Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
41/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi heittää ukko pihalle, sitten koti pysyisi siistinä. Että se osaa sotkea! Tänään läikytti kahvia olohuoneen lattialle ja ne on siellä vieläkin.

Vierailija
42/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää lässynläätä koko ketju.  Jos nämä vinkit täällä on jollekin jotain uutta, niin no joo. Paremmin tätä tekee aurikatariina tai vaikka clean with barbie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aikuinen tytär, jolla on koti epäjärjestyksessä ja joskus roskat jopa haisevat ja kaikki vähän rempallaan.

Miten kannattaisi rohkaista tytärtä huolehtimaan kodistaan? Vai onko edes rohkaistava?

Tärkein asia on, että et moiti häntä. On monta syytä, miksi emme saa kotia järjestykseen. Kukaan ei voi tehdä sitä hänen puolestaan. Voit kyllä siivota hänen asunnon, mutta hän ei tule oppimaan uusia tapoja, jolla ylläpitäisi kodin siistinä. Ihana kuulla, että sinä äitinä olet huolissasi tyttärestäsi( tai että edes mietit asiaa). Kysymys onkin, häiritseekö se häntä? Huomaatko hänellä olevan muita huolen aiheita? Onko tyttäresi aina ollut epäsiisti vai vaaditko häneltä siisteyttä, kun hän asui kotona? Vaikka hän on tyttäresi ja olet ehkä huolissasi niin hän on silti aikuinen ja vastuu on loppupeleissä hänellä. Ap

Määrätty perussiisteys oli oltava, ihan pellossa ei saanut elää. Oli osallistuttava viikkosiivoukseen. Täydellisyyttä en vaatinut, mutta mitään kaaosta ei saanut olla.

Kun hän muutti kotoa, kämppä ajautui heti kaaokseen. Hän säilyttää ihan kaiken, teini-iän vaatteitakin kun voi vielä käyttää esim. remppavaatteina ym selityksiä. Tarjoan joskus apuani ja yhdessä ollaan monet kerrat siivoiltukin, mutta uusi sotku on jo nurkan takana.

Epäsiisteys on hänelle tapa. Sinun avullasi hän on jotunut siivoamaan, mutta nyt hän on itse vastuussa itsestään ja kodistaan. Tällä hetkellä et voi pakottaa häntä olemaan siisti. Mielestäni voit rohkaista häntä, kunhan se ei vaikuta negatiivisesti teidän suhteeseen. Hän on kiintynyt tavaroihin. Tämä on varsin yleistä monelle ihmiselle ja ulkopuolisen silmin voi olla vaikea ymmärtää saati auttaa kyseistä henkilöä.ap

Vierailija
44/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin eron jälkeen seurustella huomattavasti itseäni siistimmän miehen kanssa. Tämä huomio sekä herätti omaan sotkuisuuteeni (en "nähnyt" sotkuja vaan pidin niitä elämän merkkeinä) ja motivoi pitämään asuntoani siistimpänä myös silloin, kun mies ei ollut tulossa luokseni.

Nyt, kun mies kesän aikana on muuttamassa luokseni, on aika tehdä kunnon kevätsiivous.

Vierailija
45/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveää lässynläätä koko ketju.  Jos nämä vinkit täällä on jollekin jotain uutta, niin no joo. Paremmin tätä tekee aurikatariina tai vaikka clean with barbie.

Esim aurikatariina tekee hienoa työtä ja on rakentanut itselleen hyvän bisneksen samalla. Tämä ketju ei ole lässynläätä. Mitä itse olen tässä lässytyksestä hyötynyt: säästänyt todella paljon rahaa, kun lopetin turhan ostamisen. Menin aikuisena opiskelemaan ja sain mieluisan ammatin. Lopetin huutamisen ja panikoimisen ja ahdistuneisuus loppui. Olen matkustellut jo 5 kesää. Olen laihtunut 18 kiloa. En enää kanna vihaa tai kaunaa menneisyydestäni. Kaikki alkoi kodin siivouksesta. Nyt joudun poistumaan. Olen erittäin kiitollinen saavutuksista i ja halusin vain hieman auttaa muita. Olen ollut epätoivoinen ja masentunut, mutta nyt elämä hymyilee ja sen takia halusin vain hyvää hyvyyttäni tulla tänne jakamaan muutaman neuvon:) ap

Vierailija
46/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon tavaraa, jota olen saanut perintönä. Vihaan niitä ihan suunnattomasti, mutta en voi heittää niitä koska sillon vanhemmat huomaisivat. Mitä niillä tavaroilla teen?

