Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Oioi innostuin tästä ketjusta! Sain nyt vähän motivaatiota aloittamiseen. Täällä oli hyviä neuvoja, harmi vaan kun ne hukkuu viestien sekaan. Toi oli hyvä kun neuvottiin aloittamaan siitä huoneesta jonka haluis eniten olevan siisti tai siis järjestyksessä. Mulla se on ehdottomasti keittiö. No nyt menen heti tekemään kolme asiaa siellä. Ensin kaikki roskat pois (ja banaanikärpäset) sitten tiskit (pinttyneitä ja tämän päivän) ja sitten vielä tasot + lattia. Laitan podin päälle ja katsotaan kauanko menee :D sitten vois huomenna pestä jääkaapin ja uunin. Ja ehkä kaakelit!
Kuka nousee sohvalta ja menee suorittamaan 5-15 minuutin siivouksen? Minä ainakin
Ihanaa ketju elää taas! Olen aika hyvään vauhtiin päässyt sitten kevään. Karsinut, myynyt, siivonnut, itkenyt, nauranut, elänyt tunteiden vallassa. Päästänyt irti monesta rakkaasta tavarasta. Uskaltanut vihdoin elää. Olen kokenut suuren surun yli 10 vuotta sitten ja jämähdin paikoilleen sen jälkeen. Olin sen ajan aika yksinäinen. Aloitin kodin raivaamisen, ja nyt syksyllä aloitin uuden harrastuksen. Elämä hymyilee. Kiitos teille kaikille tsempeistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa ketju elää taas! Olen aika hyvään vauhtiin päässyt sitten kevään. Karsinut, myynyt, siivonnut, itkenyt, nauranut, elänyt tunteiden vallassa. Päästänyt irti monesta rakkaasta tavarasta. Uskaltanut vihdoin elää. Olen kokenut suuren surun yli 10 vuotta sitten ja jämähdin paikoilleen sen jälkeen. Olin sen ajan aika yksinäinen. Aloitin kodin raivaamisen, ja nyt syksyllä aloitin uuden harrastuksen. Elämä hymyilee. Kiitos teille kaikille tsempeistä.
Otin viimein ompelukoneen ja neulan ja langan esille ja aion korjausommella kaikki korjausompelua odottaneet lukuisat vaatteet.
Minä olen pitkään kamppaillut kotini ja tavaroideni kanssa. Tätä ketjua lukenut ja koittanut noudattaa muiden neuvoja. Moni neuvo kehotti, että täytyy aloittaa jostain helposta ja arvottomasta ja vasta viimeisimpänä tarttua niihin kaikkein tunnearvoisimpiin juttuihin. Jostain syystä tämä kai aiheutti minussa valtavaa ahdistusta, tuntui etten edennyt. En saanut otetta mistään. Sitten yhtäkkiä hyppäsin kerrasta syvään päähän ja tartuin niihin kaikkein tunnearvoisimpiin asioihin. Raivasin ison osan jo niistä. Nyt on helpompi tarttua niihin turhiin juttuihin. Tarvitsin vain rankan aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimii nyt sellanen et kuvittelen muuttavani ens kesänä. Se olis meillä siis haaveena mutta mikään ei ole varmaa et saadaanko lainaa ym.
Eli katson kodiisa ympäri ja kaappeihin ja mietin et kaikki tää tavara pitäis pakata ja kuskata uuteen kotiin. Sit vielä purkaa ja asetella paikoilleen. Voin sanoa et kun sillä asenteella katsoo omaa kotia niin aika nopeasti sitä alkaa karsimaan.Tätä keinoa olen myös hyödyntänyt omassa tavaratyöskentelyssä jo pidemmän aikaa, ja se on auttanut tavaran vähentämisessä. Olemme puolison kanssa muuttamassa muutaman vuoden sisään, ja kuten varmaan (melkein) kaikissa kodeissa, vuosikausien asuminen samassa paikassa kerryttää tavaraa.
Tällaiset mielikuvitusleikit kyllä ovat hyviä innoittajia mitä tulee kodinhoitoon. Samaa muutto-kuvitelmaa ajattelin seuraavaksi hyödyntää siivouksessakin. Siitä on ihan liian kauan, kun olen viimeksi jynssännyt sellaisia vähän hankalia kohtia kotona tai tehnyt syväpuhdistusta vaikka uunille. Ajatus siitä, että helpottaa edes hieman tulevaisuuden minää muuton suhteen, tuo motivaatiota työhön.
Sama motivointikeino toimii täälläkin! Muuttamassa jokusen vuoden kuluttua ja nyt jo mietin, mitä lähtee mukaan ja mistä pitää hankkiutua eroon. Kummasti helpottaa tavaroista luopumista kun miettii, että pitäisikö sitä tuotakin vielä muutossa raahata.
Vierailija kirjoitti:
SIIVOTKAA !!
Kiitos tästä vinkistä. :)
En sitten jatkanutkaan alusvaatelaatikon siivouksella. Loikoilen vielä ja huomasin tämän keskustelun. Jos tänään jaksaisi, vähän jo innostaa. Tuo haaste oli hyvä. Vessan pesi loppuun tänään ainakin. Eilen jaksoin pestä vaan pytyn ja vaihtaa pyyhkeet.
Tänään päättyy viikon haaste (kuvitteelliset yllätysvieraat / vieraat tulee, ma-su), jatketaanko vielä seuraava viikko?
Minulle se on antanut ainakin hyvää sysäystä hommiin.
Haasteeseen mukaan lähtijöitä?
Kyllästyin sotkuihin, heitin akan pihalle, tein hyvän vakuutuksen ja sattui tulipalo juuri sopivasti. Akan elättämisestä säästyvillä rahoilla vuokran ja siivoojan saa maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyin sotkuihin, heitin akan pihalle, tein hyvän vakuutuksen ja sattui tulipalo juuri sopivasti. Akan elättämisestä säästyvillä rahoilla vuokran ja siivoojan saa maksuun.
Oikeasti nauroin ääneen. Sata kertaa mieluummin tämmöisiä kuin noita emmävoiymmärtäämitenjollainonjoskussotkuista -ankeuttajia.
Itse olen usean lapsen äiti hieman liian pienessä kodissa, ja välillä kun pesen ja pakkaan ja lajittelen kausivaatteita, käy totisesti mielessä se palovakuutuksen korottaminen. Tosin en tiedä, mitä vakuutusyhtiö ajattelisi, jos siirrättäisin ensin antiikkipianon varastoon.
Mielellään jatketaan haastetta kun pääsin vasta tänään alkuun..pienesti. Ei meillä vieraita käy, mutta kuvitella aina voi
Tämä meille saamattomille tärkeä kannustinketju kun on ollut niitä harvoja, joissa ei mollata ja haukuta ja alapeukuteta lyttyyn vaan saa kannustusta. Liian ahkerien viestit masentaa. Heille voisi olla oma ketju, jossa voivat jakaa heidänlaisilleen sopivia vinkkejä ja kannustusta.
Mukana! Sain sen veskin pestyä loppuun!
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas vinkkejä kodinhoitoon ja siivoamiseen, kun istuu pyörätuolissa?
Vampasta henkilökohtainen avustaja.
Mun siivousongelmat ratkesivat kertaheitolla, kun asunnossa sattui iso vesivahinko. Tuli äkkilähtö evakkoon ja yhdessä viikossa tein nk kuolinsiivouksen asunnon alakerran osalta. Yläkertaan kannettiin se, mitä halusin säästää. Olen edelleen evakossa, mutta tässä on viikkojen aikana ollut aikaa googlettaa uusia huonekaluja yms. Mulla on uusien hankkimisessa oikeastaan kaksi vaatimusta: helppo siivota ja halpa hinta. Jälkimmäinen siksi, että vaikka nykyinen kissani ei terotakaan kynsiään huonekaluihin, seuraavat kissat saattavat hyvinkin teroittaa. Huonekalut, joita aion hankkia, ovat siroja ja kevytrakenteisia. Sellaisia, että niitä on helppo siirrellä, kun imuroi. Keittiöön hankin tässä samassa katastrofissa uudert kylmäkalusteet ja päädyin korkeaan jääkaappiin ja pieneen arkkupakastimeen. Ja juuri äsken tilasin korkean kaksiovisen kaapin, johon saan kaikki säilykkeet, pastat jne. Ekassa asunnossani kasarin alussa oli korkea ruokakaappi ja se oli oikeasti aika kätevä.
Ostin taannoin varsi-imurin yläkertaan ja totesin sen niin hyväksi, että päätin hankkia toisen myös alakertaan. Tavallisen imurin kantaminen kerrosten välillä alkaa olla mulle jo vähän haastavaa. Ja juuri siksi imuroiminen onkin ollut mulle kotityö, jota eniten inhoan. Uusi olohuoneeni tulee olemaan sellainen, ettei mulla mene kuin vartti sen siivoamiseen.
Nyt on ollut sellainen "kaikki pois" -fiilis jo monta viikkoa ja siksi harmillista, ettei kotiin vielä pääse. Mutta kun pääsen, lähtee vauhdilla yläkerrastakin kaikki tarpeeton pois. Tosin sieltä olin jo muutama vuosi sitten karsinut mm kuluneita liinavaatteita ja vein ne Hesylle. Vielä pitää käydä uudelleen läpi ja reippaammalla kädellä.
Kun piti tyhjentää olohuone ja keittiö kaikista tavaroista, huomasin hyvin, miten paljon tavaraa oli kertynyt vuosikymmenten aikana. Pari laatikollista C-kasetteja, vaikkei sellaista soitinta ole ollut enää ainakaan viiteentoista vuoteen. Vinyylilevyjä isot määrät, vaikkei ole levysoitintakaan ollut enää pariinkymmeneen vuoteen. Hirveä määrä erilaisia johtoja ja latureita laitteisiin, jotka ovat menneet rikki jo aikoja sitten. Sadat kerrat olen vuosien varrella ajatellut, että pitäisi alkaa käymään tavaroita läpi. Pitäisi ja pitäisi. Noh, nyt oli pakko ja koska aikaa oli vain viikko, suurin osa tavaroista lähti.
Olen nyt muutaman kuukauden jatkanut sitä kahden pyykkikorin pitämistä pesuhuoneessa. Helpottaa merkittävästi. Yhteen vaaleat ja toiseen tummat. Pesen koneellisen heti kun kori on täynnä. Täyttyy meidän kodissa ihan 2-3 päivässä. Pesen pyykkiä aina kun sähkö on halvempaa ( meillä pörssisähkö). Lapset ripustaa kuivumaan. Meillä on selkeä systeemi ja nyt se vihdoin toimii. Laitoin kaikki parittomat sukat pois! Sekin pino vei turhaa kaappitilaa.