Apua, Vauva! Työhöntulotarkastuksessa peth-arvot (alkoholi) koholla, voidaanko evätä työhön pääsy?
Olin työhönottotarkastuksessa, tehtiin tuo peth mittaus ja nyt lääkäri soitti ja oli aika tiukkana, että paljonko alkoholia menee. Vastasin, kuten asia on, että viikolla ei mitään, viikonloppuna kyllä. Käski uuteen testiin viikon sisällä ja nyt pelkään ihan hulluna, että enkö pääse unelmieni duuniin tämän vapaa-ajan käytön takia?
Enkä kaipaa mitään oikein sulle juoppo vastauksia, olo on nyt tarpeeksi kamala muutenkin.
Auttakaa joku joka tietää!
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikossako tuo arvo laskee?
Ei netin mukaan, mittaa 2-4 vkon käyttöä. Siksi lääkäri kai käskikin tehdä viikon sisällä testin. Tosin sanoi, että en minä sinua mihinkään pakottaa voi, mutta olisi hyvä.
En tiedä, onko tämä siis vain tämmöinen lääkärin kanssa keskustelu vai voiko tästä olla jotain seuraamuksia. Kamala olo, kun sain jo terkkarilta sen "soveltuu työhön" lapun ja huumeseula tietysti oli negatiivinen.
Siksi antamalla vaikka 6kk peth testejä joutuu olemaan lähes juomatta.
Joku joka tekee vain yhden testin pystyy aina skarppaamaan 2-4 viikkoa. Se on helppoa!
Tee niitä testejä puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo testi on liian herkkä eikä ota huomioon kokonaisuutta.
Ruotsissa on luovuttu Peth testin käytössä jossain paikoissa koska joskus testi antaa normaalisti alkoholia käyttävillekkin välillä yli raja-arvon 0.30.
Ja riippuu niin lääkäristäkin. Joku olisi kysäissyt, että miten on ja uskonut sanaa. Mutta sitten on näitä, joilla itsellään on esim. alkkistaustaa tms. ja ovat kuin entiset tupakoijat, ärhäköitä puuttumaan. Minäkään en voi uskoa, että tuo nyt olisi muun kuin puhuttelun paikka, etenkin, jos seuraustestissä lukema on laskenut.
Sekin tietysti sitten on yksilöllistä, mitkä siihen vaikuttaa, mutta sitähän ei oteta huomioon mitenkään, kuten ei missään muussakaan, missä nykyään kytätään vain raja-arvoja, vaikka kokonaisuus olisi mitä.
Eri laboratoriotkin antavat erilaiset tulokset.
Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/tyosuhteen-alkaminen/tyohontulotark…
Työnantaja ei saa mitään yksityiskohtaisia tietoja työhöntulotarkastuksesta, vaan lääkäri ainoastaan toteaa, onko lääketieteellistä estettä työhon soveltumiseen. Kohonneet maksa-arvot tuskin on. Toki lääkäri varmasti keskustelee asiasta kanssasi. En näkisi, että tästä estettä palkkaamiseen tulisi.
Ensimmäinen oikea vastaus tähän ap:n ilmiselvään provoon. Uskomatonta, miten palstalaiset haksahtavat tällaiseen provoiluun.
Sanotaan että alkoholistit saavat tuloksena 2-5.
Silti raja-arvoksi on määritelty 0.30 mikä on todella paljon vähemmän kuin juoppojen tulos.
Mulla on sellainen kokemus että jotkin muutkin tekijät vaikuttavat tulokseen alkoholin lisäksi. En tiedä mitkä. Olen saanut kaikkea 0.06 ja kerran päälle 0.30 välillä. Tehnyt lukuisia testejä. En ole alkoholisti mutta kuitenkin näin.
Toimistotyössä ei altisteita eikä kuulu niihin töihin tiettyihin töihin missä soveltuvuutta lakisääteisesti arvioidaan. Käytännössä olet sopiva työhön, mikäli lausunto tästä vielä jossain jostain syystä tehdään, vaikka tulisit räkäkännissä lääkärin vastaanotolle. Ja esimiehelle ei mitää tietoa mene tästä. Mutta ihan itsesi vuoksi vähennä sitä juomista.
Vierailija kirjoitti:
Silti raja-arvoksi on määritelty 0.30 mikä on todella paljon vähemmän kuin juoppojen tulos.
