Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Jos tavara on jo palvellut sun äitiäsi, mummuasia, isomummuasi, niin ei sen tarvitse enää palvella sua, jos sä et oikeesti halua.
Hyvin sanottu! Olisko tämän sukupolven aika jo ymmärtää. Ei tarvitse ottaa vastaan kaikkea roinaa vaan velvollisuuden takia.
Nämä 1940-ja 1950-luvuilla syntyneet ovat yleensä pahimpia himohamstraajia ja tavarankerääjiä. Asunnot on tupaten täynnä tavaraa. Ylimääräistä roinaa tuputetaan jatkuvasti aikuisille lapsille ja sukulaisille.
Ongelmia tulee, kun tavarankeräilijä ja himohamstraaja sairastuu ja joutuu hoitokotiin tai kuolee, niin asunto on saatava jotenkin tyhjennettyä. Usein myös nopeasti.
Onko jollakin kokemuksia hamstraajan asunnoista? Miten ratkaisitte täynnä tavaraa olevan asunnon raivaussiivouksen ja tyhjennyksen? Ja mitä tämä maksoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tavara on jo palvellut sun äitiäsi, mummuasia, isomummuasi, niin ei sen tarvitse enää palvella sua, jos sä et oikeesti halua.
Hyvin sanottu! Olisko tämän sukupolven aika jo ymmärtää. Ei tarvitse ottaa vastaan kaikkea roinaa vaan velvollisuuden takia.
Todella hyvä artikkeli:
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000008173153.html
Turhasta roinasta luopuminen on vaikeinta 3 ihmistyypille
Vierailija kirjoitti:
Miten olette hoitaneet asunnon raivaussiivouksen ja kuolinpesäsiivouksen?
Tämä tulee eteen, kun iäkäs lähiomainen - äiti tai isä jne. - muuttaa palvelutaloon tai hoitokotiin ja vanhuksen asunto on saatava tyhjennettyä ja siivottua tavarasta. Tai kun lähiomainen kuolee ja hänen asunto on tyhjennettävä ja siivottava uudelleen vuokrausta tai asuntoesittelyä ja myyntiä varten.
Hankalimpia ovat himohamstraajat ja tavaran kerääjät. Heitä on paljon suurissa ikäluokissa. Asunnot, kaapit, vaatehuoneet, komerot, vintit, kellarit, varastot, autotallit ja kesämökit ovat lattiasta kattoon asti täynnä tavaraa. Ja suurin osa tavaroista on täysin tarpeetonta ja turhaa.
Miten ja mihin raivaussiivouksen ja kuolinpesäsiivouksen tekijät lajittelevat ja laittavat tavarat? Paljonko raivaussiivous ja kuolinpesän tyhjennys maksaa? Saako huonekaluista, astioista ja muusta ehjästä ja hyväkuntoisesta kodinirtaimistosta myyntituloja? Vai meneekö suurin osa lahjoituksina keråyspisteisiin ja muu kodinirtaimisto maksullisena jätteenä kaatopaikalle?
Meillä meni yli 10 vuotta !!! jotta appivanhempien koti saatiin kuntoon.
Vuosia he kävivät meillä kerran kk ja toivat autolastillisen tavaraa.
Heillä on iso farkku. Käytiin heillä pari krt vuodessa ja eroa ei näkynyt missään.
Sitten mieheni sai työpaikan kautta pakun ja yli 5 kk toi joka maanantai meille autolastillisen tavaraa, yli 100 banaanilaatikkoa per kuorma.
Mä sitten perkasin ne ja meillä oli sellainen käytävä kirppiksellä varattuna.
Appivanhemmat myivät kaikki arvokkaat itse ja olihan se mieletöntä, kun puolessa välissä urakkaa alkoi edistyminen näkyä.
Kaikki paikat oli täynnä. Kellari, piha, talli, vintti, komero jne.
Välillä appivanhemnat huokailee oli siinä iso työ.
Meillä oli vielä isompi.
