Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Onpa täällä säilynyt hyvä ilmapiiri ja kannustajia riittää :) ihanaa, että löytyy yksi paikka, jossa saa turvallisesti kertoa omista haasteistaan. Tämän ei pitäisi olla häpeän aihe.
Jos et saa tänään mitään tehtyä kotonasi niin se ei tee sinusta yhtään huonompaa ihmistä. Tulevaisuudessa ansaitset silti puhtaan ja viihtyisän kodin. Olet sen arvoinen, muista se! Pikkuhiljaa, yksi tehtävä kerrallaan se onnistuu. Tänään toivoisin, että kuuntelet omaa sisäistä ääntäsi. Ethän puhu rumasti itsellesi. Se oli ainakin minulle iso haaste alussa.
Joskus kodin sotkuisuus ja likaisuus kertoo meidän elämäntilanteesta. Se ei kerro mitään pahaa sinusta.
Ap
Siivoa, laiska ihminen. Tilaa vaihtolava pihallesi ja tyhjennä asuntosi.
Vierailija kirjoitti:
Siivoa, laiska ihminen. Tilaa vaihtolava pihallesi ja tyhjennä asuntosi.
Tämä on positiivinen ketju. Pidetään tämä positiivisena, kiitos.
Tavarapoistoja tehty taas mukavasti. En ole laskenut määriä, mutta poistoja tullut vähintään 1 per päivä ja toisinaan muovikassillinen.
Tänään pesin jääkaapin.
Yritän aina tehdä yhden ekstrahomman tavallisten kotitöiden lisäksi.
Mies siivosi ja pesi meidän lasitetun terassin.
Mitään uutta ei tee mieli hankkia vaikka ennen syksy oli minulle aina sisustamisen aikaa.
Mikro ja kahvinkeitin pesty ja putsattu.
Vein kassillisen turhia tavaroita kierrätykseen.
Kai te tiedätte ettei marie kondokaan enää usko tähän hölmöilyyn. Ja miksi ihmiset hankkivat kotiinsa tavaraa josta halutaan eroon?
Vierailija kirjoitti:
Kai te tiedätte ettei marie kondokaan enää usko tähän hölmöilyyn. Ja miksi ihmiset hankkivat kotiinsa tavaraa josta halutaan eroon?
Jos ostit verhot 1985, ei sinun tarvi niitä loppuikää käyttää. Myös kiertoon menee paljon mm vaatteita jne
Vierailija kirjoitti:
Ai siivoukseen ja järjestyksen pitämiseen?
Tykkään ketjusta, josta olen poiminut hyviä vinkkejä, vaikka meillä on enimmäkseen siistiä. PIdän nykyisin esimerkiksi molemmissa vessoissa puhdistusainetta ja räsyä saatavilla, jotta voin pyyhkäistä lavuaarit, hanat jne. aina tarvittaessa useamman kerran viikossa.
Nyt kun tämä ketju taas nousi esiin, muistin tilata joulusiivouksen joulunalusviikolle. Sovin myös ikkunanpesusta ja kirjoitin ylös, milloin matot pitää viedä pesulaan, jotta ne ehtivät jouluksi. Olen päättänyt, että en väsytä itseäni ennen joulua, jotta voin nauttia siitä täysillä.
Joo minäkin olen päättänyt tämän ketjun innostamana, että enää en haaskaa kokonaista päivää siivoamiseen. Tein itselleni siivouslistan ma- pe ja sitä olen nyt noudattanut. Ei mene enää turhaa energiaa siihen miettimiseen. Nyt on omat päivät pyykinpesulle, kauppareissuille ja muille kotitöille. Karsimista on vielä todella paljon ja sitä teen minimissään 15 min per päivä. Nyt uusi tyyli on se, etten enää sotke samalla kun karsin. Yksi tavara kerrallaan menen eteenpäin. Onhan se paljon hitaampaa, mutta huomattavan tehokkaasti on tavaraa saatu myyntiin :) 15 min ei ole niin paha, mutta voihan sen pitää vaikka 5 min päivässä.
Kotini ei ole kovin tilava mutta yhdessä nurkassa on tilaa isolle korille. Siihen kerään hyvässä kunnossa olevaa siistiä tavaraa jota en itse enää halua/tarvitse. Kun joku käy vierailulla sanon, että siitä voi ottaa ja viedä mukanaan niin paljon kuin haluaa. Laitan myös aina välillä siitä jotain keräyksiin. Pidän kodin aina siistinä enkä tykkää paljosta tavarasta. Asun yksin niin se onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Joo minäkin olen päättänyt tämän ketjun innostamana, että enää en haaskaa kokonaista päivää siivoamiseen. Tein itselleni siivouslistan ma- pe ja sitä olen nyt noudattanut. Ei mene enää turhaa energiaa siihen miettimiseen. Nyt on omat päivät pyykinpesulle, kauppareissuille ja muille kotitöille. Karsimista on vielä todella paljon ja sitä teen minimissään 15 min per päivä. Nyt uusi tyyli on se, etten enää sotke samalla kun karsin. Yksi tavara kerrallaan menen eteenpäin. Onhan se paljon hitaampaa, mutta huomattavan tehokkaasti on tavaraa saatu myyntiin :) 15 min ei ole niin paha, mutta voihan sen pitää vaikka 5 min päivässä.
Tämä ma-pe on hyvä idea, parempi kuin ma-su. Ma-la voisi toimia myös, ja sunnuntaina tekisi vain "pakolliset" kuten esim. astioiden selvittelemiset, pedin petaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ma-pe on hyvä idea, parempi kuin ma-su. Ma-la voisi toimia myös, ja sunnuntaina tekisi vain "pakolliset" kuten esim. astioiden selvittelemiset, pedin petaus.
Meidänkin kodissa ollaan yritetty erilaisia aikatauluja. Joskus perjantai oli siivouspäivä. Joskus tunti päivässä oli se toimiva. Nykyään minulla on huone/ päivä. Meidän talossa on 7 huonetta ja käytän 30 minuuttia päivässä tietyn huoneen selvittelemiseen. Tiskit, imurointi ja pieni järjestäminen on päivittäistä. Esimerkiksi keskiviikkoisin minulla on iltaisin lasten kuskaaminen ja ruoanlaitto, joten keskiviikkoisin järjestän olohuonetta. Se ei ole niin kaaoksessa ja siksi valitsin sen tälle viikonpäivälle. Lauantaina pesen suihkun ja saunan koska silloin minulla on aikaa pestä pyyhkeet samalla + saunominen illalla raikkaassa pesuhuoneessa on parasta. Tämä toimii meidän perheessä hyvin.
Olen antanut itselleni luvan viedä tarpeeton tavara varastoon. Aikasemmin halusin siitä heti eroon, mutta kaikki jäikin sitten eteiseen tai kodin nurkkiin koska en päässyt niistä eroon niin helposti kuin olin kuvitellut. Ensi keväänä käyn sitten varaston läpi. Syksy ja talvi on muutenkin niin raskasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkki
Tämä puhuttelee minua! Vihdoin saa syvällisiä vinkkejä. Eikä aina niitä käytännön vaatteiden viikkausniksejä ynnä muuta yhdentekevää minunlaisilleni.
Laitan joka päivä jotain myyntiin nettiin: lasten pieniä vaatteita, astioita, kirjoja yms. Tavaroista saadut rahat on erillisessä pussissa ja ne on mun omaa hemmottelurahaa. Kummasti nurkat tyhjenee, kun miettii vaikka kampaamokäyntiä tai ravintolaruokaa. Nyt on rahojen kohteena hiustenvärjäys =)
Ihana ketju, iso kiitos! Jospa minäkin aloittaisin eteisestä, sehän näkyy ensimmäisenä.
Mun kompastuskohta on lehdet!!! Olen tilannut vaikka mitä lehtiä, mutta en sitten kuitenkaan ole ehtinyt lukemaan, mutta kun lehdet ovat kalliita, en raaski heittää poiskaan. Kasat vaan kerää pölyä ja tilaa :(
Vessat pesty ja lattiat mopattu spraymopilla.
Lisäksi päivittäiset kotityöt.
Kodin tavarat ovat omilla paikoillaan. Yllätysvieraat tervetuloa. :)
Lihapullakastike ja keitetyt perunat puolukkahillolla odottavat valmiina koulusta tulijoita. Kodin siisteyden ohella ravitsemus on prioriteettien kärjessä.
Nyt, kun tärkeimmät askareet on hoidettu, ulkoillaan taaperon kanssa, jotta koti pysyykin siistinä. :)
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju, iso kiitos! Jospa minäkin aloittaisin eteisestä, sehän näkyy ensimmäisenä.
Mun kompastuskohta on lehdet!!! Olen tilannut vaikka mitä lehtiä, mutta en sitten kuitenkaan ole ehtinyt lukemaan, mutta kun lehdet ovat kalliita, en raaski heittää poiskaan. Kasat vaan kerää pölyä ja tilaa :(
Onks sinulla vielä lehtitilauksia voimassa? Ihan ekana kannattanee lopettaa mahdollisimman monen lehden tilaaminen kuin vaan mahdollista lopettaa. Sitte vasta (ehkä) uusintatilausta, ku entiset on luettu. Lehtiin menee paljon rahaa ja vievät tilaa. Lehtiä saa monilta kirppareilla puoli-ilmaiseksi. Tsemppiä!! :)
Lopetin imuroinnin melkein kokonaan. Vetelen lattian staattisilla liinoilla joita oli paketti kaapissa ja mikrokuituliinoilla kuivana tai nihkeänä. Matot ja sohvan imuroin kerran viikkoon.
En huomaa mitään eroa pölyn määrään. Asunto on tosin muuten siisti ja vähätavarainen lemmikkieläimetöm ja lapseton huusholli.