Mulla on sellainen kokemus että jotkin muutkin tekijät vaikuttavat tulokseen alkoholin lisäksi. En tiedä mitkä. Olen saanut kaikkea 0.06 ja kerran päälle 0.30 välillä. Tehnyt lukuisia testejä. En ole alkoholisti mutta kuitenkin näin.
Ap kertoi aika vähän lääkärin kanssa keskustelusta, mutta selvästi se laittoi hänet aika tolaltaan. Olettaisin sillä perusteella, että lääkärin käytös oli ollut aika syyttelevää. Eli lääkäri oli mielipiteensä muodostanut näkemättä apta, mikä sekin on aika kummallista, sillä kyllähän alkoholistin erottaa ihosta, käsien vapinasta, tms. Ja nämä alkavat näkyä, jos käyttö on päivittäistä. Eli miksei lääkäri sitten kutsu suoraan vastaanotolle, jos kyse on niinkin vakavasta asiasta kuin töiden saannista?
Siis mitä tuollaisella mittaamisella on tarkoitus selvittää? Eihän moni huumekaan näy enää parin päivän jälkeen testeissä, joten mistä työnantaja voi sitten tietää käyttääkö työntekijä huumeita vapailla ollessaan? Jos ei ole päihteiden vaikutuksen alaisena töissä, niin mitä vatun väliä sillä on mitä vapaallaan tekee? Melko nastimeininkiä.
Siis ap, sun arvo oli 0.46. Se ei ole juopon arvo missään nimessä. Mikä labra teki testin? Silläkin on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Toimistotyössä ei altisteita eikä kuulu niihin töihin tiettyihin töihin missä soveltuvuutta lakisääteisesti arvioidaan. Käytännössä olet sopiva työhön, mikäli lausunto tästä vielä jossain jostain syystä tehdään, vaikka tulisit räkäkännissä lääkärin vastaanotolle. Ja esimiehelle ei mitää tietoa mene tästä. Mutta ihan itsesi vuoksi vähennä sitä juomista.
Jännä miten kerran viikossa nautittu alkoholi on vaarallista vain Suomessa. Muualla euroopassa on normaalia nauttia jopa päivittäin alkoholia, ja silti ihmiset pysyvät terveinä ja pystyvät tekemään työnsä ja elämään elämänsä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena, mutta ei kunnon alkkikset tälläisiä avauksia tee. Heillä on kenttä hallussa eivätkä jostain peth testistä tolaltansa mene. Osaavat pelata, eivät mene testeihin kuin varman päälle.
Eivät kunnon alkkikset myöskään piittaa siitä, meneekö joku työpaikka ohi vai ei.
Tuossa vaiheessa ollaan aikalailla rappioalkoholisteja. Isäni kielsi omaa ongelmaansa vuosikausia, vaikka vapaat meni juodessa rankasti. Työnsä hoiti kyllä ja oli alkoholismin lisäksi työnarkomaani. Kyllä alkoholisti on kiinnostunut asioista ennen rappioalkoholismivaihetta. Siinä rappiovaiheessa mikään ei enää hätkäytä.
Ap, sanon tämän kaikella ystävyydellä: kannattaa miettiä omaa juomistasi. Ei ole normaalia, että ihmisen pitää saada juoda kahtena päivänä viikossa eikä ole normaalia, että joutuu taktikoimaan ollakseen työkunnossa. Olen itsekin juonut joskus liikaa ja triggeröitynyt jos joku kyseenalaistaa, koska eihän minulla nyt ole ollut ongelmaa. En varsinaisesti ollut alkoholisti, vähentäminen onnistui kyllä, mutta jälkikäteen keikuin aika siinä rajalla. Minullakin meni usein viikottain, joko kotona tissutellessa tai juhlissa tai baarissa ja selittelin asiaa milloin milläkin. Pystyn näin jälkikäteen sanomaan, että käyttöni ei ollut normaalia, vaan olin jollain tasolla riippuvainen ja juominen vei minua, ei toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten kerran viikossa nautittu alkoholi on vaarallista vain Suomessa. Muualla euroopassa on normaalia nauttia jopa päivittäin alkoholia, ja silti ihmiset pysyvät terveinä ja pystyvät tekemään työnsä ja elämään elämänsä kunnolla.
Ei siellä muualla euroopassa vedetä pullollisia viinejä ja muita mietoja päälle. Yksi lasillinen on yksi lasillinen eikä tarve ole humaltua ollenkaan. Siksi näillä asioilla on aika iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikossako tuo arvo laskee?