Kun koti oli kunnossa, sinne tehtiin pintaremontti, tuli taloon vesivahinko. Tämä huomattiin minuutin sisällä alkamisesta. Ennen olisi voinut mennä jopa talo pilalle
Siistin kodin eteen on tehtävä hommia, puuhia, järjestämisiä, kotitöitä ym.
Se on totta, ellei ulkoista tekijää tekemään.
Hei, tässä muutama vinkki, jotka olen itse oppinut matkalla tavarakaaoksesta pois.
1. Määritä jokaiselle tavararyhmälle PAIKKA, mihin ne täytyy mahtua. Esim. vaatteet täytyy mahtua noihin kaappeihin, loput lähtevät pois. Itse määritin, että kirjat täytyy mahtua tiettyyn hyllyyn ja loput lahjoitin pois.
2. LAHJOITA. Älä yritä turhaan myydä tavaraa, joka ei ole oikeastaan minkään arvoista (ellet ole ihan vararikossa!). Liian suuri vaiva, pettymykset ja tavaran vatkaaminen edes takaisin ovat liian suuri hinta menetetystä vapaa-ajasta.
3. Rikkinäiset ja huonot tavarat ROSKIIN. (Tietysti lajitellaan materiaalin mukaan oikein). Kierrätyskeskukset ym. hukkuvat ihmisten lahjoittamiin jätteisiin. Nykyisin roskat poltetaan lämmitysenergiaksi, perinteisiä kaatopaikkoja ei enää ole. Muista, että toisen roska on toisenkin roska.
4. Imuria voi ihan hyvin säilyttää ESILLÄ käyttövalmiina, pistoke seinässä, esim. keittiö/eteinen. Etenkin, jos kulkeutuu paljon hiekkaa ja roskaa(lapset/lemmikit). Minun koti, minun säännöt.
5. Kenenkään MUIDEN tavaroita minulla ei ole velvollisuus säilyttää, jos en itse halua. Ei (kuolleiden) sukulaisten, aikuistuneiden lasten yms. Jos en itse halua niitä kotonani pitää, niin elossa olevat hakekoot omansa ja loput kierrätykseen.
6. Muistotavaroista sen verran, että koko suvun muistoja ei tarvitse vaalia kotonaan. Mieti tarkkaan, mitkä ovat ITSELLE tärkeitä muistoja, mitkä muiden muistoja. Tämä sekoittuu monesti vanhempien/ aikuistuneiden lasten välillä. Muista elää tässä päivässä.
7.ELÄMÄ MUUTTUU. Kun ei voi enää luistella, anna luistimet pois. Jos moottoripyörä on myyty, elä jää hautomaan ajopukua ja kypärää siltä varalta, että ehkä joskus vielä Ole realisti; elätkö haave-elämää, vai todellisuutta?
8. Jos asut pienessä asunnossa ja VIERAILIJOITA ei kovin usein käy, eikä varsinkaan montaa kerralla, et tarvitse valtavia astiastoja, liinavaatevarastoja tai muitakaan turhia vierasvaroja. Minun asunnossani voi yöpyä lisäkseni korkeintaan kaksi henkilöä, joten minulla on kaikkea neljälle.
9. KOSMETIIKKA. Liian rasvainen kasvovoide, ällöttävä hajuste suihkugeelissä, suttaava ripsiväri. Huonosta kosmetiikasta ei ole pakko kärsiä, heitä pois asianmukaisesti ja käytä vain hyviä tuotteita. Muista, että kosmetiikka vanhenee, ja jokaisessa purnukassa, myös meikeissä, on parasta ennen ohjeistus!
10. NAUTI tyhjentyneestä tilasta, väljästä vaatekaapista, siististä keittiö tasosta, puhtaasta ikkunasta. Katsele rauhassa oman työsi tuloksia ja ole kiitollinen kodistasi.
Asuntojen tyhjennykset, kuolinpesät yms. palveluita voi katsoa löytyykö esim Tori.sta.
Käyttää vaikkapa hakusanoja:
Asuntojen tyhjennykset
Loppusiivoukset
Kuolinpesät
(kaikki osastot)
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä artikkeli:
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000008173153.html
Turhasta roinasta luopuminen on vaikeinta 3 ihmistyypille
Tosi hyvä artikkeli.
Itse säilytin vanhoja veroilmoituksia mappikaupalla. Ihan vaan siksi että näin mitä olen aiemmin ansainnut ja miten elintaso on noussut. 'Kauheeta' miten pienillä tuloilla on joskus tullut toimeen. Ostin silppurin ja kaikki saivat lähteä.
Halpissilppuri oli muuten hyvä hankinta.
Elämä on jatkuvaa muutosta kirjoitti:
Hei, tässä muutama vinkki, jotka olen itse oppinut matkalla tavarakaaoksesta pois.
1. Määritä jokaiselle tavararyhmälle PAIKKA, mihin ne täytyy mahtua. Esim. vaatteet täytyy mahtua noihin kaappeihin, loput lähtevät pois. Itse määritin, että kirjat täytyy mahtua tiettyyn hyllyyn ja loput lahjoitin pois.
2. LAHJOITA. Älä yritä turhaan myydä tavaraa, joka ei ole oikeastaan minkään arvoista (ellet ole ihan vararikossa!). Liian suuri vaiva, pettymykset ja tavaran vatkaaminen edes takaisin ovat liian suuri hinta menetetystä vapaa-ajasta.
3. Rikkinäiset ja huonot tavarat ROSKIIN. (Tietysti lajitellaan materiaalin mukaan oikein). Kierrätyskeskukset ym. hukkuvat ihmisten lahjoittamiin jätteisiin. Nykyisin roskat poltetaan lämmitysenergiaksi, perinteisiä kaatopaikkoja ei enää ole. Muista, että toisen roska on toisenkin roska.
4. Imuria voi ihan hyvin säilyttää ESILLÄ käyttövalmiina, pistoke seinässä, esim. keittiö/eteinen. Etenkin, jos kulkeutuu paljon hiekkaa ja roskaa(lapset/lemmikit). Minun koti, minun säännöt.
5. Kenenkään MUIDEN tavaroita minulla ei ole velvollisuus säilyttää, jos en itse halua. Ei (kuolleiden) sukulaisten, aikuistuneiden lasten yms. Jos en itse halua niitä kotonani pitää, niin elossa olevat hakekoot omansa ja loput kierrätykseen.
6. Muistotavaroista sen verran, että koko suvun muistoja ei tarvitse vaalia kotonaan. Mieti tarkkaan, mitkä ovat ITSELLE tärkeitä muistoja, mitkä muiden muistoja. Tämä sekoittuu monesti vanhempien/ aikuistuneiden lasten välillä. Muista elää tässä päivässä.
7.ELÄMÄ MUUTTUU. Kun ei voi enää luistella, anna luistimet pois. Jos moottoripyörä on myyty, elä jää hautomaan ajopukua ja kypärää siltä varalta, että ehkä joskus vielä Ole realisti; elätkö haave-elämää, vai todellisuutta?
8. Jos asut pienessä asunnossa ja VIERAILIJOITA ei kovin usein käy, eikä varsinkaan montaa kerralla, et tarvitse valtavia astiastoja, liinavaatevarastoja tai muitakaan turhia vierasvaroja. Minun asunnossani voi yöpyä lisäkseni korkeintaan kaksi henkilöä, joten minulla on kaikkea neljälle.
9. KOSMETIIKKA. Liian rasvainen kasvovoide, ällöttävä hajuste suihkugeelissä, suttaava ripsiväri. Huonosta kosmetiikasta ei ole pakko kärsiä, heitä pois asianmukaisesti ja käytä vain hyviä tuotteita. Muista, että kosmetiikka vanhenee, ja jokaisessa purnukassa, myös meikeissä, on parasta ennen ohjeistus!
10. NAUTI tyhjentyneestä tilasta, väljästä vaatekaapista, siististä keittiö tasosta, puhtaasta ikkunasta. Katsele rauhassa oman työsi tuloksia ja ole kiitollinen kodistasi.
Ihan mahtava lista. Kiitos!
Laittakaa vain lisää näitä omia top kymppejä!
Myös eläinten ystävät voivat lahjoittaa. Helsingin eläinsuojeluyhdistys, Löytöeläintalo ja Yliopiston eläinsairaala ottavat vastaan lakanoita, pyyhkeitä, peittoja sekä toppavaatteita, joita ne käyttävät eläinten alustoina.
Tässä hyvä lista.
Top 10
1. Aloita
2. Aloita
3. Aloita
4. Aloita
5. Aloita
6. Aloita
7. Aloita
8. Aloita
9. Aloita
10. Tee
Tsemppiä. Aloittaminen on se vaikeinta.
Karsiminen helpottuu stä mukaa, mitä enemmän sitä tekee.
Karsinta on se, mikä auttaa.
Muutin miesystävän kotiin ja en maksa asumisesta mitään ja teen kotoa käsin töitä, mä sitten mm siivoan.
Keittiössä oli pari avohyllyä ja keittiössä outo kolo. Siinä oli keittiöjakkara, mutta ei ole yhtään kaappia niin korkealla.
Aloin puhumaan laitetaan siihen kaappi ja etpä tiiä mitä mies sanoi
Kalustemyyjä oli pakkomyynyt hänelle koloon sopivan laatikoston. Sanoi maksoi 500 e ja on ollut kaapissa keittiön asennuksesta asti.
Me sitten asennettiin se, siivottiin kaikki kaapit, järjesteltiin ja avohyllyt jäi tyhjiksi.
Vietiin ne Ikeaan second handiin.
Keittiössä kaikille on oma paikkansa ja aina on siistiä. Kauppakassi tuo n kerran kk raaka-aineet, kuun lopussa ei juuri mitään ole ja ennen uusien tuloa, siivoan hyllyt ja laatikot.
Leikkaan vanhat lakanat, tyynyliinat yms sopivankokoisiksi räteiksi. Hyviä mm. keraamisen lieden ja kivitasojen pyyhkimiseen. Heitän lakanapykin joukkoon ja käytän uudelleenkin. Jossain vaiheessa pyyhin niillä eteisen lattian ja heitän roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaan vanhat lakanat, tyynyliinat yms sopivankokoisiksi räteiksi. Hyviä mm. keraamisen lieden ja kivitasojen pyyhkimiseen. Heitän lakanapykin joukkoon ja käytän uudelleenkin. Jossain vaiheessa pyyhin niillä eteisen lattian ja heitän roskiin.
Tämä on tosi hyvä vinkki. Mä otan lattiapyyhkimisrievuiksi vanhat lakanat. Valmiiksi pitää vaan leikkely sopivan kokoisiksi paloiksi tehdä ja italialaisittain sitte se lattioiden kosteapyyhintä päivittäin. Hyvin pääsee niillä vanhoilla lakanoilla tossa alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap
Kuulostaa niin keskinkertaiselta ja perinaiselliselta. Herään mieluummin kirjapinot ja viimeviikkoinen punkkulasi yöpöydällä ja silmälasit hukassa. Boheemius on valintani :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap
Kuulostaa niin keskinkertaiselta ja perinaiselliselta. Herään mieluummin kirjapinot ja viimeviikkoinen punkkulasi yöpöydällä ja silmälasit hukassa. Boheemius on valintani :-)
No sit olet eksynyt väärään ketjuun. Kukaan ei kysynyt sun mielipidettä, miten rakastat sotkuisuutta. Täällä tsempataan toisiamme. Jos meillä ei ole neuvoa antaa tai mitään kivaa sanottavaa niin silloin ei myöskään kirjoiteta kommenttikenttään mitään. Hyvää päivänjatkoa!
Räteiksi voi lekata myös vanhat teepaidat.
Hyviä ohjeita joilla helpottaa jokapäiväistä elämää eikä hommat kasaannu... mistä voi seurata lannistumista.
T. Toinen boomeri