Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
21/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konmaria nassuun vain.

Konmarittaminen on yksi tapa saada koti kuntoon. Tämä ei valitettavasti toimi kaikkien kohdalla. Ap

Vierailija
22/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap

Jälleen tuo lapsellinen ADHD-kortti, tuon alle lakaistaan lähestulkoon mitä vaan. Jos ei ihminen osaa pitää järjestystä edes omassa kodissaan, miten hän selvitytyy työyhteisössä, jossa nykyisin vaaditaan juuri täysin muita ominaisuuksia kuin ADHD-diagnoosia.

Vierailija
24/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oleellinen asia on hahmottaa kotisi tila ja säilytystilat ja se, paljonko niihin ihan realistisesti mahtuu tavaraa. Tavaramäärä pitäisi saada rajattua sellaiseksi, että se on järkevä suhteessa kodin pinta-alaan että kodista löytyy säilytystilaa tavaroille. 

Kotia kannattaa haluta pitää myös puhtaana. Se motivoi siihen, että tavaramäärä pysyy hallittuna. 

Vierailija
25/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap

Jälleen tuo lapsellinen ADHD-kortti, tuon alle lakaistaan lähestulkoon mitä vaan. Jos ei ihminen osaa pitää järjestystä edes omassa kodissaan, miten hän selvitytyy työyhteisössä, jossa nykyisin vaaditaan juuri täysin muita ominaisuuksia kuin ADHD-diagnoosia.

Minulla on kaksi naispuolista ADHD-tuttua. Molemmat ovat töissä osaavia ja pidettyjä ja pitkissä työsuhteissa. Koti on kuin lähtevä laiva (toisen kotona en ole käynyt). 

Vierailija
26/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taloudessasi muita, jotka ylläpitävät siisteyttä?

Vierailija
27/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi todistaa vain sen, että sinulla ei ole tarpeeksi tietämystä aiheesta. Se on eri asia, mikä on adhd ja kenellä on adhd ja missä menee raja, onko adhd. Mutta voin todistaa sinulle, että adhd vaikuttaa kodin siisteyteen. Olen täällä auttamassa henkilöitä, joilla on aidosti ongelma tämän kodin siisteyden ja tavarapaljouden kanssa. Koska aina kun puhutaan kodin siisteydestä ja karsimisesta niin sen yleensä opettaa ihminen, joka on luonnollisesti siisti. Hän ei valttämättä ymmärrä, miksi joku ei vaan yksinkertaisesti saa kotia siistiksi. Ap

Vierailija
28/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko taloudessasi muita, jotka ylläpitävät siisteyttä?

Minulla on lapsia, jotka osaavat siivota koska olen opettanut heitä. Tämä on ollut erittäin haastavaa opettaa. Alussa kun lapset olivat pieniä niin en vaatinut heiltä mitään. Ihan niin kuin lapsuudenkodissani. Meillä ei ole läheskään koko ajan täydellistä, mutta meidän kodissa on rauhaa ja onnellisuutta.

Tärkeintä on, ettei suutu lapsille kun on siivousaika. Ap

Vierailija
29/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aikuinen tytär, jolla on koti epäjärjestyksessä ja joskus roskat jopa haisevat ja kaikki vähän rempallaan.

Miten kannattaisi rohkaista tytärtä huolehtimaan kodistaan? Vai onko edes rohkaistava?

Vierailija
30/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aikuinen tytär, jolla on koti epäjärjestyksessä ja joskus roskat jopa haisevat ja kaikki vähän rempallaan.

Miten kannattaisi rohkaista tytärtä huolehtimaan kodistaan? Vai onko edes rohkaistava?

Anna olla. Rohkaisusi saattaa johtaa jopa päinvastaiseen tulokseen. Oma tupa, oma lupa.

Vierailija
31/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä, jos on pieniä lapsia, jotka sotkevat jatkuvasti ja vaativat jatkuvaa valvomista ja mies ei osallistu? Eikä ole varaa palkata apua.

Vierailija
32/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkein asia on, että et moiti häntä. On monta syytä, miksi emme saa kotia järjestykseen. Kukaan ei voi tehdä sitä hänen puolestaan. Voit kyllä siivota hänen asunnon, mutta hän ei tule oppimaan uusia tapoja, jolla ylläpitäisi kodin siistinä. Ihana kuulla, että sinä äitinä olet huolissasi tyttärestäsi( tai että edes mietit asiaa). Kysymys onkin, häiritseekö se häntä? Huomaatko hänellä olevan muita huolen aiheita? Onko tyttäresi aina ollut epäsiisti vai vaaditko häneltä siisteyttä, kun hän asui kotona? Vaikka hän on tyttäresi ja olet ehkä huolissasi niin hän on silti aikuinen ja vastuu on loppupeleissä hänellä. Ap

Vierailija
33/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hänellä pieniä lapsia? Käy välillä hoitamassa lapsia, niin hän ehtii siivota.

