Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1621/2330 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein törmää torissa ja muissa myyntipaikoissa että "väärä väri meille, ei sopinutkaan meille, olikin liian iso tai pieni ym ym". Kun suunnittelee hyvin, niin välttyy useilta virheostoksilta, ja myöskin jos voi palauttaa niin palautukseen kaupan ohjeiden mukaan, mikäli ei käy kotiin joku ostettu tuote.

Toki jos ostaa käytettynä, niin silloin ei voi palauttaa kuin harvoissa liikkeissä.

Suunnittele hyvin siis.

Vierailija
1622/2330 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ikkunoiden pesun. Nyt on pesty kodinhoitohuoneen, olkkarin ja osittain keittiön ikkunat. Saunan oven pesin myös, sekä eteisen isot peiliovet.

Olohuoneen verhot pesin ja keittiön verhoista luovuin kokonaan.

Siirsin kolmen kaapin paikkaa. Rymsteeraamisella saa kivasti uutta ilmettä kotiin ilman, että ostaa uutta. Samalla saa siivottua kunnolla kaappien alta.

Sohvan pesin höyrypesurilla. Saa nähdä lähteekö ärsyttävät läikät pois.

Vielä pitäisi palautella tavaroita paikoilleen. Yritän myös karsia lisää tavaraa. Olen todella innostunut selkeästä, lähes minimalistisesta sisustuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/2330 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa on myöskin paljon hyviä järjestämis- karsimis- ja raivaamisvinkkejä.

Vierailija
1624/2330 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaste: Olisiko tänään

2 tylsää

2 helppoa

2 hemmottelu

-tehtävää

Vierailija
1625/2330 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tylsää: ikkunoiden pesua, kylppärin pesua.

2 helppoa: roskiskaapin puhdistus, puhtaat lakanat sänkyyn.

Hemmottelua: mies toi ruuat hesestä, ei tarvinnut kokata tänään.

Lisäksi: roskien vienti, 1 koneellinen pyykkiä, yleistä järkkäilyä kotona/tavarat paikoilleen.

Vierailija
1626/2330 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin ikkunoiden pesun. Nyt on pesty kodinhoitohuoneen, olkkarin ja osittain keittiön ikkunat. Saunan oven pesin myös, sekä eteisen isot peiliovet.

Olohuoneen verhot pesin ja keittiön verhoista luovuin kokonaan.

Siirsin kolmen kaapin paikkaa. Rymsteeraamisella saa kivasti uutta ilmettä kotiin ilman, että ostaa uutta. Samalla saa siivottua kunnolla kaappien alta.

Sohvan pesin höyrypesurilla. Saa nähdä lähteekö ärsyttävät läikät pois.

Vielä pitäisi palautella tavaroita paikoilleen. Yritän myös karsia lisää tavaraa. Olen todella innostunut selkeästä, lähes minimalistisesta sisustuksesta.

Vautsi! Olet oikea tehopakkaus! 

Mulla on ollut laiska päivä tänään, kuuden päivän työputken jälkeen oon vaan halunnut maata sohvalla ja katsoa hömppäsarjoja. Sen verran viitsin että pesin pyykit, pistin tiskikoneen pyörimään ja pyyhin keittiön tasot. Sen verran helpompaa on ylläpitosiivous kun on tavarat järjestyksessä ettei tuossa kauaa nokka tuhise.

Toivottavasti tämä oli kevään viimeinen kolea kausi, saan loput välikausivaatteet varastoon ja lopultakin saan tilaa kesävaatteille. 

Vierailija
1627/2330 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tänään

- yhden vaikean, johon valmistauduin koko eilisen illan

- yhden helpon

- kaksi hemmottelua

Kelpaako? ; D

Vierailija
1628/2330 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tänään

- yhden vaikean, johon valmistauduin koko eilisen illan

- yhden helpon

- kaksi hemmottelua

Kelpaako? ; D

Mahtavaa!!! Huipputunne varmasti, kun on saanut tehtyä tuollaisen johon on valmistautunut koko illan. Hemmottelua ei ole koskaan liikaa. Ja siinä sivussa menee yksi helppokin, on sekin tehty ja parempi kuin ei mitään.

Kyllä kelpaa :)

Vierailija
1629/2330 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki 11:

Jos et ole käyttänyt tavaraa vuoteen (tai kahteen) se joutaa roskikseen/kierrätykseen/myyntiin tai vastaavaa.

Vierailija
1630/2330 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jess! Voittajafiilis ;)

Jotkut jutut on vaikeampia kuin toiset, mutta kun ottaa se asenteen, että joka päivä tehdään jotain, joka vie kohti päämäärää, niin aina saa kiittää itseään ja muita kannatuksesta. Kiitos teille kaikille ja tsemppiä itse kullekin.

Vierailija
1631/2330 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeat kohteet voi tuntua aluksi ihan ylitsepääsemättömän vaikeilta. Kun aloittaa helpoimmista kohdista, niin tulee karsimiseen kokemusta, tuntua ja otetta, ja lopulta ne vaikeat ovatkin suht selätettävissä ja jopa easyja, ainakin hyvin pitkälle.

Muistattehan että joihinkin papereihin, asiakirjoihin tms voi tarvita lakisääteisiä säilytyksiä ym ym.

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
1632/2330 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään haaste:

5 tavaraa paikalleen

5 poistoa

5 minuuttia peruspuuhastelua (kuten roskien vienti, tiskit, pyykit ym)

5 minuuttia ekstrapuuhastelua (jotain ei niin päivittäistä, kuten esim. vanhojen pattereiden vientiä jätepisteelle, saunan pesua, kaakeleiden puhdistusta, kukkapenkkien kitkemistä, haravointia ym...)

Tätä haastetta saa ja voi halutessaan tehdä usemmankin kerran, mutta jo toi on hyvä alku.

Vierailija
1633/2330 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt nyt jo hetken aikaa niin että ei ole ollut jaksamista ja aikaa taas ollenkaan karsimiselle ja siivoamiselle, ja hommat ovat kasaantuneet. Eilen illalla kuitenkin pitkästä aikaa sain jonkun inspiraation ja perussiivoilun lisäksi hoidin monta sellaista hommaa jotka ovat jääneet roikkumaan, esim. siivosin kierrätyskaapin, järjestin yhden laatikon, litistin kierrätykseen menossa olevan pahvilaatikkokasan, viikkasin monta päivää lojuneet pyykit, nostelin yläkaappeihin tavaroita jotka ovat jääneet lojumaan koska on muka liian vaivalloista kiipeillä jakkaralla... Mies tuli jo sanomaan että miksi sä näin myöhään illalla vielä hääräät, koita nyt vähän hengähtääkin, ei kaikkea tarvi saada tehtyä samaan aikaan...yritin selittää että nyt on just hyvä flow päällä, mut ei hän ole vissiin itse kokenut sellaista kun ei ymmärtänyt :D

Olin motivoitunut että tänään lapsen päiväuniaikaan hoidan myyntiin menossa olevien tavaroiden kuvaamisen ja pakkaan eteisestä pois loputkin kylmän sään vaatteet, mutta kuinka ollakkaan, juuri tänään lapsi järjesti kamalan shown eikä meinannut suostua millään nukkumaan ja nyt on äitikin ihan puhki...no sellaista kai elämä välillä on, katsotaan jos saan ne tehtyä illemmalla tai huomenna... :)

Vierailija
1634/2330 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeat kohteet voi tuntua aluksi ihan ylitsepääsemättömän vaikeilta. Kun aloittaa helpoimmista kohdista, niin tulee karsimiseen kokemusta, tuntua ja otetta, ja lopulta ne vaikeat ovatkin suht selätettävissä ja jopa easyja, ainakin hyvin pitkälle.

Muistattehan että joihinkin papereihin, asiakirjoihin tms voi tarvita lakisääteisiä säilytyksiä ym ym.

Tsemppiä kaikille!

Tämä on ollut minulle hämmästyttävintä ketjussa. Tämä on sparrannut minua ymmärtämään, että tässäkin tosiaan työ tekijäänsä opettaa. 

Ongelmaksi tulee sitten se, että alkaa entistä enemmän ärsyttää muiden kyvyttömyys nähdä asioita. Täytyy vissiin sopia niin, että he hoitavat perusrutiinit ja minä teen ekstrat. 

Heillehän ei aukea, miten helposti järjestelemiseen tottuu myös niin, että ne yksityiskohdat pistävät silmään, jotka etsivät ratkaisua. Samalla voin olla rauhassa niiden asioiden suhteen, joille ei mitään tarvi tehdä tai ei ole niiden vuoro. Eli tämä ei syökään minulta energiaa vaan antaa sitä. Mies juurikin valitti, ettei hän jaksa keskittyä noihin. Ehkä saan hänet värvättyä mukaan viiden minuutin haasteisiin ja miettimään ratkaisuja omaan logistiikkaansa. Hän kun periaatteessa kuitenkin on sellaisessa aika hyvä.

Alan jo haaveilla kodista, jossa on niin vähän järjestelemistä, ettei sitä nyt vielä usko todeksikaan. Vaikka meillä näkyy myös työ ja harrastukset kotona. Vähän niinkuin sillä nukkekotitaiteilijalla, jonka kyläkoulu paloi. Ymmärrän erittäin hyvin, että he tarvitsivat koulullisen verran tilaa. 

Vierailija
1635/2330 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin yksi tavara myytyä Torissa.

Nyt koti on yhtä turhaa tavaraa kevyempi ja tilalle saatiin 40€. Tuli niin hyvä fiilis tästä!

Lisäksi:

-pesin molemmat vessat

-vaihdoin lapsen sänkyyn puhtaat lakanat

-petasin sängyt

-vein roskat

-ripustin koneellisen pyykkiä kuivumaan ja viikkasin narulta pyykit kaappiin

-tyhjensin ja täytin astiapesukoneen

-tein ruuan ja leivoin mustikkapiirakan

-vein kierrätysroskat kävellen

-palautettiin pulloja 2 kassillista

-1 lastenkirja hajosi ja se laitettiin roskiin

Vierailija
1636/2330 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppispöytä tyhjätty! On se kyllä ihme, että joku ostaa ne omasta mielestä "roskat" joita myy 50 sentillä ja päättää kärrätä kuuseen kaiken tämän vaivan jälkeen.

Lahjoitustavarat menee SPR:lle huomenna (eivät olleet tänään auki), muutama myynti-ilmoitus Facebookiin tehty ja pullot palautettu kauppaan. Lisäksi imuroin eteisen, vein roskat ja söin jääkaapista jämiä päivälliseksi (ihme, että tämä ruuanjämien syöminenkin aiheuttaa jonkin onnistumisen tunteen aivoissa, wtf). Nyt saa luvan riittää tältä päivältä.

Itsellä juuri nyt menossa kausi, ettei tämä tavaran kanssa puljaaminen ikinä lopu ja kaikki on ihan tyhmää-angsti, vaikka järjellä ajateltuna koti on siisti, kaikelle on paikkansa ja remppasuunnitelma on ajatuksen tasolla valmiina. Pitäisi muistaa kiittää itseään, että tänne asti ollaan päästy ja että tänäänkin sain jotain konkreettisesti aikaan. Hyvä minä!

Vierailija
1637/2330 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirppispöytä tyhjätty! On se kyllä ihme, että joku ostaa ne omasta mielestä "roskat" joita myy 50 sentillä ja päättää kärrätä kuuseen kaiken tämän vaivan jälkeen.

Lahjoitustavarat menee SPR:lle huomenna (eivät olleet tänään auki), muutama myynti-ilmoitus Facebookiin tehty ja pullot palautettu kauppaan. Lisäksi imuroin eteisen, vein roskat ja söin jääkaapista jämiä päivälliseksi (ihme, että tämä ruuanjämien syöminenkin aiheuttaa jonkin onnistumisen tunteen aivoissa, wtf). Nyt saa luvan riittää tältä päivältä.

Itsellä juuri nyt menossa kausi, ettei tämä tavaran kanssa puljaaminen ikinä lopu ja kaikki on ihan tyhmää-angsti, vaikka järjellä ajateltuna koti on siisti, kaikelle on paikkansa ja remppasuunnitelma on ajatuksen tasolla valmiina. Pitäisi muistaa kiittää itseään, että tänne asti ollaan päästy ja että tänäänkin sain jotain konkreettisesti aikaan. Hyvä minä!

Pakko vielä jatkaa. Myöhemmin otin pitkät päiväunet, luin kirjaa ja mussutin karkkia. Ankea sää heijastui selvästi mielialaani, sillä heti auringon pilkistettyä päätin siirtyä parvekkeelle jatkamaan kirjanlukua. Ihan huomaamatta tuli pestyä parvekkeen lattia muutamalla märällä rätillä (siitepölyä kaikkialla), pyyhittyä tuolien ja pöydän pinnat ja kurkattua sähkögrillin tila. Nappasin paistoritilän ja pesin sen suit sait sukkelaan. Nyt istun viltin alla ja nautin vartin tehosiivouksen jälkeen taas kirjasta (ja auringosta

Vierailija
1638/2330 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen vähän sieltä täältä karsimisia, sieltä mistä inspiraatio iskee ja huvittaa. En välttämättä kategoria kerrallaan, vaan ne mitkä ovat helppoja poistoja, helppoja käsiteltäviä. Siitä sitte taas uusintakierrosta jne. Tällain saa tehtyä ja aikaiseksi edes jotain.

Sama siivouksissa; mieluummin edes vähän jotain joka päivä kuin että lamaannus koko urakan edessä eikä saisi aikaiseksi mitään muuta tuskailua. Esim wc-pytyn putsaus ohi mennen wc-asioinnin jälkeen, lavuaarin putsaus käsien pesun yhteydessä, ruuanlaiton yhteydessä astioiden laittoa, lattioiden harjaamista. Kun katsoo telkkaria, niin samalla pyykin laittoa jne.

Vierailija
1639/2330 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen vähän sieltä täältä karsimisia, sieltä mistä inspiraatio iskee ja huvittaa. En välttämättä kategoria kerrallaan, vaan ne mitkä ovat helppoja poistoja, helppoja käsiteltäviä. Siitä sitte taas uusintakierrosta jne. Tällain saa tehtyä ja aikaiseksi edes jotain.

Sama siivouksissa; mieluummin edes vähän jotain joka päivä kuin että lamaannus koko urakan edessä eikä saisi aikaiseksi mitään muuta tuskailua. Esim wc-pytyn putsaus ohi mennen wc-asioinnin jälkeen, lavuaarin putsaus käsien pesun yhteydessä, ruuanlaiton yhteydessä astioiden laittoa, lattioiden harjaamista. Kun katsoo telkkaria, niin samalla pyykin laittoa jne.

Jatkuu. Ruuanlaiton yhteydessä selvittelin mm. kuivaruoat ja maustehyllyn, sekä puhdistelin hyllyjä, järjestelin aterimet uudelleen parempaa järjestykseen.

Vierailija
1640/2330 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

= mitään muuta kuin tuskailua,

puuttuu olennainen kuin -sana välistä