Erikoista toimintaa lentokoneessa?
Pääsiäisenä lentokoneessa oli erikoinen ilmoitus. Koneessa on pähkinäallerginen henkilö, jonka johdosta koneessa ei saa syödä pähkinöitä. Miten pähkinöiden syöminen voidaan kieltää koko koneessa yhden henkilön allergian takia? Arvatkaa oliko varattu pähkinöitä evääksi... Mulla on seuraavaksi alkoholiallergia... kukaan koneessa ei saa juoda alkoholia... helv..ti, ampuisin omaan jalkaa siinä...
Kommentit (115)
Mun lapselleni on tuo allergia ja se on tappava. Hän saa anafylaktisen shokin jos pähkinä koskettaa kangaspussin läpi kämmentä. Hän on joutunut hengityskoneeseen kun pähkinä kosketti huulta, mutta ei mennyt suun sisälle.
Epipen hidastaa allergisen reaktion etenemistä, se ei pysäytä sitä. Eli mun lapsen tilanteessa annettaisiin heti epipen ja välilaskun pitäisi olla 10 minuutin sisällä. Laskupaikalla pitäisi olla lääkäri aloittamassa välittömästi hengitysteiden aukaisu.
Allergisillakin on oikeus matkustaa lentäen. Ja kukaan muu lentomatkustaja ei kuole jos ei voi mussuttaa pähkinöitä lentokoneessa. Me emme matkusta bussilla emmekä junalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä pähkinäallergikot edes uskaltaa matkustaa ja asua hotellissa. Siellä aulassahan voi joku syödä pähkinöitä. Baareissa on monesti kulhoissa pähkinöitä. Entäs bussit ja junat?
Kuulutukset on turhia, koska kukaan ei voi taata ettei joku niitä pähkinöitä syö, saati sitä, etteikö niitä ole koneessa tai joku olisi syönyt juuri edellisellä lennolla.
Kyseessä on siis pelkkä psyykkinen vaiva jos se jollain kuulutuksella poistuu.
Suurin osa ihmisistä kuitenkin välittää muiden hengestä sen verran että ei tahallisesti yritä toista tappaa. Toki aina jää se riski että osuu sinun kanssasi samalle lennolle, siksi uskonkin että pahasti allergiset lentävät vasta jos on joku pakottava tarve.
Ajattele suurta konetta, jossa on satoja ihmisiä. Aivan taatusti monelta ja jopa suurelta osalta se kuulutus jää täysin kuulematta tai ymmärtämättä, joten mikään ei takaa, etteikö koneessa löydy pähkinänsyöjiä.
Mikäli tauti on tosiaan niin paha, että yhdenkin pähkinän syönti kaukana allergisesta aiheuttaa välittömän reaktion, on parempi jäädä kotiin kuin lähteä lennolle.
Joskus vaan on asioita joiden takia on otettava riski. Vaikka omainen, joka on toisessa maassa kuolinvuoteella tai oma lapsi jota ei ole nähnyt vuosikausiin. Kaikkia lentoja ei tehdä siksi että pääsisi löhöämään aurinkotuolille.
Mikäli oma henki on siitä kiinni, että joku sadoista muista samassa koneessa matkustavista saattaa erehtyä syömään pähkinöitä, ei lennolle pitäisi olla mitään asiaa, oli syy matkustukseen mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kun Litvinenko myrkytettiin oli lentokoneessa 36 000 ihmistä altistunut poloniumille. Kun tutkijat yrittivät estää lennon oli kahakka asemalla....
Hemmetin iso lentokone!
Mitä tehdään, jos koneessa on vaikka kissoille allerginen ja jollain on kissa mukana?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdään, jos koneessa on vaikka kissoille allerginen ja jollain on kissa mukana?
Eläimet matkustavat lentokoneen ruumassa. Eikä ole vitsi.
Jos on niin herkkä, miten voi mennä minnekään? Olla missään? Enkä vinoile, ihmettelen vaan kuinka voi käydä esim kaupoissa missä on pähkinöitä niissä avolaareissa, ja muutenkin jotain partikkeleita kai voi olla ilmassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi matkustaa myös matkustamossa, mutta miten joku allergikko voi välttyä joutumasta lemmikinomistajan viereen? Aina löytyy jostain vaatteen poimusta lemmikin karvoja kuitenkin. Taas näitä kummastuttavia käytännön asioita...
