Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon tavaraa, jota olen saanut perintönä. Vihaan niitä ihan suunnattomasti, mutta en voi heittää niitä koska sillon vanhemmat huomaisivat. Mitä niillä tavaroilla teen?
Sivusta: kerro äidillesi että nyt on asia otettava vakavasti ja perintötavarat valitettavasti eivät sinua ilahduta, ja haluat luopua niistä. Että ne vievät henkistä kapasiteettiasi, energiaasi ja kaappitilaasi, ja että ne lisäävät henkistä kuorimitustasi ja et halua enää kuormittaa itseäsi niillä. Jos et halua puhua henkisestä kuormituksesta, niin sano että mitta on vaan täynnä niitä tavaroita säilöä luonasi ja et käytä niitä.
Varaa esim. jokin aika, jolloin sukulaisesi, naapurisi, ystäväsi, tuttavasi ja tuttavan tuttavasi yms voivat tulla perintötavaroita hakemaan, vaikkapa jokin lauantai klo 14-16. Keitä kahvit ja tarjoa mariekeksejä. Kasaa kaikki ne tavarat yhteen, joista haluat päästä eroon. Loput mitä jää, niin hyväntekeväisyyteen suoraan. Kysy jos jokin taho voisi hakea ne suoraan kotoasi.
Siivoamista inhoavan pitäisi siivota joka päivä. Silloin siivoaa melko puhdasta ja työ sujuu eikä inhota. Mitä enemmän siivoaa, sitä paremmaksi rupeavat välineet muuttumaan, kun tajuaa hankkia. Ja järjestelmälliseksi on mahdollista opetella. Konmari on todella hyvä keino oppia. Tajuta, että kuinka paljon jotain tavaraa oikeasti on, esim. kyniä tai kampoja. Yhtään ei tarvi lisää. Eikä tosiaan mikään tila vedä loputtomiin tavaraa, vaikka kuinka ahtaisi. Liikatavarasta pitää luopua. Vähiten rakkaista romppeista se alkaa. Konttiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkkiVinkit on ihan hyviä, mutta miten tuo "muista juoda vettä" asiaan liittyy 🤔
Vesi puhdistaa juojaa itseään jne. Muutenkin tulisi juoda melko paljon päivässä.
Yleensä ongelma konmarittamisessa on se, että niitä tavaroita ottaa kaapeista ulos ja sit motivaatio lässähtää. Sitten mennään nukkumaan ahdistuneena ja suurin osa tavaroista on vielä keskellä lattiaa. Tavaroita ei saada kuljetettua ulos ja siihen se jää. Tämä tapa toimii siis joillekkin, en missään nimessä sulkisi pois. Joillakin voi mennä tässä erittäin kauan, kun täytyy lueskella ja katsoa läpi jokaikinen tavara. Sanoisin silti, että meidän isoin ongelma on liikaa tavaraa! Meillä tarkoitan: henkilöt, jotka eivät ole luonnostaan siistejä tai järjestelmällisiä ja kärsivät siitä. Ap
Raivaamisessa ja siivoamisessa mulla ainaki tulee jano. Siksi mä juon paljon vettä ku siivoon ja raivaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkkiVinkit on ihan hyviä, mutta miten tuo "muista juoda vettä" asiaan liittyy 🤔
Vesi puhdistaa juojaa itseään jne. Muutenkin tulisi juoda melko paljon päivässä.
Juurikin näin! Tämä on vähintä, mitä voit itsesi vuoksi tehdä kun siivoat ja karsit tavaraa. Yleensä meitä alkaa ahdistaa tavarapaljous ja sen takia on tärkeä muistaa juoda ja ottaa rennosti. Ap
Miten voisin lempeästi opastaa kumppaniani pitämään kotinsa siistinä ja kertoa millä siivota mitäkin?
Olemme hieman alle kolmikymppinen pariskunta, asumme erillään. Miehen koti on melkoisen sotkuinen ja ennen kaikkea likainen. Kun hän puhuu siivonneensa, minä näen kaaoksen ja valtavasti likaa. Hän saa kyllä tiskit ja pyykit koneeseen, mutta ei tunnu ymmärtävän, että kotinsa on oikeasti tosi likainen. Kunnon siivousvälineitä ei ole.
Olen auttanut pari kertaa siivoamaan, mutta mies potee tästä huonoa omaatuntoa ja pelkää minun suuttuvan, vaikka sanon, että autan häntä mielelläni. Hän ei voi käsittää, että pidän siivoamisesta. Suhteemme on hyvä ja kunnoittava, joten pelkään loukkaavani miestä tunkeutumalla siivousapulaiseksi.
Halusin vielä selventää, että yleensä henkilöt, jotka pitävät väkisin perintötavaroita ja lahjoja omissa nurkissaan, kokevat halun miellyttää muita. Esim juuri läheisiä ja sukulaisia perhettä ym. Älä pelkää konfliktia. Älä pidä mitään sinun mielenrauhan kustannuksella. Sinulla on oikeus pitää vain niitä tavaroita, joista välität. Ap
Ihanan inspiroiva ketju.
Ap on niin herttainen kommenteillaan ja vastauksillaan.
<3
Hienoa luettavaa! Itse olen lapsesta asti ollut siisti ja järjestelmällinen. Ketju sai minut ajattelemaan että se ei ole kaikille yhtä helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voisin lempeästi opastaa kumppaniani pitämään kotinsa siistinä ja kertoa millä siivota mitäkin?
Olemme hieman alle kolmikymppinen pariskunta, asumme erillään. Miehen koti on melkoisen sotkuinen ja ennen kaikkea likainen. Kun hän puhuu siivonneensa, minä näen kaaoksen ja valtavasti likaa. Hän saa kyllä tiskit ja pyykit koneeseen, mutta ei tunnu ymmärtävän, että kotinsa on oikeasti tosi likainen. Kunnon siivousvälineitä ei ole.
Olen auttanut pari kertaa siivoamaan, mutta mies potee tästä huonoa omaatuntoa ja pelkää minun suuttuvan, vaikka sanon, että autan häntä mielelläni. Hän ei voi käsittää, että pidän siivoamisesta. Suhteemme on hyvä ja kunnoittava, joten pelkään loukkaavani miestä tunkeutumalla siivousapulaiseksi.
Kyllä mielestäni ihmisen täytyy olla jotenkin yksinkertainen jos ei erota likaista kotia puhtaasta.
Mikä olisi nopea ja kiva homma näin loppuiltaan tehdä? Mitä sä ap ehdottaisit ja suosittelisit?
Muutama huomio lisää:
1. Isoin ongelma on tavara! Kuvittele muuttavasi uuteen asuntoon. Et ole vienyt sinne vielä mitään. Asuisit siellä viikon. Mitä siivoaisit? Et luultavasti muuta kun pyyhkisit pintoja. Eli mitä enemmän tavaraa, sitä enemmän siivoomista. Aika yksinkertaista, mutta samalla sen helposti unohtaa.
2. Arvosta itseäsi ja kotiasi. Kuvittele, että menet lomalle. Saavut hotellihuoneeseen ja vastaan tulee pistävä haju. Kukaan ei ole käynyt siivoamassa huonetta. Sänky ei ole pedattu, wc ja suihku täynnä roskia ja likaa. Pyyhkeet jätetty lattialle lojuamaan. Käyt valittamassa respaan. Miksi hyväksyt itseltäsi tämän kaltaista käytöstä? Kysyn tätä, koska haluan että arvostat itseäsi.
3. Älä suutu lapsellesi tai puolisollesi, jos hän ei osaa pitää huonetta/ kotia siistinä. Et ikinä sanoisi naapurellesi, että voi voi, tyttäreni ei osaa soittaa pianoa, mikäköhän hänessä on vikana? Mutta voisit ehkä valittaa naapurillesi, että voi voi kun meidän tyttö ei osaa pitää huonettaan siistinä. Ihan vaan esimerkki.
Eli haluan vielä painottaa: olen itse ollut pahimmasta päästä. Arvo itseen on ollut nolla ja se on heijastunut myös kotiini. Kodin sotkuisuus taas mieleeni. Ap
Minulla on tilanne, että tykkään kyllä siivota, kun siihen on aikaa. Mutta tällä hetkellä teen täyden työpäivän päälle täyttä tutkintosuoritusta, ja aikaa ei kerta kaikkiaan ole. Olen priorisoinut ajankäytössä ulkoiluun ja liikkumiseen, koska se on terveellistä, sekä riittäviin yöuniin, että jaksan.
Kotini ei ole likainen; perussiivouksen ehdin tehdä, mutta järjestää ja "puunata" en. Alkaa ahdistaa, kun en kerta kaikkiaan ehdi pyyhkiä mitään kaapinovia ja listoja tai järjestää tavaroita. Pyykit kertyvät kasoihin ja tavarat, paperit sun muut kasoiksi jokaiselle liikenevälle tasolle. Odotan vain kesälomaa, jolloin toivon mukaan olisi kokonaisia päiviä aikaa tehdä jotain. Tänä vuonna taitaa ikkunanpesukin jäädä. Vinkkejä otetaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi nopea ja kiva homma näin loppuiltaan tehdä? Mitä sä ap ehdottaisit ja suosittelisit?
Mistä tulisit kaikkein iloisemmaksi? Onko sinulla joku pieni kaappi, joka pursuaa tavaraa? Laita kello soimaan 15 minuuttia- tulet hämmästynään, miten paljon saat aikaseksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielestäni ihmisen täytyy olla jotenkin yksinkertainen jos ei erota likaista kotia puhtaasta.
Eri siisteyskäsitykset. En tiedä millainen miehen lapsuudenkoti on ollut. Oma äitini oli kotiäiti ja koti oli aina tiptop. Miehen äiti uranainen, mies myös tuplamaisteri. Rahaa olisi palkata vaikka siivooja, mutta ei kehtaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tilanne, että tykkään kyllä siivota, kun siihen on aikaa. Mutta tällä hetkellä teen täyden työpäivän päälle täyttä tutkintosuoritusta, ja aikaa ei kerta kaikkiaan ole. Olen priorisoinut ajankäytössä ulkoiluun ja liikkumiseen, koska se on terveellistä, sekä riittäviin yöuniin, että jaksan.
Kotini ei ole likainen; perussiivouksen ehdin tehdä, mutta järjestää ja "puunata" en. Alkaa ahdistaa, kun en kerta kaikkiaan ehdi pyyhkiä mitään kaapinovia ja listoja tai järjestää tavaroita. Pyykit kertyvät kasoihin ja tavarat, paperit sun muut kasoiksi jokaiselle liikenevälle tasolle. Odotan vain kesälomaa, jolloin toivon mukaan olisi kokonaisia päiviä aikaa tehdä jotain. Tänä vuonna taitaa ikkunanpesukin jäädä. Vinkkejä otetaan vastaan.
Palkkaa yhdeksi kerraksi siivooja, joka tekee perusteellisen siivouksen. Tai pyydä ystäviä tai sukulaisia tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: kyllä ehdit! :) kotisi järjestäminen tulee vaikuttamaan terveyteesi, jos epäsiisteys häiritsee. Olet heti laskenut minulle kaikki tehtävät. Normaalisti meidän mieli toimii näin. Alamme heti mielessä miettimään kaikkia niitä asioita, mitä pitäisi hoitaa ja olet jo aivan ymmällään, että miten aika riittää :) laita kello soimaan 15 minuuttia- tulet hämmästynään! Tee se joka päivä. Taidat olla perfektionisti? Yleensä se on merkki, jos on paljon kasoja. Eli mietit, että hoidat sitten, kun aikaa on tarpeeksi ja voin tehdä sen huolellisesti. Totuus on se, että nyt ne kasat vaan jää siihen:) voi olla että olen väärässä. Tämän kuvan sain viestistäsi.ap
Vinkki ikkunanpesuun: laadukas mikrokuituliina.
Ikkunalastan heitin kiertoon vuosia sitte.
Vau, miten kiva ajatuksen juoksu. Melkein tunsin tuoreen kahvin ja kukkakimpun tuoksun nenässäni. Kiitos tästä hyvän mielen ketjusta!