Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ratkaisuksi terveyssideallergiaan, kun kuukuppia ei voi käyttää ja on todella runsaat kuukautiset?

Vierailija
11.04.2023 |

Olen allerginen jollekin, jota on terveyssiteissä. Jokin kemikaali tms. Alapää menee ihan rikki, sekä limakalvot että iho, punoittaa, kutisee ja polttelee ihan sietämättömällä tavalla. Mikä ihme tähän ratkaisuksi?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne oli ehtinyt jo useampi. Itsekin tulin kehumaan Vuokkosia. Käytän niiltä bio-sarjaa vai mikä se niiden luomu onkaan eikä ärsytä yhtään. En voi käyttää Libresseä, Alwaysia tms.

Vierailija
42/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa sellasia menkkapikkareita esim lindexiltä, suosittelen todella, en muita kuukautissuojia enää käytäkään!

Olen nähnyt mainoksia niistä. Imeekö ne oikeasti runsaan vuodon?

Ap

Kyllä vain! Osta niitä kaikista imutehokkaimpia. Mun kuukautisista tuli järkyttävän runsaat kuopuksen syntymän jälkeen, ja niin vain niistäkin noilla selviän. Kerran yön jälkeen meinasi aamulla vuotaa ohi, mutta olen itsekin siis ollut ällistynyt näiden tehosta ja kätevyydestä. Oon kokeillut paria merkkiä ja tykännyt eniten Lindexiltä ostetuista. :)

Rupesi kiinnostamaan. Onko ne kovin toppahousujen tuntuiset päällä? Onko niissä joku muovi, joka estää läpivuodon?

Eli ne vaihdetaan aamulla ja illalla ja heitetään pyykkiin. Kestääköhän hyvinä kymmeniä pesuja, ovat näköjään aika kalliita?

Ap

En osaa sen enempää kertoa tuosta teknologiasta, että miten se kerää sen veren, mutta tuntumaltaan se imuosa on ihan kuin tavallinenkin kangas, mutta vain hieman paksumpi. Musta nää ei tunnu oudon topatuiltakaan, toi Lindexin korkeavyötäröinen malli on niin kiva että oon pitänyt niitä joskus ihan menkattominakin päivänä 😂 mun ymmärtääkseni näiden pitäis myös kestää todella kauan, mulla on nyt olleet käytössä puoli vuotta ja ovat yhtä hyviä kuin uutenakin 😊

Osta yhdet ja kokeile, miten sopivat sun vuodolle! Jos aprikoit kahden koon välillä, valitse pienempi, niin ei ainakaan tule liian isojen housujen takia ohivuotoa.

Ja ne pitää esipestä kylmällä vedellä, sitten pyykkiin 40 astetta.

Kuulostaa aika epähygieeniseltä pestä veriset housut 40 asteessa, eikö kaikkien alushousujen pitäisi kestää 60 asteen pesua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, ettet kestä Lindexin pikkareitakaan, kun ne tuskin ovat puuvillaa. Oma persaukseni ja intiimialueeni ärtyy, jos käytän muita kuin puuvilla-alkkareita (saa olla mukana max 5 % sekoitetta).

Vierailija
44/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne oli ehtinyt jo useampi. Itsekin tulin kehumaan Vuokkosia. Käytän niiltä bio-sarjaa vai mikä se niiden luomu onkaan eikä ärsytä yhtään. En voi käyttää Libresseä, Alwaysia tms.

Siteissä on se ongelma että vaikka ei varsinaisesti kemikaalit tai muovi ärsyttäisikään, ne hiostavat ja aiheuttavat ärtymistilan. En tajua miksi ihmeessä siteitä ylipäätään enää on olemassakaan kun ei ole enää mikään pakko naisen kulkea vaipoissa.

Vierailija
45/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa sellasia menkkapikkareita esim lindexiltä, suosittelen todella, en muita kuukautissuojia enää käytäkään!

Olen nähnyt mainoksia niistä. Imeekö ne oikeasti runsaan vuodon?

Ap

Kyllä vain! Osta niitä kaikista imutehokkaimpia. Mun kuukautisista tuli järkyttävän runsaat kuopuksen syntymän jälkeen, ja niin vain niistäkin noilla selviän. Kerran yön jälkeen meinasi aamulla vuotaa ohi, mutta olen itsekin siis ollut ällistynyt näiden tehosta ja kätevyydestä. Oon kokeillut paria merkkiä ja tykännyt eniten Lindexiltä ostetuista. :)

Rupesi kiinnostamaan. Onko ne kovin toppahousujen tuntuiset päällä? Onko niissä joku muovi, joka estää läpivuodon?

Eli ne vaihdetaan aamulla ja illalla ja heitetään pyykkiin. Kestääköhän hyvinä kymmeniä pesuja, ovat näköjään aika kalliita?

Ap

En osaa sen enempää kertoa tuosta teknologiasta, että miten se kerää sen veren, mutta tuntumaltaan se imuosa on ihan kuin tavallinenkin kangas, mutta vain hieman paksumpi. Musta nää ei tunnu oudon topatuiltakaan, toi Lindexin korkeavyötäröinen malli on niin kiva että oon pitänyt niitä joskus ihan menkattominakin päivänä 😂 mun ymmärtääkseni näiden pitäis myös kestää todella kauan, mulla on nyt olleet käytössä puoli vuotta ja ovat yhtä hyviä kuin uutenakin 😊

Osta yhdet ja kokeile, miten sopivat sun vuodolle! Jos aprikoit kahden koon välillä, valitse pienempi, niin ei ainakaan tule liian isojen housujen takia ohivuotoa.

Ja ne pitää esipestä kylmällä vedellä, sitten pyykkiin 40 astetta.

Kuulostaa aika epähygieeniseltä pestä veriset housut 40 asteessa, eikö kaikkien alushousujen pitäisi kestää 60 asteen pesua?

Ei kuukautisveri ole epähygieenistä. Toki alushousut kannattaa pestä 60 asteessa, jos niissä on ulostetahroja, mutta kuukautisveren vuoksi ei todellakaan.

Vierailija
46/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siteissä on se ongelma että vaikka ei varsinaisesti kemikaalit tai muovi ärsyttäisikään, ne hiostavat ja aiheuttavat ärtymistilan. En tajua miksi ihmeessä siteitä ylipäätään enää on olemassakaan kun ei ole enää mikään pakko naisen kulkea vaipoissa.

On totta että siteitä ekologisempia vaihtoehtoja on paljon, mutta siteet käy lähes kaikille ja niitä on helposti saatavilla melkein missä vain.

Vierailija
47/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siteen ja ihon väliin voi laittaa jotain materiaalia, vaikka kangasta, jos allergiasta on kyse.

Vierailija
48/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun poisto

Vierailija
49/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On totta että siteitä ekologisempia vaihtoehtoja on paljon, mutta siteet käy lähes kaikille ja niitä on helposti saatavilla melkein missä vain.

Siteet nimenomaan käyvät lopulta aika harvalle. Ja sitähän tossa ihmeteltiin miksi niitä saa helpommin kuin muita. Siteet pois tai minimiin kaupassa ja kupit ja menkkahousut tilalle.

Vierailija
50/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet testannut biohajoavia siteitä ja tamponeja? Ovat muovittomia luomupuuvillasta valmistettuja kertakäyttöisiä suojia. Eri merkkisiä löytyy esim vuokkoset ja natracare. Löytyy eri imukykyjä niinkuin tavallisistakin.

Näitä löytyy ainakin osaa tuotteista isoista kaupoista mutta jos haluaa tutustua tuoteselosteisiin niin tuolta löytyy

https://www.ekosoppi.fi/hygienia-ja-hiustenhoito/kuukautissuojat/c/410/

Vierailija
51/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siteet nimenomaan käyvät lopulta aika harvalle. Ja sitähän tossa ihmeteltiin miksi niitä saa helpommin kuin muita. Siteet pois tai minimiin kaupassa ja kupit ja menkkahousut tilalle.

Sama inkontinenssisuojissa. Naiset laitetaan vaippoihin kun alushousut ajaa saman asian.

Äiti käytti inkontinenssisuojia, koska oli siihen tottunut. Ostin hänelle menkkahousuja ja hän koko saaneensa naiseutensa takaisin. Näistä pitäisi todella nousta vastarintaan.

Vierailija
52/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä41333 kirjoitti:

Kierukka tietysti nykyään. Älä kärsi turhaan

Ohiksena sanon vaan, että minulla (hormoni)kierukka _aiheutti_ runsaat vuodot. Se jouduttiin poistamaan, kun vuodin puoli vuotta.

Vierailija
53/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Tenat? Mulla ei ole tullut niistä allergiaa ja imevät todella hyvin kaiken mitä pitääkin. Ei ole pelkoa ohivuodoista!

Vierailija
54/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä41333 kirjoitti:

Ohiksena sanon vaan, että minulla (hormoni)kierukka _aiheutti_ runsaat vuodot. Se jouduttiin poistamaan, kun vuodin puoli vuotta.

Todella harvinaista. Ikävä kuulla.

Vierailija
55/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite käytän kestositeitä ja tarvittaessa tamponi boosterina... kk-kupista saan kipuja (joo en tajua miten se on mahdollista mutta näin vaan on että kamalat kk-kivut yltyy heti kun työntää kupin sisään ja laantuu välittömästi kun sen vetää ulos, suuri harmi ja yritetty paljon mutta minkäs teet) ja siteissä ärsyttää se roska. Kestovaippakaupasta ostin isoja siteitä jotka kyllä pysyy paikallaan (pienemmät ei aina pysy), aika lörppänöitä nämä mutta ei kiinnosta ja miestänikään ei näköjään haittaa niin mikäs siinä.

Vierailija
56/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite käytän kestositeitä ja tarvittaessa tamponi boosterina... kk-kupista saan kipuja (joo en tajua miten se on mahdollista mutta näin vaan on että kamalat kk-kivut yltyy heti kun työntää kupin sisään ja laantuu välittömästi kun sen vetää ulos, suuri harmi ja yritetty paljon mutta minkäs teet) ja siteissä ärsyttää se roska. Kestovaippakaupasta ostin isoja siteitä jotka kyllä pysyy paikallaan (pienemmät ei aina pysy), aika lörppänöitä nämä mutta ei kiinnosta ja miestänikään ei näköjään haittaa niin mikäs siinä.

En tarkoita että vielä pitää kokeilla, mutta kerron kokemukseni aiheesta. Mulla kuukuppi sattui aluksi ja syyksi selvisi se että en saanut sitä kunnolla alipaineistettua. Toinen syy oli se että kohdunsuuni on alhaalla ja vaikka runsaan vuodon vuoksi olisin halunnut koon 2, koko 1 oli parempi. Koko 1 on myös pehmeämpi ja sain alipaineen helpommin sillä.

Vierailija
57/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkoi tulla ihoärsytysongelmia jopa Vuokkoset puuvillaisista kertakäyttösiteistä (normaali ja yöside), siirryin Libresse kuukautisalushousuihin. Illalla laitan pesuun ja kuivamaan vrk:n  aikana käyttämäni 2-5 housut. Käytän myös yöllä ja muita suojia en nykyisin käytäkään.  

Pitävät normaalin vuodon. Minulla ei ole kokemusta tosi runsaista vuodoista, mutta tosiaan, ei normaalit vuotonikaan mitenkään niukkoja ole. Ohivuotoja ei ole tullut, kun kertakäyttösiteillä tuli.

On vähän onnesta kiinni, että mikä merkki tai malli istuu parhaiten, mutta juuri minulle Libressen pöksyt ovat täydelliset, imualue osuu oikeaan kohti. Ihanan kuiva olo kuukautisten aikaan. Teen alapesun jokaisen vaihdon yhteydessä. Pukeminen on ainut miinus, kun joutuu riisumaan myös kalsareita ja päällyshousuja useitakin kertoja päivässä. Hameen kanssa olisi toki helpompaa tämäkin. Voisivatko tehdä kuukautisalushousujen rinnakkaismallin, jonka saisi avattua niin, että olisi helppo vaihtaa?

Vierailija
58/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä41333 kirjoitti:

Todella harvinaista. Ikävä kuulla.

Ei se niin harvinaista ole, vaikka suurimmalle osalle hormonikierukka tuntuukin sopivan. Minulla oli sama juttu, menkat tuli "koko ajan" ja kesti paljon pidempään kuin ilman kierukkaa, sen lisäksi tuli iso liuta muitakin vaivoja. Yli vuoden jaksoin yritää, jonka jälkeen kierukka poistettiin.

Vierailija
59/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai varaat huonoja alkkareita laitettavaksi ennen sidettä jalkaan, sitten side ja päälialkkarit.

Vierailija
60/74 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka tekee vuodosta runsaamman.

Miksi kuukuppi siis ei käy?

Ja niissä menkkapikkareissa on nyt todettu aivan valtava kemikaalikuorma myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi