Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut maailman paras ketju.
Olen saanut kaaoksen hallintaan jo varastossa, vaatehuoneessa puoliksi ja makkarissa, kahteen ekaan mahtuu astumaan sisään (vuosia tavarat ovat vain kaatuneet päälle) ja makkari on jo visuaalisesti kaunis.
Pahin tilanne on silti eteinen, kylppäri ja olohuone, joissa oleskellaan eniten tai johon puretaan tavarat aina kun kotiin tullaan. Tuntuu että aloitan järjestelyä pari päivää ja viikon päästä kaaos on pahempi kuin ennen aloittamista.. Vinkkejä tähän? Ongelmana ei ole tilan puute, vaan se että tavarat eivät vain mene paikalleen. Ja kun ne kerran laittaa, niin ne levähtää ihan kohta uudestaan, ja lisäksi tulee hiekkaa kaiken päälle, joka on lattialla, koska kevät, ja sitten niitä ei kehtaa laittaa hiekkaisina kaappiin.
Mahtava into ja aloitus sulla. :)
Onko eteisen, olohuoneen ja kylppärin tavaroille selkeät säilytysjärjestelmät ja reilusti tilaa, selkeästi väljyyttä? Ajelehtiiko olohuoneessa yms sellaisia tavaroita, joiden paikka olisi jossain muualla?
Tällaista voisi kokeilla; tarrakirjoittimella nimet: pipot, hanskat, huivit tms. Jokaiselle perheenjäsenelle oma jokin kohta säilytysratkaisuissa.
Joka päivä esim illalla tai useampaan kertaan tavaroiden paikoilleen laitto, systemaattisesti. Voi tehdä noita ketjussa mainittuja haasteita, esim. vaikkapa laita 10/25/50 tavaraa paikoilleen, yhden biisin ajan laitetaan ym ym. Nämä vaan pitää vaan laittaa, ei siinä oikein muu auta.
Hiekan voi lakaista muutaman kerran päivässä lattialastalla, harjalla, pikaimurimella tms.
Tsemppiä paljon!!! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.
Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap
Jälleen tuo lapsellinen ADHD-kortti, tuon alle lakaistaan lähestulkoon mitä vaan. Jos ei ihminen osaa pitää järjestystä edes omassa kodissaan, miten hän selvitytyy työyhteisössä, jossa nykyisin vaaditaan juuri täysin muita ominaisuuksia kuin ADHD-diagnoosia.
Kommenttisi todistaa vain sen, että sinulla ei ole tarpeeksi tietämystä aiheesta. Se on eri asia, mikä on adhd ja kenellä on adhd ja missä menee raja, onko adhd. Mutta voin todistaa sinulle, että adhd vaikuttaa kodin siisteyteen. Olen täällä auttamassa henkilöitä, joilla on aidosti ongelma tämän kodin siisteyden ja tavarapaljouden kanssa. Koska aina kun puhutaan kodin siisteydestä ja karsimisesta niin sen yleensä opettaa ihminen, joka on luonnollisesti siisti. Hän ei valttämättä ymmärrä, miksi joku ei vaan yksinkertaisesti saa kotia siistiksi. Ap
Lähinnä ja yleensä mielenterveysongelmia taustalla. Vastaanotollani käymme usein asiakkaan kotona katsomassa miltä arki siellä näyttää ja näyttää yleensä juuri sotkuiselta sekasorrolta, joten Ap, jättäisitkö diagnosoinnin meille.
Aikuisella pojallani on diagnoosina adhd, hoitamaton, asuntonsa on saanut todella kaameaan kuntoon. Autamme väliajoin.
Ystävättäreni mies teki heidän talossaan tallissa paljo autoremppaa. Piha täynnä autonrenkaita, mömmökanistereita, autonrämiä j n e. Hällä oli aikoinaan ollut autokorjaamo muualla.
Ystävättäreni häpesi kotiaan ja pihaansa. Jos yritti jotain miehelleen puhua tästä sotkusta niin ukko sai raivarin.
Vasta kun miehensä kuoli 60 v syöpään niin on pystynyt pikkuhiljaa alkaa siistimään kotiaan ja pihaansa. Tästä on seitsemän vuotta.
Jos miehensä olis hengissä niin todennäkösesti ihan sama sotku olis siellä.
Pitääkö erota vai leskeytyä että näissä tapauksissa sais sotkut siivottua?
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kaaoksen hallintaan jo varastossa, vaatehuoneessa puoliksi ja makkarissa, kahteen ekaan mahtuu astumaan sisään (vuosia tavarat ovat vain kaatuneet päälle) ja makkari on jo visuaalisesti kaunis.
Pahin tilanne on silti eteinen, kylppäri ja olohuone, joissa oleskellaan eniten tai johon puretaan tavarat aina kun kotiin tullaan. Tuntuu että aloitan järjestelyä pari päivää ja viikon päästä kaaos on pahempi kuin ennen aloittamista.. Vinkkejä tähän? Ongelmana ei ole tilan puute, vaan se että tavarat eivät vain mene paikalleen. Ja kun ne kerran laittaa, niin ne levähtää ihan kohta uudestaan, ja lisäksi tulee hiekkaa kaiken päälle, joka on lattialla, koska kevät, ja sitten niitä ei kehtaa laittaa hiekkaisina kaappiin.
Löytyisikö vaikka tältä videolta mitään ratkaisua noihin ongelmiin:
Viikonloppuvieraat ovat lähteneet, ja päätin aloittaa kodin järjestelemisen melkein heti talon hiljennettyä. Olin puuhaillessani niin iloinen siitä, että koti on muuten järjestyksessä ja kaikilla tavaroilla on paikkansa, sillä se teki urakasta niin helppoa!
Vieraiden petien purkaminen: lakanat suoraan koneeseen, pyyhkeiden keräys ja pesukone päälle. Täkkien ja tyynyjen laitto säilytyspussiin ja imurilla ilmantyhjennys pussista. Samalla tuli tarkistettua täkkien ja tyynyjen pesun tarve. Patjojen laitto omalle paikalleen.
Astioiden, tölkkien ja roskien keräys koko huushollista. Astiat suoraan tiskikoneeseen ja tiskikone päälle. Keittiön tasojen pyyhintä. Tölkit ja roskat ulos heti pussin täytyttyä, tölkit autoon.
Huonekalujen järjestely takaisin "normaaliin" ja pikainen imurointi. Tuuletus.
Olin valmis kauan ennen pesuohjelman loppumista. Hörpin kylmää juomaa ja kuuntelin linnunlaulua ja olin ylpeä itsestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vi2erailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, on ollut mieletön urakka. Jo keittiöstä irtosi vaikka mitä tavaraa jotka oli jollain tapaa rikkonaisia tai muuten vain paritonta rasaa. Mulla on ollut muunmuassa kannu jonka kahva on poikki. Mistä syystä olenkaan sitä pitänyt kaapissa? Muoveihin mars. Lisäksi löytyi uskomaton määrä kaikenlaista omituista. Vuosia vanhoja pakasterasioiden kansia joihin ei ole rasiaa, muovilusikoita/astioita/kupposia siitä kun lapset olivat pieniä, omituisia muovitikkuja jotka ovat olleet drinkkien sekoitukseen. Vein ne taloyhtiön kerhohuoneelle, jos sieltä joku lapsiperhe saa jotain tarpeellista tai kivaa, tai löytäisi oikeat rasiat kansiin.
Oli mikrokupu jonka oli koira osin syönyt ja jota lapset ei käytä ja tietysti mikroa käytetään ilman sitä kupua josta saan hermoromahduksen aina aika ajoin.
Sitten muutama pannu jotka ovat piloille paistettuja. Ulos mäkeen hus. Lisäksi jostain syystä vaikka löytyi niin paljon turhakkeita kaapissa, laiskalla leipojalla ne muutamat kulhot joihin voi tehdä taikinan on hedelmien ja vihannesten käytössä.
Tiehensä myös lähti rikkinäinen kahvinkeitin, kahvipannu josta en edes tiedä mihin keittimeen on aikanaan kuulunut.
Eilen kun kävin kaupassa, ostin niin pakasterasioita, mikrokuvun, kunnon kannun jota voi käyttää myös mittana sekä pari läpinäkyvää kulhoa joihin laitoin vihannekset ja hedelmät. Nyt saan toiset kulhot käyttöön ja pääsen tekemään niihin, jos ei taikinaa, niin ainakin mehevän määrän salaattia!
Keittiöstä tuli nyt, jos ei kätevä, niin paljon parempi kuin aiemmin. Nyt näkee kun avaa kaapit että mitä on missäkin ja kaikki ovat ehjiä ja joita voi käyttää.
Siis ethän heittänyt muovinkeräykseen sitä kannua, jossa kahva poikki?
Jos heitit, niin väärä paikka. Se on tarkoitettu vain pakkausmuoveille, ns. ämpärimuovit ja muoviastiat ei kuulu sinne.
Toisaalta, oli meidänkin muoviroskiksessa kerran jopa muovikuorinen matkalaukku 😳
Pakkausmateriaaliksi kaiketi tulkittu sekin. 😂Miten tosta muovinkierrätyksestäkin on tehty noin vaikeaa??
Tää on tosi erikoinen juttu nimittäin keräsin mökiltä kaikki käyttämättömät ämpärit ja muovivadit enkä vienyt muovikeräykseen, koska sinne saa viedä vain pakkausmuovia. Ajoin sorttiasemalle ja kysyin vienkö nää nyt sekajätteisiin niin siellä sanotttin, että pitää viedä muovijätteisiin. Ilmeisesti isoja muovituotteita ei saa viedä muovikeräykseen, koska ne täyttävät keräysastiat nopeasti.
Mä olen ajatellut, että pakkausten keräys on velvoitettu kauppaketjujen tehdä omalla kustannuksellaan. Niin tokihan ne sanoo, ettei sinne saisi laittaa muuta muovia kuin pakkauksia, kun haluavat ettei ole niin nopeasti täynnä ja niin lyhyt tyhjennysväli, mistä tulee heille enemmän kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä selviän just ja just kodin perussiivouksesta, mutta aikaa ei ole ns. lattiasta kattoon tehosiivoukseen.
Ikkunat pitäisi pestä, pyyhkiä ovet ja seinät. Tuntuu, että joka paikassa on tahroja.
Tänään sain pestyä meidän päiväpeiton, imuroitua sängyn ja vaihdettua sänkyyn puhtaat lakanat. Pesin myös höyrypesurilla sohvan istuinosan.
Vielä pitäisi pestä vessat ym ym. Tehtävälista on loputon, koska uutta tehtävää tulee sitä mukaa, kun saa jotain tehtyä.
Karsin myös tavaraa tänään kahden kauppakassillisen verran. Yleensä karsin aina samalla, kun siivoan tai järjestän.
Pitäisi osallistaa perhettä enemmän, mutta kaikilla on omat kiireensä ja levätäkin pitää.Minä keksin (tämän ketjun inspiroimana) sellaisen systeemin, että joka viikko tehdään perusviikkosiivous kuten ennenkin, ja lisäksi yksi harvemmin tehtävä isompi homma. Ei enää tarvitse tuskailla, että pitäisi ja pitäisi tämä ja tuo ja niin paljon. Yksi kerrallaan, keskittäen ajatukset vain siihen yhteen, selkeästi määriteltynä aikana (eikä "pitäisi joskus"), viikkojen kuluessa edistystä tapahtuu äkkiä! Oikein sitä innolla katselee ympärilleen, että minkäs homman tällä viikolla tekisi.
Kuulostaa hyvältä! Noin siitä tulee rutiini, ja mieleen vapautuu tilaa muille asioille.
Meillä vain ei toimi, kun perussiivouksessa tahtoo mennä puoli päivää, kuten meillä helposti käy. Liikaa huonekaluja jne. Imuroiminen on niin iso operaatio, että se on jaettu kolmelle hengelle vuoroiksi. Ota sä tää huone niin mä otan tuon, toinen auttaa siirtelemään ja kolmas lepää hetken. Olenkin mennyt lastalinjalle, sillä saa harvennettua imurointikertoja, ja perhe kiittää. Joten täällä pitäydytään näihin lyhyisiin tiheisiin operaatioihin toistaiseksi. Tänään se oli jääkaapin siivoamista, tuli tilaa kun sain oven ylälokeron käytyä läpi ja putsattua. Samalla syötiin vanhaksi menevää pois. On päädytty siihen, että to-pe on hyvä hetki keskittyä jääkaapin huoltoon, niin sitten on viikonloppuostokset helppo tehdä, kun muistaa mitä kaapissa on, ja niille on tilaa tehtynä.
Eli sama homma kuin sulla, yritän luoda rutiinin, johon on helppo tottua. Ja meillä sen hyväksyy jopa teini, joka mielellään toisaalta kitisee, miksei meillä ole siistimpää, mutta yrittää paeta, kun sitä pitäisi tehdä...
