Apua, Vauva! Työhöntulotarkastuksessa peth-arvot (alkoholi) koholla, voidaanko evätä työhön pääsy?
Olin työhönottotarkastuksessa, tehtiin tuo peth mittaus ja nyt lääkäri soitti ja oli aika tiukkana, että paljonko alkoholia menee. Vastasin, kuten asia on, että viikolla ei mitään, viikonloppuna kyllä. Käski uuteen testiin viikon sisällä ja nyt pelkään ihan hulluna, että enkö pääse unelmieni duuniin tämän vapaa-ajan käytön takia?
Enkä kaipaa mitään oikein sulle juoppo vastauksia, olo on nyt tarpeeksi kamala muutenkin.
Auttakaa joku joka tietää!
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voidaan, miksi työnantaja ottaisi riskin? Ole nyt ilman uuteen testiin asti, kyllä se siitä.
Mutta siis tuntuu niin kohtuuttomalta, kun en KOSKAAN ennen työpäivää juo mitään kahteen päivään eli kyse on aivan viikonlopun käytöstä.
Kuuluuko työnantajalle tämä, mitä vapaa-aikana tekee?
Ja kun netistä katsoin, niin eihän tuo voi mihkään viikossa, joka on aikaa uusia, laskea...
No jos kyse on unelmien työpaikasta, voit varmasti olla ottamatta yhden viikon ja vakuuttaa lääkärin siitä että alkoholin käyttösi ei vaikuta työsuoritukseesi. Muista, että myös krapula ja väsymys vaikuttavat työssä pärjäämiseesi vaikka et silloin olisikaan humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Viikossako tuo arvo laskee?
Ei netin mukaan, mittaa 2-4 vkon käyttöä. Siksi lääkäri kai käskikin tehdä viikon sisällä testin. Tosin sanoi, että en minä sinua mihinkään pakottaa voi, mutta olisi hyvä.
En tiedä, onko tämä siis vain tämmöinen lääkärin kanssa keskustelu vai voiko tästä olla jotain seuraamuksia. Kamala olo, kun sain jo terkkarilta sen "soveltuu työhön" lapun ja huumeseula tietysti oli negatiivinen.
Jopas alkaa mennä kyttäämiseksi.
Ymmärtäisin jos puhallutettais aina työvuoron alussa ja vaikka lopussakin, mutta jos vapaa-ajan käyttö jää tuollai kummittelemaan testeihin..
Paljonko juot viikonloppuna ja monenako päivänä?
Mietin, että itsekin voin juoda 0,5-1 pulloa viiniä lauantaina sekä perjantaina 1-2 0,33l lonkeroa ja olen itsekin aloittamassa työt johon kuuluu työhöntulotarkastus.
Vierailija kirjoitti:
No jos kyse on unelmien työpaikasta, voit varmasti olla ottamatta yhden viikon ja vakuuttaa lääkärin siitä että alkoholin käyttösi ei vaikuta työsuoritukseesi. Muista, että myös krapula ja väsymys vaikuttavat työssä pärjäämiseesi vaikka et silloin olisikaan humalassa.
No enhän mä koskaan olekaan krapulassa töissä, koska pidän aina huolen, että jää aikaa unelle ja toipumiselle ennen seuraavaa työpäivää!
Ja juuri siksi en viikolla juokaan edes yhtä lasillista, kun tiedän, että se vaikuttaa uneen heikentävästi.
https://huslab.fi/cgi-bin/ohjekirja/tt_show.exe?assay=12510&terms=peth Minkä lukeman sait?
En ole terveydenhuollon tai lainsäädännön ammattilainen, mutta ihmisiä palkanneena esimiehenä olen ymmärtänyt että:
Työterveystarkastuksessa ilmenneitä tietoja ei jaeta työnantajalle sellaisenaan, vaan yleensä saa vain lausunnon että on (tai ei ole) terveydeltään työhön sopiva.
Eli lääkäri ei kirjoita uudelle pomollesi viestiä viikonloppuryyppäämisestäsi ellei ole kyse jostain selkeästi työkykyyn vaikuttavasta. Eihän kännien vetäminen ole Suomessa laitonta vaan valtio jopa myy ne viinat ihmisille
Palkkasin kerran henkilön joka oli saanut lääkäriltä saarnan kun nuo arvot olivat olleet tapissa (kertoi minulle jälkeenpäin). Minulle esimiehenä taas ei tullut aiheesta mitään tietoa työterveydestä ja lääkärintodistukseenkin oli kirjattu vain että soveltuu työhön. Ehkä lääkäri oli ajatellut että siinä firmassa on parempi ollakin pienessä myötälaitaisessa
Eli ei todennäköisesti kannata stressata aiheesta. Mutta kannattaa varmasti vähentää viikonloppujuonista (tai lopettaa kokonaan). Ei ole normaalia että dokaaminen näkyy lääkärintarkastuksessa. Itse lopetin tissuttelun vuosi sitten 45 vuotiaana ja on ollut loistava päätös. Vaikeaa oli kaksi ensimmäistä viikonloppua.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että itsekin voin juoda 0,5-1 pulloa viiniä lauantaina sekä perjantaina 1-2 0,33l lonkeroa ja olen itsekin aloittamassa työt johon kuuluu työhöntulotarkastus.