Ei netin mukaan, mittaa 2-4 vkon käyttöä. Siksi lääkäri kai käskikin tehdä viikon sisällä testin. Tosin sanoi, että en minä sinua mihinkään pakottaa voi, mutta olisi hyvä.
En tiedä, onko tämä siis vain tämmöinen lääkärin kanssa keskustelu vai voiko tästä olla jotain seuraamuksia. Kamala olo, kun sain jo terkkarilta sen "soveltuu työhön" lapun ja huumeseula tietysti oli negatiivinen.
No sitten ei mitään hätää! Sanot, että osui joku kaveriporukan pitkä viikonloppu ja yhdet häät tuohon 2-4 viikon jaksolle, etkä ota nyt tippaakaan ennen uutta testiä. Ole yltä hyppien menossa siihen uuteen testiin, niin et ole epäilyttävä.
Ja sitten jatkossa pohdit, meneekö viikonloppuisin kuitenkin liikaa..
Vierailija kirjoitti:
AP tässä, tahdon kiittää kovasti kaikkia asiallisia vastauksia antaneita, etenkin työnantajan edustajaa, hänen kantansa antoi perspektiivia asiaan.
Voin samalla myös provon huutelijalle ja muille tarkan rivin mammoille antaa lisää taustatietoa. Kävin nyt itsekin hieman rauhoituttuani lueskelemassa aiheesta enemmän, ja näemmä "sallittu arvo" on 0,30 ja minun arvoni oli 0,46.
Kohonnut siis, mutta kunnon juomareilla arvot ovat jossain 1-2,5 tai enemmän tms. Eli olkaa huoletta, minulla on kunnon ryyppyriitaksi vielä matkaa. Mutta sehän ei estä tietysti sitä, että saa ison ison ilon, kun tulee tänne moralisoimaan viikonlopun viettoani ja kertomaan omasta paremmasta elämästään.
Tuolle yhdelle haluaisin erityisesti kertoa, että saikulla olen ollut viimeksi vuonna 2016, silloin sairastin poikkeuksellisen pahan flunssan. Muutoin on kurkkukivut tms. mennyt etätöiden kautta, ei tarvetta saikulle tai työkaverien rasittamiselle. Tosin työni on sellaista, että varsinaista tuuraajaa ei ole, vaan teen työni takapeltoon, jos jostain syystä poissa olen.
Toivon, että teillä kaikilla, jotka olette minua "kivoilla" viesteillänne avustaneet ja kannustaneet, on täydellinen elämä, täydellinen terveys ja ennen kaikkea, täydelliset elämäntavat. Ne varmasti tekevät teistä työnantajalle arvokkaita ja sehän onkin hienoa, koska muullahan ei olekaan väliä.
Lisäksi uskon, että ilahdutatte myös työyhteisöä ja edistätte sen hyvinvointia. Mitä työnantaja arvostaa luonnollisesti myös.
Juot 15-20 annosta perjantaina ja lauantaina. Onhan se nyt aika paljon, keksi joku harrastus mieluummin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko juot viikonloppuna ja monenako päivänä?
Mietin, että itsekin voin juoda 0,5-1 pulloa viiniä lauantaina sekä perjantaina 1-2 0,33l lonkeroa ja olen itsekin aloittamassa työt johon kuuluu työhöntulotarkastus.En niitä määriä ole laskenut, mutta joo, viiniä ja siideriä menee pe-la kyllä jonkun verran.
Taitaa mennä aika reilusti, jos et edes muista oletko juonut 1 vai 15.
Kiitos, en nyt taida tarvita kannustustasi, vaikka varmasti tarjoat sitä hyvän sydämesi kyllyydestä. Toki vauvalla täytyy varautua tähän, että aina löytyy teitä, jotka nautitte sitä, kun pääsette lyömään lyötyä, mutta onneksi tässäkin ketjussa on asiallisesti vastaavia sinun vastapainoksesi.
Vanhaa sanontaa mukaillen: minun peth-arvoni laskevat kyllä, mutta sinä elät tuon luonteesi kanssa loppuelämäsi.
Ai jai, kyllä sattuukin jonkun umpijuopon kauheat sivallukset vauva-palstalla. Kyllä nyt menee itseensä kirjoittaja ja ihan joka lukija, on niin kovaa. Jokos on korkki auki vai monta pulloa olet jo kipannut? Rapajuoppo, etkä edes nokkela.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuosta Peth-arvosta sen kummemmin, mutta itselläni oli työhöntulotarkastuksessa maksa-arvot koholla ja jouduin myös tentattavaksi alkoholin käytöstä, ja sain myös jonkin alkoholin kulutusta arvioivan lomakkeen täytettäväkseni. Juttu vain on niin, että olen mielestäni ihan aidosti kohtuukäyttäjä. Usein saattaa mennä viikkoja etten juo alkoholia tippaakaan, ja silloinkin kun otan, kyse on yleensä max kahdesta annoksesta viikossa (tyyliin pari lasia viiniä ruoan kanssa, TAI pari saunalonkeroa tms). Paria annosta enempää en yleensä juo, enkä todellakaan perättäisinä päivinä tai viikkoina. Inhoan olla humalassa tai edes hiprakassa, eikä ole muutenkaan mitään mielihaluja juoda alkoholia usein.
Mutta ne maksa-arvot jäivät häiritsemään :(
En lukenut koko ketjua, jos tähän on jo vastattu, mutta kannattaa selvittää, ettei ole sappikivien kanssa ongelmaa. Kuulemma suurella osalla ihmisistä on niitä tietämättään ja se nostaa maksa-arvoja. Minulla selvisi sen jälkeen, kun hakeuduin lääkäriin kamalien kipujen jälkeen, enkä suostunut uskomaan mitään no olitko syönyt jotain hassua, ehkä närästi, sappirakko poistetaan pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi aika vähän lääkärin kanssa keskustelusta, mutta selvästi se laittoi hänet aika tolaltaan. Olettaisin sillä perusteella, että lääkärin käytös oli ollut aika syyttelevää. Eli lääkäri oli mielipiteensä muodostanut näkemättä apta, mikä sekin on aika kummallista, sillä kyllähän alkoholistin erottaa ihosta, käsien vapinasta, tms. Ja nämä alkavat näkyä, jos käyttö on päivittäistä. Eli miksei lääkäri sitten kutsu suoraan vastaanotolle, jos kyse on niinkin vakavasta asiasta kuin töiden saannista?
Todennäköisemmin se koira älähti mihin kalikka kalahti. Osu ja upposi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voidaan, miksi työnantaja ottaisi riskin? Ole nyt ilman uuteen testiin asti, kyllä se siitä.
Mutta siis tuntuu niin kohtuuttomalta, kun en KOSKAAN ennen työpäivää juo mitään kahteen päivään eli kyse on aivan viikonlopun käytöstä.
Kuuluuko työnantajalle tämä, mitä vapaa-aikana tekee?
Ja kun netistä katsoin, niin eihän tuo voi mihkään viikossa, joka on aikaa uusia, laskea...
Voihan se tuntua kohtuuttomalta, mutta sinun täytyy katsoa asiaa myös työnantajan kannalta. Mistä hän voisi tietää kuinka paljon juot ja milloin?
Koska sinulla on alkoholiarvot koholla, se kertoo sinusta jotain ja testi vastaan sana sinun taholtasi ei vakuuta ketään ulkopuolista. Sinä tiedät kuinka asia on, mutta se on vain sinun tietosi. Jos se työpaikka kiinnostaa, älä ota kuppia ja asia on sillä selvä.
Ei jumalauta voi olla totta, että Suomesta on tullut tällainen! Nytkö siis työnantajan pitäisi saada kontrolloida ihmisten vapaa-aikaakin, vaikka siellä tapahtunut ei mitenkään näy töissä!
Ei ole pitkä matka uljaisiin uusiin maailmoihin, jossa kaikki tekevät muurahaisena systeemille töitä ja testataan aamuin illoin ettei vaan ole mitään muuta omaa elämää.
Ei näy töissä? Jos se näkyy veressä, se vaikuttaa ihmisen elintoimintoihin ja kognitiivisiin kykyihin. Väsymys, aivosumu... Ei ne alkoholiongelmaista ap:ta palkkaa sinne, riskit on liian isot.
Ei voida evätä. Lääkäri ei saa, eikä kerro, mitään labratestien tuloksia työnantajalle. Kaikki se huoli mitä lääkäriltä tulee, liittyy terveyteesi. Hän ei ole estämässä työpaikkaasi.
Tuo testi on liian herkkä eikä ota huomioon kokonaisuutta.
Ruotsissa on luovuttu Peth testin käytössä jossain paikoissa koska joskus testi antaa normaalisti alkoholia käyttävillekkin välillä yli raja-arvon 0.30.