Vierailija kirjoitti:
Eli olisit mieluummin tehnyt ylimääräisen välilaskun, jotta kuolemankielissä oleva allerginen henkilö saadaan vietyä hoitoon, kunhan vaan sinun perheesi saa natustella pähkinöitä?
mieluummin lentokielto pähkinäallergisille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu todella omituiselta. Miten tällänen ihminen yleensäkin voi elää muiden ihmisten seassa?
Enemmänkin ihmettelen miten sellainen ihminen voi elää muiden seassa, joka ei pysty olemaan muutamaa tuntia mussuttamatta pähkinöitä vaikka pelastaisi sillä jonkun hengen?
Pystyy olemaan mutta jos minulla olisi niin vakava allergia niin en ottaisi riskiä mennä lentokoneeseen ja pilata muiden 200 ihmisen matka. Allerginen tässä on se minä minä ihminen ja muiden pitäisi sopeutua.
Kenen matka menee siitä pilalle ettei syö samalla pähkinöitä? Onko pähkinänmussutus jokin oleellinen osa lentomatkustamista? Eikö muu ruoka kelpaa, jos on nälkä?
Eihän tässä nyt siitä ole kyse että kenenkään matka menee pilalle jos ei voi syödä koneessa pähkinöitä, vaan ihmetellään miten ne himoallergikot voi mennä mihinkään kun missä vaan voi tulla viereen ihminen joka "haisee pähkinälle" tai vaikka taskunpohjalle on jäänyt joku pähkinä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisit mieluummin tehnyt ylimääräisen välilaskun, jotta kuolemankielissä oleva allerginen henkilö saadaan vietyä hoitoon, kunhan vaan sinun perheesi saa natustella pähkinöitä?
mieluummin lentokielto pähkinäallergisille
Olen osittain samaa mieltä. Valtaosalla se allergia ei ole niin paha, etteikö matkustus omaa varovaisuutta ja harkintaa käyttäen onnistu.
Kuitenkin siinä vaiheessa kun esitetään väitteitä, että yksikin pähkinä koneessa voi tappaa eikä matkustus onnistu ilman vaatimusta ehdottomasta pähkinöiden syöntikiellosta, jonka uskotaan hoituvan yhdellä kuulutuksella, ei koneeseen tosiaan pitäisi olla mitään asiaa, sillä ei se kuulutus mitään aidosti takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu todella omituiselta. Miten tällänen ihminen yleensäkin voi elää muiden ihmisten seassa?
Enemmänkin ihmettelen miten sellainen ihminen voi elää muiden seassa, joka ei pysty olemaan muutamaa tuntia mussuttamatta pähkinöitä vaikka pelastaisi sillä jonkun hengen?
Pystyy olemaan mutta jos minulla olisi niin vakava allergia niin en ottaisi riskiä mennä lentokoneeseen ja pilata muiden 200 ihmisen matka. Allerginen tässä on se minä minä ihminen ja muiden pitäisi sopeutua.
Allergiset ihmiset eivät siis koskaan voisi matkustaa muuta kuin maateitse? Kai ymmärrät, että tuo tarkoittaisi, ettei allergiset käytännössä voisi matkustaa lähimaita pidemmälle koskaan. Luulen, että esim. aika moni työnantaja olisi tuosta eri mieltä. Ja sun matka menee pilalle siitä, ettet voi syödä pähkinöitä? Ihan oikeasti? Ettet vain kuitenkin vänkäisi vain vänkäämisen ilosta? Itse en ainakaan kehtaisi mennä väittämään kenellekään allergiselle, että matkani menee pilalle kun en saa natustaa pähkinöitä. Mutta olenkin aikuinen ja täyspäinen ihminen, joka kykenee ajattelemaan nenäänsä pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergiset ihmiset eivät siis koskaan voisi matkustaa muuta kuin maateitse? Kai ymmärrät, että tuo tarkoittaisi, ettei allergiset käytännössä voisi matkustaa lähimaita pidemmälle koskaan. Luulen, että esim. aika moni työnantaja olisi tuosta eri mieltä. Ja sun matka menee pilalle siitä, ettet voi syödä pähkinöitä? Ihan oikeasti? Ettet vain kuitenkin vänkäisi vain vänkäämisen ilosta? Itse en ainakaan kehtaisi mennä väittämään kenellekään allergiselle, että matkani menee pilalle kun en saa natustaa pähkinöitä. Mutta olenkin aikuinen ja täyspäinen ihminen, joka kykenee ajattelemaan nenäänsä pidemmälle.