Vierailija
34/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle, ei siivousvinkki, mutta järjestely- ja säilytysvinkkejä suosittelen kanavalta Nami no Kurashi - Namin elämää. Tekstitykset ovat automaattisesti suomeksi, eikä videoissa puhuta. Olen itse löytänyt pieneen asuntooni todella hyviä ideoita ja ratkaisuja Namin videoista.

https://www.youtube.com/@naminokurashi

Vierailija
35/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanase Auri?

Vierailija
36/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdä, jos on pieniä lapsia, jotka sotkevat jatkuvasti ja vaativat jatkuvaa valvomista ja mies ei osallistu? Eikä ole varaa palkata apua.

Yksi suurin ongelma on myös siinä, että puoliso ei auta tai ei ehkä edes halua, että koti olisi siisti. Teet sen verran kuin pystyt. Sinun elämäsi on erittäin hektistä pienten lasten kanssa, joten hyväksy se ja ole lempeä itsellesi. Aika tulee, kun lapset kasvaa ja siivoaminen tulee olemaan helpompaa. Kuten aikasemmin neuvoin, karsi 15 min päivässä. Siivoa joka päivä- tiskit, lelut, pyykki. Näissä tilanteissa on myös hyvä pyytää apua, jos mahdollista. Vaikka sanonkin, että kodin karsiminen ja siistiminen täytyy oppia itse niin on myös elämän tilanteita, jolloin täyty uskaltaa pyytää apua. Mutta sinun täytyy olla mukana prosessissa. Kun lapset kasvaa niin opeta heitä laittamaan omat tavarat paikoilleen. Ap

Vierailija
37/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkein asia on, että et moiti häntä. On monta syytä, miksi emme saa kotia järjestykseen. Kukaan ei voi tehdä sitä hänen puolestaan. Voit kyllä siivota hänen asunnon, mutta hän ei tule oppimaan uusia tapoja, jolla ylläpitäisi kodin siistinä. Ihana kuulla, että sinä äitinä olet huolissasi tyttärestäsi( tai että edes mietit asiaa). Kysymys onkin, häiritseekö se häntä? Huomaatko hänellä olevan muita huolen aiheita? Onko tyttäresi aina ollut epäsiisti vai vaaditko häneltä siisteyttä, kun hän asui kotona? Vaikka hän on tyttäresi ja olet ehkä huolissasi niin hän on silti aikuinen ja vastuu on loppupeleissä hänellä. Ap

Määrätty perussiisteys oli oltava, ihan pellossa ei saanut elää. Oli osallistuttava viikkosiivoukseen. Täydellisyyttä en vaatinut, mutta mitään kaaosta ei saanut olla.

Kun hän muutti kotoa, kämppä ajautui heti kaaokseen. Hän säilyttää ihan kaiken, teini-iän vaatteitakin kun voi vielä käyttää esim. remppavaatteina ym selityksiä. Tarjoan joskus apuani ja yhdessä ollaan monet kerrat siivoiltukin, mutta uusi sotku on jo nurkan takana.

Vierailija
38/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hänellä pieniä lapsia? Käy välillä hoitamassa lapsia, niin hän ehtii siivota.

Ei ole lapsia. Kiireinen työ kyllä.

Vierailija
39/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 kotia. Toinen on uutena ostettu kaupunkiasunto, johon hankin harkiten kaiken uutena. Sitä haluan pitää järjestyksessä ja siistinä. On tosiaan nautinto herätä aamuisin kuin raikkaassa hotellisviitissä, jossa kaikki on tiptop, yhteensopivaa eikä mitään tarpeetonta loju tasoilla ja pursuile laatikoista.

Ja sitten toinen kotini, wanha pieni mökki, jota onkin lähes mahdoton pitää "edustuskunnossa", eikä edes itselle riittävän siistinä. Säilytystilaa on vähän, mm. talvivaatteita on pakko pitää tuvan seinillä naulakoissa, kenkiä telineessä, pipoille, hanskoille ym. on oma pöytänsä. Eteisessä on talvella pakkasasteita, siihen ei voi jättää. Ja eteinen pursuaakin jo muita tavaroita, joita ei voi talvella pitää ulkovarastossa, missä vielä enemmän pakkasta. Oma lukunsa on ne kestokassit, korit, pahvilaatikot ym. missä on klapeja ja sytykkeitä. Lattialla on aina pientä roskaa, mitä polttopuista karisee.

Kesällä tilanne on parempi, kun ei tarvi niin paljon ja monenlaisia vaatteita, eikä polttopuita tarvi olla sisällä. Olenkin jo ihan kypsä tähän tavarakaaokseen ja epäsiisteyteen. Voi, kesä, tule jo!

Vierailija
40/2330 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosin joskus ikkunoiden pesua, sitten vain päätin, alan tykätä siitä, näin tapahtui.  Siivoton en ole ikinä ollut.

Ymmärrän hyvin että liika tavara ahdistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän