulevaisuudessa uskallakaan hankkia töitä jääden nuorena eläkkeelle masennuksen ja paniikkikohtausten takia?
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun 14 v. piti mennä tettiin. Menin yhteen ravintolaan. Yritin olla oma-alotteinen ja kysyin mitä voisin tehdä seuraavaksi kun hommat oli loppu. Kun menin takahuoneeseen niin kuulin kun tää tyyppi sanoi, et voisko toi tet-harjoittelija mennä jonnekin muualle, se häiritsee mua.
Muistan et olin tosi herkkä ja aloin itkeä siellä takahuoneessa. Loppuviikosta en enää mennyt koko paikkaan. Kukaan ei kysellyt perään.
Jotkut on niin p*skan tärkeitä olevinaan, etteivät Mika ehdi nuoria opastamaan. Toivottavasti oppivat korona rajoitusten aikaan ettei heilläkään välttämättä ole töitä enää
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskelun kautta alan harjoittelussa ja sain kuulla kun selän takana sanoivat etteivät jaksa opettaa ja pitäisi saada lisäpalkkaa sitä varten. Tuntui nuorena tosi kivalta. Tuota saa kyllä kuunnella ihan aikuisenakin uuteen työpaikkaan mennessä
Omakin poika itkun kanssa ekasta työharjoittelusta kotiutui. Sai kyllä kiitostakin, mutta myös moitteita.
Itse muistan, kun aikuisena alanvaihtajana menin työharjoitteluun hoitoalalle. Osaston sh määräsi kuulteni erään hoitajan ohjaajakseni, ja tämä ohjaajaksi nimetty alkoi huutamaan, että hän ei kyllä todellakaan halua olla kenenkään ohjaaja eikä aio suostua. Joutui kuitenkin pakolla suostumaan.
....olipa mukava aloittaa harjoittelu tietäen olevansa epätoivottu rasite.
Oi että! Mulla oli niin tyly esihenkilö mun paikassa, että muut pahoitteli mulle sen käytöstä. Tein töitä niska limassa kaksi viikkoa ja hän vain valitti. Työntekijät sanoi, että joku oli joskus jättänyt keskenkin tetin. Minä en jättänyt. Muut työntekijät keräsivät mulle lahjaksi sadan markan lahjakortin. Hyvä mieli jäi. Paitsi siitä yhdestä henkilöstä.
Ehkä on hyväkin ettei lapseni mene tettiin. On autistinen ja tarvitsee jatkuvaa ohjausta, koska kaikki oma-aloitteisuus puuttuu. On jo nyt sellainen että eläisi tyytyväisenä huoneessaan loppu elämänsä eikä halua olla mitään koska mielikuvitus puuttuu joten ei kykene kuvittelemaan mitään mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Omakin poika itkun kanssa ekasta työharjoittelusta kotiutui. Sai kyllä kiitostakin, mutta myös moitteita.
Itse muistan, kun aikuisena alanvaihtajana menin työharjoitteluun hoitoalalle. Osaston sh määräsi kuulteni erään hoitajan ohjaajakseni, ja tämä ohjaajaksi nimetty alkoi huutamaan, että hän ei kyllä todellakaan halua olla kenenkään ohjaaja eikä aio suostua. Joutui kuitenkin pakolla suostumaan.
....olipa mukava aloittaa harjoittelu tietäen olevansa epätoivottu rasite.
Jotkut voisi opetella pitämään mölyt mahassaan. Eivätkö nämä ihmiset ole olleet ikinä elämässään harjoittelijoita vai suoraanko osasivat kaikki ja heti?
Vierailija kirjoitti:
Saa olla kiitollinen että on kuitenkin töitä jota tehdä
Kokoomuksen äänestäjä
Palkka ja asiallinen kohtelukin olisi kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on hyväkin ettei lapseni mene tettiin. On autistinen ja tarvitsee jatkuvaa ohjausta, koska kaikki oma-aloitteisuus puuttuu. On jo nyt sellainen että eläisi tyytyväisenä huoneessaan loppu elämänsä eikä halua olla mitään koska mielikuvitus puuttuu joten ei kykene kuvittelemaan mitään mitä tekisi.
Kyllä hyvällä tuurilla löytyy sellainen paikka missä ihmiset ei ole ihan täysurpoja. Valitettavan monessa työpaikassa saa kyllä huonoa kohtelua oli sitten aikuinen tai nuori.
Mulle tuli aina moitteitta, että liian ujo, liian hiljainen. Mitähän silläkin oli muka väliä kun ei edes ollut mitään asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Kuuden tunnin työpäivä, yksi 30min ruokatauko. Väsy on poika kun kotiin tulee, kyllä se siitä. Mutta en tiedä haluaisiko esim. kesätöihin enää samaan paikkaan. Ap
Minä tein tetissä kahdeksan tunnin päiviä ja tehtaassa fyysistä työtä. Ei kokenut äitini tarpeelliseksi inistä siitä lehtiin.