Olen eri, mutta kyllä se nyt on se allerginen joka vänkää vain vänkääminen ilosta. Kuulutus ei voi millään taata etteikö joku kuitenkin erehdy syömään pähkinöitä.
Mikäli joku on aidosti niin allerginen, ettei kykene matkustamaan koneessa jossa näin voi käydä, niin kyllä sen allergisen on syytä jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi matkustaa myös matkustamossa, mutta miten joku allergikko voi välttyä joutumasta lemmikinomistajan viereen? Aina löytyy jostain vaatteen poimusta lemmikin karvoja kuitenkin. Taas näitä kummastuttavia käytännön asioita...
Kun menen kylään kissa-allergisen sukulaisen luo, pesen juuri lähtiessä hiukset ja laitan puhtaat vaatteet. Takin alle talvisaikaan laitan kylävaatteita suojaamaan puhtaan miesten paidan, jonka riisun takin kanssa, ettei takin vuorista pölise mitään.
Hän saa oireet hyvin helposti, eivätkä ne punaiset vettä valuvat silmät ole teeskentelyä ja erikoisuuden tavoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapselleni on tuo allergia ja se on tappava. Hän saa anafylaktisen shokin jos pähkinä koskettaa kangaspussin läpi kämmentä. Hän on joutunut hengityskoneeseen kun pähkinä kosketti huulta, mutta ei mennyt suun sisälle.
Epipen hidastaa allergisen reaktion etenemistä, se ei pysäytä sitä. Eli mun lapsen tilanteessa annettaisiin heti epipen ja välilaskun pitäisi olla 10 minuutin sisällä. Laskupaikalla pitäisi olla lääkäri aloittamassa välittömästi hengitysteiden aukaisu.
Allergisillakin on oikeus matkustaa lentäen. Ja kukaan muu lentomatkustaja ei kuole jos ei voi mussuttaa pähkinöitä lentokoneessa. Me emme matkusta bussilla emmekä junalla.
Minä voin luvata, että en syö pähkinöitä, jos kuulen kuulutuksen allergisesta ihmisestä koneessa. Varmasti lähes kaikki, jotka kuulevat kuulutuksen, toimivat niin. Tämän ketjun luettuani pyrin jo lähtökohtaisesti ottamaan muita eväitä kuin pähkinöitä lennolle välipalaksi.
Se, mitä en voi luvata on, ettei vaatteissani tai laukussani olisi jäämiä pähkinöistä, niiden muruja. Syön näet päivittäin pähkinöitä. Pähkinät ovat suosittua ruokaa ympäri maailman. Puhuttaessa sadoista ihmisistä, joita lentokoneessa kansainvälisillä lennolla on, olisi hyvin epätodennäköistä, ettei kukaan heistä olisi ennen lennolle tuloa syönyt pähkinöitä / jäämiä pähkinöistä olisi heidän kantamissaan tekstiileissä.
Niin allerginen henkilö, jolle pähkinän muru iholla tai vähäinen määrä partikkeleita hengitysilmassa aiheuttaa välittömän hengenvaaran, ottaa valtavan riskin mennessään lentokoneeseen. Suljettuun tilaan satojen ihmisten kanssa, vailla mahdollisuutta nopeaan poistumiseen. Noudattivat kanssamatkustajat kuulutusta pähkinänsyönnin kieltämisestä kuinka tunnollisesti hyvänsä.
Kun Litvinenko myrkytettiin oli lentokoneessa 36 000 ihmistä altistunut poloniumille. Kun tutkijat yrittivät estää lennon oli kahakka asemalla....