En niitä määriä ole laskenut, mutta joo, viiniä ja siideriä menee pe-la kyllä jonkun verran. No, jos ja kun ne arvot sitten vielä koholla on, täytyy kai vain sanoa, että enpä ole huomannutkaan ja nyt pitää kiinnittää asiaan huomiota.
Mutta jää nyt semmoinenkin pelko, että en kai stana joudu johonkin "testi kerran kuussa" rumbaan. Mun mielestäkin ihan kamalaa kyttäämistä, kyllä se nyt huomataan, jos vajaakuntoisena töissä keikkuu, joten en tajua tätä nyt ollenkaan.
"Jo yhdellä kertaa juotu alkoholimäärä, noin yhden promillen humala, saa aikaan PEth:n ilmaantumisen verenkiertoon 1-2 tunnin kuluttua. PEth:n puoliintumisaika on 3-5 vuorokautta. Suuremmat annokset lisäävät PEth-pitoisuutta ja pidentävät myös sen säilymistä verenkierrossa. PEth-määrityksellä voidaankin siten todeta edeltävien 2-4 viikon aikainen juominen. Pitoisuus korreloi positiivisesti käytettyyn alkoholimäärään, joskin yksilöllinen vaihtelu pitää ottaa huomioon"
Duodeecimissä kerrottiin mm. näin
Esihenkilö kirjoitti:
En ole terveydenhuollon tai lainsäädännön ammattilainen, mutta ihmisiä palkanneena esimiehenä olen ymmärtänyt että:
Työterveystarkastuksessa ilmenneitä tietoja ei jaeta työnantajalle sellaisenaan, vaan yleensä saa vain lausunnon että on (tai ei ole) terveydeltään työhön sopiva.
Eli lääkäri ei kirjoita uudelle pomollesi viestiä viikonloppuryyppäämisestäsi ellei ole kyse jostain selkeästi työkykyyn vaikuttavasta. Eihän kännien vetäminen ole Suomessa laitonta vaan valtio jopa myy ne viinat ihmisille
Palkkasin kerran henkilön joka oli saanut lääkäriltä saarnan kun nuo arvot olivat olleet tapissa (kertoi minulle jälkeenpäin). Minulle esimiehenä taas ei tullut aiheesta mitään tietoa työterveydestä ja lääkärintodistukseenkin oli kirjattu vain että soveltuu työhön. Ehkä lääkäri oli ajatellut että siinä firmassa on parempi ollakin pienessä myötälaitaisessa
Eli ei todennäköisesti kannata stressata aiheesta. Mutta kannattaa varmasti vähentää viikonloppujuonista (tai lopettaa kokonaan). Ei ole normaalia että dokaaminen näkyy lääkärintarkastuksessa. Itse lopetin tissuttelun vuosi sitten 45 vuotiaana ja on ollut loistava päätös. Vaikeaa oli kaksi ensimmäistä viikonloppua.
Joo lääkäri sanoi, että huumetestistä tulee se negatiivinen testitulos kotiin ja se viedään työnantajalle terkkarin lausunnon (joka siis on jo) kanssa. Eli siitä varovaisesti toivoin, että tämä on mun ja lääkärin välistä keskustelua.
Onhan se selvä, että juomista voi aina vähentää absolutismiin saakka, en sitä sano. Herätys tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan työstä on kyse ap?
No näitä asiantuntijan, eli ihan tavallisesta toimistotyöstä.
Enpä ollut tällaisesta mittauksesta ennen kuullutkaan. Kaikkea sitä keksitään.
Älä välitä niistä hulluista komukoista. Suuremmat annokset vaan kehiin. Elämä on tosi lyhyt, muista se.
Nopean googlauksen perusteella ajattelisin arvon laskevan viikossa riippuen tietenkin lähtötasosta. Löysin tuon saman Duodecimin jutun kuin yllä ja, jos puoliintumisaika on muutama vuorokausi ja arvo kuvastaa muutaman viikon alkoholin käyttöä, niin pitäisi sen viikossa ainakin lähteä laskuun. Mahdollisesti laskea huolestuttavammasta arvosta tuohon "kohtuukäytön" viitteisiin. Luulen, että lääkäri haluaa varmistaa, että käyttö on oikeasti vain viikonloppuviihdettä eikä se ole vain selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että itsekin voin juoda 0,5-1 pulloa viiniä lauantaina sekä perjantaina 1-2 0,33l lonkeroa ja olen itsekin aloittamassa työt johon kuuluu työhöntulotarkastus.En niitä määriä ole laskenut, mutta joo, viiniä ja siideriä menee pe-la kyllä jonkun verran.
Taitaa mennä aika reilusti, jos et edes muista oletko juonut 1 vai 15.
Jos puolittumisaika on 4vrk, niin viikko viinatta alentaa määrää huomattavasti.
Jos ei alene, niin lääkäri näkee siitä, ettet voi olla juomatta edes tätä viikkoa.
Tietysti voidaan, miksi työnantaja ottaisi riskin? Ole nyt ilman uuteen testiin asti, kyllä se siitä.