Mulla oli juuri näin, että siivous vaati kaksi henkeä siirtelemään kaikkea. Silloin kalusteita on liikaa lattialla, ja/tai ne on hankala siivota alta. Niissä on esimerkiksi hankalat jalat imurille, tai liian matala, ettei imuri mahdu. Kalusteita on myös niin paljon, ettei niiden väliin mahdu imuri. Jalallisia kaappeja ja hyllyköitä on liikaa, kun voisi olla sokkelillisia, tai seinähyllyjä. Tavaroita voi olla laatikoissa ja nyssäköissä lattialla, kun ne pitäisi olla hyllyssä tai kaapissa. Usein kaapissa on turhaa tavaraa täytteenä, ja ne oikeasti käytettävät on jossain pöydillä tai muuten esillä.
Lattialla on kenkiä ja kasseja ja mailoja, jotka pitäisi olla hyllyssä/kaapissa/seinällä.
Mattoja on ehkä liikaa, hankalaa materiaalia, ehkä myös menevät helposti myttyyn imuroidessa.
Kommenteissa hiljattain linkattu Clutterbug:in videoon youtubessa.
Clutterbug:lla tosi innostavia ja hyviä videoita. Meni eilen katsellessa useampia. Iso suositus!!
Mulla oli pari päivää ihan hirveän nuutunut olo ja heti tuntuu että kauhea sotku kaikkialla kun ei koko ajan jaksanut siistiä... Mutta eilen oli vähän enemmän energiaa niin sain keittiöstä alakaapin siivottua joka on ollut listalla pitkään😊 Mitään en sieltä joutunut heittämään pois mutta nyt se on vain puolillaan vaikka aiemmin tursusi! On se ihme miten paljon paremmin tavarat mahtuu kun on hyvässä järjestyksessä😅 Mietin parhaillaan olisiko järkevää siirtää sinne takakulmaan jotain mitä ei usein tarvita vai unohtuuko se sitten sinne. Taidan yrittää käydä yläkerran komeron läpi jos sieltä saisi jotain pois (kun sekin tursuaa).
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pari päivää ihan hirveän nuutunut olo ja heti tuntuu että kauhea sotku kaikkialla kun ei koko ajan jaksanut siistiä... Mutta eilen oli vähän enemmän energiaa niin sain keittiöstä alakaapin siivottua joka on ollut listalla pitkään😊 Mitään en sieltä joutunut heittämään pois mutta nyt se on vain puolillaan vaikka aiemmin tursusi! On se ihme miten paljon paremmin tavarat mahtuu kun on hyvässä järjestyksessä😅 Mietin parhaillaan olisiko järkevää siirtää sinne takakulmaan jotain mitä ei usein tarvita vai unohtuuko se sitten sinne. Taidan yrittää käydä yläkerran komeron läpi jos sieltä saisi jotain pois (kun sekin tursuaa).
En koskenut vielä yläkerran komeroon mutta sain aikaiseksi pestä liesituulettimen suodattimet - ja tein sen vauva sylissä ja kokkasin samalla lounaaksi tomaattibasilikakuskusta ja parsakaalia! Ei ollutkaan iso homma kun tarpeeksi liotteli kiehuvalla vedellä ja tiskiaineella😃 Oon vuoden verran sitä kattellut että pitäisi tehdä mutta en ole saanut aikaan kun ajattelin että mitä jos siellä onkin myös suodatinpaperi joka pitäisi sitten vaihtaa ja mistä sellaisia edes ostetaan etc. Tänään vaan päätin että no jos on niin sitten selvitän mistä niitä saa. Ei ollut, homma hoidettu, putsasin myös tuulettimen päälisen ja viereisten kaappien seinät kun vauva nukahti😊 Nyt suklaata ja hömppää palkinnoksi😉
Ai niin ja eilen saatiin pestyä keittiön ikkuna niin nyt siitä näkee taas läpi! Siis oikeasti kun vauva nukkuu vaunuissaan niin keittiön ikkunasta näkee hänet - paitsi ei nähnyt oliko silmät auki vai kiinni, niin likainen se oli😆 Nyt on kirkas ja valoisa
Hei, miten teillä menee? Minulla tuli melkein kuukauden tauko näihin raivausjuttuihin, kun mies oli kotona työmatkojensa välissä, mutta nyt jatkan taas. Tänään laitoin pois yhdet loppuun kuluneet farkut ja kirjoja kirpparikassiin. Mitä vielä? Iso kasa papereita. Jotenkin ihana fiilis kun projekti jatkuu taas.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin eteiseen mahdollisimman vähän tavaraa. Vain kauden vaatteet ja kengät. Mutta vaikka teen näin, on se silti järkyttävän täysi. Lapsen pipot ja hanskat ovat koreissa mutta lapsi kippaa ne lattialle. Niitä ei voi nostaa mihinkään koska muuten ei ylety. Kengissä vie tilaa, kun kaudessa on käytössä ainakin neljät parit. Ja mies ei vie kausivaatteita pois vaan talvitakit on kesät talvet naulakossa.
Eteiseen esim. smartstore, kapea kenkähylly, naulakoita, pysty naulakko, kenkäteline, lipasto, tms tms. Kapeaan kenkähyllyynkin voi laittaa säilytykseen pipoja ja hanskoja ym.
Kausivaatteita jos pystyy säilyttämään esim. sängyn alla sängynaluslaatikoissa, niin eivät vie eteistilaa.
Esim. Ikeassa on liukuovikaapistovaihtoehtoja, joissa syvyys vain 35cm. Vetää paljon tavaraa, hyllyjä ja tankoa väleihin. Kaikki saa nätisti piiloon. Muista karsia turhat pois.
Esim. tällainen on nätti olohuoneessakin, ja tänne voi laittaa vaikkapa kotitoimiston, astioita, joulukoristeet ym ym.
https://www.ikea.com/fi/fi/p/besta-saeilytyskokon-ovet-laatikot-valkoin…
Kannattaa katsoa oman kodin pohjapiirustusta ja hahmotella nk. puhtaalta pöydältä miten laittaisi huonekalut, lipastot tms. Jos entiset huonekalut, kalusteet, säilytysjärjeselmät ovat epätoimivia, epätehokkaita, niin pois vaan ja uusi toimiva ratkaisu tilalle.
Toimivuus kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Esim. tällainen on nätti olohuoneessakin, ja tänne voi laittaa vaikkapa kotitoimiston, astioita, joulukoristeet ym ym.
https://www.ikea.com/fi/fi/p/besta-saeilytyskokon-ovet-laatikot-valkoin…
Kannattaa katsoa oman kodin pohjapiirustusta ja hahmotella nk. puhtaalta pöydältä miten laittaisi huonekalut, lipastot tms. Jos entiset huonekalut, kalusteet, säilytysjärjeselmät ovat epätoimivia, epätehokkaita, niin pois vaan ja uusi toimiva ratkaisu tilalle.
Toimivuus kotiin.
Säilytysjärjestelmät tietty huomioiden jos on vuokralla, niin sitte sen mukaan. Mutta irto säilytysjärjestelmiä pystyy varmaankin laittamaan.
Mä olen saanut moneen pulmaan apua sillä, että olen rohkeasti miettinyt asioita uusin silmin ja luovasti, katsellut ideoita: pinterest, sekä sisustuskuvia (eri liikkeet, verkkokaupat ym), en ole jäänyt vanhoihin kaavoihin jos ne on olleet toimimattomia.
Kun hankkii jotain, niin mittaaminen on (kork, lev, syv) ehdottoman tärkeää. Kokonaisuuden suunnittelu.
Esim. tällaisessa saa piiloon tavarat, yleisilme pysyy siistinä.
Tohon saa valotkin, on kaunis tunnelman luoja. Liukuovet, niin ei vie tilaa kun ovia availee.
https://www.ikea.com/fi/fi/p/kalknaes-liukuovikaappi-valkoinen-30496264/
(ihan vaan ideoina näitä linkkejä)
Sisustusblogeista yms blogeista, ammattiraivaajien fb:stä, ig:stä ja blogeista, sekä myöskin googlen kuvahaulla löytyy hyviä vinkkejä myös. Vaatii vähän kyllä omatoimisuutta etsiä ja hankkia tietoa. Selkeillä hakusanoilla kyllä löytyy.
Mä laitan viimeistään vappuna talvivaatteet ja syyslomalla viimeistään kesävaatteet.
Nykyään mulla on niin vähän vaatteita, on äkkiä laitettu. Yritän käydä talvikengät aina lankin kanssa läpi joka viikonloppu, kun ovat käytössä