Vierailija
47/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiitos tosi paljon! Älä ny katoa täältä, sä olet todella hyviä vinkkejä jakanut. Palaathan vielä.

Vierailija
48/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin pari vuotta sitten Marie Kondon kirjan. Luin sen tarkkaan ja toimin niiden ohjeiden mukaan. Tee sinä samoin.

Vierailija
49/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kiitos tosi paljon! Älä ny katoa täältä, sä olet todella hyviä vinkkejä jakanut. Palaathan vielä.

Ihan varmasti palaan! Muista: sinussa ei ole mitään vikaa, vaikka kotisi olisi epäsiisti. Sinun täytyy vain harjoitella uusia tapoja. Nauti prosessista ja ole ylpeä itsestäsi. Pidä huolta itsestäsi! Ap

Vierailija
50/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin pari vuotta sitten Marie Kondon kirjan. Luin sen tarkkaan ja toimin niiden ohjeiden mukaan. Tee sinä samoin.

Kuten aikaisemmin jo mainitsin, kaikille ei toimi marie kondon tapa karsia. Siitä lisää myöhemmin. Ap

Vierailija
51/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap

Jälleen tuo lapsellinen ADHD-kortti, tuon alle lakaistaan lähestulkoon mitä vaan. Jos ei ihminen osaa pitää järjestystä edes omassa kodissaan, miten hän selvitytyy työyhteisössä, jossa nykyisin vaaditaan juuri täysin muita ominaisuuksia kuin ADHD-diagnoosia.

Kommenttisi todistaa vain sen, että sinulla ei ole tarpeeksi tietämystä aiheesta. Se on eri asia, mikä on adhd ja kenellä on adhd ja missä menee raja, onko adhd. Mutta voin todistaa sinulle, että adhd vaikuttaa kodin siisteyteen. Olen täällä auttamassa henkilöitä, joilla on aidosti ongelma tämän kodin siisteyden ja tavarapaljouden kanssa. Koska aina kun puhutaan kodin siisteydestä ja karsimisesta niin sen yleensä opettaa ihminen, joka on luonnollisesti siisti. Hän ei valttämättä ymmärrä, miksi joku ei vaan yksinkertaisesti saa kotia siistiksi. Ap

Lähinnä ja yleensä mielenterveysongelmia taustalla. Vastaanotollani käymme usein asiakkaan kotona katsomassa miltä arki siellä näyttää ja näyttää yleensä juuri sotkuiselta sekasorrolta, joten Ap, jättäisitkö diagnosoinnin meille.

Vierailija
52/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paljon tavaraa, jota olen saanut perintönä. Vihaan niitä ihan suunnattomasti, mutta en voi heittää niitä koska sillon vanhemmat huomaisivat. Mitä niillä tavaroilla teen?

Tähän vastaan vielä pikaisesti koska uskon monen kamppailevan samojen perintötavaroiden kanssa. Muista: sinun ei koskaan tarvitse ottaa vastaan perintöa tai pitää ikuisesti saamaasi lahjaa. Se ei ole epäkunnioittavaa lahjan antajaa kohtaan. Jos jokin perintötavara tuottaa sinulle iloa niin ehdottomasti pidät. Mutta tavarat ei ole ihmisiä. Et rakasta edesmenneitä sukulaisia enemmän, jos pidät heidän tavaroitaan kodissasi. Anna se jollekkin tai myy. Joku voi saada siitä iloa. Älä aloita katsimista arvotavaroista. Aloita jostain helposta, kuten liian pienistä tai isoista vaatteista. Älä koskaan pukeudu rähjäisiin ja lilaisiin vaatteisiin. Muista oma arvo. Pue itsesi vain sen näköiseksi, että voit avata ulko-oven ilman että tunnen häpeää. Sekavia vinkkejä tuli loppuun, toivottavasti joku sai tästäkin jotain hyötyä. Ap

Vierailija
53/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Mitkä sun Top10 vinkit on?

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

7. Älä osta lisää tavaraa kotiin

8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Tässä oli muutama lyhyt vinkki

Vinkit on ihan hyviä, mutta miten tuo "muista juoda vettä" asiaan liittyy 🤔

Vierailija
54/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap

Jälleen tuo lapsellinen ADHD-kortti, tuon alle lakaistaan lähestulkoon mitä vaan. Jos ei ihminen osaa pitää järjestystä edes omassa kodissaan, miten hän selvitytyy työyhteisössä, jossa nykyisin vaaditaan juuri täysin muita ominaisuuksia kuin ADHD-diagnoosia.

Kommenttisi todistaa vain sen, että sinulla ei ole tarpeeksi tietämystä aiheesta. Se on eri asia, mikä on adhd ja kenellä on adhd ja missä menee raja, onko adhd. Mutta voin todistaa sinulle, että adhd vaikuttaa kodin siisteyteen. Olen täällä auttamassa henkilöitä, joilla on aidosti ongelma tämän kodin siisteyden ja tavarapaljouden kanssa. Koska aina kun puhutaan kodin siisteydestä ja karsimisesta niin sen yleensä opettaa ihminen, joka on luonnollisesti siisti. Hän ei valttämättä ymmärrä, miksi joku ei vaan yksinkertaisesti saa kotia siistiksi. Ap

Lähinnä ja yleensä mielenterveysongelmia taustalla. Vastaanotollani käymme usein asiakkaan kotona katsomassa miltä arki siellä näyttää ja näyttää yleensä juuri sotkuiselta sekasorrolta, joten Ap, jättäisitkö diagnosoinnin meille.

Tuliko mieleen, että ehkä minullakin on ammatillista taustaa tästä?ap

Vierailija
55/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Mitkä sun Top10 vinkit on?

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

7. Älä osta lisää tavaraa kotiin

8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Tässä oli muutama lyhyt vinkki

Vinkit on ihan hyviä, mutta miten tuo "muista juoda vettä" asiaan liittyy 🤔

Pidät samalla huolta itsestäsi. Super tärkeää, ellei tärkein!

Vierailija
56/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen elää tyylillään. Siinä missä viihtyy.

Itse pidän järjestyksestä.

Omalla kohdallamme laitoimme koko huushollin uuteen uskoon.

Teimme tästä erittäin simppelin ja lähes minimalistisen.

Hyvä järjestys alkaa siitä että tavarat vähenevät, roinat pois, mahdollisimman vähiin .

Turha edes yrittää pitää järjestystä yllä jos asunto on tungettu täyteen kaikkea.

Asetin tavoitteeksi että lattioilla on tilaa !

Vaikka kotimme ei ole mitenkään iso.

Jokaisessa huoneessa vain välttämättömät huonekalut.

Itse en voi sietää että lipastojen päällä on "jotain tavaraa".. nyt ei ole.

Eikä lasivitriinin päällä, sen sisällä tietty on 😂..

Eteisessä ei tursua mikään !

On peiliovi kaapisto, joka kätkee naulakot.

Ja pystykomero , jossa on jokaisella perheenjäsenellä oma laatikko, missä on omat lapaset, villasukat, hanskat jne....

Siistiä.

Vaikka en olisi siivonnut viikkoon.

Vierailija
57/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukauden pari osaan olla siisti, sitten romahtaa, uudessa paikassakin.

Vierailija
58/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hallitun kaaoksen ystävä,siivoan kerran viikossa eri asioita. Imuroin ja pyyhin pölyt yhtenä viikkona ja toisena pesen vessan + jonkun muun joka sitä vaatii esim. ikkunat/pyykit. Ja sit seuraavana viikkona taas imuroin ja pyyhin pölyt.  Tällä tyylillä kämppä pysyy suhteellisen siistinä mutta toisaalta ei tarvitse olla järjestelemässä kokoajan siis hallittu kaaos.

Vierailija
59/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on motivoivia kodinjärjestely / siivouskanavia Youtubesta

https://www.youtube.com/@HomeOrganizing

https://www.youtube.com/@Clutterbug

https://www.youtube.com/@cleanmyspace

T. ei-AP

Vierailija
60/2330 |
11.04.2023 |