Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoista toimintaa lentokoneessa?

Vierailija
12.04.2023 |

Pääsiäisenä lentokoneessa oli erikoinen ilmoitus. Koneessa on pähkinäallerginen henkilö, jonka johdosta koneessa ei saa syödä pähkinöitä. Miten pähkinöiden syöminen voidaan kieltää koko koneessa yhden henkilön allergian takia? Arvatkaa oliko varattu pähkinöitä evääksi... Mulla on seuraavaksi alkoholiallergia... kukaan koneessa ei saa juoda alkoholia... helv..ti, ampuisin omaan jalkaa siinä...

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu todella omituiselta. Miten tällänen ihminen yleensäkin voi elää muiden ihmisten seassa?

Enemmänkin ihmettelen miten sellainen ihminen voi elää muiden seassa, joka ei pysty olemaan muutamaa tuntia mussuttamatta pähkinöitä vaikka pelastaisi sillä jonkun hengen?

Pystyy olemaan mutta jos minulla olisi niin vakava allergia niin en ottaisi riskiä mennä lentokoneeseen ja pilata muiden 200 ihmisen matka. Allerginen tässä on se minä minä ihminen ja muiden pitäisi sopeutua.

Ihanko oikeasti koko matkasi on pilalla, jos olet pari tuntia estynyt syömään pähkinöitä? Silloin kannattaa jäädä kotiin.

Vierailija
42/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Finnair jättänyt noita mt-ongelmaisia neuroosiallergikkoja kentällekin ruikuttamaan eikä ole suostunut ottamaan koneeseen. Se on oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneessa kiertää sama ilma, se on suljettu tila.

Vakavasti allerginen voi saada hengitysilman kautta jo allergiakohtauksen, maski ei tätä estä.

Vakavasti alkergisella on aina mukanaan EpiPen, usein jo useampi, koska kynän vaikutus ei ole pitkä. Vaikka kynän tuikkaa reiteen, pitää siitä huolimatta mennä välittömästi sairaalahoitoon / tarkkailuun, koska anafylaktinen shokki voi uusiutua monta kertaa.

Lentokoneessa tämä tarkoittaa välitöntä laskeutumista ja sillä kuulutuksella halutaan välttää juuri tämä. Jokainen varmasti tajuaa, että bussissa / junassa tämä siirtyminen sairaalahoitoon on helpompaa ja halvempaa.

Joku kysyi tässä ketjussa, että miksi vakavasti allergisen pitää matkustaa. Miksi ei pitäisi? Se lentomatka on se haastavin osa matkaa, muuten matkan aikana pystyy huomioimaan allergian: matkakohteessa pitää olla kohtuullinen matka sairaalaan, ruokatarjonnan pitää olla sellaista, että vakavasti allerginen pystyy syömään.

Vierailija
44/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu todella omituiselta. Miten tällänen ihminen yleensäkin voi elää muiden ihmisten seassa?

Enemmänkin ihmettelen miten sellainen ihminen voi elää muiden seassa, joka ei pysty olemaan muutamaa tuntia mussuttamatta pähkinöitä vaikka pelastaisi sillä jonkun hengen?

Pystyy olemaan mutta jos minulla olisi niin vakava allergia niin en ottaisi riskiä mennä lentokoneeseen ja pilata muiden 200 ihmisen matka. Allerginen tässä on se minä minä ihminen ja muiden pitäisi sopeutua.

Ihanko oikeasti koko matkasi on pilalla, jos olet pari tuntia estynyt syömään pähkinöitä? Silloin kannattaa jäädä kotiin.

"Hengenvaarassa" olevan neuroosiallergikon kannattaisi jäädä kotiin. Taiehkä parempi, mennä hoitoon.

Vierailija
45/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergikot ja hysteerikot vaatii liikoja.

Julkisella paikalla saa syödä mitä vaan, siisteys huomioiden.

Vierailija
46/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olisit mieluummin tehnyt ylimääräisen välilaskun, jotta kuolemankielissä oleva allerginen henkilö saadaan vietyä hoitoon, kunhan vaan sinun perheesi saa natustella pähkinöitä? 

Eli yhden ongelmatapauksen takia pitää 185 muuta henkilöä muuttaa toimintaansa. Miten homma toimii junassa tai bussissa? Lentokoneen ilma vaihtuu 3min välein, paljon parempi kuin muissa kulkuvälineissä. Edelleen, mun mielestä ei järkevää toimintaa. Maskeja ja kumikäsineitä voi käyttää jos joutuu liikkumaan paikaltaan.

Lentokoneen ilma ei vaihdu kuin vasta kun on päästy maahan takaisin, Se kiertää suodatinten kautta takaisin matkustamoon, Ja ne allergisoivat partikkelit ei siinä suodatuksessa katoa mihinkään. Maski ei myöskään suodata niitä partikkeleita. Ja juna ja bussi voi pysähtyä ihan muutamassa minuutissa tarvittaessa (bussi toki sekunneissa jos tarvitaan), lentokoneella kestä pikkuisen pitempään päästä alas ja saada se kuoliaaksi tukehtuva henkilö ulos tilasta. 

Höpöhöpö. Älä tule mutuilemaan jos ei tiedä faktoja https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/matkalla/tiesitk%C3%B6-t%C3%A4m…

Matkustamon ilma vaihtuu kokonaan uuteen keskimäärin 3–7 minuutin välein. Finnairin lentokoneissa ilma otetaan koneen ulkopuolelta ja ilmanvaihto- ja paineilmajärjestelmät sterilisoivat sen korkeassa lämpötilassa. Yksi lentokoneen ilmastoinnin tärkeistä ominaisuuksista on se, että puhdas ilma tulee ylhäältä matkatavaralokeroiden tasolta ja poistuu lattiatasolta, mikä tarkoittaa, ettei ilma kierrä eteen- tai taaksepäin matkustamossa

Vierailija
47/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olisit mieluummin tehnyt ylimääräisen välilaskun, jotta kuolemankielissä oleva allerginen henkilö saadaan vietyä hoitoon, kunhan vaan sinun perheesi saa natustella pähkinöitä? 

Eli yhden ongelmatapauksen takia pitää 185 muuta henkilöä muuttaa toimintaansa. Miten homma toimii junassa tai bussissa? Lentokoneen ilma vaihtuu 3min välein, paljon parempi kuin muissa kulkuvälineissä. Edelleen, mun mielestä ei järkevää toimintaa. Maskeja ja kumikäsineitä voi käyttää jos joutuu liikkumaan paikaltaan.

Minä harrastan kamppailulajia, mutta miksi suurimmalla osalla ihmisistä on lyömisallergia, niin en saa treeniseuraa muualta kun tietystä paikasta tiettyyn aikaan pari kertaa viikossa? Miksen saa treenata kaikkien vastaantulijoiden kanssa? :((((((( /s

Vierailija
48/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneessa kiertää sama ilma, se on suljettu tila.

Vakavasti allerginen voi saada hengitysilman kautta jo allergiakohtauksen, maski ei tätä estä.

Vakavasti alkergisella on aina mukanaan EpiPen, usein jo useampi, koska kynän vaikutus ei ole pitkä. Vaikka kynän tuikkaa reiteen, pitää siitä huolimatta mennä välittömästi sairaalahoitoon / tarkkailuun, koska anafylaktinen shokki voi uusiutua monta kertaa.

Lentokoneessa tämä tarkoittaa välitöntä laskeutumista ja sillä kuulutuksella halutaan välttää juuri tämä. Jokainen varmasti tajuaa, että bussissa / junassa tämä siirtyminen sairaalahoitoon on helpompaa ja halvempaa.

Joku kysyi tässä ketjussa, että miksi vakavasti allergisen pitää matkustaa. Miksi ei pitäisi? Se lentomatka on se haastavin osa matkaa, muuten matkan aikana pystyy huomioimaan allergian: matkakohteessa pitää olla kohtuullinen matka sairaalaan, ruokatarjonnan pitää olla sellaista, että vakavasti allerginen pystyy syömään.

Höpöhöpö, suljettu tila ei lisää riskiä. Lähde: allergia ja astmaliitto.

Ensisijaisesti tässä on kyse mt-ongelmasta.

Vierailija
49/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti tässä ei ole se, ettenkö pystyisi olemaan mussuttamatta pähkinöitä tai mitään muutakaan, vaan se, että yhden ihmisen ongelmien takia ei 180 muun ihmisen pidä joutua muuttamaan käytöstään. Tämä menee taas woketuksen piikkiin... Jotain järkeä pitää maailmassa olla, enemmistön ehdoilla täällä pitää toimia.

Vierailija
50/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö mene perille, että joidenkin elimistö suhtautuu pähkinöihin myrkkykaasuna?

Vierailija
51/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen allergisen henkilön pitäisi mennä hetimiten siedätyshoitoon. Muuten todnäk kuolee jonain päivänä allergiansa takia esim. jossain ravintolassa tai tilaisuudessa.

Jos allergia on oikeasti noin paha, siedätys voi olla hengenvaarallinen. Minulla on sukulainen, joka voi joutua sairaalaan jos esim. allergisoivaa ruokaa syönyt puoliso pussaa heti ruuan jälkeen.

Vierailija
52/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos on pakollinen työmatka? Jätätkö vain menemättä ja hommaat potkut? Vai menetkö Euroopan, Amerikan tms kohteeseen maitse tai meritse tuhlaten aikaa?

Vierailija
53/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko olet todella tyhmä ihminen tai sitten sulla on mielenterveysongelma. Pähkinät eivät kaasuunnu.

Vierailija
54/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin kerran koneessa, jossa tuli tuo sama kuulutus. Täytyi jättää syömättä proteiinipatukka, joka saattoi sisältää pähkinää. Ei ole paha rasti jos syömättä jättämisellä pelaatan toisen hengen.

Ei ole paha rasti, mikäli lentokoneesta saa sitten ilmaista muuta purtavaa. Jos asiakasta kielletään syömästä varaamaansa ja jo kertaalleen ostamaansa ruokaa, niin täytyy kyllä saada koneesta sitten veloituksetta muuta syötävää tilalle. Vai onko tarkoitus vain rahastaa kalliilla lentokonesapuskalla kieltämällä syömästä omia eväitä?

Vierailija
55/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko olet todella tyhmä ihminen tai sitten sulla on mielenterveysongelma. Pähkinät eivät kaasuunnu.

Eiköhän tyhmä ole se, joka ei saa asiaansa perille muuten kuin haukkumalla. Tuossa ei tarkoiteta kirjaimellista kaasua, vaan pähkinöiden ympäristöön erittämiä aineita ja nämä aiheuttavat joillekin hengenvaarallisia reaktioita.

Terveisin allergikon lapsi.

Vierailija
56/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin kerran koneessa, jossa tuli tuo sama kuulutus. Täytyi jättää syömättä proteiinipatukka, joka saattoi sisältää pähkinää. Ei ole paha rasti jos syömättä jättämisellä pelaatan toisen hengen.

Ei ole paha rasti, mikäli lentokoneesta saa sitten ilmaista muuta purtavaa. Jos asiakasta kielletään syömästä varaamaansa ja jo kertaalleen ostamaansa ruokaa, niin täytyy kyllä saada koneesta sitten veloituksetta muuta syötävää tilalle. Vai onko tarkoitus vain rahastaa kalliilla lentokonesapuskalla kieltämällä syömästä omia eväitä?

Tarkoitus on niinkin radikaali kuin pitää kaikki matkustajat hengissä.

Vierailija
57/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen allergisen henkilön pitäisi mennä hetimiten siedätyshoitoon. Muuten todnäk kuolee jonain päivänä allergiansa takia esim. jossain ravintolassa tai tilaisuudessa.

Jos allergia on oikeasti noin paha, siedätys voi olla hengenvaarallinen. Minulla on sukulainen, joka voi joutua sairaalaan jos esim. allergisoivaa ruokaa syönyt puoliso pussaa heti ruuan jälkeen.

Mun kaveri lähtee ambulanssilla sairalaan, jos koskee jotain pintaa, jota joku on koskenut kalaisilla käsillä viimeisen parin tunnin sisällä. Ja toisen kaverin lapsi, jos samassa asunossa missä hän oleilee rikotaan kanamuna, siis vaikka ei olisi samassa huoneessakaan. Ihan kaikki allergiat ei tosiaan ole pikkuriesoja vaan ihan oikeasti hengellevaaraksi

Vierailija
58/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus on niinkin radikaali kuin pitää kaikki matkustajat hengissä.

Ja se allerginen voi istua ihan vieressä economyluokassa

Vierailija
59/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lentänyt monta kertaa ja kerran tullut tuo sama kuulutus. Siinä jäi sitten cashew:t syömättä.

Hienoa, että selvisit.

Vierailija
60/115 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistön ehdoilla mennään, eli jos perheessä on yksi allerginen, hän jää kotiin. Tai hän poistuu talosta muualle siksi aikaa, kun enemmistö syö kotona pähkinäkakkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän