Mikä ratkaisuksi terveyssideallergiaan, kun kuukuppia ei voi käyttää ja on todella runsaat kuukautiset?
Olen allerginen jollekin, jota on terveyssiteissä. Jokin kemikaali tms. Alapää menee ihan rikki, sekä limakalvot että iho, punoittaa, kutisee ja polttelee ihan sietämättömällä tavalla. Mikä ihme tähän ratkaisuksi?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa sellasia menkkapikkareita esim lindexiltä, suosittelen todella, en muita kuukautissuojia enää käytäkään!
Olen nähnyt mainoksia niistä. Imeekö ne oikeasti runsaan vuodon?
ApKyllä vain! Osta niitä kaikista imutehokkaimpia. Mun kuukautisista tuli järkyttävän runsaat kuopuksen syntymän jälkeen, ja niin vain niistäkin noilla selviän. Kerran yön jälkeen meinasi aamulla vuotaa ohi, mutta olen itsekin siis ollut ällistynyt näiden tehosta ja kätevyydestä. Oon kokeillut paria merkkiä ja tykännyt eniten Lindexiltä ostetuista. :)
Rupesi kiinnostamaan. Onko ne kovin toppahousujen tuntuiset päällä? Onko niissä joku muovi, joka estää läpivuodon?
Eli ne vaihdetaan aamulla ja illalla ja heitetään pyykkiin. Kestääköhän hyvinä kymmeniä pesuja, ovat näköjään aika kalliita?
ApEn osaa sen enempää kertoa tuosta teknologiasta, että miten se kerää sen veren, mutta tuntumaltaan se imuosa on ihan kuin tavallinenkin kangas, mutta vain hieman paksumpi. Musta nää ei tunnu oudon topatuiltakaan, toi Lindexin korkeavyötäröinen malli on niin kiva että oon pitänyt niitä joskus ihan menkattominakin päivänä 😂 mun ymmärtääkseni näiden pitäis myös kestää todella kauan, mulla on nyt olleet käytössä puoli vuotta ja ovat yhtä hyviä kuin uutenakin 😊
Osta yhdet ja kokeile, miten sopivat sun vuodolle! Jos aprikoit kahden koon välillä, valitse pienempi, niin ei ainakaan tule liian isojen housujen takia ohivuotoa.
Ja ne pitää esipestä kylmällä vedellä, sitten pyykkiin 40 astetta.
Kuulostaa aika epähygieeniseltä pestä veriset housut 40 asteessa, eikö kaikkien alushousujen pitäisi kestää 60 asteen pesua?
Ei kuukautisveri ole epähygieenistä. Toki alushousut kannattaa pestä 60 asteessa, jos niissä on ulostetahroja, mutta kuukautisveren vuoksi ei todellakaan.
Eihän se kuukautisveri itsessään ole epähygieenistä, vaan pinnalle jäädessään ja kuivuessaan alkaa siinäkin kyllä bakteerit muhia.
Ja ei tosiaan tarvi olla mitään näkyviä "ulostetahroja" että alushousut kannattaa pestä 60 asteessa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa sellasia menkkapikkareita esim lindexiltä, suosittelen todella, en muita kuukautissuojia enää käytäkään!
Olen nähnyt mainoksia niistä. Imeekö ne oikeasti runsaan vuodon?
ApKyllä vain! Osta niitä kaikista imutehokkaimpia. Mun kuukautisista tuli järkyttävän runsaat kuopuksen syntymän jälkeen, ja niin vain niistäkin noilla selviän. Kerran yön jälkeen meinasi aamulla vuotaa ohi, mutta olen itsekin siis ollut ällistynyt näiden tehosta ja kätevyydestä. Oon kokeillut paria merkkiä ja tykännyt eniten Lindexiltä ostetuista. :)
Rupesi kiinnostamaan. Onko ne kovin toppahousujen tuntuiset päällä? Onko niissä joku muovi, joka estää läpivuodon?
Eli ne vaihdetaan aamulla ja illalla ja heitetään pyykkiin. Kestääköhän hyvinä kymmeniä pesuja, ovat näköjään aika kalliita?
ApEn osaa sen enempää kertoa tuosta teknologiasta, että miten se kerää sen veren, mutta tuntumaltaan se imuosa on ihan kuin tavallinenkin kangas, mutta vain hieman paksumpi. Musta nää ei tunnu oudon topatuiltakaan, toi Lindexin korkeavyötäröinen malli on niin kiva että oon pitänyt niitä joskus ihan menkattominakin päivänä 😂 mun ymmärtääkseni näiden pitäis myös kestää todella kauan, mulla on nyt olleet käytössä puoli vuotta ja ovat yhtä hyviä kuin uutenakin 😊
Osta yhdet ja kokeile, miten sopivat sun vuodolle! Jos aprikoit kahden koon välillä, valitse pienempi, niin ei ainakaan tule liian isojen housujen takia ohivuotoa.
Ja ne pitää esipestä kylmällä vedellä, sitten pyykkiin 40 astetta.
Kuulostaa aika epähygieeniseltä pestä veriset housut 40 asteessa, eikö kaikkien alushousujen pitäisi kestää 60 asteen pesua?
Ei kuukautisveri ole epähygieenistä. Toki alushousut kannattaa pestä 60 asteessa, jos niissä on ulostetahroja, mutta kuukautisveren vuoksi ei todellakaan.
Mulla kestositeitä käytössä ja niiden ohjeena on pestä 60 asteessa hygieniasyistä.
Jos siteitä haluat käyttää, kannattaa testata kaikki merkit, ne ovat erilaisia. Minulle ei Always sopinut lainkaan.
Ihmetyttää nämä kestotuotteet. Miksi näissä asioissa on haluttu mennä ajassa vuosikymmeniä taaksepäin aikaan, jolloin kertakäyttötuotteita ei ollut saatavilla ja jokainen yritti selvitä parhaaksi katsomallaan tavalla? Toki nykyäänkin tuntuu olevan tarjolla paljon huonoja vaihtoehtoja. Tarpeeksi pitkiä ja imukykyisiä siteitä on Suomesta vaikea löytää. Itsellenikin sopivat vain Vuokkoset ja ärsyttää kun noilla ei ole ollenkaan pitkää siivetöntä sidettä, eikä sellaista superimukykyistä sidettä. Ilmeisesti näiden globaalien merkkien kaikkia tuotteita ei edes ole myynnissä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kestositeet ovat kyllä hyvin epäkäytännöllisiä jos on runsaat kuukautiset. Niitä pitäisi olla hirveä arsenaali ja kuka haluaa säilöä esim. työpäivän ajan käytettyjä verisiä rättejä laukussa tai jossain? Pesemässä saat olla koko ajan, kuinka se on ekologista tai taloudellista?
Ei ihmisen ole pakko käyttää vain ja ainoastaan yhdenlaisia kuukautissuojia. Voi käyttää esim. kertakäyttösiteitä töissä ja kestositeitä kotona, tai miten itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä kestotuotteet. Miksi näissä asioissa on haluttu mennä ajassa vuosikymmeniä taaksepäin aikaan, jolloin kertakäyttötuotteita ei ollut saatavilla ja jokainen yritti selvitä parhaaksi katsomallaan tavalla? Toki nykyäänkin tuntuu olevan tarjolla paljon huonoja vaihtoehtoja. Tarpeeksi pitkiä ja imukykyisiä siteitä on Suomesta vaikea löytää. Itsellenikin sopivat vain Vuokkoset ja ärsyttää kun noilla ei ole ollenkaan pitkää siivetöntä sidettä, eikä sellaista superimukykyistä sidettä. Ilmeisesti näiden globaalien merkkien kaikkia tuotteita ei edes ole myynnissä Suomessa.
Kestositeet ovat käyttäjälle miellyttävämmän tuntuisia kuin kertakäyttöiset. Ei kai niitä kukaan pelkästään siksi käytä, että maailma pelastuisi.
Vierailija kirjoitti:
kuukautissieni
Minäkin suosittelen! Kokeilin ensin luontaistuotekaupasta ostettua, sen jälkeen ostin isosta marketista luonnon pesusienen, leikkasin sen paloiksi, huuhdoin ja keittelin (=desinfioin). Erittäin imukykyinen, helppokäyttöinen (vessassa käydessä vain huuhtoo kylmällä vedellä ja puristaa kuivaksi). Jos erittäin runsas vuoto, lisäsuojana konepestävä kestoside.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut vauvanvaippoja tai virtsankarkailuun tarkoitettuja inkohousuja? Toimii, kokemusta on!
Käytän vauvojen vaippoja
Ongelmia on lähinnä, mitä vaatteita käyttää tuolloin, ettei vaippa näy
Vierailija kirjoitti:
Verenvuotoa hillitsevä lääke, kysy gynekologilta. Todennäköisesti tyrkyttää sinulle kierukkaa, mutta kun oikein vaatii niin reseptin saa.
Itselläni on anemian hoitoon määrätty sekä kierukka ja kun se ei ole poistanut kuukautisia kokonaan niin Caprilon. Sen saa gyneltä. Hivenen kallis lääke, mutta todella tehokas! Käytin sitä ennen kierukan saamista pitkään ja toimi hirviövuotoihin hyvin ilman sivuoireita.
Kierukassakin on tutkimusten mukaan se, että ainakin Mirenalla vaan 20% käyttäjistä pääsee elämään menkkavapaata elämää vuoden käytön jälkeen. Itselläni ollut 2 vuotta ja vaikka vuoto on vähentynyt ja endo-oireet helpottaneet, edelleen on viikon menkat, mihin tarvitaan supertampoonia isoina vuotopäivinä.
Eli on hyötyä ja ei ole hyötyä omalla kohdallani.
Kuparikierukan sivuoireena voi olla vuodon lisääntyminen, joten ap:n kannalta se on huono vaihtoehto, mutta ilmeisesti valitettava pakko. Jos on vaan migreeni ongelmana, suosittelen Mirenan testausta. Jos se ei auta 6kk aikana, sitten vaihtoon.
Tamponi.