Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
101/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju :) Yksin asuessani oli sotkukatastrofi. En osannut keksiä tavaroille järkeviä paikkoja, enkä päättää mitä on olennaista säilyttää. Kotini oli hyvin sotkuinen.

Nyt parisuhteessa pärjään hyvin kun hoidan tietyt siivousrutiinit, jotka koen hallitsevani ja puolisoni hoitaa muut. Käytämme yhtä paljon aikaa kotitöihin.

Jos rikomme rutiinia ja minun tulee siivota jotain poikkeuksellista esim. Karsia tavaroita tuntuu että pää hajoaa enkä selviä hommasta. Saatan vaan jumittaa ja tuntuu että pää hajoaa.

Muuten olen fiksu, pärjäävä ja hyvässä vaativassa työssä, ei mielenterveysongelmia tietääkseni. En tiedä mistä tämä siivousongelmani johtuu.

Vierailija
102/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki ikkunanpesuun: laadukas mikrokuituliina.

Ikkunalastan heitin kiertoon vuosia sitte.

Käytätkö kuitenkin liinan kanssa pesuainetta?

Peset ihan märällä vai nihkeällä?

Miten kuivaat, kuivalla mikrokuituliinallako?

Niin paljon kysymyksiä.

En IKINÄ saa ikkunoista ja peileistä täysin puhtaita, aina jää jotain ihme kukerrusta.

Olen toivoton ikkunanpesijä. 😕😕

Joskus käytän puhdistusainetta, joskus pyyhin pelkällä nihkeällä mikrokuituliinalla.

Jos käytän pesuainetta, niin silloin ekalla liinalla pesen (kostutettu vedellä+pesuainetta) ja tokalla liinalla jossa vain vettä niin pyyhin uudelleen. Ei jää rantuja. Tupperin ja Vileda micronquick liinat tosi hyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana hyvän mielen ketju! En edes ole kohderyhmää, mutta silti luen tätä hymy huulilla.

Vierailija
104/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homma kaatuu kyllä heti tuohon "Juo vettä" kohtaan.

Sullako kaatuu? No tsemppiä nyt, se on oikeesti hyvä vinkki! Helposti unohtaa juoda ku siivoo ja karsii. Tulee jano, kokeilepa itte. Ihminen tarvii myös vettä paljon päivän aikana.

Vierailija
105/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pliis tuohon jumittamiseen vinkkejä, kiitos. Mistä jumittamiset johtuu ja miten niiden yli pääsee?. Vastaile vaikka huomenna, kiitti.

Vierailija
106/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon sä ap laitoit pois? Miten vähän/paljon sä omistat tavaraa nykyään? Eli mikä sulle on sopiva määrä, jos voi kysyä?

Haluan painottaa, että ei ole oikeaa tai väärää. Minulla kesti muutama vuosi kehittää karsimisesta tapa. Eli osasin kyllä siivota ja järjestellä, mutta se ei pysynyt kauaa siistinä. Kun kaaos alkaa näyttää vähän paremmalta, eli huonolta:D niin se näyttäytyy meille ns. Hyvänä. Eli se ei riitä, että vähän karsii. Siitä pitää tulla automaattinen tapa. Eli vastaus kysymykseesi: minun kodissani on ehkä 60% vähemmän tavaraa. En ole minimalisti, mutta minulla ei pyöri roskia, lehtiä, rikkinäisiä tavaroita ympäriinsä. Jokaisella tavaralla on oma ns nukkumapaikka eli ennen meidän kodin ihmisten nukkumaanmenoa ei ole tavaroita missään levällään. Tämä ei vaadi minulta yhtään ylimääräistä aikaa siivota, koska olen karsinut ylimääräiset tavarat ja olen kehittänyt itselleni uusia tapoja pitää koti siistinä. Esim. Laitan tavaran heti paikoilleen: pyyhe, likaiset vaatteet, astiat, sakset, ponnarit eli ihan mitä vaan. En edes huomaa tekeväni sitä :) huom täytyy muistaa mistä aloitin :) kaaos!Ap

Sanoisin vielä, että jos sinua vähänkin ahdistaa tavarat kotona niin karsi! Aloita helpoista tavaroista, millä ei ole minkäänlaista tunnearvoa :)

Vierailija
107/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap pliis tuohon jumittamiseen vinkkejä, kiitos. Mistä jumittamiset johtuu ja miten niiden yli pääsee?. Vastaile vaikka huomenna, kiitti.

Mitkä jumittamiset?:) jos voit tarkentaa niin ehdin ehkä vastailla vielä :)ap

Vierailija
108/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homma kaatuu kyllä heti tuohon "Juo vettä" kohtaan.

Sullako kaatuu? No tsemppiä nyt, se on oikeesti hyvä vinkki! Helposti unohtaa juoda ku siivoo ja karsii. Tulee jano, kokeilepa itte. Ihminen tarvii myös vettä paljon päivän aikana.

Tällä on ihan konkreettinen hyöty juuri siihen, että mieli pysyy virkeänä. Sillä on myös syvällisempi merkitys. Pidä itsestäsi huolta. Matalan kynnyksen tekoja- ne on helpompi toteuttaa :) Ap

Vierailija
109/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen ketju :) Yksin asuessani oli sotkukatastrofi. En osannut keksiä tavaroille järkeviä paikkoja, enkä päättää mitä on olennaista säilyttää. Kotini oli hyvin sotkuinen.

Nyt parisuhteessa pärjään hyvin kun hoidan tietyt siivousrutiinit, jotka koen hallitsevani ja puolisoni hoitaa muut. Käytämme yhtä paljon aikaa kotitöihin.

Jos rikomme rutiinia ja minun tulee siivota jotain poikkeuksellista esim. Karsia tavaroita tuntuu että pää hajoaa enkä selviä hommasta. Saatan vaan jumittaa ja tuntuu että pää hajoaa.

Muuten olen fiksu, pärjäävä ja hyvässä vaativassa työssä, ei mielenterveysongelmia tietääkseni. En tiedä mistä tämä siivousongelmani johtuu.

On hyvin yleistä, että työt hoitaa hyvin ja on siellä jopa erittäin järjestelmällinen. Kotona taas ei. Se tarkoittaa vain sitä, ettet ole oppinut järjestämään. Paljon liittyy myös meidän aivojen toimintaan. Ehkä et osaa hahmottaa kokonaisuuksia ja on hankala priorisoida. Huom! En ole lääkäri, lukenut paljon tutkimuksia aiheesta kyllä.Ap

Vierailija
110/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen sana vielä :) muista, että jos aloitat karsimisen huomenna niin älä oleta että kaikki sujuu kuin tanssi. Kenestäkään ei tulee osaajaa yhdessä päivässä. Kodin järjestäminen on taito niin kuin muutkin. Ole itsellesi armollinen. Olet vasta harjoittelemassa, mutta älä luovuta:) Ap

Vierailija
111/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Mitkä sun Top10 vinkit on?

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

7. Älä osta lisää tavaraa kotiin

8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Tässä oli muutama lyhyt vinkki

Todella mielenkiintoisia näkökulmia. Varsinkin tuo kohta 1. En ole koskaan miettinyt asiaa tuolta kantilta.

Vierailija
112/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsee alkuun, mutta karsimisessa ja eteenpäin viemisessä jää jokin vaihe jostain syystä kesken. Esim. jää kasoja pyörimään ja osa selvittelemättä nurkkiin, osa kyllä selvitelty. Ei saa vietyä käsiteltyjä poislähteviä laatikoita esim. eteenpäin hyväntekeväisyyteen. =jumittaminen

Vierailija
113/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää noita Top10 tyyppisiä asioita, jos vaan on tollasii näkökulmia,

noi on niiin hyviä pointteja. :)

Top20

Vierailija
114/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi japanilaisen youtube videot on aivan ihania.

Rauhallinen, maltillinen tahti, ei mitään hosumista ja hössöttämistä eikä kiirettä tai kiireen tuntua. Keskittyminen siihen mitä tekee. Huippua!!!

Vierailija
115/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on tarpeeksi iso asunto perheen kokoon nähden. Minä olen epätoivoinen minimalisti ja karsija, mutta kun pakko on olla jotain vaatteita, sängyt kaikille, lakanat ja pyyhkeet. Ei vaan ole mahdollista elää siististi, jos tilaa on aivan liian vähän. Armollisuutta itselle siinäkin.

Vierailija
116/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsee alkuun, mutta karsimisessa ja eteenpäin viemisessä jää jokin vaihe jostain syystä kesken. Esim. jää kasoja pyörimään ja osa selvittelemättä nurkkiin, osa kyllä selvitelty. Ei saa vietyä käsiteltyjä poislähteviä laatikoita esim. eteenpäin hyväntekeväisyyteen. =jumittaminen

Sama täällä! En saa mitään vietyä loppuun. Tästä olis kiva kuulla jotain uusia vinkkejä ja näkökulmia.

Vierailija
117/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika, ylimääräinen tavara pois. Kaappiin, ei paljoa esille.

Vierailija
118/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä! En saa mitään vietyä loppuun. Tästä olis kiva kuulla jotain uusia vinkkejä ja näkökulmia.

Ihan vaan päättää, että nyt tehdään vaikkapa yksi pussi tai laatikko kerrallaan. Mennä sen laatikon/pussin tms luo ja ottaa ohjat käsiin. Esim. illalla eilen sain vartissa tehtyä yhden kesken jääneen projektikasan. Sitä olin pähkäillyt jo kuukaudenpäivät ja päätin vaan tehdä. Hyvin onnistui ja nyt on tehty. Tsemppiä! :)

Vierailija
119/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan päättää, että nyt tehdään vaikkapa yksi pussi tai laatikko kerrallaan. Mennä sen laatikon/pussin tms luo ja ottaa ohjat käsiin. Esim. illalla eilen sain vartissa tehtyä yhden kesken jääneen projektikasan. Sitä olin pähkäillyt jo kuukaudenpäivät ja päätin vaan tehdä. Hyvin onnistui ja nyt on tehty. Tsemppiä! :)

Lisäys: on kyllä voittanut olo! Jess.

Vierailija
120/2330 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Top10:n kohta 3 loksautti palaset kohdilleen.

"Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti."

Aivan mahtavaa, kiitos ap. <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi