Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Tosi siisti ja kotinsa todella tip top kunnossa pitävä sukulaiseni toi minulle kuolleen sukulaisemme kodista kolme isoa pahvilaatikkoa sekalaista roinaa. Oli siellä jotain kivaakin, mutta suurin osa roinaa. Kysyin, että kai hänkin ottaa jotain. Hän siihen hyvin jämptisti: "No en minä mitään ota, ei ole säilytystiloja, enkä halua ottaa yhtään lisää tavaraa huusholliini!"
Niin, minä nyt työnnän niiden pahvilaatikoiden sisältöjä sinne sun tänne ja vaivihkaa roskiinkin.
Voi kun osaisi sanoa yhtä jämptisti "ei kiitos". Se on varmaan avain monen ongelman ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tilanne, että tykkään kyllä siivota, kun siihen on aikaa. Mutta tällä hetkellä teen täyden työpäivän päälle täyttä tutkintosuoritusta, ja aikaa ei kerta kaikkiaan ole. Olen priorisoinut ajankäytössä ulkoiluun ja liikkumiseen, koska se on terveellistä, sekä riittäviin yöuniin, että jaksan.
Kotini ei ole likainen; perussiivouksen ehdin tehdä, mutta järjestää ja "puunata" en. Alkaa ahdistaa, kun en kerta kaikkiaan ehdi pyyhkiä mitään kaapinovia ja listoja tai järjestää tavaroita. Pyykit kertyvät kasoihin ja tavarat, paperit sun muut kasoiksi jokaiselle liikenevälle tasolle. Odotan vain kesälomaa, jolloin toivon mukaan olisi kokonaisia päiviä aikaa tehdä jotain. Tänä vuonna taitaa ikkunanpesukin jäädä. Vinkkejä otetaan vastaan.
Vastaus: kyllä ehdit! :) kotisi järjestäminen tulee vaikuttamaan terveyteesi, jos epäsiisteys häiritsee. Olet heti laskenut minulle kaikki tehtävät. Normaalisti meidän mieli toimii näin. Alamme heti mielessä miettimään kaikkia niitä asioita, mitä pitäisi hoitaa ja olet jo aivan ymmällään, että miten aika riittää :) laita kello soimaan 15 minuuttia- tulet hämmästynään! Tee se joka päivä. Taidat olla perfektionisti? Yleensä se on merkki, jos on paljon kasoja. Eli mietit, että hoidat sitten, kun aikaa on tarpeeksi ja voin tehdä sen huolellisesti. Totuus on se, että nyt ne kasat vaan jää siihen:) voi olla että olen väärässä. Tämän kuvan sain viestistäsi.ap
Kiitos tsempistä, aion kokeilla. :) En ole perfektionisti, mutta nimenomaan turhauttaa tehdä vain vähän jotain, kun tuntuu, ettei se mihinkään auta, ja haluaisi keskittyä ja tehdä kaikessa rauhassa kunnollista jälkeä.
Kiitos myös siivoojavinkistä. Olen miettinyt sitä, mutta nyt kun on niin sekaista, en kehtaa kutsua jotakin vierasta katsomaan tällaista sotkua. Kieltämättä vähän ristiriitaista, kun kyse on siivoojasta, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko taloudessasi muita, jotka ylläpitävät siisteyttä?
Minulla on lapsia, jotka osaavat siivota koska olen opettanut heitä. Tämä on ollut erittäin haastavaa opettaa. Alussa kun lapset olivat pieniä niin en vaatinut heiltä mitään. Ihan niin kuin lapsuudenkodissani. Meillä ei ole läheskään koko ajan täydellistä, mutta meidän kodissa on rauhaa ja onnellisuutta.
Tärkeintä on, ettei suutu lapsille kun on siivousaika. Ap
Mulla on kaksi vuotias, joka rakastaa siivousta ja järjestelyä. Tosi pienten lasten kanssa siivous on vielä helppoa (siis heille), kun se on kiva leikki. Mun lapsi auttaa imuroinnissa, pyykkien laitossa ja pesussa, tiskikoneen tyhjentämisessä, pöytien pyyhkimisessä ja järjestämisessä. Vaikka jälki ei ole aina priimaa, on tosi kiva katsoa, kun toinen siivoaa niin vakavan näköisenä ja on niin tyytyväinen aikaansaannokseensa ja saatuihin kehuihin. Tiedän, että tämä innostus varmaan haihtuu teini-ikään mennessä, mutta uskon, että aloittamalla varhain siivoukseen ja siisteyteen saadaan pohja, joka auttaa vähän vanhempanakin pitämään kodin siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi siisti ja kotinsa todella tip top kunnossa pitävä sukulaiseni toi minulle kuolleen sukulaisemme kodista kolme isoa pahvilaatikkoa sekalaista roinaa. Oli siellä jotain kivaakin, mutta suurin osa roinaa. Kysyin, että kai hänkin ottaa jotain. Hän siihen hyvin jämptisti: "No en minä mitään ota, ei ole säilytystiloja, enkä halua ottaa yhtään lisää tavaraa huusholliini!"
Niin, minä nyt työnnän niiden pahvilaatikoiden sisältöjä sinne sun tänne ja vaivihkaa roskiinkin.
Voi kun osaisi sanoa yhtä jämptisti "ei kiitos". Se on varmaan avain monen ongelman ratkaisuun.
Voi sentäs. Valitse harkiten kivoimmat ja loput surutta kierrätykseen. Laita viestiä tälle tuojalle, että et ota enää vastaan lahjoituksia, olet aloittanut tavaroiden karsimisen ja haluat selkeän kodin (tms).
Vierailija kirjoitti:
Siivoamista inhoavan pitäisi siivota joka päivä. Silloin siivoaa melko puhdasta ja työ sujuu eikä inhota. Mitä enemmän siivoaa, sitä paremmaksi rupeavat välineet muuttumaan, kun tajuaa hankkia. Ja järjestelmälliseksi on mahdollista opetella. Konmari on todella hyvä keino oppia. Tajuta, että kuinka paljon jotain tavaraa oikeasti on, esim. kyniä tai kampoja. Yhtään ei tarvi lisää. Eikä tosiaan mikään tila vedä loputtomiin tavaraa, vaikka kuinka ahtaisi. Liikatavarasta pitää luopua. Vähiten rakkaista romppeista se alkaa. Konttiin vaan.
Toisaalta epäsiistissä taloudessa siivoamisen jäljen näkee paremmin. Mun mielestä imurointi on hauskempaa, kun kuulee murujen imeytyvän imuriin. Onneksi on pieni lapsi, niin vaikka imuroisin päivittäin, lattialla on aina muruja.
Tämä ketju antaa ihan hirmuisesti intoa karsimaan ja järjestämään kotia. + Siivoomaan. Ap kiitos niin paljon tästä aloituksesta. <3
Joka päivä on jotakin siistittävää, mutta minusta, entisestä himosiivoojasta, on tullut hitaampi. Perus viikkosiivouksen hoidan, mutta onneksi puoliso siivoaa myös. Kaksi kertaa vuodessa tehdään tarkempi siivous; vaatekomerot tsekataan, muut kaapit, varastot, tekstiilit ym., ja kerran vuodessa kaikki keittion kaapit, kirjahyllyt, vitriinit, katot, seinät jne. Ikkunat pestään silloin tällöin. Viime vuonna tehtiin niin perusteellinen siivous, että nyt ei vähään aikaan tarvitse. Tavaroita ei ole liikaa, ja vaatehuoneetkin pysyvät järjestyksessä, kun suunta on poistaa ennemmin kuin lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää lässynläätä koko ketju. Jos nämä vinkit täällä on jollekin jotain uutta, niin no joo. Paremmin tätä tekee aurikatariina tai vaikka clean with barbie.
Olen samaa mieltä. Numeroidut neuvot menivät konkretian sijaan heti kosmis-psykologiseksi guruiluksi. Ei näin. Siivous ja järjestely vaatii konkreettisia neuvoja, ei itsetehostusta neuvojen valekaavussa. Kiitos silti ap:lle, tiedän, että tarkoitat hyvää. Mutta sellaiselle, joka kipuilee tämän ongelman kanssa parhaillaan, tuollaiset tunne itsesi blaa blaa -"neuvot" jäävät hyvin, hyvin etäisiksi. Kiva kuitenkin, että sait oman elämäsi järjestykseen. Näillä ohjeilla ei kyllä kenenkään muun elämä pelastu, aivan liian abstraktia.
Ennen olin aivan onneton, kun yritin pitää kotia järjestyksessä ja siistinä. Muutama esimerkki:
1. Tiesin, että kohta mies tulee kotiin töistä ( olin vanhempainvapaalla). 10 min ennen hänen tuloaan juoksin kuin päätön kana tunkemassa tavaraa kaikkialle esim kaappeihin piiloon. Minua hävetti se , että olin tehnyt paljon, mutta samalla en mitään koko päivän aikana.
2. Pystyin katsomaan tuntikaupalla inspiroivia siivousvideoita netistä, mutta tuloksia ei siitä meidän kotiin syntynyt. ( tämä oli alussa)
3. Jos kutsuimme sukulaisia kylään: siivosin yötä päivää pari päivää ennen heidän tuloa. Ja silti olin aina puolimeikattu,(ja märät hiukset) kun vieraat saapuivat. Tein kaiken siis viimetingassa
4. Meillä oli ennen ylimääräinen huone ennen toisen lapsen syntymää. Siellä ei näkynyt edes lattiaa. Maksoin siellä laskuja pöytäkoneenäärellä. Maksoin ne aina myöhässä.
5. Ostin aivan valtavasti pikkusälää ja piilottelin ostoksia mieheltäni. Vein ne ensin varastoon ja sieltä pikkuhiljaaa kaappiin jemmaan.
6. Minulla kesti aina vapaapäivinä monta tuntia päästä ulos. Menin aina syyllisyyden tunteella ulos lapsien kanssa, koska olisi pitänyt siivota.
Tässä nyt ihan muutama esimerkki, mitä katastrofikoti voi tehdä. Ap
Yksi typerimmistä aloituksista ever. Opettaa porukkaa siivoamaan, jeah!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveää lässynläätä koko ketju. Jos nämä vinkit täällä on jollekin jotain uutta, niin no joo. Paremmin tätä tekee aurikatariina tai vaikka clean with barbie.
Olen samaa mieltä. Numeroidut neuvot menivät konkretian sijaan heti kosmis-psykologiseksi guruiluksi. Ei näin. Siivous ja järjestely vaatii konkreettisia neuvoja, ei itsetehostusta neuvojen valekaavussa. Kiitos silti ap:lle, tiedän, että tarkoitat hyvää. Mutta sellaiselle, joka kipuilee tämän ongelman kanssa parhaillaan, tuollaiset tunne itsesi blaa blaa -"neuvot" jäävät hyvin, hyvin etäisiksi. Kiva kuitenkin, että sait oman elämäsi järjestykseen. Näillä ohjeilla ei kyllä kenenkään muun elämä pelastu, aivan liian abstraktia.
Okei kiitos palautteesta. Perustin tämän ketjun ihan spontaanisti, en myöskään ole ammattilainen. Jätän siinä mielessä pallon teidän lukijoiden käsiin. Totta, etten antanut hirveesti konkreettisia vinkkejä. Uskon silti, että kaikki alkaa mielestä. Mutta on erittäin tärkeää, että siitä myös syntyy käytännön tuloksia. Ehkä ehdin huomenna luettelemaan käytännön vinkkejä tänne :) nämä vinkit auttoivat minua henkilökohtaisesti parhaiten. Siksi halusinkin niitä jakaa. Mutta kuten totesin, ihmisiä on niin erilaisia ja kaikki eivät tule oppimaan tai ymmärtämään minun ns. vinkkejä tähän. Halusinkin vain tehdä hyvää. En voi ottaa vastuuta siitä, että joku ymmärtäisi tai oppisi mitään tästä koska tämä ei ole työtäni. Toivottavasti en sekottanut kenenkään mieltä enemmän näistä mun ajatuksistani. Usein olemme kyllä hyviä siivomaaan, mutta ylläpito vaatii myös sen henkisen puolen ymmärtämistä! Eli ongelma ei ole siinä, etteikö me osattais siivota. Kaikki alkaa mielestä:) Ap
Vierailija kirjoitti:
Yksi typerimmistä aloituksista ever. Opettaa porukkaa siivoamaan, jeah!
Jos jokaisen koti olisi siisti niin eihän tästä tarvitsisi puhua. Huom!Sinä, joka kamppailet kotisi kanssa. Sinussa ei ole mitään väärää, vaikka tämän kaltaisia ajatuksia on yhteiskunnassa.
Sinä, joka kommentoit:Kaikkia ei voi miellyttää, joten voit käydä kurkkaamassa muita mukavia ketjuja täältä!ap
Ongelmani ei ole kodin epäsiisteys vaan epäjärjestys. Kaikelle ei vaan ole paikkaa. Ei ole paikkaa säilyttää välttämättömiä asioita kuten siivoustarvikkeita, kausivaatteita yms. Pieni yksiö. Varaston vuokraaminen ei ole vaihtoehto (raha). Vinkkejä tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vinkki ikkunanpesuun: laadukas mikrokuituliina.
Ikkunalastan heitin kiertoon vuosia sitte.
Käytätkö kuitenkin liinan kanssa pesuainetta?
Peset ihan märällä vai nihkeällä?
Miten kuivaat, kuivalla mikrokuituliinallako?
Niin paljon kysymyksiä.
En IKINÄ saa ikkunoista ja peileistä täysin puhtaita, aina jää jotain ihme kukerrusta.
Olen toivoton ikkunanpesijä. 😕😕
Mä aloitin karsimisen, koska ei ollut liikaa rahaa.
Myin tarpeetonta, jotta sain rahaa.
Esim kuivakaapissa oli 2 ovea, 4 hyllyä.
Aivan kaaoksessa, aina löytyi vanhaksi menneitä jne.
Aloin karsimisen niin, että otin joka paikassa jotain tarpeetonta. Sitten seuraava kierros jne.
Mulla oli kuivakaapissa 2 riviä tupperin purkkeja ja 2 ylintä hyllyä lopulta tyhjiä.
Sen jälkeen, kun kotona ei löytynyt tarpeetonta, huomasin yhtäkkiä kotona oli aina siistiä. Sain esim kasan vanhoja Avotakkoja. Luin läpi ja laitoin kiertoon.
En löytänyt oikein mitään, mitä olisin halunnut jättää kotiin.
Siihen aikaan tapasin miesystäväni ja olin hänelle iso mysteeri. Oli tottunut shoppaileviin naisiin ja kodka yleensä vietimme viikonloput minun luona, miesystävä olisi halunnut ostaa minulle jotain.
Otin vastaan vain ruokaa. Muille tarjouksille sanoin aina ei kiitos.
Olimme alkuvuodesta Amerikassa ja kävimme Outletissa. Mies halusi välttämättä maksaa mekkoni, kun kerrankin halusin jotain
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju antaa ihan hirmuisesti intoa karsimaan ja järjestämään kotia. + Siivoomaan. Ap kiitos niin paljon tästä aloituksesta. <3
Voi kiitos, kiva kuulla:) pystyt siihen! Jos jollakin on epätoivo niin vastaan mielelläni huomenna lisää. Huom! En ole ammattisiivooja, en ammattijärjestäjä. Haluan vain jakaa omia kokemuksia ja miten voitin itseni. Elämä on aivan upeaa siistissä kodissa, jossa jokaisella tavaralla on oma paikka:) kuvittele itsellesi samaa, muista pitää se aina mielessä: miksi siivoan,karsin ja järjestän. Sen on tarkoitus tuntua pahalta välillä. Lopuksi voit olla ylpeä itsestäsi:))
Mun muutama käytännönvinkki:
Jätä vain se mitä tarvitset oikeasti ja käytät, tee valintoja.
Valitse: Mikä on sopiva määrä, ja huomioi myös mikä on liikaa.
Säilytysratkaisut kuntoon. < Tätä saattaa joutua muokkaamaan, muuttelemaan ja tehostamaan.
Miten paljon sä ap laitoit pois? Miten vähän/paljon sä omistat tavaraa nykyään? Eli mikä sulle on sopiva määrä, jos voi kysyä?
Homma kaatuu kyllä heti tuohon "Juo vettä" kohtaan.
Imurointi, mut ny on jo liian myöhä siihen. Ei ole tavaraa pursuavia kaappeja :) mutta voisin tehdä jotain muuta. Olisiko muita ehdotuksia?