Mikä ratkaisuksi terveyssideallergiaan, kun kuukuppia ei voi käyttää ja on todella runsaat kuukautiset?
Olen allerginen jollekin, jota on terveyssiteissä. Jokin kemikaali tms. Alapää menee ihan rikki, sekä limakalvot että iho, punoittaa, kutisee ja polttelee ihan sietämättömällä tavalla. Mikä ihme tähän ratkaisuksi?
Kommentit (74)
Mulla on ongelmana runsaat menkat ja yöllä siis aina valuu veret ohi, vaikka on isoin ja pisin siivellisin always suoja. Kaikki lakanat pilalla ja veressä.
Estääkö noi Lindexin imukykyisimmät housut siis ohivuodon?
Noi housut on varman aika kätevät yöksi? Miten ne siis sitten pestään, kun ovat täynnä sitten verta?
Sama ongelma, joten olen koko aikuisikäni joutunut käyttämään tamponia pienimpäänkin tuhruvuotoon. Edellisestä sideyrityksestä on 15 vuotta aikaa ja muistan kivun ja poltteen ja kirvelyn kuin eilisen.
Aivan jatkuva tamponien asentaminen ja poistaminenkaan ei voi olla terveellistä, joten noin viikko sitten ostin kokeeksi Vuokkoset Cotton-siteitä. Olen niitä nyt käyttänyt, toistaiseksi ilman oireita. Pidän yhä erittäin todennäköisenä, että yliherkkyysreaktio pamahtaa yhtäkkiä päälle, mutta kyllä tuo puuvillapinta saattaa itseäni hieman auttaa.
Mulla oli myös sama ongelma. Nyt oon jo vuosia käyttänyt kotimaisia Vuokkosia onnistuneesti. Kannattaa testata.
Guugeloi Caprilon ja käy lääkärissä hakemassa resepti. Toimii oikeasti.
Eikö köy sitteistä edes vuokkosten Bio merkki? Se on luomunpuuvillaa, vegaaninen, klooriton ja vaikka mitä. Minulle ei ole tullut allergiaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitekäs estositeet? Voit tehdä niitä itsekin niin voit valita materiaalit. Tai jos raskaus ei ole toiveissa kokeile josko hormonikierukka/minipillerit lopettaisivat kuukautiset.
Minulla on kuparikierukka. En saa käyttää hormoniehkäisyä.
Pitääkö nuo kestositeet varmasti runsaan vuodon sisällään? Ja pysyykö side paikoillaa kun kävelee, kumartelee, nostelee ym? En halua olla töissä housut veressä, vessaan pääsee vain parin tunnin välein.
Ap
Tiesithän että hormonikierukka sopii useimmiten vaikkei pillerit sopisikaan? Ja mikset kuppia voi käyttää?
Menkka-alkkarit on hyvät myös.
Kaikki siteet eivät ole samaa materiaalia. Mitkä merkit olet testannut?
Itselläni samaa allergia ongelmaa, mutta puuvillapintaiset vuokkoset sopivat.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma, joten olen koko aikuisikäni joutunut käyttämään tamponia pienimpäänkin tuhruvuotoon. Edellisestä sideyrityksestä on 15 vuotta aikaa ja muistan kivun ja poltteen ja kirvelyn kuin eilisen.
Aivan jatkuva tamponien asentaminen ja poistaminenkaan ei voi olla terveellistä, joten noin viikko sitten ostin kokeeksi Vuokkoset Cotton-siteitä. Olen niitä nyt käyttänyt, toistaiseksi ilman oireita. Pidän yhä erittäin todennäköisenä, että yliherkkyysreaktio pamahtaa yhtäkkiä päälle, mutta kyllä tuo puuvillapinta saattaa itseäni hieman auttaa.
Mulle tulee järkyttävää kutinaa kaikista muista paitsi näistä Vuokkoset cottoneista, joten vahva suositus myös minulta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitekäs estositeet? Voit tehdä niitä itsekin niin voit valita materiaalit. Tai jos raskaus ei ole toiveissa kokeile josko hormonikierukka/minipillerit lopettaisivat kuukautiset.
Pitääkö nuo kestositeet varmasti runsaan vuodon sisällään? Ja pysyykö side paikoillaa kun kävelee, kumartelee, nostelee ym? En halua olla töissä housut veressä, vessaan pääsee vain parin tunnin välein.
Ap
Cyklokapron runsaan vuodon aikana. Hos hormonikierukka ei sovi migreenin vuoksi, kokeilu voi kertoa sopivan - itselleni sopi, vaikka paha migreenitaipumus onkin.
Vierailija kirjoitti:
Verenvuotoa hillitsevä lääke, kysy gynekologilta. Todennäköisesti tyrkyttää sinulle kierukkaa, mutta kun oikein vaatii niin reseptin saa.
Joo, Cyklokapron, toimi minulla runsaisiin vuotoihin. tosin ei täysin riskitön valmiste.
Itse käytän kestositeistä yöversiota päivälläkin ja nukkuessa pidän sängyssä aina pyyheliinaa alla. Vuodon määrä väheni kyllä huomattavasti kun verikokeissa löytyi alhainen ferritiini, jonka sain korjattua rautatableteilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän kestositeistä yöversiota päivälläkin ja nukkuessa pidän sängyssä aina pyyheliinaa alla. Vuodon määrä väheni kyllä huomattavasti kun verikokeissa löytyi alhainen ferritiini, jonka sain korjattua rautatableteilla.
Mulle on käynyt samalla tavalla, vuodon määrä väheni aivan ällistyttävällä tavalla, kun ferritiini lähti nousemaan. Kierto on myös pidentynyt.
Kestositeet ovat kyllä hyvin epäkäytännöllisiä jos on runsaat kuukautiset. Niitä pitäisi olla hirveä arsenaali ja kuka haluaa säilöä esim. työpäivän ajan käytettyjä verisiä rättejä laukussa tai jossain? Pesemässä saat olla koko ajan, kuinka se on ekologista tai taloudellista?
Oletko kokeillut useampaa merkkiä? Vuokkoset on yleensä hyvin siedettyjä herkkäihoisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTiesithän että hormonikierukka sopii useimmiten vaikkei pillerit sopisikaan? Ja mikset kuppia voi käyttää?
Menkka-alkkarit on hyvät myös.
Runsaat kuukautiset ja kuparikierukka? What?
Jos et voi kuukautisvaippoja käyttää ja tuottaa siten mikromuoviongelmaa, miksei kuukuppikaan käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApCyklokapron runsaan vuodon aikana. Hos hormonikierukka ei sovi migreenin vuoksi, kokeilu voi kertoa sopivan - itselleni sopi, vaikka paha migreenitaipumus onkin.
Migreeni ei ole este hormonikierukalle.
Näistä pitäisi puhua enemmän, koska todella usein törmää harhaluuloon ettei hormonikierukkaa voi käyttää ja sit kärvistellään menkkojen kanssa.
Mulla on airallinen migreeni ja endo ja vuosin kuin pistetty sika menkkojen aikaan. Hormonikierukka asennettiin heti kun täytin 20. Viisi vuotta olin ilman 30-vuotiaana kun halusimme perustaa perheen. Saimme kaksi lasta ja kun kuopus oli 4kk ja ekat menkat näytti edes merkkejä, kierukka asennettiin uudelleen. Olen ollut menkaton koko ajan.
Kierukka tietysti nykyään. Älä kärsi turhaan
tätönen 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa sellasia menkkapikkareita esim lindexiltä, suosittelen todella, en muita kuukautissuojia enää käytäkään!
Olen nähnyt mainoksia niistä. Imeekö ne oikeasti runsaan vuodon?
ApKyllä vain! Osta niitä kaikista imutehokkaimpia. Mun kuukautisista tuli järkyttävän runsaat kuopuksen syntymän jälkeen, ja niin vain niistäkin noilla selviän. Kerran yön jälkeen meinasi aamulla vuotaa ohi, mutta olen itsekin siis ollut ällistynyt näiden tehosta ja kätevyydestä. Oon kokeillut paria merkkiä ja tykännyt eniten Lindexiltä ostetuista. :)
Rupesi kiinnostamaan. Onko ne kovin toppahousujen tuntuiset päällä? Onko niissä joku muovi, joka estää läpivuodon?
Eli ne vaihdetaan aamulla ja illalla ja heitetään pyykkiin. Kestääköhän hyvinä kymmeniä pesuja, ovat näköjään aika kalliita?
Ap
En osaa sen enempää kertoa tuosta teknologiasta, että miten se kerää sen veren, mutta tuntumaltaan se imuosa on ihan kuin tavallinenkin kangas, mutta vain hieman paksumpi. Musta nää ei tunnu oudon topatuiltakaan, toi Lindexin korkeavyötäröinen malli on niin kiva että oon pitänyt niitä joskus ihan menkattominakin päivänä 😂 mun ymmärtääkseni näiden pitäis myös kestää todella kauan, mulla on nyt olleet käytössä puoli vuotta ja ovat yhtä hyviä kuin uutenakin 😊
Osta yhdet ja kokeile, miten sopivat sun vuodolle! Jos aprikoit kahden koon välillä, valitse pienempi, niin ei ainakaan tule liian isojen housujen takia ohivuotoa.
Ja ne pitää esipestä kylmällä vedellä, sitten pyykkiin 40 astetta.
Punapercepaviaani pitää nyt turpansa tukossa